Miten minimoida raskauskilot?

less fat!

Terve vaan kaikki odottajat. Täällä yksi pian 20 raskausviikolla oleva olisi kiinnostunut miten saada raskauskilot jäämään max. siihen 10 kiloon?

Itse olen (onneksi) aikas maltillisesti kerännyt kiloja tähän asti. Olen liikkunut monipuolisesti (lihasta ja aerobista) noin 2-4 krt viikossa, katsonut mitä laitan suuhuni ja vahdannut annoskokoja. Onneksi edes karkkia ei ole tehnyt mieli mitenkään erityisesti.

Onko teillä antaa lisävinkkejä hyviin liikuntalajeihin, ruokaohjeisiin tai esim. mahdollisen loppuraskauden turvotuksen poistoon?

En nyt kaipaa vastauksia tyyliin "Nauti kiloistasi ja raskaudestasi ja äitiydestä" ym. diipadaabaa. Nyt kaivataan konkreettisia vinkkejä läskien välttämiseksi! :D

Mukavaa odotusaikaa kaikille!

118

6973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipä yms pois

      Vältä niitä tyhjiä kaloreita ihan kuin välttäisit muutoinkin. Ja liiku loppuun saakka jaksamisen mukaan. (Itse kävin pumpissa ja salilla kevyellä hölkällä loppuun saakka kun se tuntui ihan hyvältä :D) Höttöhiilareista sitä ylimääräistä läskiä kertyy. Syö superterveellisesti, hiilaritietoisesti: kalaa, marjoja, monipuolisesti vihanneksia ja kasviksia. Näin vältyt hiilariturvotukselta ja kilojakaan ei liikoja kerry. Itselläni ei ollut lainkaan turvotuksia ja raskauskiloja kertyi noin 8. Ja imetyksen loputtua oli samoissa mitoissa kun ennen raskautta. Olen normaalipainoinen, bmi 20.

      • lääkäri 1998

        en ole kuullut koskaan että olisi liikakiloja.äidit imettävät lasta jolloin imety vararavinto häipyy itsestään ja lapsi saa tarvitsemansa vastustus´kyky aineet äidistä.kun lapsi on kaksivuotias kannattaa vierottaa imetyksestä pikku hiljaa.ja lisätä kiinteää ruokaa porkkanaa ym muhennosta.en ole kuullut että kahden vuoden imetyksen jälkeen olisi liika kiloja.ihan hömppä juttuja nuo kirjoitukset.oliskohan jonkun idiootin kirjoiyusta tänne nettiin nuo jutut.


      • 62kg 170 cm
        lääkäri 1998 kirjoitti:

        en ole kuullut koskaan että olisi liikakiloja.äidit imettävät lasta jolloin imety vararavinto häipyy itsestään ja lapsi saa tarvitsemansa vastustus´kyky aineet äidistä.kun lapsi on kaksivuotias kannattaa vierottaa imetyksestä pikku hiljaa.ja lisätä kiinteää ruokaa porkkanaa ym muhennosta.en ole kuullut että kahden vuoden imetyksen jälkeen olisi liika kiloja.ihan hömppä juttuja nuo kirjoitukset.oliskohan jonkun idiootin kirjoiyusta tänne nettiin nuo jutut.

        joo olin itse raskaana ja paino putosi neljä kiloa.lapsi painoi syntyessä 5050 g.pisteet ihan 10 .nyt olen imettänyt 1.5 vuotta ja paino putóaa ihan silmissä.miksi paino putoaa vaikka syön normaalisti ja 4-5 hampparia lisä ravinnoksi.62 kg pituutta 170cm.ihmettelen kulla lapsi on terve kuin pukki.


      • puh!

        Älä vältä hiilareita. Mistä näitä protskusaarnaajia oikein tulee?

        Aivot tarvitsevat hiilareita. Vauva tarvitsee hiilareita. Älä jätä mitään pois ruokavaliosta, sen sijaan vähennä "huonoja", eli sokereita ja rasvoja, mutta älä missään nimessä jätä niitäkään pois. Peruna on hyvää hiilaria, samoin muut rehut. Leipää voit myös syödä, mutta ranskanleivässä ei ole juuri muuta kuin ilmaa. Täysjyvää, ruista ja kauraa, niin avot.

        Raskauden aikana pitäisikin tulla pari kiloa ekstraa, jos meinaan aiot imettää. Kroppasi kestää maidontuotannon, jos sillä on vähän mistä puristaa.

        12 kiloa lisää on vielä ihan normaali painonlisäys, ota huomioon että siinä tulee vauvaa ja oheispainoa kilokaupalla.

        Liikkuminen on hyvä ja sitä tulisi jatkaa, saat raitista ilmaa joka on vauvalle hyväksi.


      • botari
        puh! kirjoitti:

        Älä vältä hiilareita. Mistä näitä protskusaarnaajia oikein tulee?

        Aivot tarvitsevat hiilareita. Vauva tarvitsee hiilareita. Älä jätä mitään pois ruokavaliosta, sen sijaan vähennä "huonoja", eli sokereita ja rasvoja, mutta älä missään nimessä jätä niitäkään pois. Peruna on hyvää hiilaria, samoin muut rehut. Leipää voit myös syödä, mutta ranskanleivässä ei ole juuri muuta kuin ilmaa. Täysjyvää, ruista ja kauraa, niin avot.

        Raskauden aikana pitäisikin tulla pari kiloa ekstraa, jos meinaan aiot imettää. Kroppasi kestää maidontuotannon, jos sillä on vähän mistä puristaa.

        12 kiloa lisää on vielä ihan normaali painonlisäys, ota huomioon että siinä tulee vauvaa ja oheispainoa kilokaupalla.

        Liikkuminen on hyvä ja sitä tulisi jatkaa, saat raitista ilmaa joka on vauvalle hyväksi.

        Peruna on paska hiilari.Tai itseasiassa se on tärkkelystä.Bataatti on hyvä hiilari,samoin tumma riisi.


    • syöppö

      jaa a. mä oon mussuttanu kokoajan siis alusta asti kaikemaailman herkkuja ja jumpassa kävin kerran viikossa en sitäkään jatkanut joulutauon jälkeen kun on maha niin iso ja muutenkin paha olla supparit. nyt siis rv 31 ja olen todella herkkä ''normaali tilassa'' lihoomaan, nyt raskauden aikana on tullut hikiset 5 kiloa. tiiä sitten mihin ne ihrat menee kun ei tarku kiinni mut tosiaan syön kauheita määriä jokapäivä ja useesti päivässä ja herkuttelen törkeesti. oon varmasti hirveessä sokeri koukussa synnytyksen jälkeen kun pitää lopettaa tää touhu :D nooh on sitä pahemmastaki selvitty. : ) hehheh

    • hhjpö

      Ite olen nyt rv 39 ja lisäkiloja on tullut n. 8 kiloa vaikka olen paaaaljon vähemmän syönyt (ällötyksen vuoksi, mikään ei ole maistunut) ja kuitenkin karkkia olen paljon mussuttanut.
      Kyllä se on geeneistäkin kiinni ym. Joillekkin ei vaan tuu tai sitten tulee herkemmin. Olen jopa pelännyt onko lapsella kaikki hyvin kun en ole niin paljon lihonnut, mutta kuulemma on.
      Että tälläinen versio.

      Ja todellakin, on se tärkeämpää että lapsi voi hyvin kuin se että pysyykö äiti laihana :D Siis oot raskaana..HALOO

      • kommentti vaan

        Kyllä se lapsi hyvin voi ilman että ottaa sen 15 raskauskiloa.


      • onneaonneaonnea

        Aloittajalle,
        tärkeintä on nyt, että elät ja syöt "yliterveellisesti" paljon lisäravinteita. Kahden edestä ei tarvitse syödä, koska sikiö varmasti ottaa oman osansa.
        Loppuraskaudessa voi olla turvotusta, mikä nostaa painokilojasi.

        Imetysaikana ei kannata laihduttaa, koska äidinmaitoon erittyvät kaikki sinun rasvakudoksiisi kertyneet lisäaineet.
        Haluatko niitä vauvallesi?

        Itselleni tuli ylikiloja paljon loppuajasta, mutta ne katosivat nopeasti. Alavatsan lihaksia kannattaa treenata niin pian, kuin pystyy.


    • syö hitaasti

      Suosittelen nauttimaan joka aterian rauhalliseen tahtiin; ruokaa oikeasti maistellen ja siitä iloiten. Silloin ehtii vähän kuulostella, että mitä ja kuinka paljon tarvitsee syödä ja tulee syötyä oikein/ sopivasti ihan huomaamatta. Eli ei napostelua telkkarin tai tietokoneen ääreesä. Eikä liian pitkiä ruokaväleja ja sitten nopeeta ahmimista yli tarpeen. Tällä konstein laihdutin reilun ylipainon pois (ennen raskaustumista) ja sain pidettyä raskausajan kilot kurissa.

    • hoikka vieläkin

      No ihan samalla tavalla vaan jatkat, kuin nytkin. Tosin tuo "vahtaan annoskokoja" soittaa ainakin minulla vähän kelloja, on mielestäni niillä rajamailla että onko tuo enää tervettä suhtautumista syömiseen. Eri asia tietysti, jos sinulla on ollut painonhallintaongelmia aiemmin, mutta kyllä terve, normaalipainoinen aikuinen tietää, milloin on kylläinen ihan vahtaamattakin. Loppuraskauden turvotuksille ei oikein muuta voi kuin jättää ne höttöhiilarit minimiin ja juoda paljon. Jos se ei auta, niin sitten ei voi oikein tehdä muuta kuin odottaa, että synnytys on ohi.

      Se on muuten hyvin yksilöllistä, mikä kilomäärä kullekin on sopiva raskaudenaikaista painonnousua ajatellen. Itselleni olisi hyvinkin saanut tulla se 15 kiloa, koska olin hoikka jo ennen raskautta. Tuli kuitenkin vain yhdeksän kiloa, jotka olivat poissa viikon kuluttua synnytyksestä. Täysimetys sitten nosti kulutustani sen verran, että muutaman kuukauden kuluttua synnytyksestä olin viisi kiloa laihempi, kuin ennen raskautta. Not nice, hoikka kun olin jo ennen raskautta. Eli kannattaa vähän katsoa sitä kokonaisuutta, eikä päättää jotain tiettyä kilomäärää ja hysteerisesti vahdata painonnousua.

      • Susiekuuyuu

        Terveellinen ruoka, ei liikaa herkkuja ja sopivasti mukavalta tuntuvaa liikuntaa. Raskausaikana tärkeää on hyvä olo, ei liian tiukka ohjelma. Itsellä ekasta raskaudesta tuli normaalielämällä, liikunta satunnaisia kävelylenkkejä voinnin mukaan yht. 8kg,jälkitarkastuksessa olin lähtötilanteesta -2kg. Eli ei se kaikille kerry. Nyt rv 20 tullut 1kg.

        Mutta mutta... Raskauden aikana voi tulla eteen oireita jolloin vaivojen, esim. supistusten ja vauvan terveyden takia vain lepäillään kuten minä nyt pari viikkoa - silloin voi ymmärtää eri tavalla mikä tässä on tärkeintä ja se ei mielestäni ole annoskoot ja liikunta.


    • Minn85.

      Juu ei ne raskauskilot tosiaan kaikille kerry.. Ite olin raskauden alussa BMI45. Joka kerta neuvolaan mennessä pelkäsin, että joko se 10kg on muutamassa viikossa tullut. No eipä tullut. Paino nousi yhteensä 5kg koko aikana ja sekin kahdella viimeisellä viikolla, kun iski kamala turvotus. Synnytyksen jälkeen paino oli lähestulkoon 9kg pudonnut alkutilanteesta.

      Sen verran voin kertoa, että puolenvälin jälkeen en pahemmin pystynyt enää liikkumaan kun häpyliitos oli niin pirun kipeä. Ja syömisetkin oli mitä oli, kun mikään ei maistunut.

      Kävi siis tuuri. Tietysti jos neuvolakäynneillä olisi paino alkanut nousta tappavan tasaista tahtia, niin olisin sitten vaikka pää kainalossa käynyt kävelyllä yms. Vaikka kuinka olis sattunut. Se oikeastaan harmittikin pirusti, että ei pystynyt kunnolla liikkumaan häpyliitoksen takia. Muuten olin hyvässä kunnossa ja olisin jaksanut vaikka mitä.

    • äitikin

      Mullakin raskauden alkaessa ylipainoa. Koko raskauden aikana paino nousi 9 kg ja nyt 4kk synnytyksestä olen -3kg lähtötilanteesta. Paino ei noussut isommin, koska söin kuten ennen raskauttakin - ja kulutushan on suurempi. Kilot raskauden jälkeen eivät jääneet kokonaan synnärille, vaan tippuivat, koska kuljin ekat viikot niin sumussa, että lähinnä join mehua sekä imetyksen vuoksi. Nyt kun arki on alkanut tasaantumaan, täytyy skarpata! On tylsää, tulee naposteltua, alun vaunulenkit vähentyneet jne... ;)

    • More fat :)

      Itse olin raskauteni alussa alipainoinen, niin että minun ei tarvinnut minimoida raskauskilojani "siihen 10 kiloon".

      Neuvolassakin sanottiin vain, että hyvä kun paino nousee tasaisesti. Raskauskilot myös lähtivät lapsenhoidon myötä. :)

    • toisen kerran äitinä

      raskausaikana niinkö muinakin aikoina jos/kun haluaa painon pysyvän terveen rajoissa niin ruokavalio ja liikuntahan ne on ykkösjutut.
      mulle neuvola täti sanoi että nyt alku vaiheessa (rv 16) ei tarvi ruuan määrää ei tarvi "nostaa" kuin kork 1 leipä, lasi maitoa ja hedelmä enemmän normiruokailuun. raskauden loppu vaiheessa sitten enempi.

    • Plösö

      Eipä siihen muuta reseptiä ole kuin liikunta ja terveellinen&säännöllinen ruokailu. Valitettava tosiasia on että kilojen kertyminen on hyvin yksilöllistä, toisille niitä tulee toisille ei. Minulle kiloja vain kertyi aivan alkumetreiltä saakka, huolimatta siitä mitä suuhuni pistin. Lopetin kokonaan kilojen vahtaamisen ja annoin itselleni luvan herkutella, kun nyt kerran pyöristyin kaikesta huolimatta. Painoa kertyi kaikkiaan 24 kg, enkä todellakaan väitä että olisin ollut ylpeä peilikuvastani ;)
      Olin jo vuosia ollut aktiiviliikkuja ja todella timmissä kunnossa, joten luotin siihen että saan kilot karistettua liikunnalla ja ruokavaliolla raskauden jälkeen. Imetyksen varaan en onneksi laskenut, koska sillä ei ollut painooni mitään vaikutusta. Aloitin liikunnan 3,5 vkoa keisarinleikkauksen jälkeen omien tuntemusten mukaan, mutta syömisiini aloin kiinnittämään huomiota vasta nyt vuoden alusta (vauva 5 kk). Nyt kiloja on jäljellä 7, jotka uskon hävittäväni parissa kuukaudessa. Ensi kesänä aion olla paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta :)
      Onneksi olkoon sinulle että olet saanut pidettyä painosi kurissa ja lohdutukseksi niille ketjun lukijoille jotka paisuvat kuin pullataikina, ettei siitä painosta kannata murehtia - kuntoon pääsee takaisin aina, vaikka se hieman työtä vaatiikin!

      • less fat!

        Kannustava viesti, kiitos siitä! :)

        Itse en nyt ala mässäilemään raskauden nojalla mutta ehkä pitää luottaa siihen että terveellinen ruoka ja heti aloitettu liikunta raskauden jälkeen ovat tie onneen. Muutamia menoja olisi tulossa kuukausi pari raskauden jälkeen ja omat vanhat vaatteet olisi silloin tarkoitus vetää päälle!


      • vähän rennommin hei
        less fat! kirjoitti:

        Kannustava viesti, kiitos siitä! :)

        Itse en nyt ala mässäilemään raskauden nojalla mutta ehkä pitää luottaa siihen että terveellinen ruoka ja heti aloitettu liikunta raskauden jälkeen ovat tie onneen. Muutamia menoja olisi tulossa kuukausi pari raskauden jälkeen ja omat vanhat vaatteet olisi silloin tarkoitus vetää päälle!

        Hmm. Minusta kyllä kuulostaa, että sinulla on ehkä vähän pakkomielle tuosta hoikkana pysymisestä. Miksi sun on pakko mahtua tiettyihin vaatteisiin kuukais, pari synnytyksestä? Ketä varten? Ettei kukaan vaan pääse sanomaan, että sulla olis vielä raskauskiloja? Yleensä ihmiset laittaa vauvan tarpeet etusijalle synnytyksen jälkeen. Ja ei, en tarkoita, etteikö omasta itsestään saisi pitää huolta ja liikkua ja syödä terveellisesti, mutta tuollainen ei kuulosta ihan terveeltä, että etukäteen on jo päätetty että heti synnytyksen jälkeen pitää olla entisissä mitoissa. Antaisit itsellesi vähän aikaa, on sinulla vauvan kanssa muutakin ajateltavaa, kuin vaatteisiin mahtuminen...


      • sivusta seuraaja
        vähän rennommin hei kirjoitti:

        Hmm. Minusta kyllä kuulostaa, että sinulla on ehkä vähän pakkomielle tuosta hoikkana pysymisestä. Miksi sun on pakko mahtua tiettyihin vaatteisiin kuukais, pari synnytyksestä? Ketä varten? Ettei kukaan vaan pääse sanomaan, että sulla olis vielä raskauskiloja? Yleensä ihmiset laittaa vauvan tarpeet etusijalle synnytyksen jälkeen. Ja ei, en tarkoita, etteikö omasta itsestään saisi pitää huolta ja liikkua ja syödä terveellisesti, mutta tuollainen ei kuulosta ihan terveeltä, että etukäteen on jo päätetty että heti synnytyksen jälkeen pitää olla entisissä mitoissa. Antaisit itsellesi vähän aikaa, on sinulla vauvan kanssa muutakin ajateltavaa, kuin vaatteisiin mahtuminen...

        Miksi se on pakkomielle jos joku haluaa pitää itsensä kunnossa? Kai sitä voi laihduttaa itseään vartenkin. Taidat olla itse ylipainoinen vätys. Pidä vain huoli omista asioistasi.


      • vähän rennommin hei
        sivusta seuraaja kirjoitti:

        Miksi se on pakkomielle jos joku haluaa pitää itsensä kunnossa? Kai sitä voi laihduttaa itseään vartenkin. Taidat olla itse ylipainoinen vätys. Pidä vain huoli omista asioistasi.

        Ei, en ole ylipainoinen vätys, miksikäs heti epäilet sellaista? Myöhemmästä viestistäni selviävät kyllä mittani, jos ne niin kovin kiinnostavat. Ja edelleenkään EN sanonut, ettei itsestä saisi huolehtia, vaan kehotin ottamaan rennommin, koska on todellakin vähän tiukkapipoista, jos pitää kuukudn kuluttua synnytyksestä olla samoissa mitoissa. Itsestä pitää pitää huolta ja liikkua, mutta tuollainen tulostavoitteellisuus niin pian synnytyksen jälkeen on aivan turhaa. Synnytyksen jälkeen on edes hetken aikaa hyvä keskittyä siihen vauvaan, eikä housuihin mahtumiseen. Ja ei, se ei tarkoita paikallaan lösöttämistä tai liikunnan hylkäämistä, jos nyt jollekin jäi epäselväksi.


      • vähän rennommin hei
        vähän rennommin hei kirjoitti:

        Ei, en ole ylipainoinen vätys, miksikäs heti epäilet sellaista? Myöhemmästä viestistäni selviävät kyllä mittani, jos ne niin kovin kiinnostavat. Ja edelleenkään EN sanonut, ettei itsestä saisi huolehtia, vaan kehotin ottamaan rennommin, koska on todellakin vähän tiukkapipoista, jos pitää kuukudn kuluttua synnytyksestä olla samoissa mitoissa. Itsestä pitää pitää huolta ja liikkua, mutta tuollainen tulostavoitteellisuus niin pian synnytyksen jälkeen on aivan turhaa. Synnytyksen jälkeen on edes hetken aikaa hyvä keskittyä siihen vauvaan, eikä housuihin mahtumiseen. Ja ei, se ei tarkoita paikallaan lösöttämistä tai liikunnan hylkäämistä, jos nyt jollekin jäi epäselväksi.

        Ja lisäyksenä: pakkomielteinen laihduttaminen heti synnytyksen jälkeen voi helposti vaikuttaa maidontuotantoon. Vai eikö silläkään ole mitään väliä?


      • seuraajaa
        vähän rennommin hei kirjoitti:

        Ja lisäyksenä: pakkomielteinen laihduttaminen heti synnytyksen jälkeen voi helposti vaikuttaa maidontuotantoon. Vai eikö silläkään ole mitään väliä?

        "Synnytyksen jälkeen on edes hetken aikaa hyvä keskittyä siihen vauvaan, eikä housuihin mahtumiseen. Ja ei, se ei tarkoita paikallaan lösöttämistä tai liikunnan hylkäämistä, jos nyt jollekin jäi epäselväksi."

        "Ja lisäyksenä: pakkomielteinen laihduttaminen heti synnytyksen jälkeen voi helposti vaikuttaa maidontuotantoon"

        Sä puhut ristiin ja rastiin toisessa sanot että saa liikkua ja toisessa sanot että liikkuminen on pakkomielteistä laihduttamista. Jos joku nyt päättää tosiaan liikkua ja laihduttaa heti synnytyksen jälkeen, joka ei todellakaan tarkoita sitä etteikö aikaa jäisi myös lapselle, niin ei siinä ole mitään pakkomielteistä.


      • Vähän rennommin hei
        seuraajaa kirjoitti:

        "Synnytyksen jälkeen on edes hetken aikaa hyvä keskittyä siihen vauvaan, eikä housuihin mahtumiseen. Ja ei, se ei tarkoita paikallaan lösöttämistä tai liikunnan hylkäämistä, jos nyt jollekin jäi epäselväksi."

        "Ja lisäyksenä: pakkomielteinen laihduttaminen heti synnytyksen jälkeen voi helposti vaikuttaa maidontuotantoon"

        Sä puhut ristiin ja rastiin toisessa sanot että saa liikkua ja toisessa sanot että liikkuminen on pakkomielteistä laihduttamista. Jos joku nyt päättää tosiaan liikkua ja laihduttaa heti synnytyksen jälkeen, joka ei todellakaan tarkoita sitä etteikö aikaa jäisi myös lapselle, niin ei siinä ole mitään pakkomielteistä.

        Missä olen sanonut, että liikkuminen on pakkomielteistä laihduttamista? Missä olen sanonut, ettei saa liikkua? En missään. Kritisoin aloittajan ASENNETTA, jonka mukaan hän vahtaa annoskokoja ja tähtää erittäin pian synnytyksen jälkeen entisiin mittoihin. Imettävä, liikkuva nainen tarvitsee valtavasti ravintoa ja sen takia on synnytyksen jälkeen viisasta ottaa rauhallisesti, itseään kuunnellen, jotta esimerkiksi imetys pääsee hyvin käyntiin. Tämä tarkoittaa rauhallista liikuntaa ja riittävää ravintoa.


      • järki käteen..
        Vähän rennommin hei kirjoitti:

        Missä olen sanonut, että liikkuminen on pakkomielteistä laihduttamista? Missä olen sanonut, ettei saa liikkua? En missään. Kritisoin aloittajan ASENNETTA, jonka mukaan hän vahtaa annoskokoja ja tähtää erittäin pian synnytyksen jälkeen entisiin mittoihin. Imettävä, liikkuva nainen tarvitsee valtavasti ravintoa ja sen takia on synnytyksen jälkeen viisasta ottaa rauhallisesti, itseään kuunnellen, jotta esimerkiksi imetys pääsee hyvin käyntiin. Tämä tarkoittaa rauhallista liikuntaa ja riittävää ravintoa.

        Eikö annoskoot ole aika merkittävä osa tuota painonhallintaa? J a jos niitä haluaa seurata niin se on sairasta? Öhöm.. Just joo... Ja mitä jos joku ei haluakaan imettää? Onko se maailman huonoin äiti sitten vai? Herrtinen, vauva taas vähintään saa traumat!!!


      • jjld
        järki käteen.. kirjoitti:

        Eikö annoskoot ole aika merkittävä osa tuota painonhallintaa? J a jos niitä haluaa seurata niin se on sairasta? Öhöm.. Just joo... Ja mitä jos joku ei haluakaan imettää? Onko se maailman huonoin äiti sitten vai? Herrtinen, vauva taas vähintään saa traumat!!!

        Normaalin ihmisen, jolla ei ole painonhallintaongelmia, ei tarvitse vahdata annoskokoja. Vahtaaminen terminä on myöskin sen kuuloinen, että koko ajan miettii, voiko syödä tämän ja tämän vai onko se liikaa. Suurin osa naisista haluaa imettää. Vauva ei saa traumoja jos ei saa äidinmaitoa, mutta eipä hän saa myöskään vasta-aineita ja ehdottomasti parasta mahdollista ravintoa.


    • lfkäkfdl

      On sullaki ongelmat..Toiv. lapsesi on muuten terve ja kaikki menee tosi helposti että sulle jää aikaa murehtia sun omaa kroppaas ja että vanhat vaatteet menee päälle. Toiv. ei käy niin ettet vaan laittas lapsen hyvinvointia omas edelle

      • less fat!

        On se piru vie kumma, että kun Suomi on pullollaan naisia jotka eivät piittaa terveydestään ja odottajia haukutaan laiskoiksi ja lihaviksi. Jos YKSI nyt kerran kysyy muiden vinkkejä ruokailuihin, jumppailuihin ym. niin hän on itsekäs odottaja joka pilaa lapsen elämän. Vaikka minusta tuleekin äiti, en aio unohtaa itseäni tai pukeutua puoli vuotta synnytyksen jälkeen säkkeihin. Jos se on sairasta tai jotenkin pakkomielteistä niin haluaisin nähdä miltä te näytätte...


      • vähän rennommin hei
        less fat! kirjoitti:

        On se piru vie kumma, että kun Suomi on pullollaan naisia jotka eivät piittaa terveydestään ja odottajia haukutaan laiskoiksi ja lihaviksi. Jos YKSI nyt kerran kysyy muiden vinkkejä ruokailuihin, jumppailuihin ym. niin hän on itsekäs odottaja joka pilaa lapsen elämän. Vaikka minusta tuleekin äiti, en aio unohtaa itseäni tai pukeutua puoli vuotta synnytyksen jälkeen säkkeihin. Jos se on sairasta tai jotenkin pakkomielteistä niin haluaisin nähdä miltä te näytätte...

        No minä olen 159 cm/48 kiloa ja ihan hyvältä näytän mielestäni. Ei tullut paljob raskauskiloja, meikkaan, pukeudun nätisti ja liikun. Mutta en stressannut asiasta, enkä asettanut tuollaisia tavoitteita, että noin pian synnytyksen jälkeen pitäisi olla entisissä mitoissa. Vaikka sitten olinkin. Tiedostin kuitenkin sen, että synnytys ei välttämättä mene suunnitelmien mukaan ja kuukausi synnytyksen jälkeenkin voi vielä olla kipeä. Sen takia mun mielestä kuulostaa vähän pakkomielteiseltä, että PITÄÄ olla joissain tietyissä mitoissa noin PIAN.


      • less fat!
        vähän rennommin hei kirjoitti:

        No minä olen 159 cm/48 kiloa ja ihan hyvältä näytän mielestäni. Ei tullut paljob raskauskiloja, meikkaan, pukeudun nätisti ja liikun. Mutta en stressannut asiasta, enkä asettanut tuollaisia tavoitteita, että noin pian synnytyksen jälkeen pitäisi olla entisissä mitoissa. Vaikka sitten olinkin. Tiedostin kuitenkin sen, että synnytys ei välttämättä mene suunnitelmien mukaan ja kuukausi synnytyksen jälkeenkin voi vielä olla kipeä. Sen takia mun mielestä kuulostaa vähän pakkomielteiseltä, että PITÄÄ olla joissain tietyissä mitoissa noin PIAN.

        No ei täällä kenelläkään ole pakkomiellettä. Jos on synnytyksen jälkeen juhlat tulossa niin onko se väärin jos tavoitteena on mennä omissa vanhoissa juhlavaatteissa paikalle? Tosiaan, synnytys voi olla sittenkin leikkaus, who knows, mutta sen näkee sitten kuinka kipeä on mutta jos kaikki menee hyvin niin miksi ihminen ei saa palautua ennalleen? Parempi olisi ottaa ÄITI-leima otsaan ja kulkea kauhtuneissa trikoopaidoissa ja stretch-housuissa? :D


      • vähän rennommin hei
        less fat! kirjoitti:

        No ei täällä kenelläkään ole pakkomiellettä. Jos on synnytyksen jälkeen juhlat tulossa niin onko se väärin jos tavoitteena on mennä omissa vanhoissa juhlavaatteissa paikalle? Tosiaan, synnytys voi olla sittenkin leikkaus, who knows, mutta sen näkee sitten kuinka kipeä on mutta jos kaikki menee hyvin niin miksi ihminen ei saa palautua ennalleen? Parempi olisi ottaa ÄITI-leima otsaan ja kulkea kauhtuneissa trikoopaidoissa ja stretch-housuissa? :D

        Ei, ei sitä äitileimaa. Luulin, että tajusit jo tuosta edellisestä viestistäni, mitä hain takaa. Minusta nyt vaan on vähän huolestuttavaa, että "vahtaat annoskokoja" ja mietit jo nyt juhlia, jotka ovat kuukauden verran synnytyksen jälkeen. Ja miten lasket tuon "kuukauden"? Lasketusta ajasta? Entä jos raskaus menee yliaikaiseksi ja käynnistetään vaikkapa rv 42 2? Pitääkö sinun sitten olla entisissä mitoissa alle kahdessa viikossa? Ja toki, jos kaikki menee hyvin ja lapsi syntyy ajoissa niin SAAHAN sitä entisissä mitoissa olla piankin. Itsekin olin viikossa painoni suhteen raskautta edeltävässä painossa. Meinasin vain sitä, että kirjoituksestasi tulee kuva, että mietit vähän liikaa noita mittojasi. Hyvä, jos näin ei ole.


    • äiti vain

      Minulla raskauden aikana paino nousi paljon.. Synnärille lähteissä oli 25kiloa paino noussu. Liikuin ja söin terveellisesti ja suurin pelko oli että kilot jäis mutta toisin kävi! Synnärille jäi 13kiloa ja 2viikkoa kotiutumisesta paino oli normaali :) En edes jaksanut rankan synnytyksen jälkeen liikkua paljoa mutta imetys hoiti homman niinkin hyvin että laihduin 7kiloa lisää ja maidontulo loppu :( Vastiikkeelle siis mentiin kun lapsi oli 1kk ikäinen vaikka en olisi halunnut!
      En suosittele herkuttelemaan yms mutta elkää huolehtiko kiloista jos aijotta imettää!

    • amhagen1

      Älä syö kahden edestä, niin kun ennen vanhaan sanottiin, että pitää syödä kahden edestä, EI TODELLAKAAN! syöt ihan normaalisti ja liiikut. Ite lihoin ensimmäisen lapseni kanssa 40kg!!! ja ne kilot on vielä tallessa, eikä niitsä ole helppo päästä eroon..... en ole yliin 10v ollut enään ihannepainossani. mutta olen oppinut elämään näitten makkaroitten kanssa :) ja rakastan lapsiani

    • mamix2

      Itse olen pitkä ja hoikka ihan luonnostani, aina ollut. Kaksi lasta olen saanut ja molemmissa raskauksissa paino nousi n. 20 kg. En syönyt herkkuja mutta ruoka maistui ja raskaudet sujui hyvin. Raskauskiloja ei ole jäänyt lainkaan, vaikka sain lapset vähän vanhempana. Molemmista jäi 10 kg laitokselle ja loput 10kg oli tiessään jo parin kuukauden päästä. Mielestäni ei kannata alkaa liikaa miettimään paljonko paino nousee vaan nauttia raskausajasta, se on ainutkertaista.

    • siisihqdaa

      Eikös se nyt ole ihan loogista, että paino nousee raskauden ajaksi...

    • äiti 54v

      Olen saanut kaksi lähes nelikiloista lasta. Toista odottaessa paino nousi 12kg ja toista 9kg. Söin samalla tavalla kun ennen raskauttakin, siis määrältää.
      Paino oli ennallaan n. kuukauden päästä synnytyksestä. Olin hoikka ennen raskauttakin. Imetys tuntui vievän kilot ja paino tuppasi putoamaan liikaakin imetysaikaan. Imetin molempia lähes vuoden ikäiseksi.

    • ...

      Kohta äiti, ikää 40 ja risat,kiloja tullut n.7,hyvin vielä kuntosali js uiminen maistuu.Vielä ensi kuu ja sitten..
      t. ensisynnyttäjä

    • eeeeeeeeeeeee1

      Meikäläinen harrasti sitä samaa hyötyliikuntaa ja kohtuullista syömistä raskauden aikana mitä muutenkin. Kiloja tuli n. 15 ja vähän aikaa synnytyksen jälkeen painoa oli vähemmän kuin ennen raskautta. Nyt se on vähän noussut, kun olen muutaman kuukauden ajan innostunut käymään punttiksella, niin on lihaksia ilmestynyt.

    • Kohta neljän äiti

      Aloittajalla on mielestäni tullut ihan normaalisti kiloja. Pitää kuitenkin muistaa, että vauvan paino, istukka ja lapsivesi tekevät jo yhteesä monta kiloa. Samaten jos nestettä kertyy, ne kilot katoavat synnytyksen jälkeen yhtänopeesti kun ilmaantuivatkin. Pitää myös muistaa, että kaikkea liikuntaa ei voi harrastaa heti synnytyksen jälkeen ja synnytyksen jälkeen roikkuva ylimääräinen nahkakin vatsassa ei välttämättä kiinteydy ihan silmänräpäyksessä. Ei pidä liiaksi stressata palautumista. Toki tavoitteita saa ja pitääkin olla, mutta mietin vain näyttääkö välttämättä vanha mekko päällä niin kauniilta heti synnytyksen jälkeen..

    • Kukka-Maaria Nylund

      No sitä nyt ei noin 10 kiloon täsmällisesti voi pistää.

      Lapsi istukka lapsivesi neste=kiloja määrää x

      Hyvä, jatka liikuntaa mutta käytä järkeä.. Jos on.
      Syö ihan mitä mielesi tekee juo vaikka coca-colaa koko
      päivän kuhan se ei ylitä suosituksia päivän kaloreissa.

      Turvotus lähtee kun se mukulakin, noi muuten kehottaisin
      kuuntelemaan omaa kehoa ja mieltä ja haistattamaan neuvolalle
      pitkät.En kolme lapsen aikana syönyt koskaan niin paljon,
      kuin käskettiin. Pelkkä suositeltu aamupala oli yli päivän kulutukseni
      Kaloreissa.

      Vinkki:Käytä järkeäsi!

      Kiitos.Ei tarvi kun kohtukin on poistettu, mutta otin silti
      mielelläni kantaa, koska kolme on synnytetty ja koskaan
      en muuttunut läskiksi ainoa poikkeama oli, että keskimmäisestä
      lapsesta istukka lähti jonnekkin tutkimuksiin koska sen paino oli
      yli puolet normaalista. Keskimmäisen odotuksesta tulikin
      15 kiloa ylimäärästä painoa. Lähdin kuitenkin synnärille
      farkuissa ja tulin pois farkuissa mutta ylimmäiset napit vaan sain tällä kertaa kiinni.

      Jäikö lapsiin jälkiä "aliravitsemuksesta"..vanhin 187 cm/ 78 kg
      keskimmäinen 193 cm ja 77 kg nuorin 189 cm ja 69 kg(15 vuotias)
      jkokainen poika on kuin sisänsä eli pitkä ja lihaksikas mutta ilman läskiä.

      Ylipäätään tein kaiken melekin päinvastoin kuin neuvola käski.

      • Kukkakepitön

        Kuulehan mamma, noilla mitoilla et voi yhdestäkään puhua, että on lihaksikas, kyllä hinteliin kukkakeppeihin luokitellaan. Noilla kilolla suhteessa pituuteen ei massasta ole tietoakaan. Herää äläkä valehtele itsellesi.


      • 9+9

        Miten tiedat noin tarkkaan (aikuisten?) lastesi painot?! Tuntuu hieman ulkonakokeskeiselta perheelta.


      • Jaa se kanssamme =)
        Kukkakepitön kirjoitti:

        Kuulehan mamma, noilla mitoilla et voi yhdestäkään puhua, että on lihaksikas, kyllä hinteliin kukkakeppeihin luokitellaan. Noilla kilolla suhteessa pituuteen ei massasta ole tietoakaan. Herää äläkä valehtele itsellesi.

        Tolla parhaiten ruokitulla on rasvaprosa 11%
        Sen takia se on niin tukeva.

        Olen pahoillani jos oma tai oman lapsesi on enemmän ,
        tai jos ette jaksa liikkua. Meille tuo urheilu olin elinehto,harrastus,uskonto
        ja elämä.Saatte olla just niin turpeita kun ikinä haluatte, onhan
        ton vanhimman morsmaikkukin jotain 70 kg ja varmaan prosat jossain 36% tai ylikin. voimakkaasti tukevat ihmiset on ihan ok.
        Kunhan ei sano, että tuli raskaudesta..Ja siitä tässä oli kysymys.

        Mielestäni aloittaja osoittaa kohtalaisen tervettä järkeä ja kypsyyttä,
        mutta emme yhdessäkään voi mitään, jos olet syönyt mursun
        aamupalaksi.

        Kerro nyt ihmeessä oma rasvaprosasi ja monta kilometriä juokset päivittäin??


      • tervetullut myös
        9+9 kirjoitti:

        Miten tiedat noin tarkkaan (aikuisten?) lastesi painot?! Tuntuu hieman ulkonakokeskeiselta perheelta.

        Johtuisko siitä ,että käymme samalla puntarilla kun tulevat äiteelle kaffelle?
        Mitä tekemistä terveydellä ja ulkonäöllä on keskenään?
        Tervetuloa niin sinä kuin edellinenkin juoksemaan..Ei taida olla
        sinun juttusi..Kipua polvessa ja sitä rataa =)


    • yfujhv567890

      Itse painoin raskauden alussa 59, kiloja tuli 18 ja nykyään paino 56. Ekat 10 kiloa lähti heti parissa viikossa ja loput hiljalleen puolessa vuodessa kun imetti. Olen itse sitä mieltä, että hoikan ihmisen pitää kerätä sitä rasvaa raskauden aikana, että on sitten mistä imettää, eikä ole pelkkä luuranko kun imetys on loppunut. Mutta tämä ei siis tarkoita pullan mussutusta vaan jos normaalilla ruualla lihoo niin se on sitten vaan tarkoitettu niin:)

    • järki_hoi

      Raskauskilot on niitä laiskojen läskien tekosyitä sille miksi ovat läskejä. Ei raskauden aikana tarvi paisuttaa itteään 20-30 läskikilolla. Ei sellainen tee hyvää keholle eikä siten myöskään lapselle.

      • pena121

        Niin ovat. Raskaus kilot eli nk.vauvakilot johtuvat kahdesta tekijästä
        suomalaisen kohdalla kyseessä on laiskuus ja tyhmyys.
        eli osin tietämättömyys ja siksi sokea lapsen usko viranomaisiin ja muihin.
        Sekä kerta kaikkinen piittaamattomuus omaa itseään kohtaan.
        Itselleni tuli tuosata pienokaisesta 9 kg ja sekin lähti synnytyksessä,
        En nyt viinaa ja tupakkaa kehoita vetämään mutta omaa päätä
        saa käyttää eikä tarvitse stressata. Ainut mitä olen koskaan huomannut,
        niin tupakoitu lapsi on yleensä ollut hieman levottomampi
        nukkumaan. Mutta noin muuten siinähän kun on jäänyt ihmisen biologia lukematta niin minkä sille voi lapsi ei kuitenkaan käytä keuhkojaan enne ulostuloa joten noh tajusitten pointin..Omaa järkeä!


    • 7+11

      Hieno asenne aloittajalla! Ihanaa, että on kaltaisiani terveydestään ja ulkonäöstään huolehtivia äitejä muitakin. En ole pakkomielteinen, sairas enkä vinksahtanut. Aina on lapsi etusijalla elämässäni ollut, enkä raskausaikanakaan hänen hyvinvoinnistaan tinkinyt. Raskauskiloja tuli ekan kanssa 12 ja tokan kanssa 13, olin hoikka ja hyväkuntoinen ennen molempia ja myös jälkeen. Eka syntyi leikkauksella, josta syystä en voinut liikkua heti synnytyksen jälkeen, mutta palasin normaalipainooni reilussa 2 kk:ssa. Toisen kanssa olin normaalipainossani 4vk synnytyksestä. Molempia olen imetänyt reilun vuoden kun pidin huolen riittävästä vitamiinien, kalsiumin ja nesteen saannista niin ei häiriintynyt imetys mitenkään vaikkei ylikiloja ollutkaan. En syönyt kahden edestä vaan kaksi kertaa terveellisemmin kuin ennen raskautta!

      Tärkeintä on raskausaikana, että jos mielihaluja tulee niin ei anna niille periksi! Todellakaan ei kannata syödä "kaikkea mitä mieli tekee", kuten jotkut syö raakaa jauhelihaa tai juo kinuskikastiketta suoraan pullosta. Tai jos tekee mieli suklaata niin ota yksi pala, älä koko levyä kerralla. :D
      Tsemppiä raskausaikaan ja onnea!

      • imettäjä itsekin

        Hienoa, että sinulla meni noin hyvin. Minä olen huolissani vain siitä, että jos aloittaja imettää, niin hän ei ehkä tajua, kuinka suuri kalorientarve imettäjällä onkaan. Imettäessä laihtuu ihan itsekseen, jos syö järkevästi. Eli lähinnä pelkään sitä, että aloittaja "vahtaa annoskokoja" myös synnytyksen jälkeen, eikä muista, että imettäessä kaloreita tarvitsee rutkasti enemmän kuin raskausaikana. Jos kituuttaa, voi maidontuotanto todellakin kärsiä.


      • Less fat!
        imettäjä itsekin kirjoitti:

        Hienoa, että sinulla meni noin hyvin. Minä olen huolissani vain siitä, että jos aloittaja imettää, niin hän ei ehkä tajua, kuinka suuri kalorientarve imettäjällä onkaan. Imettäessä laihtuu ihan itsekseen, jos syö järkevästi. Eli lähinnä pelkään sitä, että aloittaja "vahtaa annoskokoja" myös synnytyksen jälkeen, eikä muista, että imettäessä kaloreita tarvitsee rutkasti enemmän kuin raskausaikana. Jos kituuttaa, voi maidontuotanto todellakin kärsiä.

        Kyllä sä nyt tarraat tuohon "vahtaa annoskokoja"-sanontaan. Se on aika tärkeetä niin kuin aiemmin on tullut ilmi.


      • imettäjä itsekin
        Less fat! kirjoitti:

        Kyllä sä nyt tarraat tuohon "vahtaa annoskokoja"-sanontaan. Se on aika tärkeetä niin kuin aiemmin on tullut ilmi.

        Jos et vahtaa annoskokoja, niin syötkö sinä tosiaan itsesi aina ähkyyn ja lihot? Kyllä minä ainakin ihan luonnostaan syön sen verran, että olen kylläinen, ei siinä tarvitse sen kummemmin laskea, minkä verran olen syönyt. Kyllä siinä jotain on pielessä, jos ei ihmisellä ole luontaista kykyä syödä sen verran, että on kylläinen. Ja täällä puhutaan jatkuvasti "painonhallinnasta", ikään kuin paino olisi asia, jota jokaisen tarvitsee jatkuvasti kytätä, ettei se karkaa käsistä. Omituista.


    • kohtuuliikuntaa.

      Ruoka olkoon lääkkeesi!


      Hyviä rasvoja:

      Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA


      Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.



      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista 25-35 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

      Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

      Energian tarve päivässä (kcal) x (25-35) / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

      Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 56-79 grammaa.

      Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.





      Proteiinit:

      Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.


      Hyviä kasvikunnan proteiininlähteitä ovat palkokasvit, täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Kasvisravinnon perusproteiini tulee täysjyväviljasta. Viljasta saadaan hyvälaatuinen proteiiniseos yhdistämällä se joko palkokasveihin (pavut, linssit, herneet) tai perunaan, sieniin, juureksiin tai muihin vihanneksiin. Kasvikunnan tuotteista soijaproteiinin aminohappokoostumus on ihanteellisin. Useissa kasvikunnan tuotteissa jotain aminohappoa on hyvin vähän, mutta yhdistelemällä eri kasviproteiinin lähteitä saadaan lopputulokseksi hyvälaatuinen proteiiniseos.



      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan proteiinia tulisi saada n. 10 – 20 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa 50 – 100 g proteiinia päivässä.



      Hyviä hiilihydraatteja:

      Syö kasviksia, vihanneksia, juureksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.





      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan hiilihydraattia tulisi saada loput energiasta eli n. 45 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa 225 g hiilihydraattia päivässä.





      Viljat (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (runsaasti tärkkelystä, joka muuttuu sokeriksi) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Insuliinin tehtävä on varastoida ylimääräinen veressä oleva sokeri (glukoosi) kudoksiin rasvaksi. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa. Perunan ja viljat voi korvata juureksilla, kasviksilla, vihanneksilla ja marjoilla.





      Kohtuudella täysjyväviljaa jos viljat sopivat?


      Ravinnolla on keskeinen merkitys aivojen monimutkaisen verkoston toiminnalle ja aivoterveydelle. Sekä neuronit eli hermosolut että viestiä vievät aivojen välittäjäaineet muodostuvat ravintotekijöistä. Ravinto vaikuttavaa lisäksi immuniteettiin eli vastustuskykyyn, mielialaan (esim.masennus, aggressiivisuus), hormonitoimintaan, lisääntymiskykyyn, syöpien kehittymiseen, perimään, unen laatuun, jaksamiseen jne... Keskeisin tekijä on ravinnon vaikutus suolistoon ja aineenvaihduntaan, jossa muodostuu jopa 80% immuniteetistamme. Immuniteettijärjestelmäsi toimiessa huonosti sairastut.


      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-100µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
      Omega-3 rasvahappoja

    • todellisuus

      Mitkä raskauskilot ? Ne jäi itsellä joka kerta, jopa kaksosten jälkeen, synnytyspöydälle. Ei ole olemassa mitään raskauskiloja....eikä ole ikäkilojakaan.

    • ghfgfghgf

      Sehän on niiin yksilöllistäkin!! Joillekkin tulee paljon massaa vaikkei pahemmin söisikkään..Annetaan äitien olla ÄITEJÄ ja älkää HETI synnytyksen jälkeen rupea missin mittoja metsästämään. Jos mies ei sinusta välitä tai muut miehet huomioi, niin so what?? Anna semmosten OLLA.

      Kyllä ne kilot sitten lähtee kun vaunuttelet, imetät ym..
      Raskauden pitäisi muuttaa äitejä vähemmän itsekkääseen suuntaan, koska heillä on lapsi hoidettavana joka kaipaa kaiken huomion. On se vähän hassua että äiti on se joka haluaa muiden (miesten) huomion omalla kropallansa

    • Muuan5

      Raskaus aikana kuuluu tulla kasvu ravintoa varastoon.. Ne on vauvan parhaaksi, synnytyksen jälkeen kilot kyllä lähtee melko hujakkaa kyytiä, jos ei diabetes iske.
      Tai masennus joka johtaa suklaan ylimääräiseen suklaan tarpeeseen.. :P ja siittä kierre alkaa.

      • dingdong

        Diabetes ei vaikuta raskauskiloihin :) terv. diabeetikko


    • parketin onkelma

      en tiä kiloista mutta alkukuvan parketti on ihan sökönä.

    • rshatyha

      Keskity siihen äitiyteesi ja anna kroppasi olla! Mieti mikä on tärkeintä!

    • olen 7 lasta

      synnyttänyt ja pimperoni on pysynyt yhtä tiukkana kuin ennen
      synnytyksiä.

    • fghfghfghfgh

      No kattot vähän sitä ettet syö ihan älyttömästi, paljon saa syödä muttei älyttömästi. Sitten imetät itse lapsen, mulle on aina vanhemmat todennut että tulee vaan pari raskauskiloa pysyvinä jälkikäteen jos imettää ja imetysaikana ei syö paljon herkkuja, kokeilemaan en ole vielä itse päässyt toimiiko :)

      • älä huoli

        Syö terveellisesti, harrastaa liikuntaa, eikä se nyt haittaa, jos joskus herkuttelee, kunhan se ei ole joka päiväistä ja hirmusia määriä kerralla.
        Loppuraskauden turvotusta voi yrittää välttää olemalla syömättä suolaista ja rasvaista ruokaa, kävellä ja juoda vettä, mutta eipä nekään välttämättä auta.
        Itelleni tuli 15kg raskauden aikana, synnytin rv 42 0 ja synnärille jäi 9kg. Pari kolme kk meni ja paino oli sama mitä oli ollut ennen raskautta, osittaisimetin vauvaa 2vko ikäsestä 4,5kk ikään..


    • Jo on eletty

      Voi hyvä tavaton, huhhuh. Olisit laittanut 20 vkoa sitten korkin pimperoon ja pitänyt sitä siellä lopun elämääsi niin ei tarvitsisi kantaa huolta raskauskiloista. Ja tuollaisesta pinnallisesta oman bodyn jumaloijasta vielä lapselle äiti, hohhoijaa.

    • HäHäääää

      Muoho! PregoSAURUS!!! :D

    • Ei lapsia!!

      Miksi te naiset teette lapsia jos jo raskausaikana alkaa ulkonäköpaineet. Johan se on selvää ettei miehen kanssa tunnetasolla asiat ole kohdallaan kun suurin huoli on oma ulkonäkö. Erohan tuosta tulee kun lapsi vanhenee. Ja sitten me sinkut jotka ei lapsia haluta joudutaan kuuntelemaan teidän tulevien yh-äitien katkeraa puhetta kun olette niin kiinni kersoissanne. Älkää tehkö kakaroita maailmaan jossa omat lähtökohtanne on noin itsekkäät, raskaaksikin hankkiudutaan vaikka väkisin kun oma naiseus on mielestänne siitä kiinni. Hankkikaa itsetunto ja perustakaa perhe vasta sitten. Säästäkää meidät onnekkaat ikisinkut perhehuoliltanne ja pitäkää vähän hauskaa!

      • turhautunut100

        hyvin sanottu: hankkikaa ensin itsetunto, sitten vasta lapset. Ehkä hyvässä itsetunnossa on parempi alkaa lastakin kasvattaa, sillä se ei nimittäin todellakaan ole helppo tehtävä jos sattuu vilkkaampi lapsi kohdalle. Varsinkin jos parisuhde ei kestä ja joutuu painimaan muiden paineiden kanssa pieniä lapsia kasvattaen. Lapsilla kun on kuitenkin aina oikeus tasapainoiseen ja hyvään elämään. Lisääntymisvietti laittaa vaan jo lisääntymään kovin nuorena, ennenkuin on siihen valmis. toiset kyllä ilman muuta raskaana ollessaan kasvavat hyvin piankin äitiyteen ja isyyteen mutta eivät läheskään kaikkin. Sätkä suussa vaan pitää päästä baariin koska kaveritkin menee.


    • ärsyttävää!!!

      ärsyttävää, että äidit kääntää tämän asian itsekkyyteen ja siihen, että kyse on oman vartalon tuijottamisesta, jotta miehet katsoisivat perään!!! Noinko te selitätte läskinne itsellenne??? Että saan olla läski kun olen omistautunut täysin lapselleni joka minua tarvitsee!
      Kyllä itse ajattelisin,että olen epäitsekäs kun otan itselleni aikaa ja lapseni hyväksi pidän kehostani huolen koska se lapsi minun kehossani asuun sen9kk. Ja kun lapsi maailmaan tulee niin selviän arjesta lapseni parhaaksi energisempänä ja terveempänä kun en lyllerrä kilojeni kanssa. Omasta terveydestä huolehtiminen on kaikki lapsen parhaaksi. Mun tekee pahaa katsoa kun ylipainoiset äidit opettavat epäterveelliset elämäntavat myös lapsilleen.

      Kyllä raskauskilot on nyky yhteiskunnan "hyvinvointivaltion" aikaansaamaa kun on rahaa ja ruokaa....lisäksi ei tarvitse enää edes tehdä fyysistä työtä vaan päivä istutaan koneella ja ilta tv:n edessä. Eli ei se lapsi todellakaan ole koskaan tarvinnut äidin läskejä voidakseen hyvin. On hieno kuulla että viestiketjun aloittaja haluaa huolehtia itsestään ja näin ollen antaa parastaan lapselleen!!!

      • eri syitä...

        No, minusta siinä vaan on tietty ero, että haluaako liikkua ja syödä terveellisesti voidakseen mahdollisimman hyvin ja ollakseen hyvässä kunnossa, vai tuijottaa vaakaa ja pyrkiä tiettyyn kilomäärään annoskokoja vahdaten mahtuakseen tiettyihin vaatteisiin. Tässä tosiaankin on vissi ero. Ensimmäisessä tapauksessa lähtökohta on oma ja vauvan hyvinvointi, toisessa puhtaasti ulkonäköseikat.


      • Omat ipananne
        eri syitä... kirjoitti:

        No, minusta siinä vaan on tietty ero, että haluaako liikkua ja syödä terveellisesti voidakseen mahdollisimman hyvin ja ollakseen hyvässä kunnossa, vai tuijottaa vaakaa ja pyrkiä tiettyyn kilomäärään annoskokoja vahdaten mahtuakseen tiettyihin vaatteisiin. Tässä tosiaankin on vissi ero. Ensimmäisessä tapauksessa lähtökohta on oma ja vauvan hyvinvointi, toisessa puhtaasti ulkonäköseikat.

        Kyllä ne tässä yhteiskunnassa nämä raskauskilot johtuvat ulkonäköpaineista. Ihannoidaan meitä hoikkia rintavia ampiaisvyötäröinemme. Suurin osa nyt 35-45 v ystävistäni (eronneet katkeroituneet yh-äidit ) painivat ulkonäkönsä kanssa salilla ja jumpissa, huomauttelevat kateellisina ulkonäöstäni pyrkien itse samoihin mittoihin, myöntävät tehneensä lapset itsekkäistä syistä suhteen jo ollessa karilla ennen raskautta. Vihjailevat että eivät saa lapsia hoitoon ja huomauttelevat kateellisina kun me sinkut reissaamme, nautimme harrastuksistamme jne. En ole pyytänyt ketään tekemään kersoja minun hoidettavakseni mutta kummilapsia tulee koska tietävät minun olevan antelias lahjojen suhteen. Itse saan siitä vain päänsärkyä ja pakkopullaa käydä kersojen synttäreillä ihmettelemässä miten ne kurittomat ihmelapset kasvaa. Hoitakaa ipananne itse ja laittakaa suhteenne kuntoon niin ette joudu uusioliitoissanne sietämään uuden miehenne lapsia.


      • on se väärin
        Omat ipananne kirjoitti:

        Kyllä ne tässä yhteiskunnassa nämä raskauskilot johtuvat ulkonäköpaineista. Ihannoidaan meitä hoikkia rintavia ampiaisvyötäröinemme. Suurin osa nyt 35-45 v ystävistäni (eronneet katkeroituneet yh-äidit ) painivat ulkonäkönsä kanssa salilla ja jumpissa, huomauttelevat kateellisina ulkonäöstäni pyrkien itse samoihin mittoihin, myöntävät tehneensä lapset itsekkäistä syistä suhteen jo ollessa karilla ennen raskautta. Vihjailevat että eivät saa lapsia hoitoon ja huomauttelevat kateellisina kun me sinkut reissaamme, nautimme harrastuksistamme jne. En ole pyytänyt ketään tekemään kersoja minun hoidettavakseni mutta kummilapsia tulee koska tietävät minun olevan antelias lahjojen suhteen. Itse saan siitä vain päänsärkyä ja pakkopullaa käydä kersojen synttäreillä ihmettelemässä miten ne kurittomat ihmelapset kasvaa. Hoitakaa ipananne itse ja laittakaa suhteenne kuntoon niin ette joudu uusioliitoissanne sietämään uuden miehenne lapsia.

        Joo ÄLKÄÄ missään nimessä laittako lapsia kenenkään hoitoon ja viimitteeks isovanhemmille et pääsette ite salille. ei mikään oo ällömpää ku paksuna nainen tai rääkyvä lapsi!! ei ihme jos miehet alkaa pettää ja hävii työmatkoille perhehelvetistä, napiseva nainen ku ulkonäkö meni eikä kakaroita kukaan osaa kasvattaa. siskoni lasta siedän vaa koska se on siskoni mut todella ärsyttävä penska. kai maar ku pelaa pleikkaa et äiti saa jumpata. ja vouhottavat kaikki muka lapsen eduksi treenaamisesta raskausaikana, ennen ku lapsi osaa ryömiä se on jo oppinu vaatimaan joka kauppareissulla karkkipussin äidiltä. ja äiti ihmettelee ku mussukka ei syö hyvin, tajuumatta et sillä on joka päivä nannapäivä. sit katotaan kieroon kun en tarjoudu sitä penskaa hoitamaan mut en ikinä oo pyytäny et tee mulle penska. mut huonokso naiseksi osataan kyllä arvostella ku en lapsii haluu. ero siskollakin tulee saletisti ja siinä sit saan varmaan yhteishuoltajuuden siihen penskaan...


      • Ranskiksia kiitos!
        on se väärin kirjoitti:

        Joo ÄLKÄÄ missään nimessä laittako lapsia kenenkään hoitoon ja viimitteeks isovanhemmille et pääsette ite salille. ei mikään oo ällömpää ku paksuna nainen tai rääkyvä lapsi!! ei ihme jos miehet alkaa pettää ja hävii työmatkoille perhehelvetistä, napiseva nainen ku ulkonäkö meni eikä kakaroita kukaan osaa kasvattaa. siskoni lasta siedän vaa koska se on siskoni mut todella ärsyttävä penska. kai maar ku pelaa pleikkaa et äiti saa jumpata. ja vouhottavat kaikki muka lapsen eduksi treenaamisesta raskausaikana, ennen ku lapsi osaa ryömiä se on jo oppinu vaatimaan joka kauppareissulla karkkipussin äidiltä. ja äiti ihmettelee ku mussukka ei syö hyvin, tajuumatta et sillä on joka päivä nannapäivä. sit katotaan kieroon kun en tarjoudu sitä penskaa hoitamaan mut en ikinä oo pyytäny et tee mulle penska. mut huonokso naiseksi osataan kyllä arvostella ku en lapsii haluu. ero siskollakin tulee saletisti ja siinä sit saan varmaan yhteishuoltajuuden siihen penskaan...

        onko aloittaja niin uusavuton ettei osaa elää terveellisesti? onnea vaan syntyvälle lapselle, telkkari ja hampurilainen odottaa pinnasängyn vieressä ja tuttipullossa on aina light cocista jäillä :-)


      • turhautunut100

        ei tarvitse olla läski, muttei avutonkaan jos lapsia haluaa. Täytyy olla valmis!


    • 3 lapsen emo

      miksi hemmetissä nykyaikana ulkonäkö on kaikkein tärkein??????? Se menee jopa lapsen hyvinvoinnin ylitse. Aloittajan kysymys kuvastaa sairasta nykyaikaa?? Mistään ei voi tinkiä kun uutta elämää syntyy. Outoa! pelottavaa!

      Tutki netistä mitä syötiin 70-luvulla. Puuroa, omenia, leipää, sikaa, nautaa, maitoa, piimää, vihanneksia, marjoja ja näitä käytetään tasapuolisesti aina silloin kun on nälkä. Thats it! Ei sen enempää tai vähempää, ilman mitään hienouksia.

      Onko ihmiset nykyään vieraantuneita luonnon lisäksi myös itsestään? Ei osata kuunnella mitä elimistö tarvitsee. Ei ainakaan cocista!!

      Entä sitten kun vauva syntyy. Onko sekin jotenkin outoa miten vauvaa pitäsi hoitaa. Jonkun tutun ohjeiden mukaan vai? vai naapuri, vaiko lehden?

      Muistakaa edes nyt kuunnella mitä se vauva haluaa tai tarvitsee. Jos se itkee sillä on joko nälkä tai läheisyyden tarve. älkää ihmeessä laittako mihinkään unikouluun vieraalle vaan pitäkää sylissä. siihen vauva on ohjelmoitu että huutaa kun pitää saada olla emon luona. jopa ilmavaivainen vauva tarvitsee läheisyyttä, ei mitään hienostelua.

      Läski on maallista ja katoavaista.

    • Missä ken?

      Ehkäpä Tyhmä nainen koittaa olla " Barbie" Raskauden jälkeen.

    • StupidBitch..

      Voi hellanlettas.. Kuka haluaa synnyttää epäsikiöisen lapsen joka on kärsinyt koko raskaus ajan liian vähästä ravinnosta kun äiti on yrittänyt pitää itseään sen näköisenä että kadulla vielä maksettaisiin.Huomaahan sen nyt jo supermarjo bimbo bimbosen kakarasta että ei ole aivan terve silmät pullottaa päässä ja muutenkin aneemisen näköinen vauvaksi tai sitten vain kärsii fas oireesta.Raskaana olessa toivotaan lapsen parasta ja se mitä itse valitsee silloin vaikuttaa koko sen pienen ihmisen kehittymiseen ja loppu elämään syntyessään.

    • selikkusjaliikkusjal

      Jos liikut noin hyvin ja pystyt sitä tekemään, ei sinun tarvitse mitään paljoa lisätä. Jatkat loppuun asti samalla ohjelmalla. Jos loppuraskaudessa vähän tuntuu turvonneelta, ei se haittaa. Synnytys on helpompi, kun liikut jo nyt.
      Ja synnytyksen jälkeen ne kilot häipyy todella nopeasti, jos pääset liikkumaan samalla tavalla.
      Itselleni niitä kiloja ei päässyt raskauden aikana ekan lapsen jälkeen syntymään, mutta toisen kanssa kävi toisin, kun ei päässyt liikkumaan niin paljoa. Tai no ne pahimmat kilot tulivat vyötärölle vasta synnytyksen jälkeen. Perheemme elämäntilanteen vuoksi en päässyt paljoa liikkumaan. Ja kotona aika meni sitten ruokaan. Mut nyt nekin kilot on pois ja liikunta palannut takaisin arkeen mukaan.

      Mut ehkä tärkein neuvo on se, et tilanteen mukaan mene. Toisille tuottaa vaikeuksia kävellä 200 metriä raskauden lopussa. Kun toiset vetävät 10 km leikiten lasketun päivän koittaessa. Jokainen on yksilö, joten älä revi liikaa. Vaan tiedä mikä on tarpeeksi, sinulle ja lapsellesi. Ne kilot häipyy kuitenkin aika nopeaa raskauden jälkeen.

    • 20+20

      Vähän taas tuo ittensä läskiksi syönyt porukka vaihtaa täällä puheenaihetta ja yrittää syyllistää ulkonäöstään huolehtivia äitejä itsekkyydestä jne. Terveyestään huolehtiva äiti on varmasti parempi äiti lapselleen jo odotusaikana kuin raskausdiabeteksen itselleen hankkivan ja 6kg painavan vauvan synnyttävä äiti joka opettaa lapselleen samat epäterveelliset ruokailutottumukset ja lapsesta kasvaa samanlainen avuton, laiska ja lihava...

    • Kakarat kuriin!

      Olkaa lihavia tai laihoja mut älkää olko umpityhmiä lastenne kasvatuksessa. Raivostuttaa joka ainoa kerta kun on pakko sietää ystävien pentuja tai kummilapsia ja veljen lapsia. Mitä korkeammin koulutetut vanhemmat sitä varmemmin raivostuttavat kitisevät ja kurittomat kakarat. Kaikki annetaan kersojen päättää ku ei vanhemmilla ole maalaisjärkeä. Itse en lapsia halua, vain koiria jotka olen todella hyvin kasvattanut. Toinen tullut perheestä josta sille jäänyt elinikäinen pelko lapsia kohtaan. Ja vaikka ystävilleni olen tätä painottanut niin joka ainoa kerts kakarat roikkuu koirien kimpussa ja juoksee perässä ja koirat paniikissa karkuun eikä vanhemmat puutu sanallakaan. Kakarat saa kylässä kulkea tahmaisissa käsissään, tutkia kaappeja, riehua ja roikkua missä tykkäävät. Minä olen ainoa joka koitan penskoille keksiä tekemistä ja ostan niille puuhakirjoja ettei asunto hajoa.

    • isabella18

      Noh painoa tuli molemmissa raskauksissa n. 25 kg eikä ollu tietoakaan raskausdiabeteksestä..ja kyllä kilot hävis vaikka en mitenkään himoliikkunut..imetys oli kaikkein tehokkainta :) ja eka lapsi painoi vajaa 3,5kg ja toinen vähän yli 4kg. Molemmat on laihoja ja itsekkin hoikkarunkoinen..että ainakin mulla oli aivan sama mitä söi vaikka oishan sitä voinut toki miettiä joskus..ja koskaan ei mua läskiks oo sanottu missään vaihees, ees neuvolassakaan. Synnärille ei kyllä kauheesti kiloja jääny! Ulkonäöstä kyllä huolehdin aina vaan harvempi muu äiti niin ainakin meidän kylällä niin teki...Jokainen tekee nii ku tykkää...

    • pitää muuten

      harvinaisen hyvin paikkansa väite, että mitä korkeammin
      koulutetut vanhemmat, sitä huonommin kasvatetut lapset.
      Kuvitellaan, että rahalla selviää kaikesta, jopa kasvatuksesta ???!!!

    • 4- lapsen äiti.

      Mutta Siperia opettaa tuollaiset teinit vielä! Jos hän luulee,että ei tule mitään raskaus-masennusta,eikä kipuja kaikesta.
      Ei se kaikille tule masennusta, mutta tuo kyllä ei elä ihan todellisuudessa, kun miettii jo laihduttamista. Ehkä suuruuden-hullu!

    • Lenita? Ai Risto!

      Raskauskilojen välttäminen ei ole terveellistä, ei sinun eikä lapsen kannalta. Jos pyrit välttämään painon nousua vaikka sikiö kasvaa sisälläsi, joutuisit itse asiassa laihduttamaan sikiön painon verran kantoaikana ja tämä taas saattaa vaarantaa sikiön kehityksen. Painon voi antaa nousta kantoaikana sikiön painon verran mutta ei enempää. Tällöin et joudu lapsenpäästön jälkeen laihtuttamaan vaan pysyt alkuperäisessä lähtöpainossasi joka oli ennen siitoksen hetkeä.
      Kysymys lienee meille lapsetttomille kuitenkin lähes irrelevantti koska emme hakkkiudu tietoisesti raskaaksi koska maailma on liikankansoitettu jo nykyisellään ihmisten toimesta.

      • väärin meni sulta

        Paitsi, että taidat itsekin olla ulalla tässä asiassa. Ei pidä neuvoa muita, jos ei tiedä. Jos paino nousee raskausaikana vain sikiön painon verran, niin silloinkin äiti on laihtunut raskausaikana. Katsos kun äidin verimäärä lisääntyy n. 1,5 litralla. Sen lisäksi kohtu, joka normaalisti painaa muutamia kymmeniä grammoja, painaa raskauden lopussa noin kilon. Lapsivettä on loppuraskaudesta yleensä vajaa litra ja istukkakin painaa puolisen kiloa. Sen lisäksi monella rinnat kasvavat jo raskausaikana pari kuppikokoa, siitäkin voi muutama sata grammaa tulla.Tosiasiassa siis muuta painonnousua kuin "lihomista" on normiraskaudessa 6-8 kiloa, ei suinkaan vain sikiön painon verran. Lisäksi hoikka odottaja kyllä tarvitsee näiden kilojen lisäksi muutaman kilon imetystä varten, ellei halua kuihtua synnytyksen jälkeen.


      • edell.
        väärin meni sulta kirjoitti:

        Paitsi, että taidat itsekin olla ulalla tässä asiassa. Ei pidä neuvoa muita, jos ei tiedä. Jos paino nousee raskausaikana vain sikiön painon verran, niin silloinkin äiti on laihtunut raskausaikana. Katsos kun äidin verimäärä lisääntyy n. 1,5 litralla. Sen lisäksi kohtu, joka normaalisti painaa muutamia kymmeniä grammoja, painaa raskauden lopussa noin kilon. Lapsivettä on loppuraskaudesta yleensä vajaa litra ja istukkakin painaa puolisen kiloa. Sen lisäksi monella rinnat kasvavat jo raskausaikana pari kuppikokoa, siitäkin voi muutama sata grammaa tulla.Tosiasiassa siis muuta painonnousua kuin "lihomista" on normiraskaudessa 6-8 kiloa, ei suinkaan vain sikiön painon verran. Lisäksi hoikka odottaja kyllä tarvitsee näiden kilojen lisäksi muutaman kilon imetystä varten, ellei halua kuihtua synnytyksen jälkeen.

        Ja lisäys: laihtuminen raskausaikana hyvin harvoin vaarantaa sikiön kehitystä, äidin omaan terveyteen sillä sen sijaan voi olla vaikutusta mikäli äiti on ollut hoikka jo ennen raskautta.


    • KJO

      Miksi halusit tulla raskaaksi jos kilot noin pelottavat, olisit nauttinut salilla käynnistä ym.. muusta liikunnasta. Oletko ottanut huomioon että kun sinulla on lapsi et voi/pysty aina tekemään niin kuin sinä haluat. Ei lasta lykätä aina jonnekkin kun haluat tehdä mitä dikkaat!! En tarkoita että pitäisi raskauden jälkeen olla "lihava" mutta haloo, olet halunnut perheen ja sen luulisi menevän jopa muutaman kilon ohi!! Kyllä ne kilot ajan mittaan katoavat.

    • 15+5

      itse painoin ennen raskautta 58 kg.loppupuolella raskaana ollessani painoin 92 kg.tiesin,että laihdun takaisin samoihin mittoihin synnytyksen jälkeen.näin kävikin.liikuin,ulkoilin paljon vauvan kanssa.
      en ottanut stressiä kiloistani ennen raskautta enkä raskauden jälkeen.
      lopetin tupakin polton jo ennen raskautta ja se kai keräsi kiloja lisää.
      itsekuri ja maltti on syömisessä aina oltava.
      olen edelleen kymmenen vuoden jälkeen alle 60 kg.
      lapsen eli vauvan hyvinvointi oli raskausaikana tärkein asia minulle.

    • voi teitä raukkoja

      Älkää tehkö lapsia vaan hoitakaa arvomaailmanne kuntoon ja katsokaa peilistä itseänne alkääkä tuijottako vain vatsaanne. Ällöttäviltä näytätte joka tapauksessa raskaana ja miksi te aina pidätte kättä vatsanne päällä työpaikallakin? Ei se kakara sieltä mihinkään ennen syntymää häviä ja kyllä se tietää et äiti on ihan lähellä. Ja te ulkonäön tuijottajat jotka yritätte laittaa kilojen karistamisen vain lapsen edun piikkiin, tehän halusitte lapsen vain tullaksenne mielestänne paremmaksi naiseksi ja sitoaksenne miehenne loppuiäksi itseenne. Sitten alkaa ruikutus kun mies ei hoida lasta tarpeeksi ja itse olette siinä kiinni. Koska ette salille enää pääse niin alatte selittää miten lapsi muutti minut. Kunnes ero tulee ja alatte tyrkätä lapsianne muiden hoitoon jotta pääsisitte salille uuden miehen toivossa. Ei ihme, että masennutte raskauden jälkeen, ettehän te sitä lasta niin halunnetkaan! Ette ole niin lapsirakkaita, että olisitte jatkuvasti hoitaneet ystävienne ihastuttavia lapsia, halusitte oman vain koska yhteiskunnan paineet olla tosinainen on niin kova. Älkää luulko, että kukaan haluaa teidänkään lapsia hoitaa, korkeintaan siksi, että omilla lapsillanne olisi seuraa jotta saisitte edes hetkeksi omaa aikaa kiinteyttää vatsaanne joka ei koskaan enää ole entisensä.

    • raskaus on rumaa

      totta että raskaana oleva nainen on kauhean näköinen ja käytös muuttuu oudoksi. aivan varmaan se on miehistäkin ärsyttävää kun nainen vaan valittaa raskauden varjolla ja tekee itsensä niin piirun tärkeäksi.ystäväni kertoi kerran minulle miten yksi miestuttumme oli kehunut häntä kauniiksi raskauden aikana ja kun mainitsin tämän miehelle hän tunnusti että nainen näytti niin kauhealta kiloineen ja vatsoineen että hänen kävi sääliksi ja oli pakko kehua kauniiksi. sanoi myös että se lapsi on aika ruma niinkuin onkin mutta äidithän luulee että ne omat on niin ihmeellisiä.

      • KALLE KELLO

        "raskaus on rumaa". Voi voi kun äitisikin olisi ajatellut aikanaan noin.


    • ratkaisu!

      Tässä konkreettinen vinkki ulkomuodostaan huolestuneelle odottajalle: teetä abortti. Viisainta olisi tietysti ollut olla hankkiutumatta raskaaksi ollenkaan, jos raskauskilot ovat sinulle niin vaikea asia. Mutta eipä hätää, vaikka sinulle onkin käynyt tällainen ulkonäölle haitallinen vahinko. Abortti. That`s the solution. Se on win-win: Sinä säilytät ihanat linjasi eikä lapsesi joudu kärsimään itsesi kaltaisesta äidistä.

    • 12+5

      Pikkasen tärähtäneitä nämä loppupään kommentit. Aloittajahan ei väittänyt etteikö iloitsis raskaudestaan, mutta ei kaikkien tarvitse lihoa 25kg:a raskausaikana. Minäkään en päästäny itteäni lihomaan liikaa raskausaikana ja tein sen tasan oman ja vauvankin terveyden takia enkä suinkaan kenenkään muun ihailua saadakseni. Ennen kuin tuutte tänne napisemaan niin googlatkaahan vaikkapa tietoa raskausajan ylipainon ja nopean painonnousun riskeistä niin eipä naurata enää siellä. Voi haluta äidiksi ilmankin että näyttää valaalta seuraavat vuodet.

    • bläh bläh bläh

      Eihän mitään järkyttäviä kiloja edes tulekkaan, ellei sitten mässää sillä tekosyyllä, että "Hei olen raskaana ja nyt maistuu karkki!". Tehokasta ja terveellistä ruokaa, niin tuskin mitään huolta.

      • KALLE KELLO

        "bläh bläh bläh". Lienetkö ollut itse koskaan raskaana? Tosiasiahan se on suurimmalla osalla naisille tulee niitä mielitekoja, vaikkapa sitä karkkia ja sitä on sitten saatava vaikka keskellä yötä. Hormoonit ne jyllää niin metkasti.... Suurimalla osalla on varmasti ensimmäisenä ja päälimmäisenä mielessä jotain muuta kuin kilot ja miten se vatsanahka ja tissit alkaa roikkumaan synnytyksen jälkeen. Kyllä se ykkönen ja ykkösen hyvinvointi on köllöttämässä siellä sisuksissa


    • 1+2

      Onnea ja nauti raskaudestasi se on ihanaa aikaa! :)

      Vinkki1: Annoskoon tarkkailun sijasta tarkkaile, mistä ateria koostuu. Vihanneksia, hedelmiä ja marjoja voi ainakin syödä niin paljon kun vaan napa vetää. Syö siis reilusti ja terveellisesti, niin ainakin aineenvaihdunta toimii, eikä elimistö mene säästötilaan.

      Vinkki2: Jos huomaat turvotusta, popsi tuoretta ananasta. Tää autto ainakin ittelle.

    • di di dii

      Turvotukseen liittyy paljon myös vuodenaika, johon loppuraskaus osuu. Itse olin normaalipainoinen ekassa raskaudessa, mutta järjetön hellekesä aiheutti sen, että raskauden 2 viimeistä kuukautta olivat aivan kamalat normaalipainoiselle tavikselle puhumattakaan se, että oli viimeisillään raskaana.

      Toisessa raskaudessa itselläni oli 15 kg ylimääräistä, mutta kun raskauden loppu osui talveen, niin turvotusta ei ollut oikeastaan ollenkaan.

      Syö normaalisti ja vältä epäterveellisiä herkkuja ja lisäaineita. Tärkeintä on se, että vältät päihteitä ja lääkkeitä. Pidä ruokavälit tasaisina. Kun vauva kasvaa kohdussa normaalipainoiseksi (eikä siis mässäilyn takia ylipainoiseksi eikä myöskään paastoamalla alipainoiseksi), niin pystyt tarjoamaan parhaat mahdollisuudet vauvasi elämän alkuun.

      Ai niin. Muista katsoa raskaana olevien ruokarajoitukset kotimaisten järvikalojen, maksan yms. ruoka-aineiden suhteen. Itse olen välttänyt myös raakojen eläinproteiinien syöntiä (kypsentämätön kananmuna, sushi, broileri sisältä raakaa jne).

    • Järki mukana

      Kuulostaa normaalilta, et olet miettinyt mitä syöt, on tietty tärkeää, että syö monipuoliesti ja kaikkia ravintoaineita tulee tarpeeksi lasta ajatellen.

      Kauheintahan olisi, jos lapsi olisi heti sairaana sen vuoksi, ettei saanut tarvitsemaansa kohdussa ollessaan. Lihominen on yksilöllistä, itselleni tuli painoa n. 10 kg ja neuvolassa olivat sitä mieltä, että alarajoilla oltiin alussa, mutta kun perimässä lapsen koko on ollut pieni kaikilla meistä ja omani oli 2820 g 49 cm, niin olin tyytyväinen, ettei painoa tullut lisää. Paino putosi heti synnytyksen jälkeen 4 kg ...Siitä kun lähti imettämään, niin paino putosi tosi nopeasti ja puolen vuoden sisällä olin jo normaalia hoikempi. Olin ulkoillut normaalisti ja liikkunut muutenkin.

      Nyt lapsi on vahvaluinen ja terve 13 v. aktiiviliikkuja, kuten isänsäkin ja oma kuntoni on kohtalainen, kuntoni romahti syksyllä, kun en pitänyt itsestäni huolta, vaan muista... saan kyllä halutessani itseni nopeasti taas parempaan kuntoon pitkän sairastelun jälkeen. Sairastelin mielestäni liian vähäisen ravinnonsaannin ja stressitilan vuoksi.

      Eli tärkeintä on itselle voida luoda mahdollisimman normaali olotila ja tasapainoinen liikkumisen ja terveen ruokavalion tasapaino, oli sitten raskaana tai ei. Liika kontrolli stressaa.

    • Vanha jo :)

      Raskausasiat eivät minua enää koske koska olen jo 45-vuotias,mutta kommentoin vähän.

      Minusta on tosi hienoa,että on jopa muotia pysyä timmissä kunnossa nykyään raskausaikana.25 vuotta sitten kun omani sain oli ympärillä vain ylipainoisia raskaanaolevia äitejä,jotka viisveisasivat mussutuksistaan.Minua haukkuivat kateellisina liian laihaksi odottajaksi...Ääni muuttui kellossa kun lapseni syntyi kolmekiloisena ja terveenä,ja minulle raskaanaolon aikana kertyneet 10kiloa hävisivät tosi nopeasti.Synnytyssairaalasta lähtiessä minulla oli vain neljä kiloa enemmän kuin ennen raskautta.

      Eräs näistä minua haukkuneista pullero-äideistä sai yhteensä viisi lasta.Jokaisen lapsen kohdalla hupsahti vaakaan 20-30 kiloa,eivätkä kilot lähteneet minnekään kun mussutus vaan jatkui ja jatkui.Hän ihmetteli kun ei paino putoa.Ystävänä sanoin suoraan,että pitää liikkua ja syödä terveellisemmin.No,ei se auttanut.
      Tänä päivänä hänen kaikki lastaan ovat 12-30-vuotiaita ja j o k a i n e n heistä on lihava!Nyt hän on keksinyt syyttää asiasta geenejä!!!Voi anna mun kaikki kestää!!!
      Nyt tämä nainen on itse pahoista tukielinsairauksista kärsivä 50-vuotias nainen,joka lääkärin määräyksestä käy k e r r a n viikossa jossain altaassa juoksentelemassa.Eipä hän muuhun liikuntaan edes pysty kun on niin kipeä.Ja mussutus senkuin vaan jatkuu.Sääli,varsinkin lapsia kohtaan,joskin aikuiset lapset voisivat jo itse päättää mitä suuhunsa laittavat mutta heiltä puuttuu malli!!
      Nainen on tätänykyä 160cm ja n.140 kiloinen!Ihan hirveää!

      Joten pitäkäähän itsenne kuosissa mammat, ja onnellisia odotuksia kaikille :)

    • hattivatti

      Syö yhden, liiku kahden edestä. :)

    • gjhjhjhjhjhjh

      Miksi täälä puhutaan vaan ääripäistä?? On myös meitä jotka ei mussuta järjettömästi tai katso jokaikistä suu palaa.
      Sanoisin, että siinä vaiheessa kun ruokailu muuttuu jonkin sortin pakkomielteeksi (tarkailee syömisiään kun ei halua lihoa tai syö aivan kohtuuttomasti) niin silloin ollaan hakoteillä raskauden kanssa!!

      Syökää NORMAALISTI. Ei kytäten annoksia ym sellaista vaan terveellistä perusruokaa. Turpoatte kumminkin kun veren määrä lisääntyy raskauden myötä, se on ihan normaalia! Liikkukaa ja ajateltaa lapsenne hyvinvointia sen sijaan että itkette jonkun mekon perään joka ei mahdu raskauden jälkeen samantien!

      Onko niin vaikeaa ostaa ISOMPI KOKO??!!!!

    • maami9

      Jatkat kuten nyt, etkä ota stressiä.
      Painoa voi tulla myös turvotuksesta, kaikki ei ole läskiä.
      Se mitä itse voit tehdä on tuo edellämainittu stressin välttäminen myös kiloista ja välttää suolaisia ja kovin maustettuja ruokia ainakaan usein.

    • less fat!

      Kiitos kaikille viesteistä. Näköjään on aika polttava aihe. Monien mielestä olen itsekäs kun haluan olla oma itseni raskauden jälkeenkin. Toki raskaus muuttaa kehoa, mutta kyllä sen usein aika samantapaiseksi saa kuin ennen raskautta jos vaan itsellä on siihen halua tai viitseliäisyyttä. Itse aion ainakin yrittää. Ja lukekaa sitten jostain iltalehdestä, miten erään tuoreen äidin lapsi in otettu huostaan kun äiti oli liian itsekeskeinen "vahdatessaan" lautastaan ja käydessään jumpassa. Eihän sellaisen yhteydessä voi omaa lasta ehtiä hoitamaan, eihän? Itsekästähän sellainen on kun ei keskity joka sekunti vauvaansa.

      Kerryttäkää te muut sitten vaan varauimarenkaita itsellenne ja kulkekaa h&m:n kauhtuneissa trikoopaidoissanne jos se tekee teidät onnelliseksi.

      • silleen vaan

        Niin, tässähän on tosiaan vain nämä kaksi ääripäätä...? Tuossa hieman ylempänä oli hyvä viesti. Terveellistä ruokaa ja RIITTÄVÄSTI, niin ei todellakaan tule raskausaikana mitään ongelmia painonhallinnan kanssa. Ei tule niitä vararenkaita, mutta ei myöskään liian vähän ravintoa.


      • eikäykateeks

        Keskenkasvuinen lapsi olet ja myös osoitat sen mielelläsi! A.Lässytät kuinka olet nyt jo parempi äiti kun vertaat äitiyttä vartaloon etkä siihen mitä se on eli pinnallinen katuhutsu selvästi. B.Selität muiden vaatteista vaikka mistä sitä tietää ettet ole vain kateellinen niille joilla on varaa edes niihin h&m vaatteisiin kun itse haet kirpparilta.Tuot selvästi esille sen että olet huonokäytöksinen koppava idiootti ämmä joka valitettavasti vielä lisääntyy.Äitiys ei ole vartalosta kiinni mutta huor.aminen on.


    • keijo69XXX

      Respectiä sinne.Ärsyttää naiset jotka ottaa 25kiloa raskausaikana kun "pitää syödä kahden edestä".Oma muija sai 7 kiloa painoa raskausaikana,jotka kaikki jäi laitokselle.
      Eipä mitn erikoisia vinkkejä ole.Samat perusasiat pätee kuin muutenkin.Syö terveellisesti ja oikea määrä.Liikunnalla paljon pienempi merkitys kuin ravinnolla.Kävelylenkit on hyviä.Jätä hiilarit vähälle niin ei turvotusta tuu.Onnea loppuajalle.

    • Anna aikaa itsellesi

      Raskaana ollessa normaali painonnousu on 8-9kg, jos olet ylipainoinen mahdollisuuksien mukaan ei yhtään tai max 5kg.

      Tuo 8-9kg sisältää muutakin kuin vain vauvan. Siellä on myös istukka joka painaa yllättävän paljon, lapsivesi painaa. Joten kun et ahmi kahden edestä tai kuinka monta siellä nyt sisällä sitten onkin niin syöt vain oman itsesi edestä.

      Se mitä raskaana olisi hyvä tehdä ja neuvolassakin opastetaan että ei tarvitse syödä kuin yhden ruisleivän täytteineen enemmän. Toki jos syöt kuin hiirulainen muutenkin niin tarkista raaka-aineet jotta saat tarvittavat.

      Karppaajien ja muiden ihmedieteille en suosittele raskauden aikana. Karkkia ja mättöjä et tarvitse ei niitä tarvitse ihminenkään joka ei ole raskaana, niistä se ylimääräinen painokertymä tulee.

      Turvotukseen juo paljon vettä, vettä ja vettä =)

      Suolan käyttöä kannattaa tarkkailaa ei liikaa mutta älä ihan poiskaan jätä.
      Liikkuminen niin pitkälle kuin jaksat ja vointi sen sallii, kuuntele kroppaasi se kyllä viestittää heti kun täytyy himmata ja kun kroppa käskee niin kannattaa myös silloin huilata, se on vauvan parhaaksi ja itsesi parhaaksi. Liika huhkiminenkin on pahasta eli järki käteen touhussa.

      Jos painosi nousee normaaleissa suhteissa niin aika pitkälle suurinosa jää jo synnärille ja loput lähtee aika varmasti imettämällä.

      Liian aikaisin ei kannata alkaa synnytyksen jälkeen huhkimaankaan. Sitten kun vatsassa se väli mistä aina puhutaan alkaa olemaan kiinni vatsalihaksia voi alkaa tekemään jos haluaa litteän vatsan takaisin ;D

      Kävelylenkkejä ensi alkuun se riittää ja katsot mitä syöt, imetyksen aikana täytyy itsesi kannalta olla jo ravintopitoista ruokaa. Ja muista juoda vettä.

      EI se mitä syöt loppuviimeksi vaan kuinka paljon syöt, se on se avain.

      Anna itsellesi aikaa synnytyksen jälkeen, kyllä kahden kuukauden sisällä paino on normaaleissa viimeistään jos normaalipainoinen jne takaisin. Toisilla on jo heti mutta toisilla saattaa mennä enemmän, riippuu hieman mistä roikkuu. Jos joudut sektioon niin silloin erityisesti anna itsellesi aikaa parantua.

      • mistä nämä?

        Haluaisin tietää, mistä tämä "8-9 kg" on repäisty. Nimittäin normaaliksi painonnousuksi (normaalipainoiselle ihmiselle) katsotaan raskausaikana 10-12 kiloa. Tuossa kahdeksassa kilossa ei ole juuri muuta, kuin sikiö, lisääntynyt verimäärä, kasvanut kohtu, istukka, lapsivesi ja mahdollinen rintojen kasvu. Muutama kilo rasvaa katsotaan ihan hyödylliseksi imetystä varten. Tietysti jos ei aio imettää, niin sittehän niitä kiloja ei tarvitse. Varsinkin hoikemmanpuoleisella ihmisellä ne muutamat ylimääräiset kilot ovat ihan tarpeen, jos imettää. Lähtevät muutamassa kuukaudessa itsekseen. Tiedän mistä puhun, olen nimittäin hoikka ja minulle tuli juurikin yhdeksän kiloa painoa raskausaikana. Se oli poissa jo alle viikon kuluttua synnytyksestä ja sitten imetysaikana laihduinkin liikaa.


    • jjjjjjjjjjjjjjjjj

      Itselleni ei tullut yhtään kiloa ja lapsia on jo 3. Söin niinkuin ennenkin kasvisruokaa, kalaa, kanaa. ja kun "himo" jäätelöön tms. iski tosi voimakkaana söin valtavia määriä porkkanaa, kurkkua, kaalia, mikä ei oikeasti lihota. Tärkein on kanavoida syöminen järkeviin ruokiin eli kasviksiin. Oikeasti ruuan himo voi olla todella kova, se yllätti. Syö ja syö,mutta ei sokeria, rasvaa, valkoisia jauhoja.

      • ??????

        Eli laihduit raskausaikana? Kilojahan kuuluu varsinkin hoikalle ihmiselle tulla jonkin verran.


      • PorkkanaPers...ä

        Aivot kehittyvät proteiinilla eli lihaa syömällä eikä millään kasviksilla tai kasvisprotskulla.Kautta aikojen on todettu jo että lihansyöjät ovat kasvissyöjiä fiksumpia, näin oli jo dinosaurusten aikaan.


    • KALLE KELLO

      Hehheh!! Voin kyllä sanoa, että vaikka juoksisit, söisit minimaalisen vähän, VOI niitä kiloja TULLA vaikka 30, etkä voi sille mitään. Olen parikin naista nähnyt, jotka olivat hoikkia eivätkä rauskauksiensa aikana syöneet kahden edestä ja liikkuivat, toiselle tuli 30 ja toiselle 20.. Olivat aika hupasan näköisiä ja naurettiin yhdessä, kun kaksi tikkua (jalkaa) kannattelee valtavaa palloa. Sinnehän ne synnärille jäi melkein kaikki kilot. Joten älä huoli

    • maitoapukkaa

      Minulle kertyi muutama kilo nesteitä viimeisinä raskausviikkoina,vaikka muuten painoni nousikin maltillisesti. Olin tyytyväinen, vaikka sormukset eivät mahtuneetkaan,tiesinhän, että elimistöni varautuu synnytyksessä mahdollisesti tulevaan verenhukkaan.

      Kudosnesteisiin kertyy siis sopivaa litkua, jolla saadaan verisuonet täytettyä, jos tulee verenhukkaa. No en sitten vuotanut, joten pissasin ylimääräiset nesteet pois pian synnytyksen jälkeen. Yritätkö estää luonnollista prosessia?

      Entäs imetys? Sekin voi laihduttaa tervettä kroppaasi jopa liikaakin, joten yritä syödä tarpeeksi sitten synnytyksen jälkeenkin. Imetyksen aloitus ei välttämättä ole helppoa. Se voi sattua! Mutta kyllä se palkitseekin myöhemmin, kun alkaa sujumaan.

      Muista supistella lantionpohjan lihakset kuntoon. Imetys auttaa siinä, koska se aiheuttaa supistuksia. Voimista supistuksia jumpalla samalla kun imetät. Luonto tietää parhaiten tämänkin. Ne jotka eivät viitsi imettää, jäävät lörpemmiksi. Palkinnon tosin saa kokonaisuudessaan noukkia vasta pikän imetyksen jälkeen kiinteänä vartalona ja edellyttäen ettet lihonut raskaana ollessasi liikaa.

      Vai haluatko tehdä tämän väärin? Anna siiis pinkeiden rintojesi revetä arville ilman imetystä. Miksi et imetä, jos maitoa tulee? Jotkut yrittävät lopettaa imetyksen vauvan ollessa pieni 3-4 kuinen, kun luulevat, että se on tapa pelastaa rinnoista se mikä pelastettavissa on, mutta juuri näin he rikkovatkin rintansa. 3-4 ikä on raskas vaihe imetyksessä, vauva tilaa lisää juotavaa, mutta sen yli päästyä helpottaa kummasti. Älä luovuta! Sen rinnat pelastuvat, joka ei liho liikaa ja imettää kauan! Olet toistaiseksi hyvällä tiellä, kun et ole lihonut.

      Synnytystä ei voi pysäyttää, eikä kyllä maidonnousunkaan pysäyttämisessä ole mitään mieltä. Se sattuminen taas ei riko rintoja, kun maito alkaa kovettamaan rintoja, kunhan alkaa vain lypsämään käsin kuumassa suihkussa/ muuten lämmitettyjä rintoja (pyydä opettamaan sairaalassa) tai antaa vauvan imeä rintoja auki sitä mukaan kuin maitoa erittyy. Jos vauva ei saa auki, niin lämpö ja lypsy auttavat. Tee tämä viivytyksettä vaikka keskellä yötä. Itse laitoin kellon soimaan siltä varalta noin viiden tunnin päähän, jos maito nousee yöllä, että herään siihen ennen ongelmien muodostumista. Kopeloin rintani ja jatkoin uniani, jos vaikuttivat sopivan tyhjiltä. Sitten kun maito nous i( minulla 3-5 vrk synnytyksestä) lypsin ja ei tullut rintatulehdusta. Ai ahdistavaa, kun vauvasi on sinusta riippuvainen ja rintasi vauvasta? Sopeudu ja saat palkintosi. Olet äiti.

      11-12 kg, joista 5-6 kg laitokselle ja loput imetykseen. Sama kolme kertaa ja hyvä vartalo jäi. Kutakin lasta imetin yli 1,5 vuotta eli siihen saakka, että maidonmäärä luontaisesti hiipui. Rinnat palautuivat, kun lapsi imi ne kiinteiksi juuri 1,5 v iässä yrittäessään saada hiipuvasta maidosta vielä viimeisiä herkkuhuikkia. Saunailloissa sitten todettiin, että 3-4 kk imettäneillä ei ollut tullut tätä kiinteytymistä. Paha aika lopettaa, kun maidoneritys vaihtelee ja pian tasaantuisikin! He lopettivat imetyksen, vaikka maitoa riittikin ja saivat siitä pannulaput palkakseen. Tästä ei saa puhua kasvotusten, kun joku voi suuttua... kaikille ei käy ehkä samalla tavalla, mutta tiedän monta äitiä joille kävi juuri samalla tavalla kuin minulle, kun vain malttoivat jatkaa imetystä.

      Onnea matkaan. Liialla kivulla synnyttäminen ei kannata... Ota epiduraali, jos siltä tuntuu.

    • En lihoa.

      Meikä on saanu raskauden aikana vain 4kg jokaisesta painoa ja synnärille se jäi heti. Kokonaisuudessaan mahani painanut tuon verran. Söin terveellisesti kuten ennenkin enkä tod popsinut herkkuja enkä roskaruokaa kun ei ne oo muutenkaan koskaan maistuneet. Luojan kiitos ollut kaikista hedelmähimoja ;) Terveitä mukuloita, ei läskiä kannata kerätä yhtään. Taas odotan ja tiedän että ei painoa tuu kuin max tuon 4kg taas :D Ensimmäinen kolmannes takana eikä painoa ole tullut yhtään. Miksi olisikaan, ei sikiö paina mittääkään! Saa huuli pyöreenä ihmetellä niitä jotka on rv 12 mennessä saaneet jo tuon 4kg kasaan :O huh huh...

      • älkää viittikö

        Sairasta imettää lasta vuotta kauempaa ja vuosikin on liikaa. Lapsi ei tarvitse rintamaitoa puolta vuotta kauempaa, hyi vi***. Kun lapsi syö kiinteää, mitä se mukula enää tissillä tekee? Toiset äidit jopa tuuppii väkisin tissiä jollekin 10kk ikäsel! Hohhoijaa..


      • ei hyvä sekään

        Eli olet laihtunut jokaisen raskauden aikana. Ei sekään mikään tavoiteltava asia ole, ellei sitten ole ylipainoinen.


      • pppppe
        älkää viittikö kirjoitti:

        Sairasta imettää lasta vuotta kauempaa ja vuosikin on liikaa. Lapsi ei tarvitse rintamaitoa puolta vuotta kauempaa, hyi vi***. Kun lapsi syö kiinteää, mitä se mukula enää tissillä tekee? Toiset äidit jopa tuuppii väkisin tissiä jollekin 10kk ikäsel! Hohhoijaa..

        Voisko nämä provoilut vaan lopettaa? Lapsi tarvitsee sitä äidinmaitoa vielä pitkään kiinteiden aloittamisen jälkeen. Tottahan sen tilalla voi antaa korviketta, mutta miksi hitossa pitäisi, kun äidinmaito on lapselle se parempi vaihtoehto. Mutta joo, olisi varmaan pitänyt jättää vastaamatta tähänkin, kun ärsyttäminenhän tuon kirjoittamasi viestin ainut tehtävä oli. Asiasisältöä siinä ei ole minkäänlaista.


    • Less is more

      Neuvolassa käydessä ei ole muita nähnytkään kuin LIHAVIA merinorsuja sohvilla puuskuttamassa, kun sinne tokaan kerrokseen ei ole hissiä ja joutuu ihan kävelemään jalka toisen eteen ja vielä noususuhdanteisesti, PUUH LÄÄH. :D

    • Miukumaukumau

      Täällä suunnitellaan pikkuista, mutta vielä ei ole tärpännyt. :) Haeskelen kokemuksia ja tietoa monenmoisiin juttuihin raskauteen liittyen.. x,3 Ulkonäkö ei ihan niin kauheasti huoleta, miehen kanssa yhdessä oltu ja aikuistuttu kuudetta vuotta ennen tätä päätöstä perustaa perhe. Ihan tarpeeksi "hyvännäköisiä" ollaan molemmat eli toisillemme kelvataan kyllä!! x,D

      Itellä se tilanne, että nyt jo ennenkö varmistuu plussan puolelle, on hiukka ylimääräistä about 10kg. Kohennan siis ruokavaliota jo ennen raskautta ja lisään liikuntaa, ihan siksikin että myrkkyjä poistuu kehosta ja tulee energisempi olo. Vauva tarvitsee terveen äidin mieleltä ja keholta joten siitä näkökulmasta. Mies rakastaa minuu kyllä tämmöisenään ja todella tahtoo lapsia, kuten minäkin. Joten en murehdi ihan liikaa raskauskiloista. Kiva kumminkin lukea kokemuksia. Ittellä ei ole tarkoitus ihan hullun lailla "lässähtää", joten meinaan kyllä katsoa, että suuhun menee terveellistä ja tasapainoista ruokaa kohtuudella. Ei kai tässä voi muuta vinkkiä antaa kun että maalaisjärkeä ruuan ja liikunnan kanssa ja iloa ja onnea perheeseen. :)

      Paljon kasviksia, hedelmiä, vitamiinia, sopivasti proteiinia ja hyviä rasvoja. Miettii mikä on hyvä vauvankin kannalta ja mitä lapsi tarvitsee. Tavallista arkiliikuntaa, painojen nostelua vaikkapa myös kotosalla ollessa. Uinnin ajattelin alottaa uudestaan, se tuntuisi sopivalta raskausajan liikunnalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe