Millä summilla aloittaa?

Nuori opiskelija

Aloin opiskelemaan sijoittamista ja kiinnostuin siitä kovasti. Eniten kiehtoo tiedon hankkiminen ja markkinoiden kompleksisuus. Olen yhä opiskelija, joten kysyisin millaisilla summilla voisin aloittaa sijoittamisen. Olen miettinyt viikonlopputyötä josta saatua palkkaa voisi sijoittaa. Vaikutus opintotukeen on tosin vielä tutkimatta, mutta pienillä summilla tuskin ehtii olla ennen valmistumista vaikutusta.
Ajattelin sijoittamista pitkällä tähtäimellä. Summa jonka voisin sijoittaa olisi pieni, n. 1000 € puolessa vuodessa. Olisko vinkkejä miten aloittaa? Kannattaako tuollaisella summalla sijoittaa vai meneekö jo pelkästään kuluihin?

Miten kulut jakaantuvat ja ilmenevät, osakkeita ostaessa sekä myydessä?

4

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myydään auto

      Niinpä. Mietin samoja asioita itsekkin. Minulla olisi sijoittaa keväällä n 18.000e kunhan myyn autoni ja suostun ajamaan halvemmalla :) Mutta jotenkin se vaan arvelluttaa sijoittaa kovalla työllä ansaittuja rahoja ja jos sitten meneekin kaikki? Minulla ei siis ole oikeastaan muutakuin tämä auto ja jos meinaan alkaa sijoittamaan niin tämä on ensin myytävä. Haluaisin yrittää nopeita kauppoja, en niin jaksaisi vuosia odotella ja kaikki rahat kiinni joissain osakkeissa. Nopeita kauppoja ja hivenen voittoa, se kyllä passaisi minulle hyvin :)

      • Vakuusvaje

        Nopeat kaupat ovat onnistuessaan henkisestikin palkitsevia, mutta yleisesti ottaen niissä tienaa kohtuullisen vaivanpalkan vain välittäjä. Kurssien ennustaminen hyvin lyhyellä aikavälillä lähestyy nimittäin onnistumisprosentiltaan rahanheittoa. Tekemällä ahkerasti työtä ja pyörittämällä suurehkoa pääomaa kokenut peluri voi ansaita jonkin verran, mutta niinhän se on alalla kuin alalla. Pienillä summilla pelaavalle aloittelijalle en suosittele ollenkaan.

        Se on tietenkin varmaa, että auton arvo lähestyy koko ajan nollaa. Kovalla työllä ansaitut rahasi häipyvät auton vanhetessa lopulta kokonaan. Hyvä ajatus miettiä parempia vaihtoehtoja, ettei elämä kulu töitä painaen aina uuden auton maksamiseksi.

        Osakkeet ovat siitä kivoja, että ne käyttäytyvät päinvastoin kuin auto. Vuosittain saa osinkoja ja vähitellen kurssit tuppaavat nousemaan. Siinä päältä katsellessa varallisuus kasvaa kuin itsestään. Lisää kärsivällisyyttä vain asenteeseen ja pistä rahat tuottamaan turhia riuhtomatta. Ei mikään estä silloin tällöin kokeilemasta pelimiehen kykyjä sopivan kohtuullisella summalla.


    • eiksjuuh

      Osta 10k€:lla jos haluat parin vuoden päästä sijoitusten olevan 5 donaa...?

    • sijoittelija

      Ite aloitin 40eur/kk. Tärkeintä on aloittaa. Osta vaikka 10eur/kk alussa tai 5eur/kk määrällä ei aloittaessa ole mitään väliä. Väliä on vain sillä, että aloitat ja nuilla summilla pääsee jyvälle miten homma pelaa. Ja nopeesti huomaa kestääkö pää suoria osakekauppoja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe