Siis onhan se dementia ja alzheimer perinnöllistä!

hiltunen2

Eli periaatteessa sen voi välttää omilla elintavoillaan tai sen saa joka tapauksessa.On muuten ihan sama,minkä ikäisenä saa ekan lapsen,sillä se ei takaa että säästyii dementialta.Mun exän isä on alzheimer-yksikössä ympärivuorokautinen koti,asunut vuosia.Hänen äitinsä eli exän mummu,oli sama vika päässä jne.Sai 44-vuotiaana yhden lapsen ja eli n.86vuotiaaksi.Mutta aivan vanhuuden höperö 76-86 eli kymmenen viimeiset vuotta aivan pihalla missä mennään.Tämä exän isä täyttää nyt 82vuotta ja on ollut aivan pihalla 75-vuotiaasta alkaen.Omalla puolellani ei ole ilmennyt luojan kiitos muistisairauksia.Toivottavasti lapseni saavat minun suvun hyvät geenit.Exällä niitä ei ole.

45

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • greenhouse2

      Pihvit eivät ole siellä missä niiden pitäisi olla..dementikon lauseita.Tarkoittaa suomeksi mitä?

      • tuonela1

        greenhouse2 vastaus sulle:mene katsomaan.Dementikon kielellä voivat tarkoittaa mitä tahansa.Tässä tapauksessa isin pihvit paloi paistinpannulla tunteja ja tuli tulipalo.Ei naurata!Kannattaa pitää huolta myös kerrostalossa yksinasuvista papparaisista.Tosiaan,hänellä myöhemmin diagnosoitiin tuo tauti,itse tajusin vieraana ihmisenä,että mistä kyse jo paljon aiemmin.


      • koiria1

        Dementikko isä tarkoitti että pihvit eivät ole vatsassa!!!Pihvit eivät ole siellä missä niiden pitäisi olla.Puheen muodostus muistuttaa jo tässä lasta, vaikka isä asuu ilman diagnoosia kotona.Että näin.Greenhouse2


    • oolo

      Olet kyllä täysin PIHALLA.

    • eriomainen?
    • omahyväinen vatipää

      Hipsi hiltunen2 hitolle. :D
      "Tervetuloa mummut ja vaarit, ukit ja mummit, isoäidit ja isoisät keskustelemaan lapsista ja lapsenlapsista."

      • Altzi

        Dementikko.
        Täällähän pitää haukkua isovanhempia.
        KUKAAN ei puhu lapsenlapsista. He eivät kiinnosta ketään tällä palstalla.


      • suksi suolle
        Altzi kirjoitti:

        Dementikko.
        Täällähän pitää haukkua isovanhempia.
        KUKAAN ei puhu lapsenlapsista. He eivät kiinnosta ketään tällä palstalla.

        Suhteessa siihen minkä verran isovanhemmilla on netti ja tietokone yhteyksiä ja taitoja, täällä kirjoitetaan ihan riittävästi.
        Tosin miniöitten anoppien haukuntaa ei jaksa kukaan kauaa lueskella, sitä siirtyy muualle kun mahdollisuuksia on.

        Kun arvioit juuri tämän foorumin kirjoituksia mieti, myös kuka on kirjoittaja.
        Joku 5-8 % yli 65 vuotiaista käyttää tietokonetta, tai on edes kiinnostunut oppimaan käyttöä.
        .


      • tiutau3
        suksi suolle kirjoitti:

        Suhteessa siihen minkä verran isovanhemmilla on netti ja tietokone yhteyksiä ja taitoja, täällä kirjoitetaan ihan riittävästi.
        Tosin miniöitten anoppien haukuntaa ei jaksa kukaan kauaa lueskella, sitä siirtyy muualle kun mahdollisuuksia on.

        Kun arvioit juuri tämän foorumin kirjoituksia mieti, myös kuka on kirjoittaja.
        Joku 5-8 % yli 65 vuotiaista käyttää tietokonetta, tai on edes kiinnostunut oppimaan käyttöä.
        .

        suksi suolle.ÖÖh..en oo kenenkään miniä eikä mulla ole anoppia.Nainen olen kyllä.Mieti sinä sitä!!En voi siis haukkua mitään anoppia taikka miniää kun en ole kumpikaan noista!


    • -----------------

      Olet varmaan henkilö jonka mielestä elämäsi on hektistä kiireistä ja rankaa ja näin pätevä kertomaan mielipiteesi kaikesta.
      Dementia on alzheimerin esisairaus, joka useimmiten todetaan Alzheimeriksi, aivojen proteiinin muuntuminen ja aivojen toiminta lamautuu syystä ettei muuntunut/sairas aivokudos kykene enää toimintaan.

      Alzheimer-taudin etenemin: viime vaiheessa potilas unohtanut kaikki ihmiset (lapsensa puolisonsa sukulaisensa ) eikä hallitse edes ulostamistaan. Älä hiltunen2 horise.
      .

      • juha-matti3

        Noi voi sulle----------------------------- kirjoittaja,se on sun ja teidän perheen kohtalo.Älä mulle valita tai hauku koska korostan omaa geeni perääni täällä.Jokaisella ihmisellä on oma kohtalonsa.On aika syntyä,on aika kuolla jne.Kummasti ne uskovaiset vaan elää vanhoiksi.Jeesus rakastaa sinua!


      • taina5
        juha-matti3 kirjoitti:

        Noi voi sulle----------------------------- kirjoittaja,se on sun ja teidän perheen kohtalo.Älä mulle valita tai hauku koska korostan omaa geeni perääni täällä.Jokaisella ihmisellä on oma kohtalonsa.On aika syntyä,on aika kuolla jne.Kummasti ne uskovaiset vaan elää vanhoiksi.Jeesus rakastaa sinua!

        Kyllä.Jeesus elää! Hän kuoli puolestamme että saavuttaisimme vanhurskauden ja pitkän iän ja elämän.Ylistys Herralle.


    • mikä syy mikä syy

      Sinulla hirveä hinku toivoa että taudit ovat perinnölliisä -
      eivät ne ole.
      Joku sairastuu - joku ei -
      elintavoilla ei kylläkään voi estää niitä -
      sen voi estää ettei juo aivonsa pihalle, ei muuten.
      Kirjoituksesi oli sen verran sekava, että hiukan ihmettelen vaikuttimiasi`?

      • katri18

        Raivoraitis nainen ja on sairastunut alzheimer-tautiin,miten selvität tämän minulle? Kyse siis exän mummusta.Vai väitätkö mummua piilojuopoksi?T:Hiltinen2


    • Liina Anniina

      "Eli periaatteessa sen voi välttää omilla elintavoillaan tai sen saa joka tapauksessa."

      Repesin nauruun, Hiltunen. Sinussa on ainesta tutkijaksi.

    • manikyyri1

      Onko Hiltunen siis lääketieteen opiskelija?

    • Perintö ?

      Minkä ikäinen itse olet? Exän vanhemmat sairastuivat 75-vuotiaina.
      Minkä ikäinen on exä?

    • kallonkutistaja2

      No just luin ja tein testin,että mä elän todella vanhaksi ja sain pluspisteitä,koska kaikki mun isovanhemmat,heidän vanhemmat jne on eläneet yli 86vuotiaksi.Repikää siitä kateelliset.Ei oo muistivikoja!

    • fyffy2

      Exän isä ei halunnut käyttää tietokoneita kuin pakosta.Koki ne vastenmielisinä.Oma mummuni eli 93vuotiaaksi eikä koskaan käyttänyt tietokoneita eikä muuten ollut kuin kotirouva,mutta dementiasta ei tietoakaan.Repikää siitä.Exän isä oli tiedemaailmassa mukana,mutta sai silti geenien kautta alzheimer-taudin.Omalla äidillään oli myös sama tauti.

    • Tyynin mielin

      Saiko isäsi dementian, vaikka hänellä oli liuta lapsia? Vai exän isä?
      Ilmeisesti sperman luovuttajilla ei sitten koskaan olisi pelkoa siitä taudista.

      Luulisi, että tautia voisi välttää muullakin tavoin, tai sitten se tulee joka tapauksessa, kuten sanoit.
      Olisikohan niin, että jokaiselle joku tauti iskee vanhuusiässä viimeistään, ja lähtö tulee kaikille.
      Miksi etukäteen pohtia, mikä taui omalle kohdalle iskee?

      • olliperkka

        sinulle tyynin mieli.Miten toi sperman luovutus tähän liittyy...ei mitenkään.Niin harvinainen juttu että huh huh,koita keksi muuta sanottavaa!


      • Tyynin mielin
        olliperkka kirjoitti:

        sinulle tyynin mieli.Miten toi sperman luovutus tähän liittyy...ei mitenkään.Niin harvinainen juttu että huh huh,koita keksi muuta sanottavaa!

        "On muuten ihan sama,minkä ikäisenä saa ekan lapsen,sillä se ei takaa että säästyii dementialta.Mun exän isä on alzheimer-yksikössä ympärivuorokautinen koti,asunut vuosia.Hänen äitinsä eli exän mummu,oli sama vika päässä jne.Sai 44-vuotiaana yhden lapsen ja eli n.86vuotiaaksi"

        Viittaan tähän asiantuntijan lauseeseen.


      • ei ole
        Tyynin mielin kirjoitti:

        "On muuten ihan sama,minkä ikäisenä saa ekan lapsen,sillä se ei takaa että säästyii dementialta.Mun exän isä on alzheimer-yksikössä ympärivuorokautinen koti,asunut vuosia.Hänen äitinsä eli exän mummu,oli sama vika päässä jne.Sai 44-vuotiaana yhden lapsen ja eli n.86vuotiaaksi"

        Viittaan tähän asiantuntijan lauseeseen.

        Viittaan tähän asiantuntijan lauseeseen...mikä ihmeen asiantuntija?


    • hiltinen2

      Ei ole suurperhettä eikä monia sisaruksia.Ikää isällä 60v.Exän isä on tuo muistisairas 80-vuotias miekkonen.Ihan normaali perhe-elämä takana.Mutta geenien kautta sai tuo vian itselleen,koska äidillään sama muistisairaus.

    • oikea hiltunen

      Hiltunen2 vastaa exän isä.Sehän lukee tässä alkuperäisessä aloituksessa.Tyynin mielin kirjoittajalla on vaikeuksia lukea.

      • Tyynin mielin

        Siinä olet oikeassa. Kirjaimet osaan, mutta ajatus on varmaan sen dementian takana.
        Kuten lause:
        "Hiltunen2 vastaa exän isä."

        Jokainenhan tämän ymmärtää, paitsi Tyyni.

        Sille toiselle, joka kysyi, kehen asiantuntijaan viittaan, vastaan: Aloittajaan tottakai.


      • lykkyätykö

        Ainaskin Oulun yliopistossa on Liisa Hiltunen professori.


    • omaishoitaja snif

      Suomessa joka kolmas sairastuu dementiaan ,jossain elämänsä vaiheessa.Alzheimer on Suomessa yleisin dementiaa aiheuttava sairaus,eli kansantauti.
      Alzheimer on periytyvä alle 1% tapauksissa.
      Alzheimer on julma dementia,se vie ihmiseltä kaiken hallinan,kaiken minkä olet oppinut katoaa,syöminen,juominen,lukeminen,ulostaminen,tunteet,puhe...jne.
      Muutut takaisin lapseksi,ennen armollista kuolemaa.
      Mistäkö tiedän?
      Mieheni,urheilua harrastava ,terveellinen ja eloisa,sairastui työikäisenä periytyvään alzheimeriin.Muutamassa vuodessa muuttui zombieks.
      Periaatteessa oli aivan sama miten eli,alz tuli kummiskin....äidin kautta.
      Eläkää kun vielä voitte...

    • pallojänis

      Ei voi vastauksia enempää tullut.Mitä hittoa? t.ap

    • lollo1

      Lollistaa loo.

    • roskarobotti

      Onko muuta?

    • Vuodet vierii

      Taidat olla aika pitkäikäinen, mutta muisti pelaa. Olet seurannut exäsi mummunkin elämää, vaikka exän isä oli syntynyt mummulle vasta 44 vuoden iässä. Koska isäkin on nyt 82-vuotias, on exäsi kuusissakymmenissä. Kuinka paljon nuorempi hän on sinua?
      Onko hänessä muistisairauden merkit jo selvästi näkyvissä? Viisainta tutkituttaa omat lapsesi, hekin jo varmasti ovat aikuisia.

      • vierestä katsoja

        No en ole pitkäikäinen,aikasta nuori olen.Useat ihmiset tekee lapsia lähemmäs 50-vuotiaina.Jos siitä lasket isovanhempien iän,niin huh huh.Isä saa lapsen 41v,lapsen ollessa 10v,isoäiti dementoituu eli on 71v jne.Että näin.


      • Hiltunen2
        vierestä katsoja kirjoitti:

        No en ole pitkäikäinen,aikasta nuori olen.Useat ihmiset tekee lapsia lähemmäs 50-vuotiaina.Jos siitä lasket isovanhempien iän,niin huh huh.Isä saa lapsen 41v,lapsen ollessa 10v,isoäiti dementoituu eli on 71v jne.Että näin.

        Ahaa.Hiltunen2 vastaa.Ei ole ex 60v.Eikä minua nuorempi tai vanhempi.Miten se ikä tähän liittyy.Tämä tapaus on vain esimerkki muiden joukossa.Missään ei lue että nämä iät pitäisivät paikkaansa.Otin esimerkin jossa lukee selkeästi:taudin voi saada tai sitten ei.Ole hyvä.


      • Kohtalon lapsi
        vierestä katsoja kirjoitti:

        No en ole pitkäikäinen,aikasta nuori olen.Useat ihmiset tekee lapsia lähemmäs 50-vuotiaina.Jos siitä lasket isovanhempien iän,niin huh huh.Isä saa lapsen 41v,lapsen ollessa 10v,isoäiti dementoituu eli on 71v jne.Että näin.

        Myötätuntoni sinulle, kun on jo nyt selvinnyt, että et ole pitkäikäinen.

        Tekstistäsi muutenkin kyllä jo huomaa, että ajatuksen kulku ei ole enää parhaimmillaan.


      • rauni4
        Kohtalon lapsi kirjoitti:

        Myötätuntoni sinulle, kun on jo nyt selvinnyt, että et ole pitkäikäinen.

        Tekstistäsi muutenkin kyllä jo huomaa, että ajatuksen kulku ei ole enää parhaimmillaan.

        Siis ja minkä ikäinen kohtalon lapsi arvioi alkuperäisen kirjoittajan iän,sukupuolen,perhestatuksen,ammatin,oppiarvon jne.Kiinnostaa kovasti.Katsokaa kuinka metsään menet!


      • Kohtalon lapsi
        rauni4 kirjoitti:

        Siis ja minkä ikäinen kohtalon lapsi arvioi alkuperäisen kirjoittajan iän,sukupuolen,perhestatuksen,ammatin,oppiarvon jne.Kiinnostaa kovasti.Katsokaa kuinka metsään menet!

        Minä en mitään arvioi, jos minulle kirjoitit. Vierestä katsoja itse ilmoittaa: "NO EN OLE PITKÄIKÄINEN, AIKASTA NUORI OLEN."

        Ja minä en huomaa ajatuksen lankaa hänen kirjoituksessaan, mutta saattaahan se olla, että sementia iski minuun.
        Arvioipas itse, olenko minä minkä ikäinen, sukupuolinen, perheetaustainen...jne. Näköjään sen voi todeta yhdestä lauseesta.


    • tildarules

      Mä vien ainakin mun 75vuotiaan äitini johonkin yksityishoitolaitokseen tai jos liian kallista,niin julkiseeen vanhainkotiin dementia puolelle.Mun yhden tutun tuttu hoiti äitinsä kotona mutta sairastui itse tämän takia masennukseen,joten en suosittele että kukaan vanhempiaan hoitaa.Siinä pitäisi olla vähintään hoitsun koulutus takana.Ei kukaan maallikko voi osata hoitaa muistisairasta vanhusta vaikka olisi kuinka rakas.Isän kuolema oli ikävä juttu,mutta jos äidillä todetaan alzis(lempisana) hän menee kunnan vanhainkotiin.T:Tilda

      • jäteopas

        Joo hoitsuille töitä ja pidät oman perheesi koossa.Ei kenenkään elämä saa mennä pilalle muistisairaan isovanhemman takia.Jos mietit asiaa oikeasti esim kuinka monta vuotta esim lapsi on pieni,niin saman verran voi hoitaa ja auttaa omaa vanhempaa vanhuksena,mutta laitetaan lapsetkin tarhaan viimeistään kolmevuotiaana,niin tiettyyn pisteeseen asti äiti voi kotona asua,mutta sitten hoitoon loppuelämäksi.Ja jos on ollut huonot välit läpi elämän,niin ehdottomasti ei ole mitään tunteita hoitaa ja auttaa henkilökohtaisesti.En halua olla äitini vaipanvaihtaja ja pesijä.


    • ei kiitos

      Jep mummo hoitoon vaan.Ei tartte omaa elämää pilata.Minä ainakin jätän äidin muiden huomaan,käyn kerran vuodessa kyttäämässä.Annetaan samalla mitalla takaisin millainen äiti on eläessään ollut.

    • Vähän yskää

      Kurjaa, jos ei ole muuta perittävää ihmisellä kuin alzheimer.
      Kyllä olisi syytä hiukan kasvattaa omaisuutta, että ei jäisi noin ikävää perintöä lapsille.
      Vaikka onhan se niinkin, että jotkut ovat perineet kaljuuden tai kierot silmät.

    • ei dementiaa

      kiva syyllistää niitä aikuisia lapsia jotka on laittaneet vanhempansa laitokseen.Aika omituinen juttu.Ihmettelen enemmän nyt sitä että esim miten aikuinen poika voi osata hoitaa isäänsä.Tiettyyn pisteeseen asti voi vanhusta pitää varmaan kotona.Mutta saattohoito on kai jossain vaiheessa kyseessä.Itselläni ei ole ko.sairaudesta mitään kokemusta kun ei suvussa ole ollut.

    • tiutau2

      Noh naapurin juoppo mummu on kuulema nyt sitten ihan virallisesti dementikko.Ikänsä juopotellut.Ei se ole toisten vika jos ei oo pitänyt korkkia kiinni.

    • Demedenttia

      Jos suvussa on taipumusta johonkin sairauteen, kuten aloittajan exän suvussa, niin mitä sitten?
      Kukaan ei voi etukäteen tietää, iskeekö suvun sairaus juuri minuun vai livahtaako ohi.
      Jos perheessä on taipumusta johonkin tautiin, ei se merkitse, että kaikki jäsenet siihen sairastuvat tai kuolevat.
      Uskoisin, että niin vaarallisesta perintötekijästä varoitettaiiin ihmisiä ja suositeltaisiin sterilisaatiota. Aikaisempina aikoina ei esim,.ns, kaatumatautiset saaneet avioitua, koska pelättiin sairauden periytyvän.
      Nykyisin keinot ovat inhimillisemmät.

      Niin että mihin tämä hiltunen2 oikein pyrkii mielipiteellään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe