Miten huollan suuttimet

O.Levonen

Täällä on usein mainittu dieselin huoltoon sisältyvä suuttimien huolto.
Mistä on kysymys tai mitä se tarkoittaa, moottorini huolto-ohjeissa ei ole mainintaa tai ohjeita ko. toimenpiteestä ta huoltovälin pituudesta.
Olen hieman huolestunut moottorini kestävyydestä jos laiminlyön huollon, joten hyvät neuvot olisi tarpeen.

36

4148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennen wanhaan kun dieselkäyttöinen auto ei mennyt dieselsavutestistä katsastuksessa läpi, piti käyttää suutinhuollossa. Käytännössä siihen suuuttimeen vaihdettiin uusi kärki ja se sitten kai testiajettiin penkissä ja homma muistaakseni maksoi alle 1000 mk. Nykyään kun dieselin on niitä common rail -laitteita, taitaa olla niin ,ettei niitä huolleta , vaan vaihdetaan koko suutin. Maksavat usean satasen kappaleelta. Näin luulisin. Ei minullakaan huolto-ohjeissa puhuta lainkaan suuttimien huollosta.

      • O.Levonen

        Kiitos neuvoista.

        Jotain tuollaista ounastelin itsekin, mutta varmistus helpottaa.


      • 12++3

        Itsellä 1985 volvo 28 hv. Pari vuotta sitten vein suuttimet huollettaviksi ja niihin sitten vaihdettiin kärjet. Homma maksoi maltaita, mutta moottorin käyntiin, käynnistyvyyteen tai savutukseen ei toimenpiteellä ollut mitään vaikutusta. Kuten R.K.S totesi, aja niin kauan kunnes ilmenee ongelmia. Suuttimiin on turha mennä meidän ajotuntimäärillä koskeman.


    • Lisää tietoa

      No kerro nyt kuitenkin moottorisi merkki, malli ja valmistusvuosi. Ja käyttötunnit. Siitä saadaan sitten selville enemmän.

      • O.Levonen

        Moottori on Yanmar 3jh valmistusvuotta en tiedä, vene on ollu itsellä 2v ja mittarissa tunteja alle 400


      • L´Orange
        O.Levonen kirjoitti:

        Moottori on Yanmar 3jh valmistusvuotta en tiedä, vene on ollu itsellä 2v ja mittarissa tunteja alle 400

        Senkun ajelet menemään, jossain 4000 h kohdalla otat yhteyttä diesel huoltofirmaan.


    • Yanmarilla

      Onko 3jh:n jälkeen mitään muuta, esim. 3jh2 Yanmarissa on kärjellinen suutin, varaosa numero 129595-53000, hinta Suomessa n. 180€/kpl, Ruotsissa -15% Amerikassa -60%. Dieselkorjaamo vaihtaa kärjen suitsait, voi olla ettei kärjille tarvi tehdä mitään, Yanmarissa on kestävät suuttimen kärjet.

      • kadi1

        Itellä Volvon Kad 42 -91. Tunteja 1100. Ei savuta lainkaan ja pelittää muutenkin hienosti. Kait se niin menee, ettei ehjää kannata korjata.


    • Dieseltietäjä

      Dieselsuutin huoltoa:
      Huollossa pitäis tarkistaa/testata suuttimien avautumispaine, ruiskutuskuvion oikeellisuus ja ruiskutusmäärä.

      Ellei nämä ole valmistajan suositusten mukaisia niin tietysti ne pitää säätää oikeiksi tai vaihtaa suuttimet/kärjet.

      • Ei kai suuttimesta sentään ruiskutusmäärää mitata, eikä säätääkään voi muuta kuin avautumispaineen.


      • äöolikujyhgrt
        e.d.k kirjoitti:

        Ei kai suuttimesta sentään ruiskutusmäärää mitata, eikä säätääkään voi muuta kuin avautumispaineen.

        messinki on kuparia taas?


      • ruiskuttaja
        e.d.k kirjoitti:

        Ei kai suuttimesta sentään ruiskutusmäärää mitata, eikä säätääkään voi muuta kuin avautumispaineen.

        Minunkin mielestä testataan paine ja kuvia pelkästään. Jos ne on kohdallaan on automaattisesti myös määrä


    • R K-S

      Suuttimien huolto todellakin tarkoittaa kärkien vaihtamista ja avautumispaineen säätämistä. Se on erikoisliikkeen työ ja se tarpeellista mikäli on oireita. Esim. moottori savuttaa ja lähtee huonosti käyntiin. Mikäli moottori toimii moitteettomasti, niin ei ole mitään syytä írrottaa ja huollattaa suuttimia. Sen sijan suosittelen diesellaitteiden suojaöljyä polttoaineen joukkoon talveksi. Se suojelee suuttimia ja pumppua pitkän seisonta-ajan.

      • 2 x kad 44

        Itse käytän poltoaineen lisä aineita keväisin ja syksyllä. Varsinkin talvisäilössä oleva polttoaine pyysyy hyvänä eikä rupea bakteerit kasvamaan tankissa.

        Täsätä bakteeri jutusta ollaan aiemminkin keskusteltu täällä ja monet ovat sitä mieltä ettei mitään bakteeri vaaroja ole. Nyky diesel, kun nyt vaan on eri tavaraa, kuin ennen vanhaa.

        Tästä oli aika hyvä artikkeli lehdessä joka tulee kotiin, kun kuuluu veneseuraan (moottorivene/-pursi) en nyt muista lehden nimeä. Viran omaiset ainakin käyttävät näitä lisä aineita, kun bio diesel ei säily fressinä kuin alta 100 pv.

        Pitivät suurimpana riskinä bakteeri/biomasan lähtevän liikkeelle kelissä jossa vene keikkuu ja hakka, eli vit..maisimmissa keleissä. Eihän tämä tietysti hetkauta kunnon venemiestä, kun kämmenen kokointen limanuljaska lähtee tankinsta liikkeelle ja tukii joko polttoaine putken tai viimeistään dieselin esi suodattimen. Kivahan se on tehdä pahassa kelissä huoltoja/koneen ilmauksia aavalla, niin riittää tarinointia laitureilla...

        Itse olen sen vertaa p....housu etten viitsi turhaa riskeerata perhettä/venettä/ itseäni vaivaisen hinnan takia mitä polttoaine lisä maksaa koko kautena (n.20 €) keväällä ja talvikaudeksi. Kesällä kulutus on sen vertaa, että pyörteen käydessä takissa ei bakteerit kerkeä sanomaan edes kissa ; )


    • Dieseltietäjä

      Menkäähän diesel peruskursseille nämä " e.d.k , ruiskuttaja " ja tietysti muutkin jotka antavat neuvojansa "mutu" tietojen perusteella.

      • Mikä nyt ?

        Kerro mikä meni vikaan, vai oletko se palstan häirikköräksy.


      • Dieseltietäjä
        Mikä nyt ? kirjoitti:

        Kerro mikä meni vikaan, vai oletko se palstan häirikköräksy.

        Et näköjään lukenut tai ymmärtänyt noiden monienkin kirjoittajien puutteellisia/vääriä tai muita huonoja neuvoja, miksi tänne pitää kirjoittaa muka neuvoja jos ne ei ole oikeita tai ovat jotain "mutu" luuloa?

        Ei tällaisista huonoista ja vääristä neuvoista ole kenellekään mitään hyötyä vaan ehkä joillekin tietämättömille kysyjille jopa haittaa.


      • Hölötystäkö vaan
        Dieseltietäjä kirjoitti:

        Et näköjään lukenut tai ymmärtänyt noiden monienkin kirjoittajien puutteellisia/vääriä tai muita huonoja neuvoja, miksi tänne pitää kirjoittaa muka neuvoja jos ne ei ole oikeita tai ovat jotain "mutu" luuloa?

        Ei tällaisista huonoista ja vääristä neuvoista ole kenellekään mitään hyötyä vaan ehkä joillekin tietämättömille kysyjille jopa haittaa.

        Puutuit suuttimen ruiskutusmäärän mittauksen arvostelijoiden tietoihin, joten oikaise nyt sitten ne väärät tiedot.

        Kyllä täällä on tarpeeksi juttusi tapaisia
        " kaikkitietäviä " arvostelemassa, se ei osaamista vaadi.

        Mikä muuten on diesel peruskurssi ?


    • Dieseltietäjä

      Miten haluaisit oikaistavan noita puuttuvia tai vääriä tietoja??

      Kyllä ruiskutusmäärän mittaaminen on kuulunut jo vuosikymmeniä suuttimien testaukseen/tarkistukseen ja ellei määrät ole samat kaikilla suuttimilla useampisylintereisissä moottoreissa niin silloin pitää asia korjata elikä vaihtaa suuttimia/kärkiä tai muita toimenpiteitä jotta kaikki sylinterit saisi saman määrän polttoainetta.

      Lisäksi voin mainita etten ole kirjoittamasi "kaikkitietävä" mutta kylläkin tiedän erittäin paljon veneilystä, moottoreista yms. tekniikasta, jota ei kyllä täällä kovinkaan moni kirjoittaja tiedä.

      Peruskurssit voi tarkoittaa esim. ammattikoulujen dieselmoottoritekniikan perusteiden opetusta ja tietysti muitakin kursseja joilla opetetaan dieselmoottoritekniikkan perusteita.

      • Tosi kliffaa, oliko sinulla ihan asiaakin?


      • 46645645645
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tosi kliffaa, oliko sinulla ihan asiaakin?

        Tämä monivuotinen häirikköhahmo E.d.K Välittäjä_LKV:n vuosien varrella tekemiä google- väittämiään kokosin kymmenen kärjen:
        1. Terästä ei voi kukaan elektrolyysillä kuparoida. Se hilseilee tuuleen.
        2. Planeettapyörästöä ei voi pyörittää molempiin suuntiin, eikä käyttää vaihteena!
        3. Suomenkieliset eivät osaa vaihtaa moottorityynyjä.
        4. Lentosukellusveneellä voi lentää 19 G voimia veden alla ja rikkoa maan vetovoiman.
        5. Betonivene ei kellu. Se murenee ja omistaja istuu karilla.
        6. Polkupyörän pumpulla voi puristaa vettä kasaan ja sormella tehdä kuopan rautatiekiskoon.
        7. Zetorin nelisylinteristä 4,990 litran moottorinosia ei saa tasapainottaa marinoidessa.
        8. Potkuriakseli pysyy kumilaakerin varassa paikallaan. Kartiolaakerointia ei voi tehdä.
        9. Valtakunnan 2009 vahvistetut liputus- ja viirisäännöt eivät koske ruotsinkielisiä veneilijöitä.
        10. Kukaan ei voi laittaa moottoriveneeseen 2 950VA laturia.
        Ehdokasväittämiksi laitan vielä viisi muistamaani lisää
        11. Vaihteiston hammasrattaat eivät saa koskea toisiinsa, kuin kerran. Ne kuluvat.
        12. Neljälapainen 400 mm halkaisijalta oleva nopeasti pyörivä potkuri on mahdottomuus.
        13. On parempi, että vannasputki tihkuu koko ajan pilssiin. Se on veneelle hyväksi.
        14. Kukaan ei voi ajaa 11 metrisellä upporunkoisella Espoosta Viipuriin.
        15. Espoossa ei voi kukaan talvehtia veneessä.
        en viitsi enempää
        9.1.2013 18:11
        0
        Sulje
        Puuttuu listasta:
        1. Suomenkieliset ovat tyhmiä ja huonompia, kuin ruotsinkieliset (välittäjä kahteen kertaan viime syksynä kirjoitti toisen jopa på svenska)
        2. Ilmajäähdytetty moottori ei toimi veneessä (välittäjä)
        3. Veneilijä ei voi graavata kalaa (välittäjä)
        4. Verkoissa ei ole vaijeripaulaa yläpäässä (edk-välittäjä)
        5. Wallaksella ei ole diesel-uunihellaa (edk-välittäjä)
        6. Edestakaisin liikkuvat massat eivät aiheuta värähtelyä (edk-välittäjä)


      • Ruiskutusmäärä säädetään pumpulta.
        Jokaisen suuttimen läpi menee täsmälleen se määrä ainetta jonka pumppu painaa eli ruiskutusmäärää ei suuttimella voi säätää, ei edes CR-suuttimissa (keskusyksikön impulssi säätää määrän).

        Suutintesterissä katsotaan kuvio, jälki- ja ohivuoto ja avautumispaine.

        Siitä mutu-tiedostasi utelisin kuinka olet ymmärtänyt tasata suuttimilla sylintereihin menevän pa-määrän ? ?

        Ketjun alussa jo oli oikea ohje, joka kai myös tuli ymmärretyksi, mitään huoltoja tai huoltovälejä pl. jotkut raskaan kaluston suositukset, ei ole ja ellei ongelmia ilmene niin ei ole tarvetta mihinkään toimenpiteisiin.


      • nappikallo
        e.d.k kirjoitti:

        Ruiskutusmäärä säädetään pumpulta.
        Jokaisen suuttimen läpi menee täsmälleen se määrä ainetta jonka pumppu painaa eli ruiskutusmäärää ei suuttimella voi säätää, ei edes CR-suuttimissa (keskusyksikön impulssi säätää määrän).

        Suutintesterissä katsotaan kuvio, jälki- ja ohivuoto ja avautumispaine.

        Siitä mutu-tiedostasi utelisin kuinka olet ymmärtänyt tasata suuttimilla sylintereihin menevän pa-määrän ? ?

        Ketjun alussa jo oli oikea ohje, joka kai myös tuli ymmärretyksi, mitään huoltoja tai huoltovälejä pl. jotkut raskaan kaluston suositukset, ei ole ja ellei ongelmia ilmene niin ei ole tarvetta mihinkään toimenpiteisiin.

        Juuri näin kuten e.d.k sanoi!


      • Dieseltietäjä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tosi kliffaa, oliko sinulla ihan asiaakin?

        No nythän jo tämä Välittäjäkin heräsi, vaikkei osaakaan mitään kirjoittaa tässä keskustelussa olevasta asiasta, mitähän varten sitten kirjoitat?


      • Sattumaako ?

        " .... mutta kylläkin tiedän erittäin paljon veneilystä, moottoreista yms. tekniikasta, jota ei kyllä täällä kovinkaan moni kirjoittaja tiedä. "

        Miten tämä perusteeton omakehu muistuttaakaan palstan vakiohäirikön / hihittäjän aikaisempaa luonnehdintaansa top3 - joukkoon kuulumisestaan.


      • virittäjälkv
        Dieseltietäjä kirjoitti:

        No nythän jo tämä Välittäjäkin heräsi, vaikkei osaakaan mitään kirjoittaa tässä keskustelussa olevasta asiasta, mitähän varten sitten kirjoitat?

        Välittäjä kirjoittaa narsistisessa esiläolon kipeydessään. Tieto on toisarvoista.


    • Dieseltietäjä

      Ei mitään sattumaa, minkäs minä sille voin että tietomääräni on joistain asioista paljonkin suurempi/oikeampi kuin jollain "mutu" tiedon pohjalta kirjoittavilla.

      Onko "omakehu" peusteetonta jos tieto ja kokemus on kertynyt hyvin omaksutun kolutuksen ja vuosikymmenien työkokemuksien perusteella?

      Minkäs minä voin sille jos olen niin hyvin ja paljon tietävä monistakin tekniikan puolen asioista? koittakaa vaan muutkin kirjoittajat kestää vaikkei tietonne välttämättä niin laajoja ja oikeita aina olisikaan, ja eiköhän jo ole tullut suutinhuoltoohjeitakin riittävästi, kun e.d.k täydensi myös ohjeitaan.

      • Tietämätön diesel

        Onko meillä uusi mielipuoli Dieseltietäjä täällä joka säätää ruiskutusmäärän vaihtamalla suuttimen kärjen, ja kaikki muu on vain mutu tietoa? Oi auta armias, tää menee vielä hullumaksi.

        Täällä on tullut paljon hyvää ja oikeaa tietoa myös, perusveneilijälle tärkein älä koske suuttimiin jos moottori käy hyvin eikä savuta. Säädön voi sitten jättää ammattilaiselle joka tietää mitä tekee.


      • Jotain tietävä diese
        Tietämätön diesel kirjoitti:

        Onko meillä uusi mielipuoli Dieseltietäjä täällä joka säätää ruiskutusmäärän vaihtamalla suuttimen kärjen, ja kaikki muu on vain mutu tietoa? Oi auta armias, tää menee vielä hullumaksi.

        Täällä on tullut paljon hyvää ja oikeaa tietoa myös, perusveneilijälle tärkein älä koske suuttimiin jos moottori käy hyvin eikä savuta. Säädön voi sitten jättää ammattilaiselle joka tietää mitä tekee.

        Mikä siinä ohjekirjan lukemisessa on vaikeaa? Sieltä selviää moottorin valmistajan näkemys asista esim. minun koneessa suuttimien testaus on 1000h välein tai joka toinen vuosi. Testataan toiminta ja jos on tarvetta niin sitten tehdään tarvittavat toimen piteet. Suosittelen.

        Yllä olevien vastausten logiikalla ei moottoriöljyjä tai polttoainesuodattimia tarvi vaihtaa ennen kuin ongelmia ilmenee :)


      • L´Orange
        Jotain tietävä diese kirjoitti:

        Mikä siinä ohjekirjan lukemisessa on vaikeaa? Sieltä selviää moottorin valmistajan näkemys asista esim. minun koneessa suuttimien testaus on 1000h välein tai joka toinen vuosi. Testataan toiminta ja jos on tarvetta niin sitten tehdään tarvittavat toimen piteet. Suosittelen.

        Yllä olevien vastausten logiikalla ei moottoriöljyjä tai polttoainesuodattimia tarvi vaihtaa ennen kuin ongelmia ilmenee :)

        1000 h on niin vähän että siitä ei ole muutahyötyä kuin että huoltomies rikastuu!
        Miksi suosittelet? Oletko itse koeponnistanut koneesi pa-venttiilit 1000 h / jokatoinenvuosi ja havainut että niissä on jotain vikaa? Vai onko huollon tehnyt ja uudet kärjet myynyt laskun kirjoittanut henkilö?
        Todellakaan ei voi verata öljyjen ja suodattimien vaihtoon!
        Suuttimen loppuunajaminen kun ei aiheuta esim. laakerivikoja tai muuta kulumista koneeseen kuten huonoilla oljyillä ajaminen tekee!
        Ohjekirjasi on kirjoitettu yhteistyössä niiden kanssa jotka myös huollon taloudesta vastaavat!!
        Eli sinuakin on KUSETETTU joka toinenvuosi. Paljonko muuten maksaa suuttimien koeponnistus?


      • Jotain tietävä diese
        L´Orange kirjoitti:

        1000 h on niin vähän että siitä ei ole muutahyötyä kuin että huoltomies rikastuu!
        Miksi suosittelet? Oletko itse koeponnistanut koneesi pa-venttiilit 1000 h / jokatoinenvuosi ja havainut että niissä on jotain vikaa? Vai onko huollon tehnyt ja uudet kärjet myynyt laskun kirjoittanut henkilö?
        Todellakaan ei voi verata öljyjen ja suodattimien vaihtoon!
        Suuttimen loppuunajaminen kun ei aiheuta esim. laakerivikoja tai muuta kulumista koneeseen kuten huonoilla oljyillä ajaminen tekee!
        Ohjekirjasi on kirjoitettu yhteistyössä niiden kanssa jotka myös huollon taloudesta vastaavat!!
        Eli sinuakin on KUSETETTU joka toinenvuosi. Paljonko muuten maksaa suuttimien koeponnistus?

        Suuttimien koeponnistus työ maksaa parikymppiä, kun itse käyttää ne diesel huollossa.. Sekä irroitukseen ja kiinnitykseen, vajaa tunti omaa työtä... ei ole minusta mikään ylivoimaisen kallis homma, mutta jokainen tyylillään. Tarkistan myös vesipumpun siivenkin vuosittain ja vaihdan tarvittessa ennen kuin se rikkoutuu. Sitäkin suosittelen.


      • L´Orange
        Jotain tietävä diese kirjoitti:

        Suuttimien koeponnistus työ maksaa parikymppiä, kun itse käyttää ne diesel huollossa.. Sekä irroitukseen ja kiinnitykseen, vajaa tunti omaa työtä... ei ole minusta mikään ylivoimaisen kallis homma, mutta jokainen tyylillään. Tarkistan myös vesipumpun siivenkin vuosittain ja vaihdan tarvittessa ennen kuin se rikkoutuu. Sitäkin suosittelen.

        No oletko saanut jotain hyötyä kun olet jumpannut noiden suuttimienkanssa?
        Mutta jos tykkää harastaa ruuvaamista niin sitte...
        "Tarkistan myös vesipumpun siivenkin vuosittain ja vaihdan tarvittessa ennen kuin se rikkoutuu. Sitäkin suosittelen. "
        Ei se koeponnstus kerro mitään siitä milloin se suutin rikkoutuu ja jos joku suutin on jo valmiiksi rikki niin sen kyllä huomaa sitte muutenki. Tommonen suutin voi mennä jumiin vaikka 4 h ajettuna jos sillepäälle sattuu, mitä sä silloin teet?
        Kuinka usein käytät autosi (jos diesel) suuttimet huollossa?
        No ei tuota vesipumpun tarkistustakaan oikein voi verrata tohon suutinhommaan. Kumisen siipipyörän käyttöikä kun on mitä on. Mutta ei siitäkään kyllä mitään pysyvää vikaa tule vaikka siipipyörä hajoaa, matka vaan katkeaa siihenasti että saa uuden siipipyörän paikalleen.


    • ilu,kjymh

      jos pitää suoli24 kyselle suutinhuoltamistaan, niin olisi parempi pysyä kotona lukemassa Suosikkia.

      • Mitä mitä

        Mikä on "suosikki" ?
        Miksi just kotona ?


    • hönk hönk

      tuleeko suuttimistasi savua?

    • CaptainAD41

      6 sylinterisen koneen kohdalla saattaa olla aika hankala tunnistaa yhden suuttimen oireilua, joka esimerkiksi vuotaessaan saattaa aiheuttaa pahankin moottorivaurion. 1000h saattaa olla se 20 vuotta koneen iässä ja kyllä 20 vuotta on mun mielestä tarpeeksi pitkä aika perusteellisemmankin huollon kohdaksi. Eikä se testauttaminen tosiaan niin paljoa maksa, etteikö sitä mielenrauhan vuoksi tekisi 20 vuoden välein, tai vaikka kymmenen. Joissakin koneissa suuttimen irrotus on helppo ja nopea homma, mutta esimerkiksi aika useissa Volvoissa pitää vähän perehtyä asiaan ennen siihen ryhtymistä, muuten voi tulla lisämurheita. Puhun nyt siis vanhemmista dieseleistä, en commonrail tekniikasta, jossa virheilmoitus suuttimen epäkunnosta varmaan katkaisee koko menon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe