UNOHDA RAPID

Unohda VAG

Kuka edes miettii Skoda Rapidin ostoa, kun samalla tehtaalla valmistettava Seat Toledo on elävässä elämässä selkeästi Skodaa halvempi, näin VAG arenalla:

"Tarjouksetkin pyysin kummastakin. Rapid 1.4 TSI DSG Elegance ja Toledo 1.4 TSI DSG Style lisävarusteita likimain Rapidin tasoiseksi (mm. Start&Stop jäi puuttumaan). Autot vetokoukulla ilman lämppäreitä ja tuplarenkaita, hinta Toledon eduksi noin 2500 euroa, tosin Seat-liikkeessä hyvitys vaihdokista 1500 euroa huonompi, mutta jäähän tuosta vielä tonni Seatin eduksi. Liikkeen kausialennuksena tosin Seatiin saisi lämppärit 8lohko ja sisätila) ja tuplarenkaat vanteineen kaupantekijäisiksi, jotka Rapidiin kustantaisivat noin 1500, joten lopulliseksi eroksi tulisi tuo 2500."

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7305.390

Asiaa kommentoi myös Tuulilasi:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/skoda-rapid-vai-seat-toledo-0

Mutta totuushan lienee:

"Taitaa kuitenkin niin Rapid kuin Toledokin jäädä tilaamatta, ja kuinka niitä odottelinkaan....."

Eipä nuo VAG tekeleet enään kelpaa kenellekkään sellaiselle, joka ostaa auton omilla rahoillaan....

84

5388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi?

      Kyseessä on halpa perusauto. Ainahan sellaisile on kysyntää.

      • waginisti

        25000€ halpa?

        Ainoa asia mitä rapidissa pidän on se että dsg on tuossa autossa vain 90kw moottorin kanssa.

        Jos olisi rahaa niin Sama yhdistelmä olis vaihtoehto myyös golfissa.

        Mutta tuo hinta on aivan käsittämön.


    • Hassun höpöä juttua

      Ei kannata viljellä tuota myyttiä Toledon halvemmuudesta sikäli, että vaikka hinnaston lähtöhinta kenties saattaa olla alempi, niin samanlaisilla varusteilla verrattuna autot ovat takuulla melko saman hintaisia.Hinta riippuu lisäksi siitä, miten mahdollista vaihtoautoa arvostetaan.

      En nyt laita tähän mitään spekulointia jällenmyyntiarvosta a) Seat b) Skoda.

      • Dacia tilavampi

        Joku vertaili toisaalla Golfia ja Rapidia. Samoilla varusteilla hintaeroa lienee 10.000 €, joten ollaan eri sarjoissa. Kyllä Rabies on selvä prolekulkine vielä.


      • Proleaatti

        Eikö auto osteta liikkumista paikasta A paikkaan B varten?

        Turhat himmelit ovat vain vikapesiä, varsinkin VAG-tuotteissaa, joten tuo aloituksessa ollut hintavertailu taitaa olla ihan tosi.

        En minäkään spekuloi Rapidin jälleenmyyntiarvolla, sillä sitähän ei tiedä kukaan, mutta tuskin proleautoissaa tulee olemaan suurtakaan eroa, kun sen tarjoaa muualle kuin merkkiliikkeeseen....


      • ruma ku piru
        Proleaatti kirjoitti:

        Eikö auto osteta liikkumista paikasta A paikkaan B varten?

        Turhat himmelit ovat vain vikapesiä, varsinkin VAG-tuotteissaa, joten tuo aloituksessa ollut hintavertailu taitaa olla ihan tosi.

        En minäkään spekuloi Rapidin jälleenmyyntiarvolla, sillä sitähän ei tiedä kukaan, mutta tuskin proleautoissaa tulee olemaan suurtakaan eroa, kun sen tarjoaa muualle kuin merkkiliikkeeseen....

        No en ota kyl muuhun kantaa , mutta kun kävin katsomassa Rapidia niin kyllä se pettymys oli, järkyttävän vanhanaikainen auto ja halvasti tehty sisältä,aluksi näytti asialliselta, mut kun rupes kattoon oviverhoilua ja kokeili kojelaudan muovia niin kyllä on askeettista....pettymys oli....toivottavasti Octavia nostaa tason sitten erilailla ylöspäin.


      • varmaa suunnittelua
        ruma ku piru kirjoitti:

        No en ota kyl muuhun kantaa , mutta kun kävin katsomassa Rapidia niin kyllä se pettymys oli, järkyttävän vanhanaikainen auto ja halvasti tehty sisältä,aluksi näytti asialliselta, mut kun rupes kattoon oviverhoilua ja kokeili kojelaudan muovia niin kyllä on askeettista....pettymys oli....toivottavasti Octavia nostaa tason sitten erilailla ylöspäin.

        Sinä varmaan osaisit suunnitella yks selitteisesti hyvännäköisen auton. Auton jota kukaan ei tohtisi rumaksi sanoa.


      • Ì▀Ó▀
        ruma ku piru kirjoitti:

        No en ota kyl muuhun kantaa , mutta kun kävin katsomassa Rapidia niin kyllä se pettymys oli, järkyttävän vanhanaikainen auto ja halvasti tehty sisältä,aluksi näytti asialliselta, mut kun rupes kattoon oviverhoilua ja kokeili kojelaudan muovia niin kyllä on askeettista....pettymys oli....toivottavasti Octavia nostaa tason sitten erilailla ylöspäin.

        Taas tämä trollaaja joka ei ikinä ole edes käynyt katsomassa autoa, onpahan vain lukenut VAG-Areenalta jonkun toisen kirjoittaman mielipiteen ja toistelee sitä kuin papukaija.


      • lkjlkjlkjlj
        Ì▀Ó▀ kirjoitti:

        Taas tämä trollaaja joka ei ikinä ole edes käynyt katsomassa autoa, onpahan vain lukenut VAG-Areenalta jonkun toisen kirjoittaman mielipiteen ja toistelee sitä kuin papukaija.

        Minä ainakin odotin tuota Rapidia, mutta kun olen lukenut noita Vagarenan koeajoja, niin enpä taida vaivautua edes katsomaan.


      • Asialinjalle
        Proleaatti kirjoitti:

        Eikö auto osteta liikkumista paikasta A paikkaan B varten?

        Turhat himmelit ovat vain vikapesiä, varsinkin VAG-tuotteissaa, joten tuo aloituksessa ollut hintavertailu taitaa olla ihan tosi.

        En minäkään spekuloi Rapidin jälleenmyyntiarvolla, sillä sitähän ei tiedä kukaan, mutta tuskin proleautoissaa tulee olemaan suurtakaan eroa, kun sen tarjoaa muualle kuin merkkiliikkeeseen....

        Himmeleistä en tiedä, mutta jos jotain vertaillaan niin verrokit pitäisi olla saman tasoisia. Jos otetaan Toledosta 85 hevosvoiman koneella hinnat alkaen-malli ja Rapidista 105 heppainen Elegance-malli, niin onhan silloin selvää kumpi on halvempi.


      • Unohda VAG
        Ì▀Ó▀ kirjoitti:

        Taas tämä trollaaja joka ei ikinä ole edes käynyt katsomassa autoa, onpahan vain lukenut VAG-Areenalta jonkun toisen kirjoittaman mielipiteen ja toistelee sitä kuin papukaija.

        On vain omakohtainen kokemus kuudesta itse omistetuista erimerkkisestä VAG kulkineista. Ei sen enempää eikä vähempää.

        Aina sitä toivoi, että tuo uusi olisi ollut parempi ja ilman vikoja, mutta ei. Tyhmähän minä uskossani olin.

        VAG areenalla on tämän hetken parhaimmat merkkikohtaiset vitsit..


      • Skudaaaa
        ruma ku piru kirjoitti:

        No en ota kyl muuhun kantaa , mutta kun kävin katsomassa Rapidia niin kyllä se pettymys oli, järkyttävän vanhanaikainen auto ja halvasti tehty sisältä,aluksi näytti asialliselta, mut kun rupes kattoon oviverhoilua ja kokeili kojelaudan muovia niin kyllä on askeettista....pettymys oli....toivottavasti Octavia nostaa tason sitten erilailla ylöspäin.

        Pitää kyllä paikkansa, että Rapidin sisätilat näyttävät ankeammilta kuin esimerkiksi kakkossukupolven Fabian. Ulkoa se Rapid sitten onkin paremman näköinen kun mainittu Fabia 2...


    • Oikeat tietolähteet

      Moottorit eivät ole esim 1,2 kohdalla samanlaisia. Tutki Seatin kohdalla Toledon kohdalla tekniset tiedot--> jakopään rakenne. Trafin kautta tutki sama tieto Rapidin kohdalla niin huomaat eron. Moottorit ovat erillaisia.

      • Lähteet ja lähteet

        Ja höpö höpö. Siinä meillä oikein suolipalstan tietolähde. Trafin tiedot ovat virheellisiä. Samasta tehtaasta tule samanlaisia autoja samanlaisilla moottoreilla. Kyllä jämpti on niin.


      • Oikeat tietolähteet
        Lähteet ja lähteet kirjoitti:

        Ja höpö höpö. Siinä meillä oikein suolipalstan tietolähde. Trafin tiedot ovat virheellisiä. Samasta tehtaasta tule samanlaisia autoja samanlaisilla moottoreilla. Kyllä jämpti on niin.

        Seat ilmoittaa Toledon jakopään rakenteeksi kotisivuillansa ketjun. Trafi ilmoittaa Rapidin jakopääksi hammashihnarakenteen. En ole itse näitä keksinyt. Huomasin asian tutkiessani juttuja. Ehkä tiedot vielä tarkentuvat ajan myötä. Lehdistökään ei ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Puhun moottorikoosta 1,2 tsi, jonka tsekkasin. Miksi valmistajat ilmoittaisivat virheellistä tietoa Trafille? Sieltähän ne verotkin tulee, joten luulisi tiedon olevan oikeaa.


      • Oikeat tietolähteet
        Oikeat tietolähteet kirjoitti:

        Seat ilmoittaa Toledon jakopään rakenteeksi kotisivuillansa ketjun. Trafi ilmoittaa Rapidin jakopääksi hammashihnarakenteen. En ole itse näitä keksinyt. Huomasin asian tutkiessani juttuja. Ehkä tiedot vielä tarkentuvat ajan myötä. Lehdistökään ei ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Puhun moottorikoosta 1,2 tsi, jonka tsekkasin. Miksi valmistajat ilmoittaisivat virheellistä tietoa Trafille? Sieltähän ne verotkin tulee, joten luulisi tiedon olevan oikeaa.

        Nämä tiedot on julkisia ja kuka tahansa voi ne tarkistaa!


      • mpupmmpupmmppuu
        Oikeat tietolähteet kirjoitti:

        Nämä tiedot on julkisia ja kuka tahansa voi ne tarkistaa!

        No, kumpaa pitäisi uskoa, Trafin sivuja vai Seatin mahantuojan sivuja? Jommassa kummassa on väärin.

        Minä väitän, että Trafin tiedot ovat väärin. Kaikki mitä netissä kirjoitetaan, ei aina ole totta.


      • Oikeat tietolähteet
        mpupmmpupmmppuu kirjoitti:

        No, kumpaa pitäisi uskoa, Trafin sivuja vai Seatin mahantuojan sivuja? Jommassa kummassa on väärin.

        Minä väitän, että Trafin tiedot ovat väärin. Kaikki mitä netissä kirjoitetaan, ei aina ole totta.

        Ehkä tiedot tarkentuvat vielä. Itselle ainakin tuli kovasti epäselvä olo asioiden oikeasta tilasta, koska niiden sanotaan olevan teknisesti samanlaisia ja sitten löytyy tallaista ristiriitaisuutta tietolähteistä.


      • tuytyutyut
        Oikeat tietolähteet kirjoitti:

        Ehkä tiedot tarkentuvat vielä. Itselle ainakin tuli kovasti epäselvä olo asioiden oikeasta tilasta, koska niiden sanotaan olevan teknisesti samanlaisia ja sitten löytyy tallaista ristiriitaisuutta tietolähteistä.

        Trafi ei vastaavasti anna Seatin kohdalla mitään tietoja jakopään rakenteesta.


      • Oikeat tietolähteet
        Oikeat tietolähteet kirjoitti:

        Ehkä tiedot tarkentuvat vielä. Itselle ainakin tuli kovasti epäselvä olo asioiden oikeasta tilasta, koska niiden sanotaan olevan teknisesti samanlaisia ja sitten löytyy tallaista ristiriitaisuutta tietolähteistä.

        No nyt piti vielä tarkistaa Skodan saksan sivuilta tietoja ja siellä ilmoitetaan Rapidin jakopään rakenteeksi 1,2 tsi 77kW kohdalla Kette eli tarkoittanee ketjua. Tästä ei suomen Skodan sivuilla puhuta mitään. Että lienee tosiaan niin että moottorin rakenne on molemmissa kuitenkin sama eli Trafin sivut antanevat väärää tietoa. Siinä se sekaannus oli.

        Skoda.de

        Motor R 4-Ottomotor, Turbo, OHC, 2 Ventile/Zylinder, Kette, Direkteinspritzung, vorn quer eingebaut


      • Oikerat tietolähteet
        Oikeat tietolähteet kirjoitti:

        No nyt piti vielä tarkistaa Skodan saksan sivuilta tietoja ja siellä ilmoitetaan Rapidin jakopään rakenteeksi 1,2 tsi 77kW kohdalla Kette eli tarkoittanee ketjua. Tästä ei suomen Skodan sivuilla puhuta mitään. Että lienee tosiaan niin että moottorin rakenne on molemmissa kuitenkin sama eli Trafin sivut antanevat väärää tietoa. Siinä se sekaannus oli.

        Skoda.de

        Motor R 4-Ottomotor, Turbo, OHC, 2 Ventile/Zylinder, Kette, Direkteinspritzung, vorn quer eingebaut

        Seatille tulee tiedottamisesta rehellisyyspisteitä ja papukaijamerkki. Hyvä niin.


      • valehtelijoiden klub
        Oikerat tietolähteet kirjoitti:

        Seatille tulee tiedottamisesta rehellisyyspisteitä ja papukaijamerkki. Hyvä niin.

        Sitten Skodalle valehtelupisteet jos;

        "Trafi ilmoittaa Rapidin jakopääksi hammashihnarakenteen."

        Myynti perustuu aina jonkinasteiselle valehtelulle!


      • monenlaista juttua
        valehtelijoiden klub kirjoitti:

        Sitten Skodalle valehtelupisteet jos;

        "Trafi ilmoittaa Rapidin jakopääksi hammashihnarakenteen."

        Myynti perustuu aina jonkinasteiselle valehtelulle!

        Trafi hoitaa varmaankin sivustonsa itse. On kuitenkin kyse uusista automalleista, joten asiat eivät vaan ole vielä tarkentuneet lopullisiksi.


    • make.

      Skodan brändi on nykyään niin paljon parempi kuin Seatin, että kyllä Skodasta kannattaa vähän enemmän maksaa kuin Seatista, vaikka tulisivatkin samasta tehtaasta.

      • aina itäauto

        Tuo on nyt ihan arvostuskysymys. Monelle Skoda on edelleen itä-automerkki ja sellaisena pysyy, vaikka tehtaasta osan omistaakin Volkkari. Sehän on taas vanha nazimerkki.


      • Seat paras
        aina itäauto kirjoitti:

        Tuo on nyt ihan arvostuskysymys. Monelle Skoda on edelleen itä-automerkki ja sellaisena pysyy, vaikka tehtaasta osan omistaakin Volkkari. Sehän on taas vanha nazimerkki.

        Seatia arvostan paljon korkeammalle kuin skodaa, tulee sellainen valoisa mielikuva, skodasta taas tulee sellainen synkkä ja pimeä mielikuva.
        Seatista tulee myös mieleen aurinko ja hiekkarannat, lämpö, kesä ym.
        Skodasta heijastuu ankeus, kylmyys, köyhyys, pakonomaisuus ym


      • Miten meillä menee?
        Seat paras kirjoitti:

        Seatia arvostan paljon korkeammalle kuin skodaa, tulee sellainen valoisa mielikuva, skodasta taas tulee sellainen synkkä ja pimeä mielikuva.
        Seatista tulee myös mieleen aurinko ja hiekkarannat, lämpö, kesä ym.
        Skodasta heijastuu ankeus, kylmyys, köyhyys, pakonomaisuus ym

        Aurinko ja hiekkarannat ei kuitenkaan ole purrut yhtään, koska Seatin myynti Suomessa ei vedä. Seattia myytiin viime vuonna palttiarallaa 1400 autoa. Sukellusta edellliseen vuoteen oli yli 23 prosenttia.

        Näistä lähtökohdista edellinen kirjoitus profiloituukin Seat-kauppiaan tekemäksi, täytyyhän sitä jollain konstilla yrittää myyntiä kasvattaa.


      • miten meneekään
        Miten meillä menee? kirjoitti:

        Aurinko ja hiekkarannat ei kuitenkaan ole purrut yhtään, koska Seatin myynti Suomessa ei vedä. Seattia myytiin viime vuonna palttiarallaa 1400 autoa. Sukellusta edellliseen vuoteen oli yli 23 prosenttia.

        Näistä lähtökohdista edellinen kirjoitus profiloituukin Seat-kauppiaan tekemäksi, täytyyhän sitä jollain konstilla yrittää myyntiä kasvattaa.

        Seat on Suomessa pikkumerkki ja Skoda taasen Suomessa iso volyymimerkki. Vertailussa tämä on hyvä huomata. Länsimaista Suomi onkin Skodan osalta melkoinen positiivinen poikkeus, muualla länsieuroopassa Skoda on pikkumerkki. Eteläeuroopassa ei juuri näe lainkaan.
        Itäeurooppaan verrattuna Suomen markkinoilla Skoda on jäljessä ja myös Skodan myynti on romahtanut Suomessa ja alamäki jatkuu. Todennäköisesti tilanne paranee, kun uudet mallit tulevat ja niiden voimallinen karkkinointihan on jo alkanut.
        Skodahan on yksi mainostetuimmista automerkeistä Suomessa viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana ja sen aikana Skodan onkin myynyt hyvin ja kasvattanut markkinaosuuttaan ihan pohjilta yhdeksi Suomen suosituimmaksi autoksi. Ilman VW-konsernin tekniikkaa, osaamista markkinointipanostusta tämä ei olisi ollut mahdollista mitenkään.

        Seatin markkinointi on ollut Suomessa olematonta. Nyt sitäkin on hieman lisätty ja yksittäiset mallit, kuten Ibiza onkin ohittanut sisarmallin Fabian. Seatin markkinaosuus on viimeisen viiden vuoden aikana pyörinyt 15-17 suosituimpana merkkinä, Mazdan, Renaultin jne kanssa samoissa lukemissa. Tässä ei ole tapahtunut muutosta, joten mistään varsinaisesta syöksystä ei ole kyse. Syynä todennäköisesti sama kuin Skodienkin osalla eli uusien mallien odottelu ja yleinen automyynnin romahdus.

        Skodan brändistä voi tietysti puhua, mutta kuten jokainen tietää se brändi ei varmaan ole monenkaan mielestä mitenkään positiivinen brändinä. Skodan mielletään hyvin tavalliseksi volyymimalliksi, imago ei kummoinen. Eli ostajat, jotka haluavat autoltaan jotain muutakin kuin ihan peruskulkuvälinettä eivät varmaankaan päädy Skodaan.
        Sen sijaan vain välinettä luotettavaan liikkumiseen kohtuuhinnalla ovat tyytyväisiä Skodaan.
        Seatin osalta tilanne on hieman toinen. Senkään imago ei ole mitenkään häikäisevä. Hieman voimakkaampi ja persoonallinen muotoilukaan ei houkuttele samoja perustaviksia ja massakuluttajaryhmiä kuin Skodan mallit eikä imagokaan riitä varsinaisesti autoista jotain 'kicksejä' saavia.

        Skodan ja Seatin tekniikka on samaa kuin muissakin vag-autoissa, hintatasokin suunnilleen sama. Skodia voidaan tietty Suomessa hieman ylihinnoitella suosionsa vuoksi, mutta muiden ominaisuuksien perusteella ei siihen ei löydy kyllä perusteita.

        Ennenkaikkea markkinointi, mutta myös hinnoittelu ja muotoilukin on tärkein syy volyymimallien pysymisenä myyntilistojen kärjessä. Autojen tekniikka yms asiat ovat kaikissa volyymimalleissa tarpeeksi hyvällä tasolla.


      • make.
        miten meneekään kirjoitti:

        Seat on Suomessa pikkumerkki ja Skoda taasen Suomessa iso volyymimerkki. Vertailussa tämä on hyvä huomata. Länsimaista Suomi onkin Skodan osalta melkoinen positiivinen poikkeus, muualla länsieuroopassa Skoda on pikkumerkki. Eteläeuroopassa ei juuri näe lainkaan.
        Itäeurooppaan verrattuna Suomen markkinoilla Skoda on jäljessä ja myös Skodan myynti on romahtanut Suomessa ja alamäki jatkuu. Todennäköisesti tilanne paranee, kun uudet mallit tulevat ja niiden voimallinen karkkinointihan on jo alkanut.
        Skodahan on yksi mainostetuimmista automerkeistä Suomessa viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana ja sen aikana Skodan onkin myynyt hyvin ja kasvattanut markkinaosuuttaan ihan pohjilta yhdeksi Suomen suosituimmaksi autoksi. Ilman VW-konsernin tekniikkaa, osaamista markkinointipanostusta tämä ei olisi ollut mahdollista mitenkään.

        Seatin markkinointi on ollut Suomessa olematonta. Nyt sitäkin on hieman lisätty ja yksittäiset mallit, kuten Ibiza onkin ohittanut sisarmallin Fabian. Seatin markkinaosuus on viimeisen viiden vuoden aikana pyörinyt 15-17 suosituimpana merkkinä, Mazdan, Renaultin jne kanssa samoissa lukemissa. Tässä ei ole tapahtunut muutosta, joten mistään varsinaisesta syöksystä ei ole kyse. Syynä todennäköisesti sama kuin Skodienkin osalla eli uusien mallien odottelu ja yleinen automyynnin romahdus.

        Skodan brändistä voi tietysti puhua, mutta kuten jokainen tietää se brändi ei varmaan ole monenkaan mielestä mitenkään positiivinen brändinä. Skodan mielletään hyvin tavalliseksi volyymimalliksi, imago ei kummoinen. Eli ostajat, jotka haluavat autoltaan jotain muutakin kuin ihan peruskulkuvälinettä eivät varmaankaan päädy Skodaan.
        Sen sijaan vain välinettä luotettavaan liikkumiseen kohtuuhinnalla ovat tyytyväisiä Skodaan.
        Seatin osalta tilanne on hieman toinen. Senkään imago ei ole mitenkään häikäisevä. Hieman voimakkaampi ja persoonallinen muotoilukaan ei houkuttele samoja perustaviksia ja massakuluttajaryhmiä kuin Skodan mallit eikä imagokaan riitä varsinaisesti autoista jotain 'kicksejä' saavia.

        Skodan ja Seatin tekniikka on samaa kuin muissakin vag-autoissa, hintatasokin suunnilleen sama. Skodia voidaan tietty Suomessa hieman ylihinnoitella suosionsa vuoksi, mutta muiden ominaisuuksien perusteella ei siihen ei löydy kyllä perusteita.

        Ennenkaikkea markkinointi, mutta myös hinnoittelu ja muotoilukin on tärkein syy volyymimallien pysymisenä myyntilistojen kärjessä. Autojen tekniikka yms asiat ovat kaikissa volyymimalleissa tarpeeksi hyvällä tasolla.

        Miksi taksi-autoilijat ja poliisit siirtyvät Octaviaan?

        En ole koskaan nähnyt pirssinä enkä poliisilla esim. Golfia, Seatia, Focusta, Meganea, Kiiaa tai Corollaa..

        Olisko se vaan simply clever?


      • kirppu___
        make. kirjoitti:

        Miksi taksi-autoilijat ja poliisit siirtyvät Octaviaan?

        En ole koskaan nähnyt pirssinä enkä poliisilla esim. Golfia, Seatia, Focusta, Meganea, Kiiaa tai Corollaa..

        Olisko se vaan simply clever?

        Poliisi kilpailuttaa auto-ostot eu:ssa. Eli hinta ratkaisee. Siviilimallisia autoja on taas useimpia merkkejä.


      • make.
        kirppu___ kirjoitti:

        Poliisi kilpailuttaa auto-ostot eu:ssa. Eli hinta ratkaisee. Siviilimallisia autoja on taas useimpia merkkejä.

        Siis hinta/laatusuhde ratkaisee..ei pelkkä hinta..


      • Suomi on
        miten meneekään kirjoitti:

        Seat on Suomessa pikkumerkki ja Skoda taasen Suomessa iso volyymimerkki. Vertailussa tämä on hyvä huomata. Länsimaista Suomi onkin Skodan osalta melkoinen positiivinen poikkeus, muualla länsieuroopassa Skoda on pikkumerkki. Eteläeuroopassa ei juuri näe lainkaan.
        Itäeurooppaan verrattuna Suomen markkinoilla Skoda on jäljessä ja myös Skodan myynti on romahtanut Suomessa ja alamäki jatkuu. Todennäköisesti tilanne paranee, kun uudet mallit tulevat ja niiden voimallinen karkkinointihan on jo alkanut.
        Skodahan on yksi mainostetuimmista automerkeistä Suomessa viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana ja sen aikana Skodan onkin myynyt hyvin ja kasvattanut markkinaosuuttaan ihan pohjilta yhdeksi Suomen suosituimmaksi autoksi. Ilman VW-konsernin tekniikkaa, osaamista markkinointipanostusta tämä ei olisi ollut mahdollista mitenkään.

        Seatin markkinointi on ollut Suomessa olematonta. Nyt sitäkin on hieman lisätty ja yksittäiset mallit, kuten Ibiza onkin ohittanut sisarmallin Fabian. Seatin markkinaosuus on viimeisen viiden vuoden aikana pyörinyt 15-17 suosituimpana merkkinä, Mazdan, Renaultin jne kanssa samoissa lukemissa. Tässä ei ole tapahtunut muutosta, joten mistään varsinaisesta syöksystä ei ole kyse. Syynä todennäköisesti sama kuin Skodienkin osalla eli uusien mallien odottelu ja yleinen automyynnin romahdus.

        Skodan brändistä voi tietysti puhua, mutta kuten jokainen tietää se brändi ei varmaan ole monenkaan mielestä mitenkään positiivinen brändinä. Skodan mielletään hyvin tavalliseksi volyymimalliksi, imago ei kummoinen. Eli ostajat, jotka haluavat autoltaan jotain muutakin kuin ihan peruskulkuvälinettä eivät varmaankaan päädy Skodaan.
        Sen sijaan vain välinettä luotettavaan liikkumiseen kohtuuhinnalla ovat tyytyväisiä Skodaan.
        Seatin osalta tilanne on hieman toinen. Senkään imago ei ole mitenkään häikäisevä. Hieman voimakkaampi ja persoonallinen muotoilukaan ei houkuttele samoja perustaviksia ja massakuluttajaryhmiä kuin Skodan mallit eikä imagokaan riitä varsinaisesti autoista jotain 'kicksejä' saavia.

        Skodan ja Seatin tekniikka on samaa kuin muissakin vag-autoissa, hintatasokin suunnilleen sama. Skodia voidaan tietty Suomessa hieman ylihinnoitella suosionsa vuoksi, mutta muiden ominaisuuksien perusteella ei siihen ei löydy kyllä perusteita.

        Ennenkaikkea markkinointi, mutta myös hinnoittelu ja muotoilukin on tärkein syy volyymimallien pysymisenä myyntilistojen kärjessä. Autojen tekniikka yms asiat ovat kaikissa volyymimalleissa tarpeeksi hyvällä tasolla.

        poikkeusmarkkina, täällä on sodanjälkeisen länsituotteiden tuontisäännöstelyn, YYA:n, idän bilateraalikaupan ja sosialistisen enemmistöpolitiikan myötä ollut aina vahva suuntaus itäblokin autoihin, auto on toiminut myös osaltaan ideologian artefaktina. Korkeimmillaan se oli tietenkin Ladan ja Mossen kulta-aikoina mutta hyvin myy edelleen myös Skoda.


    • RrT

      Seat myy maailmalla monin verroin enemmän kuuin Skoda. Tarkistapa tosi asiat. Skodan Suomen myynti on KIRPUNPASKA Seatin volyymiin verrattuna. Siksi Seatille on suhteellisen sama myykö Seat samat kuin Skoda. Kärkipaikka olisi helposti otettavissa, jos se haluttaisi Suomessa tehdä.

      • make.

        Kuule, tuskin on kärkipaikka otettavissa, sillä Seat on niin tökerösti muotoiltu.


      • ei pidä paikkaansa

      • miten verrataan
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Olet taas joku pösilö joka alkaa inttää totuuksiaan mutupohjalta.

        Viime vuonna EU Efta-alueella rekisteröitiin SEATEJA 240809kpl ja
        SKODIA 455370kpl. Mihin arvelet Seatin myyneen yli 200000 autoa jotta olisi edes tasoissa Skodan kanssa?
        Ja tässä faktaa:
        http://www.acea.be/images/uploads/files/20121214_PRPC-FINAL-1211.pdf

        Ei kai kukaan ole väittänyt etteikö Skodia myydä enemmän EU-Efta-alueella kuin Seatteja. Kuuluuhan itäeurooppakin, jossa Skoda on täysin ylivoimainen, käytännössä kokonaan EU:hun.

        Jos katsotaan pelkästään länsieurooppaa (sama linkki), niin luvut muuttuvat täysin, mutta ovat edelleen Skodan eduksi n 70.000 auton verran (Skoda: 344029 kpl, Seat: 270649 kpl). Melkoinen ero koko EU Efta-alueeseen.
        Ja jos tuosta vielä poistettaisiin Saksa, niin miten kävisikään. Tunnettuahan on, että Saksa on itäeurooppalaisten siirtotyöväen osalta melkoinen uuskotimaa. Ja jos vielä muusta länsieuroopasta Skodan myyntimäärien osalta täysin poikkeava Suomikin, niin taitaapa ollakin jo päinvastainen tilanne.

        No tällainenhan on turhanaikaista ja ehkäpäpä hieman typerääkin spekulointia. Se on selvä, että Skoda on maailmankin mittakaavassa isompi merkki kuin Seat. Johan tehtaan tuotantokapasiteettikin on ihan eri luokkaa.


      • Kirpunpaska
        miten verrataan kirjoitti:

        Ei kai kukaan ole väittänyt etteikö Skodia myydä enemmän EU-Efta-alueella kuin Seatteja. Kuuluuhan itäeurooppakin, jossa Skoda on täysin ylivoimainen, käytännössä kokonaan EU:hun.

        Jos katsotaan pelkästään länsieurooppaa (sama linkki), niin luvut muuttuvat täysin, mutta ovat edelleen Skodan eduksi n 70.000 auton verran (Skoda: 344029 kpl, Seat: 270649 kpl). Melkoinen ero koko EU Efta-alueeseen.
        Ja jos tuosta vielä poistettaisiin Saksa, niin miten kävisikään. Tunnettuahan on, että Saksa on itäeurooppalaisten siirtotyöväen osalta melkoinen uuskotimaa. Ja jos vielä muusta länsieuroopasta Skodan myyntimäärien osalta täysin poikkeava Suomikin, niin taitaapa ollakin jo päinvastainen tilanne.

        No tällainenhan on turhanaikaista ja ehkäpäpä hieman typerääkin spekulointia. Se on selvä, että Skoda on maailmankin mittakaavassa isompi merkki kuin Seat. Johan tehtaan tuotantokapasiteettikin on ihan eri luokkaa.

        No siinähän tuli sitten ammuttua alas edellä ollut RrT- nickiä käyttävän hemmon letkautus.


    • KYR:N-JATKE

      Auto ja sen tarkoitus

      Käsittääkseni autolla, on edetä paikasta A paikkaan
      B, se tapahtuu Suomessa lakisääteisten nopeusrajoitusten puitteissa.
      Kaupungeissa se on yleensä 50-60km/h ja taajaman ulkopuolella 80-120km/h

      Kysymys kuuluu, mikä v'''''tun merkitys on millä autolla me ajamme, kunhan naapuri
      on kateellinen ja jos ei ole, niin sehän on hänen ongelmansa.

      • rahaa se vaan on

        Olsikos vaikka niin, että toisella matkan tekee mukavammin kuin toisella ja toisessa on isommat tilat kuin toisessa ja kukin tarpeittensa, halujensa ja varojensa mukaan.
        Tahtoo olla aina kuitenkin niin, että niillä joilla ei ole varaa parempaan autoon vetää aina tämä paikasta a paikkaan b kortin esiin.


      • järjen hiven
        rahaa se vaan on kirjoitti:

        Olsikos vaikka niin, että toisella matkan tekee mukavammin kuin toisella ja toisessa on isommat tilat kuin toisessa ja kukin tarpeittensa, halujensa ja varojensa mukaan.
        Tahtoo olla aina kuitenkin niin, että niillä joilla ei ole varaa parempaan autoon vetää aina tämä paikasta a paikkaan b kortin esiin.

        Mikäli tuotteet ovat identtisiä, pieniä himmelieroja lukuunottamatta, niin vain typerys maksaa tuotteen merkistä enemmän.

        Eli koska Seat Toledo ja Skoda Rapid ovat 99% samoja tuotteita, niin miksi maksaa Skodasta enemmän? Rahaa voi tuhlata/sioittaa järkevämminkin...


    • Kirpunpaska

      Nämä Seatin kehumiset eivät oikeastaan kuulu Skoda-palstalle, mutta kun alkuun on päästy niin jatketaan nyt sitten. Vai myy Seat maailmalla enemmän kuin Skoda? Maailma ei ole yhtä kuin Espanja ja Portugali, siellä merkki ehkä käy ihmisille, mutta oishan se kiva nähdä tilastoja, että oikein maailmallakin sitä ostetaan.

      Saksa on iso automaa, mutta sielläkin Seatin myynti takkuaa. Viime vuonna rekisteröitiin Seattia Saksassa 68 tuhatta kappaletta, kun taas Skodaa rekisteröitiin tuplasti sen verran eli 147 tuhatta autoa. http://www.kba.de/cln_030/nn_330190/SharedDocs/Publikationen/PM/n__12__12__pdf,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/n_12_12_pdf.pdf Mutta ehkä Saksassakin kärkipaikka olisi otettavissa jos vain haluttaisiin, heh heh....

      Saksa on muutenkin järkimaa, Toyotaakin arvostetaan vähemmän kuin Skodaa, ja ylipäätään kaikkien japanilaisten myynti on pienempää kuin esim. Skodan.

      • luonnollista eikös

        Toki Saksassa, Tsekin naapurissa, Skoda myy. Saksan itäeurooppalaiset, etenkin Tsekeistä tulleet, tietysti hankkivat miellellään exkotimaassaan koottuja autoja. Luonnollista. Silti Saksankin suhteelliset myyntimäärät ovat vielä kaukana itäeuroopan vastaavista Skodan osalta.
        Jokaisessa maassa löytyy joku merkki, joka on suosittu halvempi volyymimerkki vähävaraisempien keskuudessa. Myös Euroopan autoparatiisissa Saksassa.


      • tatu
        luonnollista eikös kirjoitti:

        Toki Saksassa, Tsekin naapurissa, Skoda myy. Saksan itäeurooppalaiset, etenkin Tsekeistä tulleet, tietysti hankkivat miellellään exkotimaassaan koottuja autoja. Luonnollista. Silti Saksankin suhteelliset myyntimäärät ovat vielä kaukana itäeuroopan vastaavista Skodan osalta.
        Jokaisessa maassa löytyy joku merkki, joka on suosittu halvempi volyymimerkki vähävaraisempien keskuudessa. Myös Euroopan autoparatiisissa Saksassa.

        Eiks itä-eurooppalaiset ihmiset ole kuitenkin keskimäärin fiksumpia kuin länsi-eurooppalaiset?


      • tosi luonnollista
        luonnollista eikös kirjoitti:

        Toki Saksassa, Tsekin naapurissa, Skoda myy. Saksan itäeurooppalaiset, etenkin Tsekeistä tulleet, tietysti hankkivat miellellään exkotimaassaan koottuja autoja. Luonnollista. Silti Saksankin suhteelliset myyntimäärät ovat vielä kaukana itäeuroopan vastaavista Skodan osalta.
        Jokaisessa maassa löytyy joku merkki, joka on suosittu halvempi volyymimerkki vähävaraisempien keskuudessa. Myös Euroopan autoparatiisissa Saksassa.

        "Jokaisessa maassa löytyy joku merkki, joka on suosittu halvempi volyymimerkki vähävaraisempien keskuudessa"

        onko se merkki Espanjassa sitten Seat?

        Skoda ei kuitenkaan ole halvempi volyymimerkki, koska sen hinta pyörii samoissa haarukoissa kuin muiden vastaavankokoisten autojen hinnat. Ei Skoda ole Suomessa eikä Saksassakaan mikään halpismerkki.


    • soppatykki____

      "Saksa on muutenkin järkimaa, Toyotaakin arvostetaan vähemmän kuin Skodaa, ja ylipäätään kaikkien japanilaisten myynti on pienempää kuin esim. Skodan."

      Höpö höpö. Japseilla on tuontitullit ja lisäksi äärimmäinen luotettavuus ei ole niin tarpeellista kun autoilla ei ajeta keskimäärin 18 vuotta. Vai mahtaako se Ranskakin olla järkimaa kun myydään pääasiassa ranskiksia.

      Luulisin rapidille olevan kysyntää. En tiedä mikä päähänpinttymä jostakin verhoilun muovista monilla on. Jos se on muovia niin se on muovia - ei se parempi muovi auta siinä kun vikavalot palaa autossa moottoritien laidassa. Jos vuotoa on muihin merkkeihin niin varmasti myös tuotteiden laadulla on vaikutusta - ei pelkällä laatuvaikutelmalla.

      • Occuilija

        Kävin katsomassa Rapidia. Hivenen ristiriitaisen tunnelman jätti, koska haluan ajettavuudeltaan hyvän ja hyvin varustellun auton, jolla ajan enimmäkseen yksin. Siis en tarvitse isoa autoa.

        Ajo-ominaisuudet ovat varmaan loistavat, onhan akseliväli jopa pitempi kuin Occussa. Peräkontti on iso. Sisätilat ovat loistavat 4 hengelle, mikä riittää, koska autossani tuskin koskaan on 5 henkeä. Muotoilu ja henki edustavat käytännöllisyyttä mitä arvostan autossa kaukoitäläisten taideteosten sijasta.

        Mutta mutta.... Ksenonvaloja ei ole Elegancessakaan eikä saa edes lisähintaan. Etupenkin selkänojan säätö on japanilaistyylinen pykälittäinen jousta vastaan oleva lukitusvipusäätö. Ristiselän säätöä en pikaisessa tarkastelussa huomannut. Korkeussäätö kylläkin on. Olin odottanut parhaiten varustellulta mallilta vähintään samaa kuin mitä nykyinen Occu Elegance on. Miksei myös pienessä tai keskisuuressa autossa voi olla varustelu viimeisen päälle? Sellaisen ostajia varmaan löytyisi niistä, jotka tähtäävät pieneen polttoaineenkulutukseen ympäristösyistä.

        Niinpä myös seuraava autoni tulee varmaan olemaan Occu, vaikka Rapidin tilat riittäisivät.

        Saa nähdä mitä autolehdet sanovat. Varmaan luokittelevat Rapidin pieneen keskiluokkaan tai jotenkin sinne päin. Kooltaan se on kuitenkin selvää keskiluokkaa ja esim. Volvo 40 joutaisi luokitella pikkuautoksi.


      • Kirpunpaska

        Minä totesin jo vuonna 1984 Hampurissa käydessäni että saksalaiset eivät jaappanilaisia autoja paljon arvosta. Taksitolpalla oli näitä saksalaisia autoja ja muutama Honda Accord. Huutelivat minulle, että "älä vaan niiden japanilaisten kärryjen kyytiin mene, tule tänne."

        Saksalainen arvioi hinta/laatusuhteen tarkasti ja valitsee mieluummin eurooppalaisen auton kuin japanilaisen. Skodahan on saksalaisten silmissä tuontiauto, mutta on silti saanut paljon jalansijaa.

        Ni- in, ja puhe oli verrata Seatin ja Skodan myyntiä, ei ole vielä tullut esiin, missä on se Seatin maailmanlaajuinen suosio.


      • ei edes skodaa
        Kirpunpaska kirjoitti:

        Minä totesin jo vuonna 1984 Hampurissa käydessäni että saksalaiset eivät jaappanilaisia autoja paljon arvosta. Taksitolpalla oli näitä saksalaisia autoja ja muutama Honda Accord. Huutelivat minulle, että "älä vaan niiden japanilaisten kärryjen kyytiin mene, tule tänne."

        Saksalainen arvioi hinta/laatusuhteen tarkasti ja valitsee mieluummin eurooppalaisen auton kuin japanilaisen. Skodahan on saksalaisten silmissä tuontiauto, mutta on silti saanut paljon jalansijaa.

        Ni- in, ja puhe oli verrata Seatin ja Skodan myyntiä, ei ole vielä tullut esiin, missä on se Seatin maailmanlaajuinen suosio.

        Käy japanissa toteamassa mitä autoja suosivat taksissa, et näe saksalaisia ollenkaan vaan japanilaisten omia merkkejä. Maassa maan tavalla. Eivät arvosta saksalaisia merkkejä koska ovat itse etevämpiä autonrakentajia.


      • Japsia ei ainakaan
        ei edes skodaa kirjoitti:

        Käy japanissa toteamassa mitä autoja suosivat taksissa, et näe saksalaisia ollenkaan vaan japanilaisten omia merkkejä. Maassa maan tavalla. Eivät arvosta saksalaisia merkkejä koska ovat itse etevämpiä autonrakentajia.

        Koska ovat omasta mielestään ja SINUN mielestäsi etevämpiä autonrakentajia.


      • valitettavasti.
        Japsia ei ainakaan kirjoitti:

        Koska ovat omasta mielestään ja SINUN mielestäsi etevämpiä autonrakentajia.

        Siitähän japanin autoteollisuus alkoi kun japsit kävivät euroopassa vakoilemassa autonvalmistusta ja sitten alkoivat tekemään itse ja paremmin.


      • eipä valittamista
        valitettavasti. kirjoitti:

        Siitähän japanin autoteollisuus alkoi kun japsit kävivät euroopassa vakoilemassa autonvalmistusta ja sitten alkoivat tekemään itse ja paremmin.

        Eivät tainneet kyllä käydä vakoilemassa Skodaa. Volkkaria varmaankin. No varsinainen alkuperäinen tsekkiläinen/tsekkoslovakkialainen Skoda on hävinnytkin, mutta saksalainen Skoda voi hyvin Suomessa. Kopio sekin...


      • kopi kopi
        eipä valittamista kirjoitti:

        Eivät tainneet kyllä käydä vakoilemassa Skodaa. Volkkaria varmaankin. No varsinainen alkuperäinen tsekkiläinen/tsekkoslovakkialainen Skoda on hävinnytkin, mutta saksalainen Skoda voi hyvin Suomessa. Kopio sekin...

        Tiedoksi, että ensimmäinen Datsunin moottorihan oli aikanaan kopioitu englantilaisesta Minin moottorista.

        Skoda ei muuten ole mikään kopio, vaan konsernin aito rinnakkaismerkki.


      • kopioita kopioita
        kopi kopi kirjoitti:

        Tiedoksi, että ensimmäinen Datsunin moottorihan oli aikanaan kopioitu englantilaisesta Minin moottorista.

        Skoda ei muuten ole mikään kopio, vaan konsernin aito rinnakkaismerkki.

        Mitä eroa kopiolla ja rinnakkaismerkillä?
        Skodan tekniikka kopioitu volkkarista. Esim uuteen ocuun tulee sama uusi alusta, joka jo on ollut konsernin muissa saman luokan autoissa eli Golffissa, Leonissa ja A3. Se ei ole Skodan tekniikkaa, vaan vw-konsernin.


      • tsek koslovakia
        kopioita kopioita kirjoitti:

        Mitä eroa kopiolla ja rinnakkaismerkillä?
        Skodan tekniikka kopioitu volkkarista. Esim uuteen ocuun tulee sama uusi alusta, joka jo on ollut konsernin muissa saman luokan autoissa eli Golffissa, Leonissa ja A3. Se ei ole Skodan tekniikkaa, vaan vw-konsernin.

        Skoda on Tatran rinnakkaismerkki, jos katsot kuvia niin selvää sukunäköä näissä itäblokin kukkasissa on.


      • Oliko kopio?
        kopi kopi kirjoitti:

        Tiedoksi, että ensimmäinen Datsunin moottorihan oli aikanaan kopioitu englantilaisesta Minin moottorista.

        Skoda ei muuten ole mikään kopio, vaan konsernin aito rinnakkaismerkki.

        Datsunin kone kesti ajella pari-kolmesataatuhatta kilsaa kun minin
        kone porsi jo sadassatuhannessa tai jo paljon sitä ennen.
        Mossen kone oli BMW:n kopio


      • ginger.
        Oliko kopio? kirjoitti:

        Datsunin kone kesti ajella pari-kolmesataatuhatta kilsaa kun minin
        kone porsi jo sadassatuhannessa tai jo paljon sitä ennen.
        Mossen kone oli BMW:n kopio

        En muista mossessa olleen suoraa kuutoskonetta..ehkä elitessä ja purkki kaviaaria hanskalokerossa varmisti kaupat..


      • gynther.
        Oliko kopio? kirjoitti:

        Datsunin kone kesti ajella pari-kolmesataatuhatta kilsaa kun minin
        kone porsi jo sadassatuhannessa tai jo paljon sitä ennen.
        Mossen kone oli BMW:n kopio

        Ei kukaan jaksa ajella datsunilla pari-kolmesataatonnia..


      • tatsun
        gynther. kirjoitti:

        Ei kukaan jaksa ajella datsunilla pari-kolmesataatonnia..

        Muistan kun 100 amppeeriseen tehtiin sadassatuhannessa koneremontti.


      • Kipi kapi kopi
        kopioita kopioita kirjoitti:

        Mitä eroa kopiolla ja rinnakkaismerkillä?
        Skodan tekniikka kopioitu volkkarista. Esim uuteen ocuun tulee sama uusi alusta, joka jo on ollut konsernin muissa saman luokan autoissa eli Golffissa, Leonissa ja A3. Se ei ole Skodan tekniikkaa, vaan vw-konsernin.

        Silti se ei ole mitään kopiointia, vaan konsernin yhteistuumin harkittu toimenpide. Skodan moottori ole kopio Volkkarin moottorista, vaan se on ihan sama ja samoista osista koottu.


      • potaskaa pussissa
        Kipi kapi kopi kirjoitti:

        Silti se ei ole mitään kopiointia, vaan konsernin yhteistuumin harkittu toimenpide. Skodan moottori ole kopio Volkkarin moottorista, vaan se on ihan sama ja samoista osista koottu.

        Volkkarin moottorit (ainakin osa) tulevat jo jakohihnalla, Skodissa käytetään vielä surkeaksi todettua ketjua.

        Skodaan käytetään siis edelleen Volkkarin II-laadun ala-arvoisia jämäosia!


      • terskis.
        tsek koslovakia kirjoitti:

        Skoda on Tatran rinnakkaismerkki, jos katsot kuvia niin selvää sukunäköä näissä itäblokin kukkasissa on.

        Hei man, siirry jo tälle vuosituhannelle..


      • late.
        potaskaa pussissa kirjoitti:

        Volkkarin moottorit (ainakin osa) tulevat jo jakohihnalla, Skodissa käytetään vielä surkeaksi todettua ketjua.

        Skodaan käytetään siis edelleen Volkkarin II-laadun ala-arvoisia jämäosia!

        Omalla Octavia 1,8 tsi Combilla ajettu jo 156 tkm, eikä ketju ole koskaan rallattanut. Lisäksi öljynkulutus ihan kohtuullista, joten todella hyvän valinnan olen tehnyt.

        Ei ainakaan tähän 1,8 tsi -koneeseen kaivata kalliit huollot vaativaa kuminauhaa jakopäähän.


      • skoda b-laatu
        terskis. kirjoitti:

        Hei man, siirry jo tälle vuosituhannelle..

        Ei historiaa voi muuttaa.
        Etkö sitä tiedä?


    • jääskraba

      Joku oli jättänyt kahvihuoneen pöydälle Skoda korruptio lehden sieltä huomasin rapidin ihmeellisen varusteen. Jääskraba on telineessä bensaluukun sisällä oikea insinöörin oivallus. Yleesä jokainen starttaa autonsa ensin vähän lämpeämään ja skrabailee sitten. Mielestäni se skraba on helpompi ottaa auton sisältä ja palauttaa myös sisälle, kuin mennä sinne bensaluukulle pari kertaa.

    • äly hoi

      Kait sen raapan voi irroittaa sieltä bensaluukusta, häh ?
      Tuskin siitä auton takuu raukeaa vaikka tunkee sraban perse silmään.

      • kakkanen skraba?

        Sielläkö sinä sitä yleensä säilytät?


      • äly hoi
        kakkanen skraba? kirjoitti:

        Sielläkö sinä sitä yleensä säilytät?

        Pyllyyn on kiva laittaa vaikka mitä esineitä, etenkin pamppu-mallisia. Me skodapojat vaan olemme avarakatseisia muutenkin, kuin upeiden autojemme suhteen.


    • Stasin kätyri

      Ei näissä Skoda Trabanteissa ole takuuta!

    • kylmää faktaa

      Ainakin henkilökohtaisesti miettisin hyvin tarkkaan kumpaan rahani laittaisin Seat vai Skoda akselilla.

      Katsotaampa mitä noin 20 t€ hinnalla oikein saa;

      Rapid: 1,2 85 TSI Elegance 20862.-
      Rapid: 1,2 105 TSI Ambition 20660.-

      Toledo: 1,4 TSI Reference DSG 20660.-
      Toledo 1,6 TDI 105 Reference 20991.-

      Jo tämä suppea vertailu kertoo, että Seatissa saat tehokkaamman moottorivaihtoehdon tai halutessasi jopa diesel moottorillisen auton samalla hinnalla.
      Varusteeissa on varmasti eroa, mutta autothan ovat muuten identtiset keulamerkkiä lukuunottamatta. Auton perustarkoitushan lienee ihmisten ja tavaroiden kuljetus haluttuun paikkaan.

      Vain typerys valitsee Skoda Rapidin kuljetustarpeidensa tyydyttämiseen!

      • Kalle Karvalakki

        No siinähän se nyt sitten tuli. Jossain aikaisemmin kirjoitin, että jos jotain haluaa vertailla, niin pitää olla molemmissa autoissa samantasoiset varusteet niin että vertailu on oikeutettu.

        Reference on Seatin karvalakimpi malli, Elegance taas on Skodan paremmin varusteltu malli. Vähän kuin vertailisi sikanautaa ja vähärasvaista paistijauhelihaa keskenään.

        Mutta koska kirjoitus oli pelkästään provoilutarkoituksessa laitettu, en lähde sitä oikomaan. Jokainen voi itse toki päättää, millä perusteella autonsa valitsee. Hinnat alkaen- voi kuitenkin joskus tuottaa pettymyksen.


      • jäätävää faktaa
        Kalle Karvalakki kirjoitti:

        No siinähän se nyt sitten tuli. Jossain aikaisemmin kirjoitin, että jos jotain haluaa vertailla, niin pitää olla molemmissa autoissa samantasoiset varusteet niin että vertailu on oikeutettu.

        Reference on Seatin karvalakimpi malli, Elegance taas on Skodan paremmin varusteltu malli. Vähän kuin vertailisi sikanautaa ja vähärasvaista paistijauhelihaa keskenään.

        Mutta koska kirjoitus oli pelkästään provoilutarkoituksessa laitettu, en lähde sitä oikomaan. Jokainen voi itse toki päättää, millä perusteella autonsa valitsee. Hinnat alkaen- voi kuitenkin joskus tuottaa pettymyksen.

        Sinulle taitaa olla autoissa olevien "himmeleiden" määrä tärkeämpi kuin itse auto ominaisuuksineen.

        Jos tulet onnellisemmaksi ostaessasi 1,2 TSI Rapidin kaikilla himmeleillä jos vaihtoehtona on "paremmalla" moottorilla ja automaatilla oleva Toledo -> samaan hintaan, niin ole ihan hyvä vaan. Osoitatpahan oman yksinkertaisuutesi.

        Naisellasi (jos sellaista on) on varmaan silikonit niin ryntäissä kuin persiissäkin....


      • elegance.

        Jatkossa Oculla ajavat nousevat tämän taisteluparin yläpuolelle..


      • Laskelmoija

        Auton suurin kustannus on usein ARVONALENNUS.

        Vaikka ylempänä spekulointia jälleenmyyntiarvosta välteltiin, sillä on siis jopa ratlkaiseva vaikutus kokonaiskustannuksiin, jos autoa pitää vain muutaman vuoden.
        Tyypillisesti parhaiten arvo säilyy pikkuautoilla sekä eniten myydyillä malleilla. Eli näitä ovat juuri Skodan, Tojon ja Volkkarin mallit. Seat ei tähän porukkaan kuulu mutta käytettynä se sitä vastoin on edullinen ostos. Mutta ei välttämättä uutena.

        Toisekseen niin autoverotukseen kuin käyttömaksuunkin vaikuttaa kulutus ja sen takia pienempi moottori saattaa olla aivan järkevä valinta (siis 1.2l TSI 1.4 TSI:n sijaan).

        Pelkkä auton hinta on vasta alkua menoille kun esim huoltokustannuksina se sama hinta maksetaan toiseen kertaan auton eliniän aikana.


      • Kalle Karvalakki
        jäätävää faktaa kirjoitti:

        Sinulle taitaa olla autoissa olevien "himmeleiden" määrä tärkeämpi kuin itse auto ominaisuuksineen.

        Jos tulet onnellisemmaksi ostaessasi 1,2 TSI Rapidin kaikilla himmeleillä jos vaihtoehtona on "paremmalla" moottorilla ja automaatilla oleva Toledo -> samaan hintaan, niin ole ihan hyvä vaan. Osoitatpahan oman yksinkertaisuutesi.

        Naisellasi (jos sellaista on) on varmaan silikonit niin ryntäissä kuin persiissäkin....

        Kun ei pysty asiallisesti kirjoittelemaan, niin edellä oleva on tuloksena.

        Edelleenkin pätee se, mitä kirjoitin, Kahta asiaa ei ole mielekästä hinnan suhteen vertailla jos ne eivät ole vertailukelpoisia. Ihan turhaa on verrata jaloviinaa ja kolmen tähden konjakkia. Toinen on halvempaa siksi koska se on halvempaa.

        Jos tule onnelliseksi ostamalla kaikkein surkeimmin varustellun auton ja kehut että se oli edlullisempi kuin paremmin varusteltu malli, nin ei se ole minulta pois.


      • hyytävää faktaa
        Kalle Karvalakki kirjoitti:

        Kun ei pysty asiallisesti kirjoittelemaan, niin edellä oleva on tuloksena.

        Edelleenkin pätee se, mitä kirjoitin, Kahta asiaa ei ole mielekästä hinnan suhteen vertailla jos ne eivät ole vertailukelpoisia. Ihan turhaa on verrata jaloviinaa ja kolmen tähden konjakkia. Toinen on halvempaa siksi koska se on halvempaa.

        Jos tule onnelliseksi ostamalla kaikkein surkeimmin varustellun auton ja kehut että se oli edlullisempi kuin paremmin varusteltu malli, nin ei se ole minulta pois.

        Poikien kanssa tehtiin aikoinaan konjakkitesti. Pyydettiin baarimikkoa laittamaan jokaiselle 3 lasia, joissa yhdessä laadukasta Renault konjakkia, yhteen Monopol konua ja yhteen 3 tähden jallua.

        Vanhoina "juoppoina" maistelimme ja arvuuttelimme eroja.

        Yhteinen lopputulos oli:
        1. 3 tähden jallu
        2. Renault
        3. Monopol

        -> se "kalliimpi" ei ole aina parasta...

        Kaikkea voi verrata, kyse on VAIN siitä mitä arvostaa. Sinä arvostat himmeleitä eli leluja autossasi, et autoa.
        Moni arvostaa autossa moottoria ja automaatin tuomaa mukavuutta ja himmeleiden puuttumisesta johtuvaa huolettomuutta.
        Myönnä nyt helkutissa omat arvosi, niin selviät tästä vielä jonkinlaisella "arvostuksella", etkä osottaudu tyypilliseksi Skeida pelleksi.


      • Naurettava jankutus
        hyytävää faktaa kirjoitti:

        Poikien kanssa tehtiin aikoinaan konjakkitesti. Pyydettiin baarimikkoa laittamaan jokaiselle 3 lasia, joissa yhdessä laadukasta Renault konjakkia, yhteen Monopol konua ja yhteen 3 tähden jallua.

        Vanhoina "juoppoina" maistelimme ja arvuuttelimme eroja.

        Yhteinen lopputulos oli:
        1. 3 tähden jallu
        2. Renault
        3. Monopol

        -> se "kalliimpi" ei ole aina parasta...

        Kaikkea voi verrata, kyse on VAIN siitä mitä arvostaa. Sinä arvostat himmeleitä eli leluja autossasi, et autoa.
        Moni arvostaa autossa moottoria ja automaatin tuomaa mukavuutta ja himmeleiden puuttumisesta johtuvaa huolettomuutta.
        Myönnä nyt helkutissa omat arvosi, niin selviät tästä vielä jonkinlaisella "arvostuksella", etkä osottaudu tyypilliseksi Skeida pelleksi.

        Älä nyt viitsi iso mies. Olet ihan mettässä juttuinesi. Kaikkea tosiaan voi verrata, mutta vertailussa ei ole mitään pohjaa, silloin jos vertailtavat tuotteet eivät ole yhteismitallisia.

        Eihän ole mitään järkeä verrata 20 tuuman lcd-näyttöistä telkkaria 56 tuuman plasma-töllöön. Vai onko?

        Jos vertailun perusteluina on vain pelkkä ostohinta, silloinhan voit vertailla vaikkapa Daciaa ja Seatia keskenään. Miksi et sitten valitsisi Daciaa, silloin ei ainakaan himmelit pelaa mitään roolia?


      • jäätävää faktaa
        Naurettava jankutus kirjoitti:

        Älä nyt viitsi iso mies. Olet ihan mettässä juttuinesi. Kaikkea tosiaan voi verrata, mutta vertailussa ei ole mitään pohjaa, silloin jos vertailtavat tuotteet eivät ole yhteismitallisia.

        Eihän ole mitään järkeä verrata 20 tuuman lcd-näyttöistä telkkaria 56 tuuman plasma-töllöön. Vai onko?

        Jos vertailun perusteluina on vain pelkkä ostohinta, silloinhan voit vertailla vaikkapa Daciaa ja Seatia keskenään. Miksi et sitten valitsisi Daciaa, silloin ei ainakaan himmelit pelaa mitään roolia?

        Loppuuko sinulta ymmärrys?

        Tässä vertailemme teknisesti 99% täysin samoja autoja, erot ovat ainoastaan himmeleiden määrässä tai tehokkaammassa moottorissa automaatin kera. Eli käytännössä autot OVAT "yhteismitallisia".

        Siis ainoa ERO autoilla on moottori/vaihteisto/varustus. Ulkoisesti, teknisesti (pl moottori ja vaihteisto) ja sisätiloiltaan autot ovat identtiset.

        Tämän varmasti ymmärrät ja hyväksyt.

        Sinä vain arvostat niitä "turhia" himmeleitä, minä taas tuota "voimalinjaa". Mielummin samalla hinnalla järkevämpi moottori/voimalinja kuin teknisesti arveluttavia hilavitkuttimia.

        Sinä olet oikeassa sinun uskossasi, minä taasen oikeassa ihan elävässä elämässä....

        Dacia - Rapid - Toledo vertailu tuon Dacian osalta on täysin typerää. Dacian ohjelmistossa ei tietääkseni ole Toledoon tai Rapidiin verrattavaa identtistä tuotetta.

        :)


    • Tapid Roledo

      Lainaan tähän VAG-areenalla olevaa kirjoitusta, jossa on mielestäni hyvin selitetty autojen hintaeroja. Lukekoot ketä kiinnostaa. Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että vaihtotilanteessa vanhasta autosta saatava hyvitys saattaapi heitellä.

      -Clip-:
      Skodan korkeampi hinta ainakin malliston yläpäässä osittain kyllä selittyy Rapidin paremmalla vakiovarustelulla. Vertaillaanpa parhaiten varusteltuja 1.4 TSI DSG malleja metalliväreillä: Toledon Style-versio on 22653 €, Rapidin Elegance on 25443 €, Toledossa vakiona 16 tuuman vanteet, Rapidissa 15 tuumaiset rinkulat.

      Jos Toledoon halutaan likimain sama varustus kuin Rapidissa on vakiona, joudutaan lisävarustelistalta poimimaan ainakin pysäköintitutka taakse, automaatti-ilmastointi, rengaspainetunnistin, Audio Pack Style (mm. 2 lisäkaiutinta, bluetooth handsfree) ja taakse keskelle niskatuki, jolloin Toledon hinnaksi tulisi 24135 €. Hintaeroa on vielä kuitenkin noin 1300 €, mutta Rapidissa lienee kaikissa moottorivaihtoehdoissa vakiona start & stop-toiminto (ainakin esitteen mukaan näin olisi), kun Toledoon sitä ei juuri tähän 1.4 TSI-versioon ole edes saatavissa. Mahdollisesti sen vuoksi 1.4 TSI Toledon yhdistetyksi kulutukseksi saadaan 5.8 L/100 km (CO2 134 g/km), kun se Rapidilla olisi 5.4 L/100 km (125 g/km).
      -Clip-

    • Kiala Viulu

      Kia Ceed on PALJON parempi ja laadukkaampi tuote, kuin seat tai skoda.

      • termos

        Autolehtien testivoitot menevät enimmäkseen VAG-tuotteille, ja uskon kyllä autolehtiä enemmän kuin näitä suomi24-vakuutteluja.


      • 2.0 D4D
        termos kirjoitti:

        Autolehtien testivoitot menevät enimmäkseen VAG-tuotteille, ja uskon kyllä autolehtiä enemmän kuin näitä suomi24-vakuutteluja.

        "uskon kyllä autolehtiä"
        Se on erittäin helppo uskoa. Voimia!


      • termos
        2.0 D4D kirjoitti:

        "uskon kyllä autolehtiä"
        Se on erittäin helppo uskoa. Voimia!

        Uskotko itse enemmän näitä suolipäästöjä? Siinä tapauksessa voimia sinnekin.


      • tiedetty
        termos kirjoitti:

        Uskotko itse enemmän näitä suolipäästöjä? Siinä tapauksessa voimia sinnekin.

        Uskovaisia skodailijat ovatkin ja siksi ostavat mokomaa itäautoaan, aivan pehmeää porukkaa.


      • Aamen ¨¨¨
        tiedetty kirjoitti:

        Uskovaisia skodailijat ovatkin ja siksi ostavat mokomaa itäautoaan, aivan pehmeää porukkaa.

        Kaikkein voimakkain uskonto on näillä Skodan vastustajilla, käyvät provoilemassa täällä kirjoitellen aivan paikkansa pitämättömiä asioita itäautoista ja muista höpötyksistä. Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät. Hähähähähähähä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

      Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe