Pinnallinen tai syvällinen?

1943

Selailin juuri tullutta Rhododendron-lehteä. Siinä kerrottiin mm. kuinka harrastajat risteyttävät eri lajikkeita. Minun harrastukseni on sitä, että joka vuosi istutan uuden lajikkeen mökkitontille. Kuulun myös Suomen Ruususeuraan, mutta sama pinnallisuus näkyy tässäkin: ostan jonkin kiinnostavan pensasruusun joko lahjaksi tai itselleni. Lisäksi kiinnostuksen kohteina ovat vanhat perennat, pensaat, puut, sukututkimus, liikunta ja paljon muuta. Nuorena mulla olisi ollut mahdollisuus luoda elämänura tutkijana, mutta johonkin pieneen yksityiskohtaan syventyminen ei kiinnostanut. Työurani edellyttikin monen alan melko pinnallista osaamista ja oli mielenkiintoinen.

34

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • ei.ole.luulet.vaan

Onko pakko?

• k/k

Kerrohohan spesialisti nyt,mikä ruusulajike kasvais melko kuivalla rinnetontilla.
      Rinne on etelä lounas suuntaan.

• 1943

Kaikki ruusut pitävät kuivista rinnetonteista, koska eivät siedä seisovaa vettä. Kun kaivat kunnon kuopan, syvyys 50 cm ja täytät sen hyvällä mullalla ja istutat taimen siihen. Huolehdit vedensaannista, jos on kuiva kesä. Pidän pensasruusuista, koska eivät ole niin vaateliaita kuin jalommat. Esim. juhannusruusu, papulanruusu ja valamonruusu kasvavat hyvin ja leviävät. Jotkut eivät pidä näitä pensasruusuja ruusuina lainkaan, jalommista minä en tiedä. Suosikkini on Pikkalanruusu. Ja kuten totesin olen pinnallinen, tiedot vain pintaraapaisuja.

• 1943 kirjoitti:

Kaikki ruusut pitävät kuivista rinnetonteista, koska eivät siedä seisovaa vettä. Kun kaivat kunnon kuopan, syvyys 50 cm ja täytät sen hyvällä mullalla ja istutat taimen siihen. Huolehdit vedensaannista, jos on kuiva kesä. Pidän pensasruusuista, koska eivät ole niin vaateliaita kuin jalommat. Esim. juhannusruusu, papulanruusu ja valamonruusu kasvavat hyvin ja leviävät. Jotkut eivät pidä näitä pensasruusuja ruusuina lainkaan, jalommista minä en tiedä. Suosikkini on Pikkalanruusu. Ja kuten totesin olen pinnallinen, tiedot vain pintaraapaisuja.

Kun lukee noit kinaketjuja niin tekis mieli hihkasta,haist kukkanen.
        Tää ruusu juttu sopiikin hyvin porukkaan ,saaraan jotain nättiäkin porukkaan mun lisäksi.
        Täsmennetään pikkaseen ,ei kai niit taimia voi noin syvään haurata eli miten syvälle?
        Vaatiks toi pikkalan ruusu jotain erikoist hoiron suhteen?

koti-kiusattu kirjoitti:

Kun lukee noit kinaketjuja niin tekis mieli hihkasta,haist kukkanen.
        Tää ruusu juttu sopiikin hyvin porukkaan ,saaraan jotain nättiäkin porukkaan mun lisäksi.
        Täsmennetään pikkaseen ,ei kai niit taimia voi noin syvään haurata eli miten syvälle?
        Vaatiks toi pikkalan ruusu jotain erikoist hoiron suhteen?

Saaronin lilja, tuli mieleen.

http://puutarha.net/ruususeura/a-suomi/a-loytoruusuja/pikkala2.html

http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/suorakanava/kasvikortti.asp?id=1100

• s.a.d
        1943 kirjoitti:

Niin, näen ettet ole perehtynyt miillefolioihin tai teeruusuihin lainkaan

• k/k
        **** kirjoitti:

Saaronin lilja, tuli mieleen.

http://puutarha.net/ruususeura/a-suomi/a-loytoruusuja/pikkala2.html

http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/suorakanava/kasvikortti.asp?id=1100

Toi saaronin liljahan oli kova haisemaan ,kuulema.
        itte olen ain tykäny ruususit ja oli ne likankin suosikkeja,mun silmäterät on kaks alppiruusua, mahtavi ja kauniita puskia.
        Joskus ajatellu et ruusu on ku elämä itte,kauheen hauras ja sitkeä samal kertaa.
        Se sammuu pienestäkin virheest tai elää vaik olis kompostiin heitetty.
        On mahottoman kaunis tai ihan pikkunen ja vaatimaton miniruusu,iha ku meiän elämätkin.

k/k kirjoitti:

Toi saaronin liljahan oli kova haisemaan ,kuulema.
        itte olen ain tykäny ruususit ja oli ne likankin suosikkeja,mun silmäterät on kaks alppiruusua, mahtavi ja kauniita puskia.
        Joskus ajatellu et ruusu on ku elämä itte,kauheen hauras ja sitkeä samal kertaa.
        Se sammuu pienestäkin virheest tai elää vaik olis kompostiin heitetty.
        On mahottoman kaunis tai ihan pikkunen ja vaatimaton miniruusu,iha ku meiän elämätkin.

Muistan alppiruususi, hyvä että ne voivat hyvin. Naapuri laittoi muutama kesä sitten, mutta eka talvi nyyristytti ne ihan elottomiksi.
        Itse laitoin kauan sitten olohuoneen eteläikkunoiden, seinän kokoisten, eteen pitkän rivin ruusuja.
        En muista, minkä nimisiä, vaaleanpunaisia.
        Yhden kesän kukkivat kauniisti, sitten niihin tuli jotain möyhäntönkijäisiä.
        Yritin hoitaa mäntysuopa- ja Tolu-vedellä.
        Ei auttanut.
        Niin kuolivat kukkani.
        Enpä ole tiennyt minkämoinen kukka on saaronin lilja.

"Minä olen Saaronin kukkanen, olen laaksojen lilja."

http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/10927/167405.jpg

• **** kirjoitti:

Muistan alppiruususi, hyvä että ne voivat hyvin. Naapuri laittoi muutama kesä sitten, mutta eka talvi nyyristytti ne ihan elottomiksi.
        Itse laitoin kauan sitten olohuoneen eteläikkunoiden, seinän kokoisten, eteen pitkän rivin ruusuja.
        En muista, minkä nimisiä, vaaleanpunaisia.
        Yhden kesän kukkivat kauniisti, sitten niihin tuli jotain möyhäntönkijäisiä.
        Yritin hoitaa mäntysuopa- ja Tolu-vedellä.
        Ei auttanut.
        Niin kuolivat kukkani.
        Enpä ole tiennyt minkämoinen kukka on saaronin lilja.

"Minä olen Saaronin kukkanen, olen laaksojen lilja."

http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/10927/167405.jpg

Sehän sopii mun tontille ,toi lilja meinaan.
        Toivottavast se kasvaa murheenkin laaksos niin vois poimii muutaman mukaas.

• Onko pinnallisuus jotenkin paha asia?
      Onko se sitten aina hyvä asia kun syvällisesti johonkin perehtyy?

Minusta syvllisyyskin saattaa mennä ihan liian syvälle jossain tilanteessa, varsinkin jos ihmisestä tulee siinä asiassa kaiken tietävä eikä suostu kuulemaan tosenlaista tulkintaa.
      Ja kuten sanoit omasta työurastasi pinnallinen osaaminen monista asioista oli edellytys siihen.

Eli kait se on molempi parempi.

• 1943

Kaipa se on persoonallisuuuskysymys. Itse en esim. jaksaisi katsella suurennuslasilla postimerkkejä ja ottaa selville pieniä eroja. Samoin en ruusujen suhteen halua ottaa selville erilaisia ruusutyyppejä, jos ruusu on kaunis, se riittää minulle.

• s.a.d

Jos aloittaa jonkun kavatuksen, olisi syytä perehtyä maaperään, mikrobeihin, lannoitteisiin ja kasvilajikkeisiin aika hyvin.
        Pinnallisuus on persiistä, ihmiset aloiitaavat harrastuksen ja se jää puolitiehen kun ei perehdytä tarpeeksi niihin kasvutekijöihin ja maaperään, lannoitukseen ja mikrobitoimintaan.

se onsama kun tökkäsiit siemen multaa ja odotat kasvua.Ilman että olet perehtynyt niihin kasvutekijöihin jotka auttavat sen siemenen kasvua iduksi ja taimeksi.
        Syvällisyys puutarhan hoidossa ei missän nimessä ole pahasta, pinnallisuus on,
        silla voin haastaa sinut, millaiset mikrobit ovat saanet vallan sinun puutarhassasi, osaaatko sano?

• s.a.d kirjoitti:

Jos aloittaa jonkun kavatuksen, olisi syytä perehtyä maaperään, mikrobeihin, lannoitteisiin ja kasvilajikkeisiin aika hyvin.
        Pinnallisuus on persiistä, ihmiset aloiitaavat harrastuksen ja se jää puolitiehen kun ei perehdytä tarpeeksi niihin kasvutekijöihin ja maaperään, lannoitukseen ja mikrobitoimintaan.

se onsama kun tökkäsiit siemen multaa ja odotat kasvua.Ilman että olet perehtynyt niihin kasvutekijöihin jotka auttavat sen siemenen kasvua iduksi ja taimeksi.
        Syvällisyys puutarhan hoidossa ei missän nimessä ole pahasta, pinnallisuus on,
        silla voin haastaa sinut, millaiset mikrobit ovat saanet vallan sinun puutarhassasi, osaaatko sano?

Kyllä se perehtyminen mikä mulla on näkyy riittävän noiden omien kasvien kanssa :)

Hyvin on lähteneet noi orkideatkin kasvamaan ja jopa kukkivat jotka sain serkun vaimolta, joten ei mitään hätää täällä.

• onneni.

Minä olen työurani saanut nauttia työstäni, joka on ollut tosi kapea-alaista, mutta sitäkin syvälleluotaavampaa.
      Toki, kun työpaikalla hallitaan monenlaisia asioita, on itse joskus tuntenut itsensä fakki-idiootiksi, mutta kaipa meitäkin tarvitaan.

Hyvä, jos kukin pääsee mieleiseensä toimeen, saaden tehdä sen omilla edellytyksillään. Mikä sen enempää lisää hyvää työpanosta, ja antaa tekijälleen tyydytystä.

• 1943

Niinpä niin, yhdelle sopii yhdenlainen, toiselle toisenlainen. Hyvä jos olemme tyytyväisiä. Se heijastuu kaikkeen.

• Horkka-nomihermonni

Minulla on parvekkeella umpihanki. Multaa ei ole alla vaan betoni.
      Onnistuisikohan jonkun lajikkeen viljely jos heittäisin siemenet lumelle :)

• 1943

Kyllä linnut ne siemenet syövät alta aikayksikön, kauniita ovat nekin katsella. Mutta siivoamista riittää keväällä, myös rotat voivat kiinnostua.

• aisan seipäästä...

1943

Kukistahan sinä kirjoitat, mutta itse koin tyhmäksi itseni, kun yöradiosta kuuntelin toisintona Jari Sarasvuon tunnin mittaisen "paatoksen".

Jäi vain mieleeni joku, ei niinkään pinnallinen tai syvällinen, mutta joku kuitenkin vastakohta, jota pitäisi miettiä jokaisen?

Ja sitten oli se tuttu imaisu Sarasvuolta ja "miettikääs nyt sitä"???

Tämä ei nyt yhtään viittaa aloitukseesi muutoin, kun tuosta Pinnallinen tai syvällinen, koska todella inhoan jo Sarasvuon ääntä, kuten myös Puhe-radion Olga K:ta.

"Miettikääpäs nyt sitä"? ja pieni imaisu, joka kuuluu selvästi mikrofooniin. Onneksi se Mikkonen on nyt pois pelistä.

• 1943

Kuuntelen melko harvoin radiota, vaikka minulla ei ole televisiotakaan. Nytkin näkyy olevan kiinni. Vain pesukone musisoi asunnossani. En tunnistaisi moniakaan henkilöitä äänen perusteella. Olli Ihamäen äänestä pidän.

• Pirre*

Irlannissa kasvoi alppiruusuja luonnonvaraisina metsinä, - en tiedä näkikö sikäläiset enää ne kukkina vai kiusallisina rikkakasveina - puina..., mutta minä näin ne kauniina puina..

En tiedä tuosta pinnallisuudesta töissäni, mutta enemmän käytännön läheisiä ne ovat olleet, olen enempi fyysinen ihminen.

• 1943

Kauniita varmaan olivat. Onhan näitä pienempiä metsiköitä istutettuna Suomessakin esim. Mustilassa Elimäellä ja Piikkiössä. Mökkitonttini on metsäinen ja siksi aloin istutella rodoja sinne. Ensiksi mieheni muistoksi ja sitten muuten vaan.

• s.a.d

Pinnallinehan olet.
      Kasvatat sitä mitä muut ovat luoneet. Ei mitään omaa

Miten olisi bokashi ja EM ja kokonaisen puutarhan hyvinvoinni tae?Mikrobit kasvun takeena?

Rhododendronit ovat kasveja jotka kasvavat mäntymetsikön suojassa, aika kattava näky niistä on Mustialassa.

Totta olet siellä käynyt ja nähnyt mitä on endeemisiä lajeja ja mitä on risteytyksiä:
      Niiden perusteella voit sitten miettiä mikä tulee toimeen Suomessa ja mikä lajike on auttamattomasti out...

Jos sinua kiinnostaa Rhododendroit ja Atzaleat, niin luuliin sinun olevan kiinnostunut myös Clematiksista?

• 1943

Saanen oikaista, että Mustiala on eri paikka kuin Mustila. Molemmissa olen käynyt, mutta Mustila on erikoistunut mm. alppiruusuihin. Mustialan kasvitarjontaa en muista. Ja minähän saan touhuilla eri tahoilla ihan niin pinnallisesti kuin haluan. Kärhöistä en välitä. En ota mitään asiaa kovin vakavasti, paitsi miessuhteeni. Ja noista mikrobeista satun tietämään melkoisesti, ei tarvitse loistaa niillä tiedoilla.

• 1943 kirjoitti:

Saanen oikaista, että Mustiala on eri paikka kuin Mustila. Molemmissa olen käynyt, mutta Mustila on erikoistunut mm. alppiruusuihin. Mustialan kasvitarjontaa en muista. Ja minähän saan touhuilla eri tahoilla ihan niin pinnallisesti kuin haluan. Kärhöistä en välitä. En ota mitään asiaa kovin vakavasti, paitsi miessuhteeni. Ja noista mikrobeista satun tietämään melkoisesti, ei tarvitse loistaa niillä tiedoilla.

Ihme vastauksi saat,ihan tosta vaan tuomitaan toinen sitä tuntematta.
        Pikkuhiljaa alkaa käyrä nousemaan mut keskitytään nyt ruusuihin .
        Aion istuttaa suosittelemaan lajiketta,yhteen kulmaukseen se passaa mainiost

• 1943
        koti-kiusattu kirjoitti:

Ihme vastauksi saat,ihan tosta vaan tuomitaan toinen sitä tuntematta.
        Pikkuhiljaa alkaa käyrä nousemaan mut keskitytään nyt ruusuihin .
        Aion istuttaa suosittelemaan lajiketta,yhteen kulmaukseen se passaa mainiost

Mikä lajike tuo on? Ei minulle oikein selvinnyt kaiken sekamelskan keskellä. Aioin edesmenneen mieheni muistoksi perustaa ruusupuiston, mutta erilaisista syistä se on kutistunut toistaiseksi muutamaan ruusuun. Metsään istutin tammia ja saarnen. Miesystäväni muistoksi vein hänen puutarhaansa omasta metsästäni vuorijalavan. Lisäksi annoin hänen tyttärelleen syntymäpäivälahjaksi erikoisen pihlajan, jonka nimi viittaa meihin kumpaankin. Harrastan näitä puita ja pensaita kulloisenkin mielialani mukaan. Tuon erikoisen pihlajan hain taimistosta 150 km:n päästä ja sain 2 tainta ilmaiseksi, kun kerroin tarinamme.

• 1943 kirjoitti:

Mikä lajike tuo on? Ei minulle oikein selvinnyt kaiken sekamelskan keskellä. Aioin edesmenneen mieheni muistoksi perustaa ruusupuiston, mutta erilaisista syistä se on kutistunut toistaiseksi muutamaan ruusuun. Metsään istutin tammia ja saarnen. Miesystäväni muistoksi vein hänen puutarhaansa omasta metsästäni vuorijalavan. Lisäksi annoin hänen tyttärelleen syntymäpäivälahjaksi erikoisen pihlajan, jonka nimi viittaa meihin kumpaankin. Harrastan näitä puita ja pensaita kulloisenkin mielialani mukaan. Tuon erikoisen pihlajan hain taimistosta 150 km:n päästä ja sain 2 tainta ilmaiseksi, kun kerroin tarinamme.

Pikkalan ruususta puhuimme,mut alppiruusut on jotenkin mun kukkia.
        Kesäehtoisin niit ennen nukkumaan menoa kiertelen ja juttelen.
        Tarkastan ja koitan ötököiltä suojella onnenks ne ei oikein oo syöjien suosiossa.
        Ainoostaan mustarastas käy pöllyttämässä kuorikkeen pitkin nurmikkoa kun matoja tonkii.

• 1943
        koti-kiusattu kirjoitti:

Pikkalan ruususta puhuimme,mut alppiruusut on jotenkin mun kukkia.
        Kesäehtoisin niit ennen nukkumaan menoa kiertelen ja juttelen.
        Tarkastan ja koitan ötököiltä suojella onnenks ne ei oikein oo syöjien suosiossa.
        Ainoostaan mustarastas käy pöllyttämässä kuorikkeen pitkin nurmikkoa kun matoja tonkii.

Tuo Pikkalan ruusu on yksi suosikeistani. Olen hoidellut sitä kuten muitakin ruusujani. Alppiruusuissa en ole nähnyt ötököitä, mutta Pimpinella-suvun ruusuja vaivaa usein vattukärsäkäs. Yksi kesähuveistani onkin ravistella niitä pois valkoisen lakanan päälle ja nitistellä. En halua käyttää myrkkyjä.

• dadadad

Kasvihuoneeni on lämmin, siellä kukkii pääasiassa yön kuningatar ja kohta kai suomeksi rahakukka joka on lähes kaksimetriä.

• syvällinen-

Pinnallin vei syvällinen,sen voi käsittää myös toisella tapaa.

Itse olen syvällinen,asioita pohtiva,meditoiva lähes syrjään vetäytynyt kaikesta.
      Löydän sielulleni rauhan erilaisista luontoon liittyvistä asioista,meren rannasta,korkeista kallioista,paikoista mistä näkee kauas.Hiljaisuus kaiken melun jälkeen on samettia korvilleni,olemukselleni.

Viihtyisn metsän keskellä,valitettavasti ikä menee väärinpäin,vanhenee eikä voi muuttaa niihin olosuhteisiin nyt kun olisi tilaisuus kaikin puolin.
      On se niin väärin,unelmiaan kohti kun pitäsi kuitenkin kulkea.

• honhan

näin on--- toivon veneelläni kuulla vai laineiden ja tuulen äänen...

• 1943

Metsissä kuljeskelu on ollut rentoutumiskeinoni niin kauan kuin muistan. Melko paljon kuljen yksikseni. Täällä on kallio, jonka laelta näkyy pitkälle jokilaaksoon ja sieltä katsellessani kuvittelen kuinka ennen muinoin vihollinen seuraili kylän puuhia. On suora näköyhteys kylälle, joka on kukkulalla. Sen joka puolella on joskus vellonut meri. Nyt on jäljellä vain jokiuoma.

• manleverbaraentid
        1943 kirjoitti:

Metsissä kuljeskelu on ollut rentoutumiskeinoni niin kauan kuin muistan. Melko paljon kuljen yksikseni. Täällä on kallio, jonka laelta näkyy pitkälle jokilaaksoon ja sieltä katsellessani kuvittelen kuinka ennen muinoin vihollinen seuraili kylän puuhia. On suora näköyhteys kylälle, joka on kukkulalla. Sen joka puolella on joskus vellonut meri. Nyt on jäljellä vain jokiuoma.

Muistosi on varmaan satoja vuosia sitten!

Elä elämää tänään--herää apinan aivoistasi on vuosi 2013.

• 1943
        manleverbaraentid kirjoitti:

Muistosi on varmaan satoja vuosia sitten!

Elä elämää tänään--herää apinan aivoistasi on vuosi 2013.

Toivon Sinullekin kauniita unelmia. Tosin emme ole samalla aaltopituudella. Ei se haittaa, mulla on ihan omat aaltoni ja laineeni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9027
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3539
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      29
      2767
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2169
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      363
      1818
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1105
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1072
    Aihe