Kyynisimmät palstalaisista suhtautuvat kirjoituksiin siten,että ne kaikki ovat joko vitsejä tai provoilua. Näinko tosiaan on?
Tuletteko vain provoilemaan tai vitsailemaan muiden kustannuksella, niinkö halventavaa on suhtautumisenne yli 60-vuotiaaseen ihmiseen? Että sopii nauraa ivallisesti, koska muita vaihtoehtoja ei muka ole? Eräs palstalaisista jopa kehui, että tällainen on älykästä, sitä pitää ymmärtää. Minua järkytti,että ikäryhmääni kuuluva pitää muiden mitätöimistä älykkyyden merkkinä. Pikemminkin ainainen natkutus ja keljuilu kertoo kirjoittajansa mielenterveyden ongelmista. Mitään hauskaa sellaisessa ei ole, pelottavaa sen sijaan paljon.
Olisiko silti otettava huomioon, että jokunen, vitsiniekkojen mielestä erittäin tyhmä ja osaamaton, olisikin tosissaan kertoessaan ahdistuksestaan tai naapuristaan tms.?Että monet jutut eivät olisikaan provoilua vaan kirjoitettu siksi,että muita kanavia ei ole? Voisiko asioihin jopa suhtautua inhimillisesti, nauramatta tai ivailematta ja miettimättä, onko tämä nyt varmasti totta?
Älkää lyökö toisianne tässä iässä ja ajassa, joka lyö ihmistä muutenkin eikä hätää kuulla ennenkuin on liian myöhäistä. Kukkia, kynttilöitä ja hymistelyjä ei maatuva kaipaa eikä sitä arvosta. Ihmisen hätä, yksinäisyys ja läheisten puute on todellista myös yli kusikymppisten piirissä, ei pelkästään vanhusten tai nuorison. Jatkuva nokkiminen ei ole älyn käyttöä vaan sen vastakohta. Edelleen pitää paikkansa sanonta, mitä itsellesi toivot, tee sitä muille. Tuskin meistä kukaan haluaa olla mitätöity. Maatuneina ehdimme sitä olla kylliksi.
Pistetään pilkaksi
23
307
Vastaukset
Kiva provo.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11166271
H.- aloittajalle kiitos.
Ei ole provo, vaan täyttä asiaa.
Pitäiskö kysyä, miksi sinä tiedät aina kaikki asiat paremmin kuin muut?
- pitäkää tunkkinne
Aihealueista löytyy monenlaisia palstoja. Tämä 60 palsta on otettu silmätikuksi kun muualla ei juttu luista, hölmö pitää olla jos ei käsitä provoja.
Aloitukset ovat hutaisemalla tehtyjä, eikä rekattuja niissä näy.
On parempi olla vastaamatta rekkautuneena, puska-aloitukset ei kiinnosta. - Hämmästyttää usein
Jos joku asia tuntuu epäuskottavalta ja omalle todellisuudelle vieraalta, niin aika helposti tulee mieleen, että joku pelleilee porukan kustannuksella, koska sellaistakin on paljon. Palstalla on kirjoittajia joka lähtöön, ja itse kukin uskoo omansa olevan se yleisin ja normaali tapa elellä tätä elämää. Jonkun ääripään edustaja voi hyvinkin ajatella, että sen toisen ääripään eläjät ovat silkkaa mielikuvituksen tuotetta. Olen itsekin joskus ajatellut jostain kirjoituksesta, ettei tommosia voi enää olla olemassa, sen täytyy olla provo.
- näin olen havainnut
Uskoisinkin enemmänkin siihen, että joillain lukijoilla alkaa heti provohuuto viestin koskettaessa kyseisen lukijan arkaan kohtaan, jotkut vaan haluaa kieltää kaiken itseään koskevan negatiivisen olemassaolon
- Niin se vaan on.
näin olen havainnut kirjoitti:
Uskoisinkin enemmänkin siihen, että joillain lukijoilla alkaa heti provohuuto viestin koskettaessa kyseisen lukijan arkaan kohtaan, jotkut vaan haluaa kieltää kaiken itseään koskevan negatiivisen olemassaolon
Mä veikkaan, että sivistyskansan jäseneksi itsensä kokeva ei halua nähdä hyvän imagon kääntöpuolelle. Odottelen minäkin, että naapurin juoppo ukko, jonka kerrotaan hakanneen ja huoritelleen vaimoaan ja aivan syyttä, kuolis pois maisemaa rumentamasta. Rumasti sanottu, mutta niin minä ajattelen. En usko, että naapurin rupuäijä on tyypillinen suomalaismies, enkä tietenkään edes halua uskoa sellaista. Olishan se ihan kauheeta, jos suomalainen geeniperimä olis niin huonoa. En tietenkään tervehdi ukkoa, vaikka oltais samaan aikaan postilaatikolla. Rouvaansa tervehdin, mutta pidän idioottina, kun ei heitä ukkoa ulos. Tätä rupuäijää kohti tunnen kymmenittäin hyväkäytöksisiä miehiä, ja siksi pidän häntä harmillisena poikkeuksena.
Tämä palsta on säilynyt puhtaana, sen perustan muodostavat ihmiset eivät ole senlaisia, joiksi monet 60 -ihmisiä luulevat.
Palstan perusta on kohtuullisen viisas ja sen kärjet ovat ylettömän fiksuja.
Tämän päivän 60 ei enää, enimmäkseen ole perinteinen pappa ja mummo.
Perinteiset ovat menneet omille foorumeilleen jo ajat sitten.
Täälä 60 ei usko enää, kokemusta on kertynyt jo niin paljon.
Hän ymmärtää ja tietää.
Minäkin ymmärrän hyvin, mihihin tämä aloitus tähtää :)
Niin paljon olen säälien lukenut, koska niin paljon vaivaa, joku näkee.
H.- malkako silmässä?
Kuten sinä, kuka täällä näkee enemmän vaivaa?
- modet s24 formaattii
Voisi luetella monia entisiä vilkkait palstoja jotka nyt ovat entisiä, esimerkiksi 50.
Aivan surkeassa tilassa, palsta oli ikäluokista vilkkain muutamavuosi sitten.
Tänne on pesiytynyt joutoväkeä, teineistä yli-ikäisiin. Kirjoitustyyleistä sen huomaa.
Minkäänlaisia käytöstapoja ei ole, saavat vapaasti tyhjentää sappensa reppanat.
Rekisteröinti pakolliseksi, modet vartijoiksi siistisi sivut.- valitettavasti
50 palstan "siivosi" mieleisekseen nykyinen seriffi. Poistaa kaiken mikä ei häntä itseään miellytä, vaikka viestittely olisi aivan s24 sääntöjen mukaista. Vielä en ole päässyt perille hänen logiikastaan, mutta ehkä pääsen seurattuani tarpeeksi kauan toimiaan.
- pitäkää tunk.....
valitettavasti kirjoitti:
50 palstan "siivosi" mieleisekseen nykyinen seriffi. Poistaa kaiken mikä ei häntä itseään miellytä, vaikka viestittely olisi aivan s24 sääntöjen mukaista. Vielä en ole päässyt perille hänen logiikastaan, mutta ehkä pääsen seurattuani tarpeeksi kauan toimiaan.
Tehkää Mom´it vai mikä hän oli kun oli monenkin palstan sefu ja sai kenkää.
Taisipa samasta syystä vaieta 40 palstakin.
Jos täällä on Luotsi kuten alkaa tuntumaan missä nimeäminen viipyy?
Jos hän on yksi palstalaisista ymmärrän mitä luotsin kerrotaan tekevän, saa selville kun klikkaa auki tuosta luotsi ruudusta. Avaukset ovatkin olleet todella älykkäitä. NOT.
50 palsta oli aikoinaan hauska, mielenkiintoinen ja monipuolinen.
Sen valvoja oli suloinen koira-ihminen.
Mutta hänkään ei voinut mitään sille, että elävöittäjät vanhenivat ja joutuivat siirtymään ylemmälle tasolle, vain pasha jäi jäljelle.
Koira-ihmisenä hän, tietysti tietää milloin pasha pitää siirtää sivummalle.
Rakkaus minun muistoilleni hänestä, riittäköön hänellä muovipussit, jos koirat palstallaan lisääntyvät.
H.- bessie*
Tarkoittaako tuo "pasha" sana paskaa!?
Kuulutko sinä noihin "elävöittäjiin"!?
Tosikon tuumailua.
En viitsi paljoakaan pohtia aloituksen luonnetta. Provo tai ei, kunhan ei ole typerän alatyylinen. Niitä on sentään harvoin.
Yksinkertaisuuttani en osaa edes provoilla vaan pitäydyn omassa elämässäni ja kokemuksissani.
En pidä itseäni pystyvänä valistamaan muita yleisissä, maailmoja syleilevissä kysymyksissä.
Palstaseurusteluni alkuvaiheet olivat valistavia siinä mielessä, että havaitsin miten eri tavoin sama viesti voidaan ymmärtää.
Kannanottoni ovat kovin minäkeskeisiä ylempänä mainitsemastani syystä johtuen.
Omasta mielestäni niissä on kuitenkin yhteys käsiteltävään aiheeseen.
Olen sanonut, etten osaa valehdella ja ronskein liioitteluni muoto on joskus joidenkin asioiden tarkoituksellinen unohtaminen.- 1943
En minäkään mieti onko provo vai mikä lie. Jos mieleen tulee jotain, niin kirjoittelen. Jos joku pitää naivina, niin siitä vaan. Enkä juuri kurkistele muualle. Mielestäni jokainen voi kertoilla omasta ainutlaatuisesta näkökulmastaan.
Provo ei ole ihan niin yksinkertainen asia, kuten monet näyttävät luulevan.
Se voi myöskin olla ajatuksen aihe.
Heikosti mielinen saattaa joutua ajatuksineen harha-teillekin, tahallaan tai tahtomattaan.
Mielessään: mitä välii, hei?
Mutta silloin katoaa ihmisen viimeinenkin viisauden ripe, ja julkimo-hakuisuus astuu esiin.
H.- bessie*
Aloitukseen
Ehkäpä pitäisi lähteä siitä, että jokaisen aloituksen tarkoituksena on saada muiden huomio ja mielenkiinto kohdistumaan kirjoittajan asiaan?
Kirjoittajilta voitaneen vaatia sen verran, että jos keskustelupalstalle kirjoittelee, ja varsinkin jos ilmiselvästi provoilee, niin pitää myös kestää palaute?
Melko usein käy niin, että aloittajalle ei vain yksinkertaisesti kelpaa kuin hänen toivomaansa tai joskus melkeinpä vaatimaansa suuntaan menevät vastaukset.
Tai niin, että alunperin jotakuinkin uskottavaan tarinaan sen aloittajalta tuleekin jatkossa viestejä, jotka vievät uskottavuuden pois.
Vängätään ja vängätään toivotun laatuisia vastauksia ja samalla tullaan kirjoittaneeksi niin, että jokainen vähäisemmälläkin elämänkokemuksella varustettu jo huomaa, mistä on kysymys.
Aika raukkamaista on tehdä ihan kieli poskella tyyliin aloitus, ja sitten kesken kaiken heittäytyäkin suunnilleen itsemurhan partaalla olevaksi, aidon ja todellisen ongelman kanssa kamppailevaksi ihmispoloksi.
Keskustelupalsta on keskustelupalsta, ei sen enempää. En näe muita kirjoittajia niin pahoina ja huonoina ihmisinä, että he haluaisivat varta vasten pilkata, lyödä ja nokkia ketään.
Täällähän kai vastataan kirjoituksiin, ei niinkään henkilölle?
I- Älyköt ja muut
Selvennykseksi: kysymys ei ole minun aloituksistani eikä kirjoituksistani ollenkaan. Katselin tässä vain muutamiakin aloituksia, jotka mielestäni eivät olleet provoja vaan neuvoja kysyviä. Mielestäni sellainen oletus, että me kaikki olemme niin fiksuja,että vain huviksemme kertoilemme niitä näitä ja naureskelemme toisillemme, on eräs mahdollisuus, mutta ei ainoa.
Hyökkäys on tietysti aina paras keino välttää peiliin katsomista. Olisi mielekästä, jos sinäkin korpikirjailija oikeasti aina vastaisit kirjoituksiin vaan et henkilölle eli et menisi henkilökohtaisuuksiin. Aika usein mitätöit nimenomaan sinulle vastanneen henkilön. Kuten juuri nyt tässä vastauksessasi, jossa lähdet kaikenlaisista oletuksista edes kysymättä, mistä syystä tein tämän aloituksen. Sama toistuu kommentoinnissasi. Et tässä asiassa ole ainoa laatuasi.
En kieli poskella ole tehnyt tätä aloitusta enkä ole ihmispolo, enkä haudo minkäänlaisia murhia. Tietääkseni en ole myöskään heittäytymässä mihinkään muuhun kuin ulkoilmaan kohtapuoliin. Kukaan ei silti ole todistanut eikä voi todistaa, etteikö kirjoitusten joukkoon mahtuisi myös aitoa hätää. Elämänkokemus on muutakin kuin kyynisyyttä. Jos itsensä tuntee ylivertaiseksi, ehkä kannattaisi keskustella pelkästään ja ainoastaan Mensalaisten kanssa, josko sieltäkään löytyy sopivaa seuraa. Elämänkokemusta omaavalta odottaisi myös sitä, että tajuaa täällä kirjoittavien lähtökohtien ja kokemusten olevan hyvin erilaisia, kuten myös kirjallisen ilmaisun tason ja tarpeenkin.
Kekseliään sekä itsensä ainaisen markkinoijan on aika helppoa luovia nykyisin tilanteesta toiseen. Muitakin silti löytyy. Jutun kärki ei kuitenkaan ollut tarkoitettu muutamille kirjoittajille vaan yleisesti. Otin nämä mainitut esimerkeiksi, koska he vastasivat tähän tuttuun tyyliinsä mitätöiden. Mitä sellainen elämänkokemus tai älykkyys muka on, jollei mukaan mahdu suvaitsevaisuus?
Jos tästä jatketaan, juttu jatkuu tyyliin onpas-eipäs. En viitsi, olen sen verran typerä. Minulle ei ole tärkeää saada nikkiäni tai aihettani esiin, ei suuret lukijamäärät eikä valtaisa kommentointi. Halusin vain ja ainoastaan
muistuttaa, että lyönnit sattuvat aina johonkin. Ihailemaan en silti ivakkoja ryhdy enkä ymmärtämään.
Tästä ja keskustelusta yleensä on lukemattomia aiheita ollut ja tulee olemaan, joten ei kannata jatkaa. Usein kuitenkin valitatte,että palsta supistuu, kirjoittajia ole kuin kourallinen, eivätkä aiheet ole kaksisia. Löytyisikö syy sieltä peilistä kumminkin? - jaanataanko
Älyköt ja muut kirjoitti:
Selvennykseksi: kysymys ei ole minun aloituksistani eikä kirjoituksistani ollenkaan. Katselin tässä vain muutamiakin aloituksia, jotka mielestäni eivät olleet provoja vaan neuvoja kysyviä. Mielestäni sellainen oletus, että me kaikki olemme niin fiksuja,että vain huviksemme kertoilemme niitä näitä ja naureskelemme toisillemme, on eräs mahdollisuus, mutta ei ainoa.
Hyökkäys on tietysti aina paras keino välttää peiliin katsomista. Olisi mielekästä, jos sinäkin korpikirjailija oikeasti aina vastaisit kirjoituksiin vaan et henkilölle eli et menisi henkilökohtaisuuksiin. Aika usein mitätöit nimenomaan sinulle vastanneen henkilön. Kuten juuri nyt tässä vastauksessasi, jossa lähdet kaikenlaisista oletuksista edes kysymättä, mistä syystä tein tämän aloituksen. Sama toistuu kommentoinnissasi. Et tässä asiassa ole ainoa laatuasi.
En kieli poskella ole tehnyt tätä aloitusta enkä ole ihmispolo, enkä haudo minkäänlaisia murhia. Tietääkseni en ole myöskään heittäytymässä mihinkään muuhun kuin ulkoilmaan kohtapuoliin. Kukaan ei silti ole todistanut eikä voi todistaa, etteikö kirjoitusten joukkoon mahtuisi myös aitoa hätää. Elämänkokemus on muutakin kuin kyynisyyttä. Jos itsensä tuntee ylivertaiseksi, ehkä kannattaisi keskustella pelkästään ja ainoastaan Mensalaisten kanssa, josko sieltäkään löytyy sopivaa seuraa. Elämänkokemusta omaavalta odottaisi myös sitä, että tajuaa täällä kirjoittavien lähtökohtien ja kokemusten olevan hyvin erilaisia, kuten myös kirjallisen ilmaisun tason ja tarpeenkin.
Kekseliään sekä itsensä ainaisen markkinoijan on aika helppoa luovia nykyisin tilanteesta toiseen. Muitakin silti löytyy. Jutun kärki ei kuitenkaan ollut tarkoitettu muutamille kirjoittajille vaan yleisesti. Otin nämä mainitut esimerkeiksi, koska he vastasivat tähän tuttuun tyyliinsä mitätöiden. Mitä sellainen elämänkokemus tai älykkyys muka on, jollei mukaan mahdu suvaitsevaisuus?
Jos tästä jatketaan, juttu jatkuu tyyliin onpas-eipäs. En viitsi, olen sen verran typerä. Minulle ei ole tärkeää saada nikkiäni tai aihettani esiin, ei suuret lukijamäärät eikä valtaisa kommentointi. Halusin vain ja ainoastaan
muistuttaa, että lyönnit sattuvat aina johonkin. Ihailemaan en silti ivakkoja ryhdy enkä ymmärtämään.
Tästä ja keskustelusta yleensä on lukemattomia aiheita ollut ja tulee olemaan, joten ei kannata jatkaa. Usein kuitenkin valitatte,että palsta supistuu, kirjoittajia ole kuin kourallinen, eivätkä aiheet ole kaksisia. Löytyisikö syy sieltä peilistä kumminkin?Pitkät jaaritukset eivät kiinnosta. Muutava rivi riittää.
- rautalanka esille
"tynkäheitoista! en pidä, mutta ihmettelen, onko tästä ketjusta jo poistettu kirjoituksia, koska "älyköt ja muut" viittaa korpikirjailijaan vastatessaan bessielle??
- näin oletan
rautalanka esille kirjoitti:
"tynkäheitoista! en pidä, mutta ihmettelen, onko tästä ketjusta jo poistettu kirjoituksia, koska "älyköt ja muut" viittaa korpikirjailijaan vastatessaan bessielle??
Käsittääkseni kirjoituksia ei ole poistettu, hän olettaa bessien ja korpikirjailijan olevan sama henkilö.
- ajan kulku
Ihmiset ovat samanlaisia koko elämänsä, ei viinan, tupakan lopettaminen ihmistä muuta eikä ikä tee viisammaksi.
- sill'viisii
Ei minulla ole sydäntä alkaa naljailemaan, jos joku kertoo vaikkapa omasta pahasta olostaan.
Jos moittisin provoksi, se olisi minusta oman huonon omatuntoni sanelemaa.
Miksi kieltämään, totuus on tarua ihmeellisempää, niin myös raadollisempaa.
Jos joku provoaa, jollekin se sama voi olla totista totta.
Itselleni olen ainakin joskus saanut suurta lohtua täältä. Ihan vain lukemalla.
Sanojen kohteella on vaaka, jolla punnitaan sanomiset, ei niiden puuskuttajalla.
Huumorintajuttomaksi on toiset hyvä leimata, kun pilkka osuu omaan nilkkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä262607- 911024
- 58881
- 66855
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26837Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6817Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37790Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.64777Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75704Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu135688