D90, D5100 tai D7000 ?

Nikonistiko?

Harkitsen hyvän kameran hankkimista. Kuvaan lähinnä muotokuvia ja maisemia. En ole aloittelija mutta näin kallista kameraa ei ole aikaisemmin ollut. Kun budjetti on hyvin rajoittunut niin olen ajatellut pärjääväni yhdellä objektiivillä. Mikä näistä kannattaisi valita: D90, D5100 tai D7000. Ainoaksi putkeksi ajattelin NIKON 18-105/3.5-5.6G ED VR AF-S. Oma suosikki on D90. D7000 voipi olla mulle liian kallis.

20

1223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikonistipa hyvinkin

      Nikon D90 (12 Mpix) on harrastajasegmentin yläpäähän asemoitu malli, jolla on jo malli-ikää takanaan: se on esitelty elokuussa 2008. Saatavuus uutena lienee nykyisin jo varsin rajallista. Yhtä kaikki: maineikas, kehuttu runko! Käytettynä D90 voi olla mainio ostos hintaansa nähden.

      Nikon D7000 (16 Mpix) on tavallaan edellisen seuraaja, esitelty syyskuussa 2010. Monilta ominaisuuksiltaan parannettu painos D90:stä.

      Nikon D5100 (16 Mpix) on kolmikon uusin, esitelty huhtikuussa 2011. Kamera luokitellaan ”kehittyneemmäksi aloittelijarungoksi” tai ”keskiluokan harrastelijarungoksi”, kuinka vain. Kenno on aivan sama kuin D7000:ssa, mutta muut ominaisuudet ovat riisutumpia. Edistyneempiä ominaisuuksia edustaa lähinnä kääntyvä takanäyttö, jollaista kahdessa em. vanhemmassa rungossa ei ole. D5100-rungosta puuttuu tarkennusmoottori, joten vanhempia Nikon-objektiiveja voi käyttää vain manuaalitarkenteisina. Sen etsimenä on pentaprismaa halvempi, pienempi ja pimeämpi pentapeiliviritys eikä tarkennusjärjestelmä ole yhtä kehittynyt kuin D7000:ssa. Luonnossa kuvaava osannee arvostaa myös D7000:n sääsuojattua magnesiumrunkoa!

      D7000 oli joulun alla muutaman viikon ajan saatavissa (Rajalassa) todella edullisesti hintaan 699 €, mutta nyt käypä hinta pyörii taas 800 euron tuntumassa ja käytetyistäkin pyydetään yli kuuttasataa. Vuosi sitten uuden rungon hinta pyöri vielä tonnin kieppeillä!

      Itse käytin nuo aleviikot hyväkseni ja olen nyt D7000:n tuore omistaja. Mainio kapistus!

      NIKON 18-105/3.5-5.6G ED VR AF-S -objektiivia en ole kokeillut, mutta sitä on pidetty hintaisekseen varsin kelvollisena, parempana kuin halvimpien pakettien 18–55-millistä kittizoomia. Käyttökelpoista zoomausvaraa telepäässä on ainakin mukavasti enemmän. Vaatimaton valovoima rajoittaa käyttökelpoisuutta huonommissa valaistusolosuhteissa (zoomien yleinen ongelma – valovoiman kasvaessa nousee hintakin jyrkästi!)

      Kannattanee lukaista, mitä valokuvauksen ammattilainen Matti Sulanto kirjoittaa blogissaan D5100:sta ja D7000:sta:

      http://sulanto.blogspot.fi/2011/04/d5100-on-nikonin-paras-ensimmainen.html
      http://sulanto.blogspot.fi/2010/11/nikon-d7000-yhteenveto.html

      Yksi vertailu D5100:n ja D7000:n välillä:
      http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D7000

      • Asijaa vähän tunteva

        Kääntyileviä näyttöjä ei ole edes Nikonin "ammattilaisrungoissa" ainakaan viellä..tuskin edes Canonin "ammattilaiskameroissa".
        Sensijaan kiinteä akkukahva taitaa olla molemmissa vai mikä kumman monitoimiperä se mahtaa olla?
        Herääkin? Mistähän moinen johtuu?


      • Niinpä näkyy
        Asijaa vähän tunteva kirjoitti:

        Kääntyileviä näyttöjä ei ole edes Nikonin "ammattilaisrungoissa" ainakaan viellä..tuskin edes Canonin "ammattilaiskameroissa".
        Sensijaan kiinteä akkukahva taitaa olla molemmissa vai mikä kumman monitoimiperä se mahtaa olla?
        Herääkin? Mistähän moinen johtuu?

        >Asijaa vähän tunteva

        Paino tuntuu olevan sanalla "vähän".


    • zaza1
      • Nikonistipa hyvinkin

        Rajalan marras-joulukuinen 699 euron D7000-tarjous koski pelkkää runkoa. Tänään rungon hinta Rajalassa näkyy olevan 805 € ja 18–105 mm:n objektiivin kanssa paketoitu kitti näkyy maksavan 987 €.

        Nikon D5100 18–105 mm:n obu = 499 € on minusta erinomainen tarjous, aivan nappijuttu aloittelijalle.

        Ei se vara-akku mitenkään pakollinen ole, mutta itse olen satsannut sellaiseen jokaisen digikamerani yhteydessä vuodesta 2000 alkaen. Vara-akkua osaa arvostaa silloin kun kameran akusta lopahtaa puhti kesken kuvausreissun ja ne mehevimmät kuvat jäisivätkin ilman kakkosakkua ottamatta.


      • Erinomaista
        Nikonistipa hyvinkin kirjoitti:

        Rajalan marras-joulukuinen 699 euron D7000-tarjous koski pelkkää runkoa. Tänään rungon hinta Rajalassa näkyy olevan 805 € ja 18–105 mm:n objektiivin kanssa paketoitu kitti näkyy maksavan 987 €.

        Nikon D5100 18–105 mm:n obu = 499 € on minusta erinomainen tarjous, aivan nappijuttu aloittelijalle.

        Ei se vara-akku mitenkään pakollinen ole, mutta itse olen satsannut sellaiseen jokaisen digikamerani yhteydessä vuodesta 2000 alkaen. Vara-akkua osaa arvostaa silloin kun kameran akusta lopahtaa puhti kesken kuvausreissun ja ne mehevimmät kuvat jäisivätkin ilman kakkosakkua ottamatta.

        Suurin ongelma ei välttämättä aina ole se 18-105millinen kaupanpäälle tuleva Nikkor vaan
        se etsin jota ei käytetä kamerassa jossa on kääntyvänäyttö josta
        näkee kuvata vakaan vakavasti ja helposti sekä nopeesti..


      • Erinomaista kirjoitti:

        Suurin ongelma ei välttämättä aina ole se 18-105millinen kaupanpäälle tuleva Nikkor vaan
        se etsin jota ei käytetä kamerassa jossa on kääntyvänäyttö josta
        näkee kuvata vakaan vakavasti ja helposti sekä nopeesti..

        Olen käyttänyt kakkosrunkona D5100:a viime toukokuusta enkä ole tuota ominaisuutta huomannut. Tosin käytän kääntyvää näyttöä ainoastaan erikoistilanteissa joita enimmäkseen on makrokuvauksessa ja väkijoukon seasta lauottaessa kun olen vielä alle 2m pituinen.

        Kuka pöljä sitä taustanäyttöä yleensäkään käyttäisi jos se varsinainen on käytettävissä? Käyttämällä oikeaa etsintä kamera on vakaampi ja tarkennus toimii paremmin useammalla pisteellä niitä kun on vain yksi, tosin siirreltävä, takanäyttöä käytettäessä.


      • Minussako vika?
        Erinomaista kirjoitti:

        Suurin ongelma ei välttämättä aina ole se 18-105millinen kaupanpäälle tuleva Nikkor vaan
        se etsin jota ei käytetä kamerassa jossa on kääntyvänäyttö josta
        näkee kuvata vakaan vakavasti ja helposti sekä nopeesti..

        Minulla taitaa olla luetun ymmärtämisen kanssa vähän niin ja näin. Olisi ihan kiva tietää, mitä yritit sanoa.


      • Minussako vika? kirjoitti:

        Minulla taitaa olla luetun ymmärtämisen kanssa vähän niin ja näin. Olisi ihan kiva tietää, mitä yritit sanoa.

        Olen tuossa kommentoinut "Erinomaista" kommenttia. Erinomaistahan tavallaan moittii kääntyvää näyttöä koska sen avulla kuvatessa ei kameran vakaus ole samaa luokkaa kuin varsinaisen etsimen kautta.

        Tuo liittyy useiden uusien kuvaajien ajatukseen siitä harhasta (ainakin minun mielestäni) että sillä takanäytöllä on parempi kuvata kuin "vanhanaikaisella etsimellä tihruamalla". Tämä taas on tullut pokkari ja kännykameroista tutuksi tavaksi, niistä kun lähes aina puuttuu kunnon optinen etsin. Itsekin olen kuvannut noilla värkeillä mutta järkkärin kanssa käytän aina kun on mahdollista oikeaa etsintä.

        Se D5100 kääntyvä etsin on kätevä silloin kun sitä oikeaa etsintä on hankala tai mahdoton käyttää kuten joukon päiden yli kuvatessa tai märässä maassa maanrajassa makroillessa.

        Sitä minä tarkoitin ja nyt tarkemmin katsoessani taisitkin vastata samalle kommentoijalle kuin minäkin aiemmin. Olkoon kun kerran jo kirjoitin.


    • Olen koko digi ajan ollut Nikon kuvaaja ja noista merkeistä on kokemusta D90 ja D5100 rungoista.

      D90 olen käyttänyt kolmisen vuotta (muistaakseni) ja D5100 vajaan vuoden (viime keväästä). Molempiin olen ollut tyytyväinen joskin D90 on mennyt suvussa eteen päin.

      D90 joudut ehkä ostamaan käytettynä mutta D5100 saattaa saada vielä uutenakin. D90 on varsin tukeva ja "ammattilaismainen" kun taas D5100 on pienempi ja harrastajamaisempi mutta siinä on pari ominaisuutta joita voi arvostaa hyvinkin. Siinä on kääntyvä näyttö joka monesti helpottaa vaikka maan rajassa kuvaamista ja siinä on HDR ominaisuus valmiina tosin vain kahdella kuvalla joista se värkkää lopullisen itsekseen.

      Mielestäni kumpi vaan on hyvä valinta ja sopiihan tuo linssikin niihin vaan itse yrittäisin sinnitellä alkuun sen 18 - 200 VR II putken esittämäsi sijaan.

    • sakumatti1

      Onko D90 liian ammattimainen aloittelijalle. D5100 on jo Rajalalta loppu, mutta D90 vielä ehkä jäljellä hintaan 699 e 18-108 vr putkella. Onko sen hinta laatusuhde hyvä?
      Verkkokaupassa oli vielä d5100 kameraa hintaan 599, eli kumpi näistä kun kokemusta kuvauksesta ei juuri ole. Onko d90 vanhentunut malli?

    • D7000:lla kuvaava

      Ei se D90 vanhentunut ole, vaikka sillä malli-ikää jo takanaan onkin. Perusasiat siinä ovat paremmin kuin kohdallaan ja lähes kaikki myydyt D90-kamerat lienevät tyytyväisten kuvaajien täydessä aktiivikäytössä.

      Pikseliuskovaisille 12 Mpix ei tietenkään ole ”mitään” ja uusimmista D90:n alapuolelle asemoiduista aloittelijarungoista saattaa löytyä nimellisiä hienouksia, jotka D90:stä puuttuvat. Tästä ei tarvitse välittää.

      Ostitpa sitten D90:n tai D5100:n, ei valintaasi voi mitenkään moittia.

    • Vonnapii

      D7000 on joistakin kaupoista loppu huonon saatavuuden takia kaiketi ja sen hinta poukkoilee omituisesti kaupasta toiseen ja samassakin kaupassa. Luin juuri huhusta, jonka mukaan sen valmistusta ollaan lopettamassa ja sen tilalle tulee d7100 malli huhtikuussa. Ei muuten, mutta juuri kun olen lopulta päätynyt hankkimaan se d7000, tulee tällaista epävarmuutta. Ei huvita ostaa sitä jos se kolmen viikon päästä on loppuunmyyntirysäystarjouksessa kolmellasataa. Mitä se odottaminen saattaisi hyödyttää, mitä ominaisuuksia uudessa pienen kennon kamerassa voisi olla, joita ei jo ole D7000:ssa???

      Kannatan hintasäätelyä, pysyviä ohjehintoja ja pikkaisen hitaampaa teknistä kehitystä, että köyhä pysyisi tahdissa mukana vaikkapa pitkän tähtäimen säästösuunnitelmilla.

      • Hintojen poukkoilu on harmillista mutta siihenhän on saanut tottua. Joskus kyrsii kun seuraavalla viikolla saman värkin olisi saanut satasia edullisemmin vaan toisella kertaa taas käy toisin päin.

        Kehityksen vauhtiinkaan emme voi vaikuttaa mutta aikoinaan ostamani D70 runko on edelleen suvun käytössä ja toimii kuten uutenakin. Ei siis kannata aina hötkyillä uusien runkojen ilmestyessä koska vanhoillakin pärjää pitkään.

        Kun kameraa kuitenkin käytetään vuosia niin päivää kohden nuo hintaerot eivät paljoakaan vaikuta, senttejä ehkä?


      • Älähän hättäile!

        Minäkin ostin D7000:n pari kuukautta sitten. Maksoin mielelläni rungosta pyydetyt 690 € täysin tietoisena siitä, että mallilla on ikää jo kolmatta vuotta ja korvaavan mallin tulo alkaa olla ajan kysymys.

        On varmaa, ettei se seuraajamalli lähde kaupasta vähään aikaan samalla rahalla.

        D7000:n edeltäjääkin (D90) näkee yhä myynnissä uutena (ainakin Rajalassa), eikä sitäkään voi pitää vielä ominaisuuksiltaan vanhentuneena.

        Hei – nautitaan seiskatonneista nyt kun vielä sellaisia on vielä kohtuuhintaan tarjolla! Jos tuo 690 euron huipputarjous ei olekaan enää voimassa, niin ~800 € ei ole totta vieköön paha raha sekään, kun kilpaileviin malleihin vertaa.


      • Vonnapii
        Älähän hättäile! kirjoitti:

        Minäkin ostin D7000:n pari kuukautta sitten. Maksoin mielelläni rungosta pyydetyt 690 € täysin tietoisena siitä, että mallilla on ikää jo kolmatta vuotta ja korvaavan mallin tulo alkaa olla ajan kysymys.

        On varmaa, ettei se seuraajamalli lähde kaupasta vähään aikaan samalla rahalla.

        D7000:n edeltäjääkin (D90) näkee yhä myynnissä uutena (ainakin Rajalassa), eikä sitäkään voi pitää vielä ominaisuuksiltaan vanhentuneena.

        Hei – nautitaan seiskatonneista nyt kun vielä sellaisia on vielä kohtuuhintaan tarjolla! Jos tuo 690 euron huipputarjous ei olekaan enää voimassa, niin ~800 € ei ole totta vieköön paha raha sekään, kun kilpaileviin malleihin vertaa.

        Viisaita sanoja Älähän hätäilellä ja Työeläkeläisellä. Olette varmasti oikeassa, noin haluan mielellään ajatella. Ja kuin päätökseni kunniaksi hinnat ovat laskeneet parissa kaupassa siitä kun viimeksi katsoin, siis eilisestä tai toissapäivästä. Taidanpa painella nettikauppaan ostoksille.


      • Harrastaja.
        Älähän hättäile! kirjoitti:

        Minäkin ostin D7000:n pari kuukautta sitten. Maksoin mielelläni rungosta pyydetyt 690 € täysin tietoisena siitä, että mallilla on ikää jo kolmatta vuotta ja korvaavan mallin tulo alkaa olla ajan kysymys.

        On varmaa, ettei se seuraajamalli lähde kaupasta vähään aikaan samalla rahalla.

        D7000:n edeltäjääkin (D90) näkee yhä myynnissä uutena (ainakin Rajalassa), eikä sitäkään voi pitää vielä ominaisuuksiltaan vanhentuneena.

        Hei – nautitaan seiskatonneista nyt kun vielä sellaisia on vielä kohtuuhintaan tarjolla! Jos tuo 690 euron huipputarjous ei olekaan enää voimassa, niin ~800 € ei ole totta vieköön paha raha sekään, kun kilpaileviin malleihin vertaa.

        Reilu vuosi sitten maksoin D7000 18-105mm paketista 1195€. Vaan eipä tuo hinnan putoaminen enää tunnu kun aikaa on vuosi ja on sen verran hyvä kamera ollu, että en tänä päivänä tunne maksaneeni kamerasta liikaa silloinkaan. Pari objektiivia, salama, toinen akku, kamerareppu ja suotimia objektiivien suojaksi on tullu hankittua lisää. Lisäksi tullu itseopiskeltua melkein joka päivä jotain, joten tässän voi alkaa pian kutsumaan itseään valokuvauksen harrastajaksi. No ei homma ole jäänyt pelkkään osteluun ja opiskeluun, on tuota tullu kuvattuakin. Vaan seuraavaksi kait se himottas D800, vaan ei hättäillä, jospa se hinta vähän laskis kun ootellaan vuosi jos toinenkin.


      • Ei hätiä mitiä

        Tuskin D7000 uutena myydään milloinkaan ihan kolmella sataa koska käytetyt D90 kamerat rajalassa maksaa kolmisensataa ja käytetyt D7000 kamerat kuusi-seitsemän
        Aika vaikea laittaa kauppiaanpaljoa 700E halvemmaksi seiskatonnisen hintaa sillä
        siitäkin tulee jo persnettoa.


      • Eräs arvaus

        On todennäköistä jotta D7100 on pilattu liioilla megapikseleillä kuten D5200.


    • pojanpyllerö

      Omistan nikon d5100:n ja minulla olis ollu käyttöä mm. toiselle "valintakiekolle". Osta ihmeessä D7000 jos vain budjetti kestää. D5100 on hyvä kamera!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe