Kamalat PMS-oireet! (muilla tällaisia oireita)

mirkku

Kuka muu kärsii vaikeista PMS-oireista? Mulla ne alkaa yleensä n. viikko ennen kuukautisia. Silloin mulla on todella pahoja mielialan vaihteluita. Saatan hetkessä muuttua hyväntuulisesta aivan raivopäiseksi ja toisinpäin. Saan outoja naurukohtauksia. Voi poikaystäväraukkaa kun joutuu aina mun raivon kohteeksi :/

Lisäksi mä TURPOAN. Siis ei mitään lievää, vaan mulla turpoaa jalat, kädet, vatsa ja naamakin pöhöttyy.. mulla kerääntyy nesteitä monen kilon edestä. Muutenkin on sellainen "pökkelö" olo ja tuntuu että mä kirjaimellisesti lyllerrän paikasta toiseen. Kaikki vaatteet kiristää.

Lisäksi mua väsyttää todella paljon. Olen kokoajan uupunut, enkä jaksa oikein mitään eikä mikään kiinnosta. Tarvin yön aikana enemmän unta kuin normaalisti.

Mulle tulee myös outoja "kuumia aaltoja", eli mulla on kuuma lähes koko ajan. Hiki valuu selkää pitkin..todella epämiellyttävää.

Lisäksi saan ihan kamalia ahdistus- ja masennuskohtauksia! Nämä tulee aina pari päivää ennen menkkoja ja on todella voimakkaita. Muun ajan kuukaudesta olen henkisesti ihan normaali, mutta kaikki muuttuu ennen menkkoja.

Tuossa nyt ne pahimmat.. ne alkaa yleensä siis viikkoa ennen menkkoja ja helpottaa menkkojen aikana sillee, että pari viimistä menkkapäivää on normaaleja. Tää on todella ahdistavaa ja häiritsee todella pahasti mun normaalia elämää.

ps. en syö e-pillereitä, koska ne ei sovi mulle..

-----------------------
Tunnistaako joku muu samanlaisia oireita itsellään? Olisi TODELLA lohduttavaa tietää, että siellä on myös muita, jotka kokevat tämän saman?

17

3250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti 82

Joo mulla on kans ollut, tosi pahat masennusjaksot ennen menkkoja. Meinaan mennä asiasta kysymään lääkäriltä.

• oireita täälläkin

Kirjoitin itse tonne ehkäisypuolelle (en silloin vielä ollut löytänyt tätä osastoa). Tarkoitus oli siirtää tänne, mutta jäipä tekemättä. Tosi lohduttavaa kuitenkin kuulla, että muutkin kamppailevat oireiden kanssa. Oma tilanteeni on suunilleen tämä..

Joka kuukausi alkaa menkkojen jälkeen ensin etova olo joka jatkuu pari päivää. Tämän jälkeen tulee alavatsassa vihlaisuja ja alkaa hillitön päänsärky. Myös halut hyppää pilviin tässä vaiheessa ja mies joutuu kirjaimellisesti pakoilemaan "halukkuuttani".

Loppuajan kruunaakin sitten kuumeinen olo kun lämmöt nousee vähän päälle 37 (normisti 36.4-36.6) ja vähän ennen menkkoja lämmöt tippuu alle 36 pariksi päiväksi jolloin tajuton kylmä.

Menkkojen jälkeen olen myös yleensä erittäin väsynyt ja ärtynyt n. ensimmäisen viikon ajan. Tämä on erittäin rasittavaa senkin takia, että 2 viikkoa ennen kuukautisia olen tajuttoman itkuherkkä. Viimeksi eilen itkin varmaan 4-5 kertaa erinnäisistä pikkusyistä..

Ehkäisynä meillä on kondoomi kun muut ehkäisykapistukset eivät syystä tai toisesta ole sopineet.

• Äiti 82

Meinaan itse kysyä lääkäriltä esim serotoniinista josko siitä olisi hieman apua kovaan ahdistukseen joka liittyy näihin pms oireisiin...

• oireita täälläkin
        Äiti 82 kirjoitti:

Meinaan itse kysyä lääkäriltä esim serotoniinista josko siitä olisi hieman apua kovaan ahdistukseen joka liittyy näihin pms oireisiin...

Itse kävin lääkärissä niin eivät minulle vielä tee mitään noiden oireiden kanssa kun hormonalisen ehkäisyn lopettamisesta vielä alle vuosi. Kaksi kuukautta pitäisi vielä odotella jos oireet rauhoittuisi ennen kun tekevät mitään.. Mutta kerro ihmeessä jos serotoniinista on apua!

• Äiti 82

En ole vielä saanut lääkäriaikaa mutta minulla ahdistus on ollut nyt sen verran pahaa että tosi kurja jos joutuu vielä odottelemaan kuukausia ennen kuin saa mitään lääkettä. Mutta voihan se olla että minullakin on vasta niin vähän aikaa imetyksen lopettamisesta että tilanne saattaa tasaantua itsestään.?

• oireita täälläkin

Jotkut sanovat, että b-vitamiini saattaisi auttaa. Itse en ole vielä uskaltanut kokeilla, mutta tässä ote wikipediasta mitä siitä mm. sanotaan

"B6-vitamiinivalmisteita on käytetty muun muassa PMS-vaivoihin ja alkuraskauden pahoinvointiin. Suuret annokset (100-500mg) pitkäaikaisessa käytössä voivat aiheuttaa neurologisia ongelmia, kuten muistihäiriöitä, kömpelyyttä ja vakavia sensorisia neuropatioita (tuntohäiriöitä)."

http://fi.wikipedia.org/wiki/B6-vitamiini

• Äiti 82

Menen tänään yksityisgynelle niin katsotaan mitä sanoo.??

• Äiti 82

Joo, nyt kokeilen aluksi keltarauhashormoonia josko auttaisi tasaamaan mielialaa ja pms oireita.

• ällöäklö

Siis mitä? Mä kävin yksityisellä muutama viikko sitten ja sano ettei muuta oo kuin pillerit. Ainut että kokeilen niin että syön 2 levyä putkeen. Onkohan tuo keltaharmoni sama kuin pillerit tavallaan?
        . Kiinitin huomion että alkuperänen kirjoittaja mainitsi kuukautisten alun.. Ja toinen kuukautisten jälkeen viikon. Eli hedelmällisin aika.. Joka mua lohduttaa koska tuntuu että monella tulee oireet vaan ennen kuukautisia.

Ite kärsin ällötysoloista ja koska olen emetofobikko oli oksennuskammoinen, elämä yhtä helvettiä. Just eilen hain saikkua kun en jaksanu olla ylhäällä vaan makasin ilta 7 asti ..no kävin tk.sa ja kuskasin pojan eskariin. Ja silti illalla haukotutti. Siis ihan järkkyä! Sanoin lääkärille että kuka mua ikinä ottaa töihin kun oon joka kuukausi työkyvytön 1-2 päivää??
        puhuttiin siitä että kokeilen pillereitä pitemmällä syklillä... Oli mulla ällöjä sillonki kun söin pillereitä. Tänään jo miettiny paljonkoha maksais kohdun poisto.. Ei tuu mittään!!!!

. Olisi kiva kuulla teiltä sit jatkossa miten on menny. Alan nimittäin olleen epätoivonen.

• Äiti 82

On se keltarauhashormooni kai vähän eri kun pillerit, sitä käytetään vain kuukautiskierron puolivälistä jonkin aikaa ja sit taas paussii...

• oireita täälläkin

Päivitä ihmeessä myöhemmin tilannetta jos auttaa tuo keltarauhaskuuri. Itse vain vähän skeptinen noiden hormoonien syömisen kanssa koska sekä p-pillerit, että minit vaikuttivat mielialaan kovasti :/

• Äiti 82

Mulla varmaan saattaa yhdistelmäpillerit tasata mielialoja, mut jolleenhan ne ei sovi.

• 100µg

Minulla auttoi D-vitamiini.

Oireet lähti.

Toki turpoan, mutta siihen ei auta mikään.

• EmilianaT

Tässä on hyvin paljon asioita joista löytyy tietoa (rakenteilla) olevilla sivuilla. Olen yhdessä kahden muun PMDDstä kärsivän naisen kanssa ryhtynyt keräämään kaiken tiedon jonka löydämme netistä sekä omat ja muitten kokemukset ja apukeinot (tapasimme facebookryhmässä jossa on muutama sata naista jotka keskustelevat, välillä huutavat ahdingossaan, lohduttavat toisiaan ja jakavat omat niksinsä, kaikki kärsivät PMDDstä) Turhauduimme siihen, että kaikki tieto on pirstaloituneena netissä, ja joka asiaa pitää selvittää itselleen etsimällä välillä apinanraivolla tietoa ja hoitoja.

Siinä on kokemuksia ja tietoja monesta tässäkin keskustelussa esiin tulevasta aiheesta, mm turvonneisuus ja b-vitaminit. Hiivasyndroomakin on yleinen oire meillä, kuten muutkin infektiot joilla on taipumus muuttua todella aggressiivisiksi mitä pahemmassa vaiheessa kiertoa ollaan.

Käykää katsomassa:

pmddunite.ucoz.com

• MÄ vaan

Mä olen monesti sanonut että mulla on "kuumia-aaltoja" ja moni naureskelee että ei voi olla... Olen 25 vuotias mutta menkkojen alkaessa pari ekaa päivää välillä palelen ja välillä olo on kuin saunan lauteilla istuisi ja hiki virtaa (siis eihän nää oireet onneksi kestä kun sen kolomisen päivää)... Stressi pahentaa tätä oiretta... Ja joku oli täälä kirjoittanut tuosta vatsan toimimisesta.. Mulla meinaan TOIMII menkkojen alkaessa ja aikana.. Vähän turhankin hyvin...... :O

• pms-ohi?

Samoja oireita,lisäksi makeanhimoa..Olen aloittanut liikunnan ja ruokavalion tarkkailun=Oireet helpottivat heti!
      Kannattaa kokeilla eli makeat pois ja ulos liikkumaan ja kotijumppaa lisäksi!

• pms-ohi?

lisäksi ei suolaisia
        Kokeilkaa ja aloittakaa ajoissa ennen seuraavia menkkoja eikä lipsumisia:-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe