Kuinka nopeasti näkö huononee lisää?

Likinäköinen

Pohdin tämmöstä asiaa, että kun hankin lasit vuosi sitten (tammikuussa), ja nyt jo tuntuu että tarvitsen uudet? Onkohan tää ihan tavallista. Tuolloin sain siis ekat lasini, 20-vuotiaana. Lasit ovat yksitehot (-0,25 ja -0,5) ja korjaavat myöskin mun hajataittoa. Silloin näin niillä todella hyvin, myös hämärässä ja pimeässä, eli en usko että valmistusvirheestäkään on kyse. Onko normaalia että näkö huononee tätä tahtia? Hankin lasit alunperin koska taululle oli vaikea nähdä koulussa, ja töissä pitäis nähdä rekkareita kaukaakin. Samoin liikennemerkit selkenivät huomattavasti (nykyään näen ne vaan aika läheltä...). Uusilla laseilla tämä onnistui hyvin. Kannattaako minun vielä hankkia laseja, vai mahtaako näön huononeminen jatkua tätä tahtia? Ei mulla oo varaa hankkia kerran vuodessa uusia.. Äidilläni yhdet lasit ovat hyvät kuulemma n. 4 vuotta

5

1427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -3,5

Varsinkin teini-iässä on hyvinkin yleistä, että likinäkö lisääntyy nopeasti ja että laseja joutuu vaihtamaan vuoden välein. Parikymppisenä se on vähän harvinaisempaa, mutta ihan normaalia.

Hankit ensimmäiset lasisi tosi pienillä voimakkuuksilla, eli ilmeisesti kiinität helposti huomiota näön huononemiseen. Uudet lasit kannattaa hankkia, kun kokee näkevänsä huonosti. Näön kehittymistä ei oikein voi ennustaa, eikä siinä mielessä odottelusta ole hyötyä.

Jos rahat ovat tiukalla, täytyy vaan metsästää hyviä tarjouksia. Pienillä voimakkuuksilla on turhaa hankkia kalliita ohennettuja linssejä (vaikka optikko niitä saattaakin kaupata). Heijastuksen esto on todennäköisesti ainoa lisäominaisuus, josta sinulle on hyötyä.

• Likinäköinen

Viimeisimmät lasini otin ohentamattomana, heikastamattomana kovapinnalla ja olen ollut tyytyväinen. Joo, se hakataitto mikä mulla on vaikutti mun näköön enemmän kuin vahvuudet. Mun hajataitolla varsinkin hämärässä esim. valokyltit oli vaikea nähdä, sellaista blurria niiden ympärillä. Lasit hankin siis koulun vuoksi eniten, kun tuntui siltä ettei eturivistä näe mitään. Liitutaulu tai tussitaulu olisi toiminut paremmin, mutta smartboardilta en erottanut oikein mitään, ja oletin että se johtuu samasta ilmiöstä kun nuo valokyltit. (Siis esim ostoskeskusten seinässä pimeällä). Pakko kai se on jotkut halvat hakea. Autoilu tutussa ympäristössä onnistuu ihan hyvin, mutta vieraassa paikassa on hankalaa kun isot valtatiekyltitki näkee vasta läheltä...

• Likinäköinen taasen

No kävin tänään huvikseni näöntarkastuksessa ja -1 molemmissa ja lisää hajataittoa. Kaippa sen huomaa jos toisessa silmässä on neljä kertaa huonompi näkö ja toisessa tuplasti :D

• silmälasit pian 13v

kyllä sen huomaa. minulla huononi näkö kohtuullisen tasaisesti teini-iässä, mutta sitten aikuisiällä jäi näkö tarkastamatta useamman vuoden ajalta, hölmö kun olin, niin eivätköhän silmäni olleet järjestäneet pienen "mukavan" yllätyksen. oikea silmä oli -7.00 ja vasen -5.75!!!!!! havahduin näön huononemiseen kun koulussa taululla luki sana "piiri", ja minä onneton luin sen "puri". päättelin kahden ensimmäisen i:n muodostavan kirjaimen u, mutta se ei käynyt lauseyhteyteen sitten mitenkään. Lopulta tajusin ähneeni kaikki i:t kolmin- tai nelinkertaisina, päällekkäisinä varjoina.

Tällä hetkellä näkö on vielä huonompi, oikea silmä on -7.50 ja vasen -6.00. raivostuttavinta huonossa näössä on tuo silmien välinen ero. odottelen tässä sitä auvoista aikaa kun näköni ei enää huonone vuosittain, jotta pääsisin leikkaukseen. sitä kun ei suositella jos näkö edelleen huononee. Parin vuoden päästä saisi nimittäin taas olla hankkimass alaseja, ja leikkaukseen käytetyt rahat olisivat menneet kakkulan kaivoon.

• hansutin

samoin minulla tuntuu huonontuvan vaan vaikka ikää jo 27v:/ tahti onneksi hidastunut hieman

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      156
      2548
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe