Muuttaminen ja nettiyhteys uuteen

Kuinka onnistuu

Nyt minulla on Sonera mutta muutan asuntoon jonka vuokraan kuuluu elisan kymmenen megan yhteys. Sonera irtisanottu joten kun parin viikon kuluttua muutan niin laitan langattoman reitittimen seinään kiinni niin pääsen nettiin vai pitääkö tehdä jotain säätöjä? Pitääkö reititin resetoida, siinä on sellainen nappula kuin reset?

14

1290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tarvitse resetoida, ellei purkissasi ole Soneralle räätälöityjä asetuksia, tuskinpa.

• Jotta pääsisit nettiin niin sinulla pitää olla ensiksi modeemi ellei sitten asunnossa ole jo valmiina sellaista. Myös wlan yhteys kannattaa suojata WPA2 suojauksella ja riittävän pitkällä ja hankalalla salasanalla.

• Kuinka onnistuu

Kaipa se modeemi on koska nytkin kotona kone toimii. Miksi ei siis toimisi uudessa asunnossa elisan verkossa? Silloin kuin tähän nykyiseen pari vuotta sitten muutin siinä oli jotain salasanajuttuja mutta en minä niistä mitään tiedä. Ikinä en mitään salasanoja ole käyttänyt kun nettiä käytän.

• Kuinka onnistuu kirjoitti:

Kaipa se modeemi on koska nytkin kotona kone toimii. Miksi ei siis toimisi uudessa asunnossa elisan verkossa? Silloin kuin tähän nykyiseen pari vuotta sitten muutin siinä oli jotain salasanajuttuja mutta en minä niistä mitään tiedä. Ikinä en mitään salasanoja ole käyttänyt kun nettiä käytän.

Et alkuperäisessä kysymyksessäsi maininnut modeemia, joten tarkemmin ajatellen et taida edes tietää onko kämppien laajakaistat toteutettu samalla tekniikalla. Eihän tuo tietenkään toimi jos muutat kaapeliverkkokämpästä talojakamokämppään, jossa asunnoissa suora ethernet ulos.

Selvitä tuo nyt ensin.

• Kuinka onnistuu
        Kollimaattori kirjoitti:

Et alkuperäisessä kysymyksessäsi maininnut modeemia, joten tarkemmin ajatellen et taida edes tietää onko kämppien laajakaistat toteutettu samalla tekniikalla. Eihän tuo tietenkään toimi jos muutat kaapeliverkkokämpästä talojakamokämppään, jossa asunnoissa suora ethernet ulos.

Selvitä tuo nyt ensin.

Nykyinen on kaapelitalo, Soneran laajakaista. Seuraava on kaapelitalo, elisan laajakaista. Elisa viihdettä kauppasivat mutta en ainakaan vielä sitä hommaa.

Nykyinen on kaapelitalo, Soneran laajakaista. Seuraava on kaapelitalo, elisan laajakaista. Elisa viihdettä kauppasivat mutta en ainakaan vielä sitä hommaa.

Vanha kaapelimodeemi joko ei käy ollenkaan tai se on käytettävä Elisalla liittämässä Elisan TV-kaapeliverkkoon.

• Kuinka onnistuu
        Kollimaattori kirjoitti:

Vanha kaapelimodeemi joko ei käy ollenkaan tai se on käytettävä Elisalla liittämässä Elisan TV-kaapeliverkkoon.

"Vanha kaapelimodeemi joko ei käy ollenkaan tai se on käytettävä Elisalla liittämässä Elisan TV-kaapeliverkkoon."

Nykyisessä asunnossa on Soneran valokuitu, saisi jopa 100 megan nopeuden jos tahtoisi. Minulla langaton reititin, se on kiinni puhelipistokkeessa. Uudessa laitan reitittimen kiinni ethernetkaapelilla seinään, alkaako pelittämään automaattisesti vai pitääkö tehdä jotain säätöjä?

• Suojaus ja salasana kannattaa ehdottomasti laittaa sillä muuten kuka tahansa asuntosi lähistöllä voi käyttää verkkoasia ilmaiseksi ja hodastaa sitä. Verkkosi liilennettä voidaan myös seurata.

• janigustafsson111
      • Kuinka onnistuu

Miten se salaus tehdään?

• Reitittimen asetuksista jonne yleensä pääsee kirjoittamalla tietty IP osoite selaimeen. Yleensä sen mukana tulleessa käyttöoppaassa neuvotaan tarkemmin siitä.

• Kuinka onnistuu

Mistä minä sen ip-osoitteen saan, mikä se oikein on?

Mistä minä sen ip-osoitteen saan, mikä se oikein on?

Käyttöoppaasta, siellä on muutkin ohjeet miten toimii

• einepelaa.

"Minulla langaton reititin, se on kiinni puhelipistokkeessa"
      Ei ole langatonta reititintä sulla, se on modeemi jossa WLAN toiminto, eikä toimi nuo vehkeet uudessa ollenkaan. Hae Elisalta toimiva boksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      261
      3175
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1244
    3. 66
      1173
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      978
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      876
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      60
      829
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      47
      809
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      45
      732
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      721
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      688
    Aihe