haluan elää mutta en näin..
Pienenä olin hieman ujo, mutta silti kävin paljon näytelmäpiirissä, joten olen näytellyt ja ollut esillä. Ala-asteen olin ihan todella rohkea, en pelännyt ns. mitään. Kaikki alkoi yläasteella. Kun seiskalla olisi pitänyt esitelmä pitää, ja koulu oli jo lähellä loppuaan. Minä ja muutama muu emme kerenneet pitää sitä koko luokalle, joten jouduimme pitämään sen välitunnilla. Siitä lähtien en ole koskaan ollut varma itsestäni luokan edessä, enkä ole koskaan pitänyt kunnon esitelmää kenellekään. Olen vain aina "paennut" tilanteesta ja pitänyt ne vain opettajalle. Tämä on musertanut itseluottamustani todella. Kyllä olen jotain satunnaisia pieniä esitelmiä pitänyt, mutta ne ovat menneet täydellisesti penkin alle, ja siitä se lumipalloefekti onkin lähtenyt rullaamaan... Iän myötä tämä kauhea esiintymisjännitys on vain kasvanut ja kasvanut.
Olen nyt lukion toisella, ja tuntuu että tilanteeni on nyt pahempi kuin koskaan. Pikkuhiljaa lukion aikana olen menettänyt lisää ja lisää itsevarmuudestani. Esitelmien pitäminen ei tullut kuuloonkaan, enkä edes uskaltanut kunnolla viitata tunneilla. Tässä puoli vuotta sitten kävin lääkärillä, ja hain apua esiintymisjännitykseeni. Sain propralia 10mg. Mutta ongelmahan tässä on, että tätä lääkettä ei voi ottaa joka päivä... Nyt kun olen käyttänyt näitä lääkkeitä, ne ovat auttaneet ihan ok, kai. Mutta ongelmana on että haluaisin käyttää tällaisia lääkkeitä joka päivä. Tuntuu että jos olen ilman, kaikki ja vielä enemmänkin menee pieleen. Nyt tilanne on lähtenyt täysin käsistä. Jo kun kävelen kouluun ja näen ne kaikki ihmiset, minua alkaa suunnattomasti ahdistaa, enkä voi kävellä käytävälläkään normaalisti, ilman että miettisin "näytänkö nyt kovin jännittyneeltä". Saati sitten kun pääsen tunnille. Kun pääsen istumaan pulpetille, kaikki ovat tulleet luokkaan, ja ovi pannaan kiinni. Saan jonkun mielettömän ahdistuskohtauksen. Päässäni vaan soi että "mitäs jos joutuu tekemään ryhmätöitä tunnilla ja keskustelemaan muiden ei-tuttujen kanssa?" tai "mitä jos opettaja käskee meidän vastata järjestyksessä kotitehtäviin?". Sitten alkaa se kauhea vapina. Usein esitän jonkun tekosyyn että, "täällä on tosi kylmä, ihan vapisuttaa", etteivät muut alkaisi kiinnittää huomiota ylenpalttiseen vapinaani. Joskus hikoiluttaakin, ja heti, jos opettaja edes viittaakaan sanomisillaan johonkin johon liittyy puhumista luokassa muiden kuullen, sydämeni alkaa tykyttämään 200.
Jos yritän jutella asiasta äitini kanssa, tuntuu että hän ei ymmärrrä. Tuntuu että hän vain syyttää minua. Hän vain sanoo että, "älä nyt ryve siinä itsesäälissäsi". Olen kuullut että monesti tämmöiset sosiaalisten tilanteiden pelko-ongelmat johtuvat perhetilanteista. Jos yritän ottaa sen puheeksi äitini kanssa, hän vain tokaisee ärtyneesti: "no munko vika se sitten on". En voi jutella tästä äitini kanssa, koska tuntuu että joka kerta kun yritän puhua tästä, äiti tulee todella vihaiseksi, eikä halua puhua aiheesta.. Kun olen alkanut pohtia, mistä tämä kaikki johtuu, olen koko ajan enemmän tullut siihen tulokseen että myös perheelläni on voinut olla vaikutus tähän ongelmaani. En tarkoita ettenkö rakastaisi perhettäni todella paljon, mutta he ovat saattaneet vaikuttaa minuun tiedostamattaan sitä itse ollenkaan. En ole koskaan tuntenut itseäni täysin "kelpoiseksi", sillä olen toiseksi nuorin, ja minua koko ajan huomautellaan joka ikisestä asiasta. Ei sitä näin tehdä, vaan näin... Muista tehdä tämä päivänselvä asia yms.. Tulee todella tyhmä ja riittämätön olo. Etenkin kun olen sellainen luonne, että pyrin koko ajan täydellisyyteen, niin tämä jatkuva asioista huomauttelu todellakin tekee minut hyvin epävarmaksi itsestäni; osaanko mitään? olenko täysin tyhmä? Myös kaksi isosiskoani ovat iät ja ajat nauraneet kustannuksellani, vaikka vain heidän mielestään "pilailumielessä". Aina minä olen se "pilkankohde". Heillä ei oikeasti ole aavistustakaan kuinka syvästi se pilailu minuun koskettaa. Myös isäsuhteeni on ollut aika vaikea.. Rakastan isääni todella paljon, mutta minulla on aina ollut tunne, ettei hän rakasta minua. Isä on aina pitänyt sellaisista ihmisistä, jotka rakastavat esiintyä ja olla esillä. Isosiskoni on juurikin tällainen ihminen, hän pystyy tekemään mitä vain häpeämättä laisinkaan. Ja sen kyllä huomaa että isä pitää hänestä todella paljon. Mutta minusta tuntuu etten täytä isäni odotuksia OLLENKAAN. Tuntuu että olen täysi pettymys. Vain sellainen riesa, jota ei olisi koskaan tarvinnut syntyäkään..
---jatkuu---
sosiaalisten tilanteiden ja esiintymisen PELKO
31
1683
Vastaukset
- auttakaaminua
---jatkuu---
Tämä asia on vaikuttanut SUUNNATTOMASTI normaaliin elämääni. Joka ikinen päivä minun pitää pelätä seuraavaa päivää, ja oikein etukäteen mietin jokapäivä, että pitääköhän tuolla tunnilla puhua ääneen, pitäisiköhän ottaa yksi propral.. En pysty ajattelemaan enää yhtään mitään muuta. Olen menettänyt täysin kaiken motivaationi kaikkeen. Pahin isku vasten kasvoja on silloin, kun on koulussa joutunut sitten puhumaan ääneen paljon, ja on vapissut kuin haavanlehti. Tulee ihan oksettava olo itsestäni. Miten voin pelätä näin paljon, kun muut vaikuttavat ihan täysin rennoilta ja heitä ei näytä pelottavan yhtään MIKÄÄN?? Tuntuu etten ole ihan täysin normaali, enkä todellakaan sopeudu joukkoon. Eniten minua ällöttää muiden säälivät katseet, nolojen soperrusteni jällkeen. EN HALUAISI OLLA TÄLLAINEN. PÄÄSENKÖ TÄSTÄ KOSKAAN EROON???- Apua saatavissa
Heips,
tiedustelepa mahdollisuutta kognitiivisen terapiaan, lyhytterapiakin todennäköisesti riittää. Tilanteesi on kyllä hoidettavissa. Peloissa ei auta muu kuin mennä kohti pelkoa askelittain, tilanteen välttely pahentaa asiaa, kuten itsekin kerrot käyneen. Terapiasta saat asian kohtaamiseen ja muuttamiseen tukea. Olet nyt synkkien ajatustesi vallassa, joka ei tilannettasi edistä. Tiedustelepa ensin julkiselta sektorilta apumahdollisuuksia, yksityissektorilla terapiaa on helposti löydettävissä omalla kustannuksella, tiedustele myös Kelan tukimahdollisuuksia (vaadittu ainakin ennen 3 kk hoitosuhde julkisella sektorilla, esim. mtt, tk). Tsemppiä, tilanteesi on varmasti toinen terapian jälkeen!
PS. Itselläni ollut/on esiintymisjännitystä, silti työssäni ohjaan nykyisin ryhmiä... - Stagefright200
Tsemppiä sinne! Itsellä oli hieman saman suuntaisia ongelmia takavuosina mutta kun ryhdyin vain hitaasti ja varmasti voittamaan pelkoani esiintyä, aloin jopa nauttia bändin kanssa keikkailusta. Itse vain psyykkään itseni helvettiin lavalta ja keskityn omaan suoritukseen ja hyvään fiilikseen. En edes ajattele yleisöä ja humps! jossain vaiheessa keikkaa se alkaa tuntua kodikkaalta ja sitten voi heittää jo pari välispiikkiäkin ja siitä se lähtee purkautumaan .Se lähtee pois harjoittelemalla esiintymistä. Usko pois:)
- dfbsdbd
Moikka, itselläni on vähän samanlaista ongelmaa. Tosin ei ehkä ihan noin pahana tällä hetkellä, mutta on ollut aikoinaan (olen nyt 21-vuotias). En silti pysty edelleenkään pitämään esitelmiä tai puheita.
Mä oon miettinyt myös, että perhe on vaikuttanut tähän niiden esitelmien epäonnistumisen lisäksi. Mun vanhemmat pitävät puheliasta ja rentoa ihmistä enemmän arvossa kuin ujoa, mikä ei ole lisännyt mun itseluottamusta yhtään. Parasta tässä on se, että vanhemmat itsekin ovat olleet ujoja. Ehkä hekin ovat kuulleet näitä samoja juttuja ja tunteneet huonommuutta, ja nyt siirtävät sen muhun..
Mulla oli myös paha puhelinkammo, eli en pystynyt soittamaan virallisia puheluita, varaamaan kampaaja-aikaa jne. Mieleeni jäi hyvin kerta, jolloin olin selkä seinää vasten, eli oli pakko soittaa, mutta en pystynyt ja jouduin paniikkiin. Äitini oli vieressä ja hän haukkui mut lyttyyn siitä, etten uskalla soittaa ja soitti lopulta mun puolesta. Se tuntui todella pahalta.
Lisäksi mun vanhemmat tekee tota aivan samaa kun sun. Huomauttelevat pikkuvirheistä, yhtään ei saa missään mokata. Päivänselvistä asioista muistutellaan... Vaikka en ole lainkaan hajamielinen ihminen.
Huomenna aloitan masennuslääkityksen ja toivon todella että se auttaisi myös sosiaaliseen jännittämiseen... Suosittelen sulle että menet uudelleen lääkäriin ja vaadit päästä terapiaan ja ehkä lisäksi jokin lääkitys :) Itse uskon, että terapiassa pääsen yli näistä ongelmistani, mutta täytyy vielä odotella ensimmäistä aikaa.... - agzdfb
dfbsdbd kirjoitti:
Moikka, itselläni on vähän samanlaista ongelmaa. Tosin ei ehkä ihan noin pahana tällä hetkellä, mutta on ollut aikoinaan (olen nyt 21-vuotias). En silti pysty edelleenkään pitämään esitelmiä tai puheita.
Mä oon miettinyt myös, että perhe on vaikuttanut tähän niiden esitelmien epäonnistumisen lisäksi. Mun vanhemmat pitävät puheliasta ja rentoa ihmistä enemmän arvossa kuin ujoa, mikä ei ole lisännyt mun itseluottamusta yhtään. Parasta tässä on se, että vanhemmat itsekin ovat olleet ujoja. Ehkä hekin ovat kuulleet näitä samoja juttuja ja tunteneet huonommuutta, ja nyt siirtävät sen muhun..
Mulla oli myös paha puhelinkammo, eli en pystynyt soittamaan virallisia puheluita, varaamaan kampaaja-aikaa jne. Mieleeni jäi hyvin kerta, jolloin olin selkä seinää vasten, eli oli pakko soittaa, mutta en pystynyt ja jouduin paniikkiin. Äitini oli vieressä ja hän haukkui mut lyttyyn siitä, etten uskalla soittaa ja soitti lopulta mun puolesta. Se tuntui todella pahalta.
Lisäksi mun vanhemmat tekee tota aivan samaa kun sun. Huomauttelevat pikkuvirheistä, yhtään ei saa missään mokata. Päivänselvistä asioista muistutellaan... Vaikka en ole lainkaan hajamielinen ihminen.
Huomenna aloitan masennuslääkityksen ja toivon todella että se auttaisi myös sosiaaliseen jännittämiseen... Suosittelen sulle että menet uudelleen lääkäriin ja vaadit päästä terapiaan ja ehkä lisäksi jokin lääkitys :) Itse uskon, että terapiassa pääsen yli näistä ongelmistani, mutta täytyy vielä odotella ensimmäistä aikaa....Niin ja lisäyksenä vielä, mä uskon että lääkkeet auttaa siinä, että alkaa saada niitä positiivisia kokemuksia sosiaalisista tilanteista eikä seuraava kerta ihmisten kanssa jännitä enää niin paljon. Ne auttaa pääsemään siihen positiivisten tapahtumien kierteeseen. Yhdessä terapian kanssa varmasti tehokasta.
Onneksi mitään ei ole menetetty vielä, sillä aivot on hyvin muovautuvat. Mitä on opittu, voidaan oppia poiskin, tässä tapauksessa tämä välttelykäyttäytyminen :)
- tiedän64
NYT soitat terveyskeskukseen ja varaat ajan,,,,asiat alkaa rullaan.
Tämmönen pelkotila on ollut myös monella huippu-esiintyjällä. ETole yksin.
Tavit nyt paljon tukea ja ihmisiä joille voit puhua asioista niinkuin ne on.
Kotona olet kai jo yrittänyt , ehkä tuntevat jonkin-laista syyllisyyttä ja ovat
puollustuskannalla sun tianteen vuoksi.
En ,,,,muista,henkilökohtaisesti,, usko tohon Proplaniin,,,,enemmänki johonki ns
antidepreevesiin lääkitykseen,,,,,esim.Venlafaksin vois tulla kysymykseen.
Puhuminen ja lääkitys sen rinnalle,,,,,,kyllä se siitä,,,,,mutta Soita heti huomenna.
jooko.
Kaikkea hyvää t. SYMPPIS - Heivaan1
Pahin näissä kirjoituksissa on kun me lukijat ei päästä katsomaan menikö ne esiintymiset siellä koulussa sitten niin huonosti kuin sanot. Sosiaalifoobikoilla on taipumus tulkita nämä tilanteet aina pahimman mukaan, ettei vaan missään nimessä arvioisi alakanttiin ja joutuisi haavoittumaan siitä myöhemmin.
Suoraansanoen en usko että sosiaalifoobikon jännitys näkyy juurikaan ulospäin, ja tällä periaatteella entisenä sellaisena elän nykyään, ja enpä ole pahemmin munannut, en ainakaan tunnusta ;) - samma här
Sä oot justiinsa niinku minä. Mä oon kanssa lukiossa ja mulla on juurikin samanlaisia jännitysoireita kuin sulla. Ala-asteella tykkäsin esiintyä. Yläasteella alko ahistaa. Lukiossa alko ahistaa enemmän ja enemmän. Nyt en enää pysty pitämään esitelmiä kun joudun niissä täysin paniikkiin. Tämä mun jännittäminen pahenee koko ajan. Nyt mua ahdistaa pelkkä pulpetissa istuminen, koska opettaja voi yhtäkkiä kysyä minulta jotain tai joudun tekemään ryhmätöitä tai pitämään esitelmän. Mua pelottaa sekin hirveästi, että mun maha murisee tunnilla ja mulla sattuu tietenkin olemaan tosi äänekäs maha. Yhdesti kun piti tehdä ryhmätyötä ja mun piti olla siinä vähän esillä, sain jonku kohtauksen eli rupesin täristä koko ruumiillani, sydän hakkas täyttä ja tuntu etten saa happea ja juoksin sitte kesken puheenvuoroni ulos luokasta. Mä tärisen nykyisin 24/7 kun oon koulussa, palelen ja pää tärisee ja varmaan kaikki huomaa sen. Tunnilla mä en edes pysty kunnolla katsomaan taululle, koska mun pää tärisee niin paljon. En pysty kävelemään rennosti käytävillä vaan niinku joku puu-ukko. Koti on ainut paikka missä tunnen oloni suht koht rennoksi. Nyt kyllä alko taas ahistaa ku edes mietin huomista koulupäivää.
- dread_
Voi, niin tutun kuulosta.
Mua tosin jännitti esiintyminen jo ala-asteella, mutta selvisin vaikka me esiinnyttiin välillä viikottainkin (koska olin musiikkiluokalla)..
Yläasteella en tainnut pitää yhtäkään esitelmää, aina onnistuin välttämään ja kävin tosiaan puolet yläasteesta lastenkodissa koulua ja siellä ne ei pakottanu esiintymään.
Hain peruskoulun jälkeen amikseen, mutta aloin lintsaamaan kun siellä oleminen alko tuntua liian pahalta. Mua ahdisti tunnilla, en pystyny käymään syömässä siä koulussa, ja jäävuoren huippu oli se kun meidän piti pitää eka power point -esitys. Just ennen omaa vuorooni lähin pois koulusta enkä sen jälkeen palannu sinne.
Koko tän lukuvuoden oon ollu kotona, koska tiedän etten pysty opiskelemaan. Ens syksynä ois kuulemma pakko, en todellakaan tiä mitä teen. Hei
Näen melkein oman itseni kertomuksessasi.
Ala asteella meinas päästä melkein p...at housuun kun oli niin into päästä esittämään paimenta koulunäytelmään mutta ajan kanssa alkoi vähitellen tulla esiintymispelkoa joka johtuu naurunalaiseksi tulemisesta ja sanojen unohtamisesta.
Olin myös lievästi ujo nuorena jonka takia minulla oli koulussa vaan pari kaveria jotka muuttivat vähitellen muualle ja silloin viime vuosituhannella lapsena ei tullut edes mieleen että heihin voisi pitää yhteyttä joten sekin tukipuu katosi kaverien mukana. Muutuin todella hiljaiseksi ihmiseksi noin 8 vuodeksi.
Sitten tapahtui asia mikä pisti minut ajattelemaan että nyt asia saa muuttua joten aloin puhumaan enemmän ja esiintymis pelko lieventyi siinä samalla mitä nyt sosiaalinen jäykkyys viellä vaivaa mutta voisin vaikka nykyään pyöriä vaikka päälläni työpaikan ympäri enkä välittäisi mitä muut ajattelee.
Voin antaa sellaisen neuvon että älä mieti mitä muut ajattelevat sinusta vaan mieti esitelmääsi(showtasi) ja keskity jos joku nauraa nin älä välitä. Hyvin se menee- Off the stage sucker
Itselläni kanssa samaa meininkiä kuin monella muulla täällä. Ala-asteella kevyesti ties mitä monologeja juhlissa yksin mikrofoniin yms. yms. 6.luokalle asti about näin. Ensimmäinen ahdistus oli näön huonontuminen. Kutosella no problem, mutta koko yläasteen aikana jännitin periaatteessa sitä, että näenkö kirjoittaa kalvolta muistiinpanot ylös. Isohkot luokkakoot, niin ujona ihmisenä kaikenlainen erikoisjärjestelyn säätäminen olisi ollut työn takana ja ahdistavaa muuta. Koitin saada silmiin kosteutta, niin näin hetkittäin paremmin. Huuh, mitä meininkiä. Pari aika kuumottavaa tilannetta muistan. Oli niin perkuleen huono näkö jo silloin, etten nähnyt eturiviltä semikokoista tekstiä kalvolta. Todella ahdistavia juttuja, huh! Alko olla pientä esiintymisten välttelyä kyllä jo ilmassa tuolloinkin ja about fifty-fifty ton näköjutun kanssa ahdistustasapaino.
Lukiossa kyselin aluksi muilta muistiinpanoja ja istuin ihan edessä. Isoin ongelma opiskelussa oli, että sain muistiinpanot ylös. Sitten, ekan vuoden helmikuussa sain piilolinssit ja silloin pomppasin suoraan takariveihin ja näin pienimmätkin piiperrykset taululta/kalvolta. ISO helpotus! Tosin sittemmin vaihtanut rilleihin vahvan punoituksen/kuivasilmäisyyden takia. En olisi ikinä uskonut kehtaavani vaihtaa vakioksi näin, mutta kerran vain päätin. En ole katunut.
Tuolloin sitten esiintymisjännitys alkoi olla pääpiina. Monet lukion esitelmät menivät ihan puihin ulosannin puolesta ja hävetti muiden ryhmäläisten puolesta. Ja jännitti, niinkuin aina, noi esitelmät jo pitkään etukäteen. Todella raskas tunne.
Nyt pikkuhiljaa menee jo paremmin. Se on jännä miten tuo esiintymisvarmuus alkaa tiettynä aikana kusemaan iän karttuessa. - OutoHiihtäjä. . .
Lopeta päihteiden, alkoholin ja lääkkeiden sekakäyttö.....
- Kohtalotoveri,
Ihan kun minä. Koulussa ihan kirjaimellisesti tärisin jo jos piti lukea jotain ääneen vaikka vaan omalla paikallaan. Saati sitten kun oli esitelmiä. Kädet, pää ja koko vartalo tärisi niin, että paperit ei meinannut pysyä kädessä. En kuitenkaan ole hakenut asiaan apua, vaan olen yrittänyt selvitä ilman lääkkeitä. Olen kyllä alkanut vältellä sosiaalisia tilanteita aina kun mahdollista. Välillä on parempia päiviä, eikä ahdistavia tilanteita juuri ole, mutta toisinaan voisin pysyä neljän seinän sisällä koko päivän.
- etsillaitaas
Hmm ..olen itse kärsinyt paniikkihäiriöstä noin 13 vuotiaasta lähtien. Luokassa oli tosi vaikeaa..ei saanut happea, taju meinasi lähteä, olo oli kun olis ihan jossain muualla jatkuvasti piti keskittyä ittesä koossa pitämiseen ja sama päti kaikkiin muihinkin tilanteisiin missä oli paljon väkeä. Noilla samoilla oireilla mä sätkin 38 v ikäseksi asti jolloin mä olin jo ihan piipussa koko elämääni ja tuli vaikeat masennukset. Oli aika tehdä jotain asialle ja menin terveyskeskukseen ja siintä ne lääkekokeilut alkoi.....lääkkeitä vaan vaihdeltiin eikä mitään apua löytynyt. päätin tilata ajan alan ammattilaiselle eli Psykiatrille ja sitten alkoi jo jotain apua löytyä pikkuhiljaa. Nykyään olen 46v ja elän samojen asioiden kanssa mutta sairaus pysyy kurissa näillä uuden sukupolven lääkkeillä ja joudun käyttämään niitä loppuelämäni. ihan tarpeeksi kävin puheterapiassa ja mulle siintä ei ollut apua...jollekin voi ollakin. No pääasia on että on nyt lääkkeet mitkä tehoaa ja kehotankin siirtymään sellaisen lääkärin asiakkaaksi mikä on alan asiantuntija.
- Hitaasti hyvä tulee
Itse kärsin yläasteelta asti sosiaalisten tilanteiden pelosta, joka johtui koulukiusaamisesta. Kiusaaminen loppui kun menin eri lukioon kuin kiusaajat, mutta pelko jäi. Ennen pelko oli kokonaisvaltaista, nykyään koskee vain joitain tilanteita, onneksi olen suureksi osaksi päässyt tuosta riesasta eroon, ja sinäkin kyllä pystyt! Tässä muutamia vinkkejä, joita voit kokeilla, toimi mun kohdalla:
-puhu psykologille tai muulle ammatti-ihmiselle (säännölliset sessiot)
-ala kehua itseäsi peilin edessä päivittäin (kuulostaa typerältä, mutta toimi :) )
-mieti jokaisen päivän lopussa ennen nukkumaanmenoa kolme asiaa, joista olet kiitollinen juuri sinä päivänä (pakkasen kauniisti kuuraamat puut, kaunis auringonlasku, hyvin mennyt koe, täydellisen vaatteen löytäminen ale-myynnistä... voi olla mitä tahansa, kunhan KESKITYT POSITIIVISEEN)
-ala kohdata pelottavia tilanteita pienin askelin
-etsi itsellesi harrastus, joka tuottaa mielihyvää ja onnistumisen tunteita -> parantaa itsetuntoa
-yritä asennoitua niin, että yksi esitelmä tai ryhmätyö on koko elämän mittakaavassa aika mitätön juttu - gigi3
suurin piirtein kun suustani..itse olen kärsinyt samanlaisista ongelmista läpi elämän..
- 27v.
http://isohunt.com/torrent_details/94449273/?tab=summary
googlatkaa dr. richardsin overcoming social anxiety step by step audiosarja. Ja tärkeimpänä handoutit, jotka sisältävät varsinaisen terapian. Ladatkaa vaikka torrentina jos ei ole rahaa tai ostakaa se social anxiety institutelta. Terapian voi tehdä yksin kotona ja se kestää n. puoli vuotta. Se vaatii sitoutumista mutta parantaa vaivanne varmasti. Itse jouduin 10 vuotta taistelemaan asian kanssa ja voitte kuvitella minkälaiset määrät lääkkeitä olen joutunut syömään. Nyt olen jo lähes parantunut puolen vuoden kognitiivisen terapian ansiosta.
Jos yhtään välitätte tulevaisuudestanne, hankkikaa kyseinen sarja hinnalla millä hyvänsä. ainoa miinus englanninkielisyydestä, mutta jos yhtään osaatte kieltä, hommatkaa terapiaohjelma. piste.- 27v.
kognitiivis-behavioraalinen terapia on ainut keino jolla pystytte muuttamaan ajatteluanne ja pääsemään eroon vaivastanne. Ja se täytyy tehdä joka päivä. Ei ole oikoreittejä ja muut keinot ovat vain keinottelua.
Kaiken muun kokeilleena voin sanoa että ladatkaa dr. richardsin overcoming social anxiety step by step audiosarja. muu ei tule auttamaan. Se tulee muuttamaan elämänne.
- sama lääke käytössä
Propranolol on tuohon vaivaan erinomainen lääke, lääkkeessä ei ole punaista kolmiota, eli ei vaikuta aivotoimintaan. Sen teho ei myöskään laske jatkuvassa käytössä. Annoksen voi aikuisella nostaa jopa 160mg vuorokaudessa. Haittapuolena voidaan pitää sitä että sydämen syke ei pääse nousemaan vapaasti jolloin liikuntasuorituksen aikana menee nopeasti "maitohapoille". Myös keuhkoputkea supistava vaikutus tulee liikunnassa esille suuremmilla annoksilla. 10-20 mg, 8 tunnin välein pitäisi olla riittävä annos nuorelle. Lääkettä myydään kokolailla vapaasti välimeren maissa. (esim. esp, sumial), turisti hinta n. 2-3e 50 tabl. Tottumisen myötä ja iän karttuessa vaiva yleensä helpottaan. Aloita reilulla annoksella mikä varmasti auttaa ja vähennä kuukausien kuluttua pikkuhiljaa. Toivotavasti lääkettä on riittävästi käytettävissä ettei tarvitse elämäänsä pilata sen takia. Luottamus lääkkeen tehoon syntyy kohtuu nopeasti, myös tieto että lääkettä on käytettävissä ja riittävästi rauhoittaa kummasti. Propranololista(propral,inderal ym.) sai keksijä aikoinaan Nobelin palkinnon
- prop prop
Minä kaipaan nimenomaan sitä punaista kolmiota, koska se on AINUT asia joka auttaa tähän viheliäiseen ongelmaan! Propranol auttaa vaan sykkeen kurissapitoon, mutta ei just siihen mielen tasaamiseen. Alkaa olla epätoivonen olo kun saa lääkäreiltä tyyliin mankua oikeaa lääkettä oikeaan vaivaan!
- Tuttua tarinaa
Kirjoituksesi tuntui kovin tutulta. Olin itse yläasteella pelle ja tykkäsin esiintyä, vaikka sitä jännitinkin. Sisimmässäni tosin olin epävarma pieni lapsi. Kaikki muuttui kun sairastuin 15-vuotiaana paniikkihäiriöön (silloin sitä ei edes tunnettu). Lukioaikana epäonnistuin esitelmässäni yritettyäni liikaa. Sen jälkeen paniikkihäiriön kammot siirtyivät esiintymiseen. Pelkäsin lukemista ja pelkäsin omaa vuoroani. Sain kuitenkin koulut käytyä ja myöhemmin kävin terapeutilla ja sain Seronilia, joka auttoi paniikkihäiriöön. Nyt olen hieman alle 50-vuotias. Olen töissä mutta edelleenkin jännitän esiintymistä, vaikka olen esiintynyt 200 ihmiselle. Esiintymispelkoon on auttanut se, kun olen hyväksynyt oman jännitykseni. En enää yritä olla täydellinen. Minunkin oli vaikea puhua asiasta vanhemmilleni enkä asiasta koskaan puhunut vaikka luuluin tulevani hulluksi. Nyt on helpompaa kun tiedetään tauti nimeltä paniikkihäiriö. Minun nuoruudessani sellaista ei tunnettu. En tiennyt yhtään mikä minua vaivaa. Sitten löysin kirjan jonka perusteella osasin määrittää edes yhden oireen. Se oli agorafobia eli torikammo. Pelkäsin aivan hulluna avaria paikkoja. Nytkin olen epävarma ulkomailla avarien paikkojen kanssa. Mutta mitäpä sinulle sanoisi? Älä ainakaan vaadi itseltäsi liikaa vaan hyväksy oma jännityksesi. Lapsuudestahan ne kaikki vaivat johtuvat, mutta en suosittele lapsuuden traumojen läpikäymistä. Terapiaankin voi jäädä koukkuun. Anna itsellesi lupa jännittää. Siitä on lähdettävä. Jos rupeaa pakenemaan niin kohta saa paeta kaikkea. Älä vaadi itseltäsi liikoja!
- Problem
Mulla on samalaisia oireita, joskin paljon lievempinä, ja niitä on kotonaki, saatan alkaa täristä, koska äitipuoleni arvostaa rohkeita, puheliaita, ulospäinsuuntautuneita ihmisiä, jollainen en todellakaan ole. Koulussa taas yritän lykätä esitelmien pitoa, koska äänenikin alkaa vapista.. Pari kertaa kun aineeni on luettu luokan edessä olen melkein anellut ettei opettaja tekisi sitä, vaikka minä en sitä itse joutuisikaan lukemaan, se on silti minun teksti.
- SouthEast
Torikammo.. Toinen vanha nimitys taitaa olla kahvikuppineuroosi? Ite kärsinyt kans ajoittain viimeiset 15 vuotta, lääkkeisiin en suostu koskemaan.. Ainoa jonka olen huomannut auttavan on altistushoito, eli pää edellä pelkoja päin vaikka kuinka ahdistaisi. Satunnaisesti tykkään "erakoitua" omiin oloihini, siitä saan aina maksaa pelkotiloina jälkikäteen.. Tähän auttaa kun sosiaalisoidun väkisin ja parissa päivässä oireet katoaa. Tsemppiä!
- Eteempäin
Älä ole huolissasi sinulla on paniikki häiriö ,sen pystyy hoitamaan lääkkeiilä Syö lääkkeet jotka lääkäri on sinulle määrännyt Monella näytteliälläkin on ollut samanlaisia oireita ne menee hyvällä hoidolla ohi Tarvitset myöskin terapiaa Sinun ei pitäisi olla itsesi kanssa sinut Älä takerru pikku asioihin pienenten kömmähdysten vuoksi Opi tykkäämään itsestäsi se ei ole väärin Hyväksy itsesi sellaisena ,kuin olet muutkin oppivat rakastamaan sinua sellaisena ,kuin olet jos joku ei hyväksy niin viis siitä Eteenpäin sanoi mummo lumessa Ihmiset jotka jatkuvasti loukkaa sinuu niillä taitaa olla jotain omassa psyykkeessään jotain ei takerruta siihen Sinusta tulee vielä loistava esiintyjä Lopeta itsesi arvosteleminen keskity siihen mitä teet unohda ympäristö Sinun ei tarvitse toteuttaa muiden odotukia vaan omiasi
- lovegrows
Hullulta tuntuu,mutta pelkoja päin vaan rohkeasti. Eli niihin tilanteisiin,missä jännittää paljon.
- tiedän tasan
mistä puhutte. Itse olen 34v ja yläaste, lukio ja armeija
menivät perseelleen paniikkihäiriön vuoksi.
Myöhemmällä iällä oireet alkavat helpottamaan.
Uskokaa pois, se pahin hikoilu, pala kurkussa ja sydän
tulossa rinnasta ulos-oireet vähenevät pikku hiljaa, muttei kuitenkaan
täysin poistu. Paniikkioireet ovat muös perinnöllistä vikaa (äidin kautta minun
tapauksessa).
Koulukiusaamisen kokeminen ei myöskään asiaa helpota. - etsillaitaas
Mulla on lääkityksenä ketiapiini ja hyvin on tehonnut.Virallisestihan se on skitsofrenia lääke mutta tehoaa moniin sairauksiin.Paljon käytetään nykyään myös unilääkkeenä rauhoittavan vaikutuksen takia.
- been there
Minulla ei auttanut psykoterapia, eikä itseni altistaminen pelkotilanteisiin. Välillä tilanteista selvisi paremmin, mutta jossain vaiheessa tipahti aina pohjalle huonon kokemuksen myötä.
En edes tiennyt että pelkoja voi hillitä lääkkeillä, kun siitä kuulin hakeuduin sosiaalisista peloista tietävän psykiatrin vastaanotolle ja kerroin minun 15 vuotisen(!) pelkotarinani. Sain päivittäiseksi lääkkeiksi Sepram Propral ja siitä alkoi palaaminen normaaliin arkeen. Itsetunto alkaa kohota pikkuhiljaa ajan myötä kun huomaa että arjessa voi pärjätä normaalien ihmisten tavoin eikä jokainen päivä ole yhtä taistelua. Olen nyt kymmenen vuotta ollut ko lääkkeiden käyttäjä, enkä kadu päivääkään. Propralin annosta olen pystynyt vuosien varrella pienentämään itsetunnon kohenemisen myötä. Taakse jääneet ovat ajat jolloin "tilanteen ollessa päällä" tärisin ja vapisin ja sydän karkasi rinnasta. En sano että lääkitys on kaikille toimiva ratkaisu, mutta minulle oli.
Tsemppiä!!!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti19827596Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2473277Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos293121Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori932734Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s212126Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta231624En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk51199Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.2941145Nurmijärven onnettomuus.
Ihan vain muistutuksena (onnettomuushan tapahtui yksityisellä tiellä) se, että nykyinen hallitus päätti 2023 leikata yks321112- 511091