Hei! Olen 20-vuotias nuori nainen ja olen ajatellut muuttaa Tukholmaan koulun tai työn perässä. Ajatuksena olisi muuttaa maaliskuun paikkeilla. Pitää saada asiat kuntoon Suomessa ensin. Ajattelin asua Tukholmassa vähintään 3 vuotta, mutta ken tietää.. Olen ollut Tukholmassa monesti ja viettänyt siellä paljon aikaa. Asuntopulaa minulla ei heti aluksi ole, koska minulle löytyisi paikka serkkuni asunnosta. Minusta tuntuu, että serkkuni kyllä auttaa minua ensin kotiutumaan ja työn/koulunhaku asioissa. Mutta alkuun ei minulla ole töitä, joten haenko jonkilaista tukea ruotsista? Mutta myös tahtoisin kumminkin tietää mitä minun pitäisi tehdä Suomessa ennen muuttoa ja mitä minun pitäisi tietää/tehdä Tukholmassa. Kieltä en osaa kovin hyvin, sillä pakko ruotsi ei ole koskaan ollut lempiaineeni. Mutta tahtoisin kumminkin kielen oppia sujuvasti. Onko mitään kouluja jossa opetetaan ruotsia suomalaisille. Englantia puhun täydellisesti. Ajattelin vain kysellä mitä pitää tehdä ja tietää. All help wanted!!?
Ystävällisin terveisin, minä :)
Tukholmaan muutto!
14
2333
Vastaukset
- sadepisara2
Sinun kantsii ottaa välittömästi yhteyttä työvoima toimistoon kun olet saanut kaikki paperi siirettyä Ruotsin puolelle, arbetsförmedling auttaa varmasti siinäkin että jos haluat johonkin koulutukseen ja onhan myöskin Komvux johonka kannttaa ilman muuta hakea, heillä on vaikka kuikka paljon erilaisia koulutuksia,
Jotta saisit opintosi sitten rahoitettua niin sinun pitää anoa csn:ltä studiebidrag ja tuossakin varmasti auttaa työkkäri.
Itse olen jo lapsena muuttanut tänne Ruotsiin jotenka kokemusta on vaikka kuinka näistä systeemeistä ja ruotsin kielen varmasti oppii ajallaan, kunhan vaan uskaltaa sitten puhua ihmisten kanssa, se on yksi parhaimmista tavoista vaikka se ei aina sitten niin oikein menisikään.
Tukholmahan on loppujen lopuksi kansainvälinen kaupunki jotenka siellä ovat tottuneet kaikenlaiseen puheen sorinaan.
Lycka till. - Ei helppoo
Eli tulisit tänne vähän niinkuin tukiaisille ja Komvuxin koulutettavaksi tuella?
Täällähän on suomalaisia opiskelijoita Suomesta, mutta he tietääkseni maksavat itse elantonsa opintolainoilla.
Mietipä vielä muutaman kerran. Käy Suomen työnvälityksessä ja jos haluat opiskella, niin suomenkielellä opiskelu on huomattavasti helpompaa.
Onko sinulla Suomessa töitä? - tottakai3
Englannilla pärjäät erittäin hyvin mutta tulet huomaamaan ,että ruotsikin alkaa kuullostaa tutulta.Pikkuhiljaa.
Sitäpaitsi nykyisin täällä on jo pulaa kaksikielisistä (suomi-ruotsi) monella alalla ja varmaan omaksut ruotsin nopeasti jos kerta vähän pohjaa on.
Ns. hallintoalueet ovat saaneet muutoksia aikaan.
Oletko käynyt Tukholman Kaupungin nettisivuilla?
Hae stockholmstad tai stockholm.se
Sieltä löytyy paljon käyttökelpoista faktaa ... ja usealla eri kielellä...:) - Ylimainostusta
Ei oo muuten pulaa!
Täällä on ihan tarpeeksi ruotsinsuomalaisia, jotka osaa molempia kieliä!
Ja nää hallintoalueasiat on tarkoitettu täällä oleville ja täällä työtä tehneille ruotsinsuomalaisille, - ei Suomesta muuttaville suomalaisille!
Turha olla yli-innostava!
Täällä on mahdottomasti työttömyyttä, ja kielitaidoton ei takuulla saa mitään fiksua hommaa.
Kun parikymmentä vuotta olet ollut hanttihommissa ja vähitellen oppinut kielen, niin et saa silloinkaan fiksumpia hommia. Lastenhoitajan ja esikoulunopettaja-ammatin voit saada.
Tää nimimerkki sadepisara2 ja tottakai3 (= sama henkilö) kirjoittaa täyttä soopaa.
Ei tiedä yhtikäs mitään. Näitä hallintoaluerahoja käytetään ruotsinsuomalaisten (ei siis Suomen suomalaisten) suomenkielen kehittämiseen ja vanhusten hoitoon. Ei Suomesta muuttaneille!- tenula
Kukahan on ymmärtänyt väärin?
Eikö suomalaiset muka saa töitä vanhainkodista (jossa moni vanhus puhuu suomea) sen takia, että ovat asuneet täällä vain jonkun kuukauden?
Ruotsinsuomalaisilla (etenkin hallintoalueilla asuvilla )on oikeus saada kaikki kunnan palvelut suomeksi.
Kaikissa kunnissa ei välttämättä asuriittävän monta suomea puhuvaa työikäistä.
Minun mielestä tottakaisadepisart ovat aivan oikeassa.
Sitäpaitsi niin täällä asuu enemmän kuin yksi Suomesta muuttanut ruotsinsuomalainen.
- opiskelija sthlm
onnea yritykseen, kyllä siinä haastetta on jollei oo tiedossa mitä on tulossa tekemään / ei ole koulutustaustaa. kannattaa ehdottomasti pitää itsensä suomen sosiaaliturvassa kiinni, eli jos jotain tukia nostaa niin suomesta. onnistuu ekat vuodet ulkomailla ainakin helposti. myös suomesta saatava opintotuki on isompi kuin mitä ruotsalaiset täällä saa.
Mitä kielitaitoon tulee niin tää on kansainvälinen kaupunki ja englannilla pääsee pitkälle, ja jos lähtokohtaisesti itsellään kuitenkin on asennetta ja motivaatiota oppia myös ruotsia niin senkin kyllä oppii. - turistiii1
elä luota siihen että saat tukia ruotsista noin vain. sun pitää saada apua joltain joka asuu ruotsissa ja osaa kielen. kyll ne monesti antaa väärää tietoa suullisesti kun on avustusta vailla.
oma tyttäreni on 20 v ja työtön vaikka on hyvä ravintolaalan koulutus,asumme tukholman lähellä. ravintolaala vain kusee työntekijöitä silmille eivät saa työsopimusta, ei makseta oikeata palkkaa j n e. kaikkeen tähän hän on joutunut suostuun että edes jotain tienaa mutta rahallisesti häviää työnantajien kierouden takia.
pidä kiinni suomen sosiaaliturvasta !
tukholmassa pitäisi olla suomenkielinen vanhainkoti mut en muista missä, luin suomenruotsalaislehdestä. yritä ottaa selville.- voihan sitä yrittää
Suomikoti. Mahtaako heilläkään olla työvoimapulaa?
http://www.hitta.se/suomikoti-finskt äldrecentrum/enskede/LWlPj5555-
Lisäksi on täysin suomalaisia osastoja eri vanhainkodeilla. Yleensä vaaditaan kuitenkin ainakin alihoitajakoulutus, että hyväksytään töihin.
- Näin on marjat
Ei saa helposti töitä vanhainkodista, ja pitää olla KOULUTUS, hallintoaluetukien kanssa ei oo mitään tekemistä työhönpääsyn kanssa!
Lastenhoitajaltakin vaaditaan koulutus.
Etsi Suomesta töitä, pärjäät paremmin eikä kannata tulla maahan, jossa ruotsinsuomalaisista ei oikeesti tykätä, vaikka teoriassa olisi vaikka mitä "oikeuksia".
Suomessa sinua kunnioitetaan suomalaisena ihmisenä, täällä olet loppuun asti "vierasmaalainen". Yliammuttua sössötystä nää hallintoaluerahat. Ruotsinsuomalaiset tappelevat keskenään vain näistä rahoista. Tosiasiassa ne rahat menee tiedottajan palkkoihin ja kunnan käännöskuluihin.- En ole koskaan...
Suomenruotsalaisista ei tykätä?? Taitaa olla asennekysymys. Olen asunut täällä liki 30 vuotta enkä ole koskaan moista kokenut. Ruotsalaiset eivät ole koskaan nimennyt ulkomaalaiseksi enkä koskaan ole kokenut että joku olisi kohdellut minua epäoikeuden mukaisesti koska olen suomalainen. Olen saanut hyvän työn jossa ylentynyt, voinut vaihtaa työpaikan toiseen ja koskaan en ole joutunut olemaan työtömänä. Ei meitä täällä vihata. Nuo ulkomaalaisjutut suomalaisuudesta voi olla 70 luvun kokemuksia...
- ajat muuttuu
En ole koskaan... kirjoitti:
Suomenruotsalaisista ei tykätä?? Taitaa olla asennekysymys. Olen asunut täällä liki 30 vuotta enkä ole koskaan moista kokenut. Ruotsalaiset eivät ole koskaan nimennyt ulkomaalaiseksi enkä koskaan ole kokenut että joku olisi kohdellut minua epäoikeuden mukaisesti koska olen suomalainen. Olen saanut hyvän työn jossa ylentynyt, voinut vaihtaa työpaikan toiseen ja koskaan en ole joutunut olemaan työtömänä. Ei meitä täällä vihata. Nuo ulkomaalaisjutut suomalaisuudesta voi olla 70 luvun kokemuksia...
Se oli 70-luvulla kun meitä tuli tänne niin tuhottomasti muutamassa vuodessa ja helposti eristäydyimme omiin ryhmiimme, suurin osa kielitaidottomia. Tottakai meitä katseltiin vähän pelonsekaisesti, koska puhuimme keskenään omaa kieltämme. Minä osuin työpaikkaan, jossa oli suurin osa pelkästään suomalaisia, samoiten tällä kylällä kuuli suomenkieltä joka puolella ja joka virastossa löytyi joku suomalainen. Työpaikallani jotkut ruotsalaiset työnjohtajatkin alkoivat opetella suomea.
Se oli sellainen pehmoinen lasku tähän maahan, enkä minä koskaan kokenut, että minua olisi kohdeltu mitenkään alentavasti suomalaisuuteni vuoksi. Vielä vähemmin sen jälkeen kun aloin tutustumaan ruotsalaisiin ja opiin kielen kunnolla.
Viime aikoina olen törmännyt useinkin sellaisiin ruotsalaisiin, jotka manailevat invandrareita. Kun huomautan, että niinhän minäkin olen, niin he naurahtavat, että mutta sinähän olet suomalainen, eikä suomalaisia lasketa invandrareiksi.
Vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat jo nykyisin ainakin sitä maahanmuuttajien ylintä kastia.
- huonosti menee...
Ei tänne Ruotsiin enää niin vain tulla töihin niinkuin 70-luvulla, jolloin täällä oli työvoimapulaa. Nyt tulee halpaa työvoimaa (pimeetä suurelta osin) enemmän kuin tarpeeksi Baltian maista, Puolasta, entisestä Neuvostoliitosta... Siihen lisäksi kaikki pakolaiset. Siivoojaksi voisit vielä päästä johonkin suomalaiseen siivousfirmaan, mutta niihinkin sillä ehdolla, ettet ala pitämään oikeuksistasi huolta.
- ei oo eino
Höpöhöpöhöpö.
Ruotsinsuomalaisia arvostetaan ja heistä pidetään (vaikka oliskin vähän "outo" )
Ja Tukholman alueelta saa aina töitä.
Itse olen yli 50-v kouluttamaton kurppa mutta silti ollut valita esim. viimeisen vuoden aikana viidestä eli työpaikasta.
(korkein tuntipalkka tosin vaan 148 kr tunnissa,tavallisella työajalla) - dgjfjfh
Ruotsalaista opintukea eivät ulkomaalaiset saa ennenkuin ovat työskennelleet Ruotisssa vähintään 2 vuotta täyspäiväsesti. Työskentely on täytynyt tapahtua ennen opintojen alkamista, joten sekään ei riitä että olisi opintojen aikana työskennellyt esim. osa-aikaisesti sen 2 vuotta ja hakisi tukea viimeiselle opiskeluvuodelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315346- 363701
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833263- 112505
- 292102
- 122027
- 1631876
- 1051352
- 141318
- 1371154