Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miettikää vauvaa haluavat teinit

Miksi kiire?

Minua oksettaa ajatus alle 20 vuotiasta äideistä, joille kaikki on vain vaaleanpunaista unelmaa.

Miten lapsi joka saa vielä (17v) itse lapsilisää Kelalta voi haluta itselleen lapsen?
Opinnoiksi jää vain peruskoulu, joten työllistyminenkään ei myöhemmin ole helppoa.
Poikaystäviä tulee ja menee.
18 v haluais viihteelle baariin, mutta ku on se muksu.
Eletään pienillä tuloilla kädestä suuhun.

Vauva, vaikka se todella suloinen tuhisija onkin: SE ON IHMINEN.
Noin nuorella, itse lapsella ei ole edellytyksiä kasvattaa pientä uutta ihmistä ilman aikuisen apua.
Miksei nuoret nykyään enää elä nuoruuttaan ja nauti siitä.
Viettäisitte kahdenkeskisiä upeita hetkiä poikaystävienne kanssa vuosia ennen kuin ajattelettekaan lapsen hankintaa.
Kyllä ne lapset ehtii tekemään.
Maailmassa eletään vain kerran! Eläkää kun voitte.

Jos nyt nuorena haluatte lapsenne tehtävän niin tehkää edes yli 20vuotiaina.

28

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katkeran lapsi

      Niimpä. Äitini teki sen virheen että hankki minut 19- vuotiaana. Vahinkoraskaus. Sitten se on kostanut minulle sen kun häneltä jäi elämä väliin. Sehän onkin minun vika että maataan jalkoväli levällään sängyllä ja paksuksi pamahdetaan.
      Sitten kun se oli raskaana, se pakotettiin viimeisillään paksuna alttarille. Sillä on tummansininen mekko päällä ja se on sitten vuosien ajan voivotellut marttyyrinä kuinka oikein suruväreissä naimisiin mentiin!
      Sitten osoittautui avioliiton aikana että se miesvalinta oli huono mutta sinniteltiin vaan yhdessä ja muistutettiin alati minulle että sinun takiahan minä tässä olen. Samaa valitusta kuuluu minulle kun se ei saa mistään hyvää työtä. Se on minun vika kun koulu jäi kesken.
      Joten opetus: EI lapsia nuorena. Siitä seuraa vain katkeruutta ja välit tuhoutuu omaan lapseensa.

    • 14-v

      mä haluisin vauvan :D Vaikka perheeseen mut äiti ei halua :P Mulla varmaan ois jo vauva jos ois rahaa eika tarvis synnyttää koska kuolisin siihen :(

      • 14-v

        Siis, tiedän kuinka raskasta se on, ja siis ymmärrän miksi äiti ei halua lasta. Siis tiedän ettei se oo vaa sen kaa leikkimistä... Sit isompana, ehkä 30 vuotiaana :D


      • .....

        voi vittu.... että joku voi olla tyhmä!!!


    • ............

      No ei kai äitis haluakaan lapselleen 14 v vauvaa. Haloo!
      Niin kauan kun ihminen miettii et varmaan kuolisin synnytykseen niin ei kannata ees harkita.

      • 14-v tyttö

        siis tiedän :D en nyt ajattelekkaan et hommaisin tän ikäsenä lapsen. Mitä oikeen ajattelit? :D


      • 14-v tyttö
        14-v tyttö kirjoitti:

        siis tiedän :D en nyt ajattelekkaan et hommaisin tän ikäsenä lapsen. Mitä oikeen ajattelit? :D

        Se oli sarkastista se että mulla ois vauva. :D jos et siis älynnyt


    • ................

      ohhoh. Näsäviisas pikkuflikka.:) Sinusta tulee viel koomikko:)

      Hyvä et olet järjissäs. Ei nyt välttämättä 30 vuotiaaseen tarvii ootella, mut vähän kuiteski vielä... Eks ni:)

    • ei-loppu-

      Itse tulin äidiksi 19 vuotiaana enkä jäänyt mistään nuorisohumusta paitsi kun pidin kunnon teini-iän ja tunsin kyllä itseni kypsäksi äidiksi tulolle. Yksin olin, mutta hyvin selvisin. Toki olisin toivonut näin jälkikäteen että olisi ollut järkeviä aikuisia tukena, kun olin itse rikkinäisestä perheestä.. Mutta hyvin selvisin silti.

      Raskasta on olla nuorena äiti, mutta ikävä totuus on se että monet nuoret selviävät siitä paljon paremmin ja jaksavat paremmin kuin koulutetut lähes neljäkymppiset joille lapset ovat ihan outous ja oma ura tärkein.

      Ja todellakaan ei tartte pelätä etteikö koulutusta saisi käytyä. Tutkitusti lapsenkin kannalta on parempi olla ekat vuodet kotona ja sitten vasta hoitoon mennä esim. pkodille tai perhepäivähoitoon. Äiti voi sit opiskella tai mennä töihin, vaikka oppisopimuksella! Nykyään keinot on monet!

      En kannata nuorena äidiksi tulemista, mutta tuo eka teksti oli ällöttävä ja mustamaalausta.

      Bilettäminen ei ole kaikille nuorille tärkeintä, surullista on että monelle vielä kolmekymppisellekin se on ja sit kun saadaan lapsia, tunnetaan et nyt ura on tauolla eikä saa bilettää!

      Miksi edes pitäisi bilettää? Voi mennä kaikkiin juttuihin mukaan lapsen kanssa, äiti-lapsi kerhoon, Titinalleen tms. nekin on hauskoja. Ja varmaan joskus löytyy joku lapsenhoitaja, et voi sen oman illankin silloin tällöin pitää.

      Eläkää nuoruus, ei kannata nuorena (alle 19v) äidiksi tullakaan, mut oikealla asenteella selviää jos niin on päässyt käymään. Tosin ehkä kun on jo ammatti ja työ, on mm. taloudellisesti helpompaa, tosin itse olen sitä mieltä, ettei kannata rikasta ikinä leikkiäkään vaan nöyränä mm. ottaa kierrätettyä tavaraa vastaan, sehän säästää luontoakin!

    • ennen enemmän

      "Miksei nuoret nykyään enää elä nuoruuttaan ja nauti siitä."

      Kaikki tilastot kyllä osoittavat, että ennen vanhaan teiniäitejä oli enemmän kuin nykyään. Myös ensisynnyttäjien keski-ikä oli silloin monta vuotta alempi kuin nykyään. Ennen vanhaan sekä teiniäitejä että nuoria äitejä oli molempia enemmän kuin nykyään.

      • vjiicxc

        Ennen vanhaan jokainen elätti lapsensa ihan itse!!!!!


      • dasdie
        vjiicxc kirjoitti:

        Ennen vanhaan jokainen elätti lapsensa ihan itse!!!!!

        Ei elättänyt.


    • En nyt sanoisi ihan noinkaan. Se "kiire" on truha sana siinä tapauksessa, jos ko. lapsi on vahinko. Toiset teitysti tahtovat nuorena. Sitä MINÄKÄN ne ymmärrä. Vaikka olenkin jo aikuinen.

    • hennnnnnna1

      Ihme sakkia täällä! suurin osa nuoristakin vanhemmista ovat aivan yhtähyviä äitejä kuin vähän vanhemmatkin! eikä ne vanhemmat äiditkään aina hyviä ole..

    • -caha

      älä pilkkaa teiniäitejä! mun äiti synnytti mut 15v ja on ollu aina mulle ihana ja rakastava!

    • Nytjomonenmummo

      Minä tein vanhimmat lapsnei ollessani 17 ja 19 enkä ole koskaan katunut.
      Lukion jälkeen menin yliopistoon ja valmistuin ensimmäisen kerran kun olin 24.
      Työttömänä en ole koskaan ollut ja avioliitto ensimmäisen mieheni kanssa kesti 20 vuotta ja päättyi hänen kuolemaansa.

      Älä siis yleistä. Kaikille baari ei ole "Elämää" vaan joidenkin silmissä se on surkea elämisen korvike.

      • Miesope

        Nytjomonenmummo. Ja uskot siis, että sinun tiesi on hyvä ja suositeltava tämän päivän nuorillekin?


      • werty.
        Miesope kirjoitti:

        Nytjomonenmummo. Ja uskot siis, että sinun tiesi on hyvä ja suositeltava tämän päivän nuorillekin?

        Se oli kertomus siitä, miten hänen elämänsä on mennyt.
        Ei suositus tai kehoitus.
        Olen samaa mieltä baarielämän surkeudesta.


      • BetterWhenYoung

        Olen täysin samaa mieltä tuosta baarielämän säälittävyydestä. Aivan naurettavaa touhua. Itse aloitin juomisen jo valitettavasti 15 vuotiaana, kiitos huonojen sen aikaisten kavereideni, ja lopetin juomisen kun täytin 18. Tajusin kuinka tyhmää ja idioottimaista koko homma oli.

        Mutta tästä äitien nuoruudesta... Jos olisin itse hankkimassa lapsen, hankkisin sen varmaankin 20-25 vuotiaana, en yhtään vanhempana. Oma äitini hankki minut, kun oli 23, ja olemme tulleet loistavasti toimeen, hän ymmärtää minua ja minä ymmärrän häntä. Mummoni taas, eli äitini äiti, hankki enoni, siis äitini veljen, 2 vuotta minun jälkeeni, ja mummoni oli silloin jo päälle neljänkymmenen. Heillä on ollut paljon erimielisyyksiä, juuri sen takia, koska mummuni ei ymmärtänyt enää nykymaailman menoa, vaan yritti kasvattaa enoani vielä aivan täysin niin, kuin hänen nuoruudessaan lapset kasvatettiin.

        Eli mielestäni nuoret äidit ovat parempia äitejä kuin vanhat äidit. Nuorilla on vielä energiaa ja aikaa olla lapsen kanssa ja ymmärrystä kasvattaa lasta, koska elävät itse samalla vuosikymmenellä lapsen kanssa. Vanhoilla äideillä ei juuri sitä energiaa ja ymmärrystä lapsen kanssa löydy, varsinkin silloin kun lapsi tulee teini-ikään, nuori äiti ymmärtää lasta paremmin, kuin vanha äiti.


    • erimieltä

      teini äiti voi oikeasti olla hyvä äiti ja se saa kyllä hoidettua asiansa, jos ei niin hän saa siihen tukea. mun äiti sai veljeni 17 vuotiaana ja rakastaa meitä kaikkia ja ei ole katunut yhtään... ja mitä hyvää lähteä baariin tai johkin kuin olla oman perheen kanssa kotona? tietty vittää aikaa, mutta onko se järkevämpää kuin oma perhe? jokainen päättää asiansa ite ja uskon, että jokainen myös tekeekin niin! eikä kuuntele jtn pilkkaavaa kommenttia.. anteeksi mutta asia on näin ..,

    • Joopajoo

      Itsekin tein lapsen alle 20 vuotiaana, ja elossa ollaan. Lapsellani oli myös koliikki, eli itki koko ajan silti olen jaksanut, en valittamatta mutta lapsella on kaikki hyvin ja kaikki tarvittava. Kyllä tukirahaa saan, voisin käydä sossussa mutta en käy koska pärjäämme vähällä. En ostele itselleni mitään vasn lapsilleni (tarkoittaen turhuuksia, meikkejä, vaatteitajne) mutta lapsilla on leluja,vaatteita, ruoka ja siisti koti. Nyt olen 21 ja pieni vauvani on myös koliikki lapsi, tottakai sitä väsyy mutta olen silti molemmista huolehtinu iästäni huolimatta. En käy baareissa enkä edes sitä kaipaakaan, ei se ole elämistä. Itse nautin ainakin lasteni hymyistä kuin känniläisten typerästä käytöksestä. Ihan turhaan syyllistetään nuoria äitejä. Jos joku ei huolehdi lapsestaan niin se ei meinaa, että kaikki ovat samanlaisia. Voi 30vuotiaskin äiti juopotella ja käydä baarissa, lyödä tai kohdella lapsia huonosti, elää tukirahoilla ilman päämäärää.

      • 6kk

        Mäki sain tän meidän esikon 19v. Ja koliikki oli 4kk asti. Mies oli 18 ja voin sanoa että tienaa varmasti paremmin kuin moni kouluttautunut (jätti koulut kesken kun sai vakituisen työpaikan eli ei siksi että lapsi tuli). Hyvin on toistaiseksi mennyt vaikka siis tyttö nyt vasta 6kk. Aika näyttää kuinka käy mutta nyt on kaikki mallillaan :)


      • provo jälleen kerran
        6kk kirjoitti:

        Mäki sain tän meidän esikon 19v. Ja koliikki oli 4kk asti. Mies oli 18 ja voin sanoa että tienaa varmasti paremmin kuin moni kouluttautunut (jätti koulut kesken kun sai vakituisen työpaikan eli ei siksi että lapsi tuli). Hyvin on toistaiseksi mennyt vaikka siis tyttö nyt vasta 6kk. Aika näyttää kuinka käy mutta nyt on kaikki mallillaan :)

        "Mies oli 18 ja voin sanoa että tienaa varmasti paremmin kuin moni kouluttautunut (jätti koulut kesken kun sai vakituisen työpaikan eli ei siksi että lapsi tuli)"

        Kiitos päivän nauruista. Sinä ilmeisesti sitten tiedät tarkalleen koulutettujen ihmisten palkat?

        Joo, jätetään vain kaikki me koulut kesken, niin sillä tavalla pääsemme hyväpalkkaisiin töihin.

        Mistä näitä provoja oikein tulee.


      • 5-alp
        provo jälleen kerran kirjoitti:

        "Mies oli 18 ja voin sanoa että tienaa varmasti paremmin kuin moni kouluttautunut (jätti koulut kesken kun sai vakituisen työpaikan eli ei siksi että lapsi tuli)"

        Kiitos päivän nauruista. Sinä ilmeisesti sitten tiedät tarkalleen koulutettujen ihmisten palkat?

        Joo, jätetään vain kaikki me koulut kesken, niin sillä tavalla pääsemme hyväpalkkaisiin töihin.

        Mistä näitä provoja oikein tulee.

        Töitä saa jotkut suhteilla. Esim kaverin kouluttamaton mies sai töitä setänsä firmasta. Oli siellä välillä ollut jo aiemmin.

        Joillakin aloilla saa töitä ilman koulua. Itse toimin siivoojana puoli vuotta ilman koulutusta. Minut perehdytettiin kyllä työhön. Siivoustyötä halveksitaan turhaan, se on tärkeää työtä. Palkka ei ole hyvä mutta kyllä sillä pärjäsin.


    • nuoriäippä..

      Ärsyttävää kun ihmiset arvostelevat nuoria äitejä ja yleistävät kaiken. olen itse 19-vuotias ja yhden lapsen äiti. lapseni on terve ei aliravittu. elätän lapseni omalla rahalla mitkä minä ja lapsen isä tienaa. eli vuorottelemme töillä. emme koskaan ole olleet lapsen isän kanssa baari ihmisiä joten eipä ole hinkua. lapsemme on 7kk ja menee huomenna ekaa kertaa mummolaan yöksi, kun meillä tulee vuosia täytee. ja emme ole koskaan joutuneet pyytää apua rahaan. vuoden päästä isä on yksityisyrittäjä ja minä ammatiltani kokki....
      Voitteko hyvät ihmiset olla yleistämättä. moni nuori äiti on kyllä astetta epäkypsiä äidiksi ja ei osa ottaa vastuuta mutta ei kaikki.. moni nuoriäiti jaksaa paremmin kuin vanhat äidit. mielummin 19 kuin 40 ;) itsekkin olen ylpeä kun on oma äiti nuori..

      • säälin sua ja lastas

        niin ja muita ikiä tulla äidiksi ei ole kuin vain 19v tai 40v...URPO!


    • Esimerkki

      oletko koskaan kuullut sanasta esimerkki... :D et vissiin. se tarkoitti että hän on mielummin 19 kuin 40. jotkut taas mielummin 35 kuin 18 jne.. järkikätee...

    • Hohhoijjaaa

      Miksi ei teini voisi kasattaa lasta kunnolla? Teini voi jopa jossain tapauksessa olla parempi äiti kun se yli 20 vuotias. Eikä yksikään teini oikeasti pidä lasta jos sillä ei ole siihen varaa ja tukiverkkoa! Mä nostan hattua ihmisille jotka ovat tulleet teineinä äidiksi. Se on minun mielestä tosi hieno juttu. Itse sain lapsen 15 vuotiaana ja meillä on mennyt tosi hyvin :) Voisin jopa sanoa etten voisi parempaa odottaa. Äitiys on oikeasti maailman ihanin asia. Jokaisella toki oma mielipide

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe