työkyvyn arviointi

kannattaako mennä

Eläke ei nyt ole ajankohtainen, mutta uskon, että tällä palstalla parhaiten osattaisiin vastata kysymykseeni.

Eli, minulla on jonkun verran sairauksia, jotka vaikuttavat työkykyyni, mutta eläkekunnossa en missään nimessä ole. Työkkärissä väläytettiin ajatusta työkyvyn arvioinnista. Tarvitsisin omasta mielestäni kokonaisselvitystä siitä, mitä pystyn tekemään, huomioiden myös seikat jotka eivät ole diagnosoitavia sairauksia, eikä vain mustavalkoista työkykyinen tai eläkkeelle -päätöstä tai joku koknais%-lukema.

Tarkoitan esimerkiksi sitä, että vaikkapa toimistotyöntekijän toimenkuva on hyvin lavea; joku ei kykene kommunikoimaan hyvin, mutta paperihommat sopii. Häiriön ei tarvitse olla vakava haitatakseen asiakaspalvelua. Tai ei ole se aina iloinen, ystävällinen, kaikkien kanssa toimeentuleva perusluonne. Joku taas viihtyy asiakkaiden, muttei paperihommien kanssa. Alaa ei silti tarvitse rajata kokonaan sopivaksi tai sopimattomaksi. Siivoustyö voi olla suht' siistiä toimistosiivousta, joka sopii lievästi allergiaan taipuvaiselle, mutta erittäin pölyinen ympäristö laukaisisi sairauden. Jne..

Tällaista tutkimusta siis haluaisin. Selitinköhän ymmärrettävästi? Tarkoituksena siis saada työvoimatoimistoon tietoihini kyllin selvästi "haen sitä ja tätä hommaa, kunhan se ei sisällä laatua x olevia tehtäviä. Olen hyvä tässä, vaikka ei olekaan koulutusta" Onko työkyvyn arviointi oikea paikka vai ajanhukkaa?

4

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,.,,,..,.,,.

      Sinulla on siis jotain todellisia lääkärin toteamia sairauksia, mutta mietitkö myös ns. luonnekysymyksiä esim. sitä, että oletko extrovertti vai introvertti ja millaiseen työhön voisit luonteen puolesta sopia? Vai onko taustalla jotain lääketieteellistä syytä, joka selittää tietyn tyyppisen käytöksen ?

      Jos on vääränlaisessa työssä, niin kyllä se aiheuttaa ylilmääräistä stressiä, eli ei sellaiseen kannata hakea. Jotain psykologista soveltuvuutta pitäsi sitten arvioida.

      Oletko jo kouluttautunut jollekin alalle, joka ei tunnukaan sopivalta? Jos työkkäri ehdottaa jotain työkykyarviota, niin mene vaan. Missä se sitten tapahtuu, sitä en osaa sanoa.

      • kannattaako mennä

        "mutta mietitkö myös ns. luonnekysymyksiä esim. sitä, että oletko extrovertti vai introvertti ja millaiseen työhön voisit luonteen puolesta sopia? Vai onko taustalla jotain lääketieteellistä syytä, joka selittää tietyn tyyppisen käytöksen ?"

        Sekä että. Me epileptikot yleensä itse koemme, että on muisti- ja keskittymisongelmia, vaikka ne ei testeissä näy. Testin mukaan muistini on hyvä, mutta on niin eri asia kuunnella ja toistaa yksinkertaisia sana- tai numeroluetteloita kuin kuunnella asiakkaan pitkä selostus ongelmastaan, käsitellä se mielessään ja keksiä vastaus. Usein vasta jälkikäteen hoksaan, mitä olisi pitänyt sanoa; vaikka hallitsen asian riittävän hyvin, vastauksen löytäminen kestää. Puhelimessa se on moninverroin vaikeampaa kuin kasvokkain. En tiedä, mistä se johtuu, ehkä epilepsiakin aiheuttavasta aivovauriosta tai jostain muusta. Vaikea näyttää toteen millään testillä.

        Silloin (harvoin), kun työkkäri on jotain paikkaaä tarjonnut, niihin on sisältynyt puhelinvaihde ja muuta asiakaspalvelua. Hautautuisin ihan mielelläni johonkin toimiston peränurkkaan arkistohyllyjen väliin, se sujuisi: ) joten toimistotyötä voisi kuitenkin pitää hakualueenani.

        Tosiaan, viihtryisin paremmin itsenäisessä työssä, johon voi rutinoitua kuin kohdata koko ajan uusia tilanteita ja ihmisiä. Olen jo kouluikäisenä ollut huonouninen, ja stressi pahentaa sitä. Puolinukuksissa asiakkaiden kanssa, ei hyvä.

        Ammatinvalintapsykologilla olen joskus käynyt, en kyllä kokenut saavani siitä mitään hyötyä irti. Tiedän itse olevani hyvä kaikenlaisissa kädentaitoja ja näppäryyttä vaativissa lajeissa. Neuropsykologisten testien "palikkatehtävät" suoritan huippuajassa. Vahinko vaan, kädentaitoalalla ei ole työpaikkoja.

        Työkyvyn arvioinnissa ilmeisesti voisi tavata eri alojen asiantuntijoita ja saada kerralla kaikki tutkimukset? Iän myötä tuntuu tuevan joka vuosi uusi vaiva, mutta ainakin 10 vuotta pitäisi vielä jaksaa työelämässä. Ennaltaehkäisy tai hoito ajoissa olisi kuitenkin parempi vaihtoehto kuin itsensä raataminen loppuun ennenaikaisesti. Nyky-työelämässä tuntuu kuitenkin olevan aika vaikeaa.


    • Soveltuvuus

      Kirjoituksesi perusteella tuli mieleen, että saattaisit hyötyä soveltuvuusarvioinnista. Sellaisen saaminen onnistuu työkkärissä. Hakeudu ammatinvalintapsykologille, niin hän tekee sinulle kaikki tarvittavat testit. Epäilen kuitenkin vahvasti, ettei näistä saatuja tietoja kirjata sinun kohdallesi tai vaikka kirjattaisiinkin, niillä ei olisi välttämättä merkitystä. Näitä varten tarvittaisiin ihan virallinen diagnoosi. Mutta kenpä sen tietää, jos vaikkapa testit toisivat esille jotain, jonka perusteella saisitkin diagnoosin.

    • ''''''''''''''''''''

      Puhutaan myös sellaisista kuin fyysinen ja psyykkinen työkyky. Nämä on vielä kytköksissä toisiinsa. Jos on vaikka kroonisia kipuja, niin psyykkinen jaksaminen voi olla myös heikkoa. On masentunut ja univaikeuksia. Tällöin ei sovellukaan entiseen stressaavaan työhön, vaan pitää keksiä jotain vähemmän kuormittavaa. Näitä arvoita tehdään siellä sun täällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe