Kulkuvaloista taas

Valoton kulkija

Mikähän olisi järkevin tapa asentaa 12,5m purkkariin asianmukaiset kulkuvalot?
Säännöt täyttyvät asentamalla hyväksytyt sivuvalot etukaiteeseen, perävalo takakaiteeseen sekä mastovalo vähintään 2,5 metrin korkeudelle maston etupintaan. Lisäksi vielä ankkurivalo maston huippuun.
Näkyvyyden kannalta maston huippu olisi tietysti paras paikka, mutta onko olemassa asennustapaa, jolla myös moottoriajovaatimukset täyttyisivät pelkillä mastoon asennettavilla lyhdyillä?
Mitäpä jos asentaisi masto- ja perävalon maston huippuun ja sivuvalot metrin alemmaksi etustaagin yläpuolelle? Moottorivalo olisi silloin sen vaaditun metrin sivuvalojen yläpuolella. Ankkurissa ollessa voisi poltella masto- ja perävaloa. Jäikö joku pointti huomaamatta?

19

2028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Viimeksimainittu olisi aika ennen näkemätön viritys mutta taitaisi olla laillinen. Trikolori ankkurivalo maston huippuun ja kulkuvalot tavanomaisesti kaiteisiin alas on tavallisempi. Kaikki LEDinä. Purjehtiessa trikolori, joka valaisee myös vindeksin. Moottorilla alemmat. Silloin on myös varalle jotain valoa. Valot kun tuppaa joskus pimenemään reissussa.

      • seppomartti

        Tuli vielä mieleen: et voi käyttää spinnua tai muita lentäviä purjeita jos valotankoja on etustaagin ylä-etupuolella


      • Valoton kulkija
        seppomartti kirjoitti:

        Tuli vielä mieleen: et voi käyttää spinnua tai muita lentäviä purjeita jos valotankoja on etustaagin ylä-etupuolella

        Etustaagin kiinnitys taitaa olla puolitoista metriä huipusta alaspäin, joten ehkäpä ne sivuvalot voisi siinä maston kyljessäkin toimia. No, joka tapauksessa tuo normaali kahdennettu systeemi ledivaloina lienee se järkevin. Moottoriajossa se energiankulutus ei ole ongelma, mutta laadukkaat ledivalot ovat varmasti huolettomampi kuin hehkut.


    • Lamppu rikki

      Tarzanille voisi sopia, että lamput ovat korkella, mutta muut huoltavat mieluummin matalammalla olevia valolaitteita.

      • Mika23

        LED lamput ei taida mennä kovin nopeasti rikki....

        Olen silti kyllä samaa mieltä nimimerkin "Lamppu rikki" kanssa. minulla ei ole maston huipussa mitään.

        Windexin alapinnassa on heijastimet, joten sen näkee hyvin kun vähän osoittaa pienellä taskulampulla valoa.

        Trikolorilla ei ehkä enää LED sivuvalon ja perävalon aikakaudella ole sähkön säästämisen kannalta kovin suurta merkitystä.

        Sellaisen kommentin maston huipussa olevia valoja vastaan esittäisin, että suht lähellä olevan toisen pienveneen voi säkkipimeässä olla vaikea arvioida etäisyyttä lähellä olevaan veneeseen, jolla on mastovalo. Useamman kerran olemme pimeinä syysiltoina kerhosaaren laiturissa ihmetelleet, miten saareen sapuvien veneiden etäisyyden arvoi pieleen kun tulevat ylhäällä oleva trikolori päällä.

        Ankkurivalon suhteen on mielestäni sama asia. Pienevene ei ankkuroi sellaiselle paikalle, jossa kulkisi suuria aluksia ja valon pitäisi näkyä kauas. Luultavasti iltaa ollaan pienessä lahdenpoukamassa, ja todennäköisin törmäilijä on toinen pienveneilijä. Ehkä perämoottorilla tai soutuveneellä, jopa kännissä. Ei sellaiset tuijota ylös taivaalle maston huippuun.... mutta jos vaikka takastaakissa oleva valo valaisee vielä veneen kanttakin vähäsen, niin kännikalakin tajuaa olla ajamatta päälle ;)


      • Mika23 kirjoitti:

        LED lamput ei taida mennä kovin nopeasti rikki....

        Olen silti kyllä samaa mieltä nimimerkin "Lamppu rikki" kanssa. minulla ei ole maston huipussa mitään.

        Windexin alapinnassa on heijastimet, joten sen näkee hyvin kun vähän osoittaa pienellä taskulampulla valoa.

        Trikolorilla ei ehkä enää LED sivuvalon ja perävalon aikakaudella ole sähkön säästämisen kannalta kovin suurta merkitystä.

        Sellaisen kommentin maston huipussa olevia valoja vastaan esittäisin, että suht lähellä olevan toisen pienveneen voi säkkipimeässä olla vaikea arvioida etäisyyttä lähellä olevaan veneeseen, jolla on mastovalo. Useamman kerran olemme pimeinä syysiltoina kerhosaaren laiturissa ihmetelleet, miten saareen sapuvien veneiden etäisyyden arvoi pieleen kun tulevat ylhäällä oleva trikolori päällä.

        Ankkurivalon suhteen on mielestäni sama asia. Pienevene ei ankkuroi sellaiselle paikalle, jossa kulkisi suuria aluksia ja valon pitäisi näkyä kauas. Luultavasti iltaa ollaan pienessä lahdenpoukamassa, ja todennäköisin törmäilijä on toinen pienveneilijä. Ehkä perämoottorilla tai soutuveneellä, jopa kännissä. Ei sellaiset tuijota ylös taivaalle maston huippuun.... mutta jos vaikka takastaakissa oleva valo valaisee vielä veneen kanttakin vähäsen, niin kännikalakin tajuaa olla ajamatta päälle ;)

        Ostin ulkomaanreissulta kiinalaisen ledilyhdyn (http://i00.i.aliimg.com/img/pb/460/801/260/1280889591880_hz-myalibaba-web13_1023.jpg), jota ajattelin käyttää ankkurivalona ja ehkä veneen sisävalonakin. Kirkkaus on säädettävissä. Ledin kestoiäksi luvataan satatuhatta tuntia. Patterien kulutuksesta ei ole toistaiseksi kokemuksia.

        Maksoi pattereineen alle kolme euroa.


      • Mika23 kirjoitti:

        LED lamput ei taida mennä kovin nopeasti rikki....

        Olen silti kyllä samaa mieltä nimimerkin "Lamppu rikki" kanssa. minulla ei ole maston huipussa mitään.

        Windexin alapinnassa on heijastimet, joten sen näkee hyvin kun vähän osoittaa pienellä taskulampulla valoa.

        Trikolorilla ei ehkä enää LED sivuvalon ja perävalon aikakaudella ole sähkön säästämisen kannalta kovin suurta merkitystä.

        Sellaisen kommentin maston huipussa olevia valoja vastaan esittäisin, että suht lähellä olevan toisen pienveneen voi säkkipimeässä olla vaikea arvioida etäisyyttä lähellä olevaan veneeseen, jolla on mastovalo. Useamman kerran olemme pimeinä syysiltoina kerhosaaren laiturissa ihmetelleet, miten saareen sapuvien veneiden etäisyyden arvoi pieleen kun tulevat ylhäällä oleva trikolori päällä.

        Ankkurivalon suhteen on mielestäni sama asia. Pienevene ei ankkuroi sellaiselle paikalle, jossa kulkisi suuria aluksia ja valon pitäisi näkyä kauas. Luultavasti iltaa ollaan pienessä lahdenpoukamassa, ja todennäköisin törmäilijä on toinen pienveneilijä. Ehkä perämoottorilla tai soutuveneellä, jopa kännissä. Ei sellaiset tuijota ylös taivaalle maston huippuun.... mutta jos vaikka takastaakissa oleva valo valaisee vielä veneen kanttakin vähäsen, niin kännikalakin tajuaa olla ajamatta päälle ;)

        Täysin samaa mieltä Mika23:n kanssa.
        - Mulla on purjehdusvalot LED-mallisia etu- ja takakaiteissa. Tricolor huipussa ei säästäisi sähköä juuri yhtään. Tricolorin ja kaapelin huoltoriesa olisi ilman muuta suurempi kuin siitä saatava hyöty
        - Sama koskee ankkurivaloa. Irtovalo puomiin roikkumaan silloin harvoin kun sitä tarvitsee. Ja se onkin todella harvoin, ei edes joka vuosi. Kesällä on valoisaa ja redillä tulee yövyttyä melko harvoin. Samaa irtoankkurivaloa voi käyttää työvalona jolloin se tulee myös luontevasti testattua määräajoin.
        - VHF -antenni on tolpassa takakaiteessa sen takia, ettei olisi riesaa mastokaapelista.
        - Samasta syystä tuulimittarin anturi on langaton.
        Mastonhuippuun ei mene yhtään kaapelia. Moottorivalon kaapeli on jokseenkin välttämätön riesa, mutta luonnollisestikaan ei mene huippuun asti.


    • seppomartti

      Mastonhuipussa olevalla valolla on puolensa jos toinenkin. Vaihtaminen on hankalaa ja oli käytännön ongelma kun esim ankkurissa ollessa hehkulamppu paloi puoli vuorokautta joka yö. Tarzanille tuli lamppuhommia noin kerran vuodessa. Ledi kestää 50000 tuntia. Kontaktit varmaan hapettuvat sitä ennen. Maston huipussa valo näkyy paremmin ja jatkuvasti. Mantågin korkeudella oleva valo ei 4-5m mainingissa näy kuin hetkittäin. Sähkön säästö on tosiaan marginaalinen asia jos kaikki ovat ledejä.

      • Taitaa painottua kirjoitukset täällä kokemuksiin ja tarpeisiin kotivesiltä (Itämeri), kuten minullakin. En ole koskaan ankkuroinut, enkä luultavasti tulekaan ankkuroimaan yöksi yli 2m aallokkoon. Siksi katson yksiselitteisesti, että ankkurivalo mastonhuipussa on minulle huonompi kuin kannella oleva.


      • tricolor paras!
        spkoo kirjoitti:

        Taitaa painottua kirjoitukset täällä kokemuksiin ja tarpeisiin kotivesiltä (Itämeri), kuten minullakin. En ole koskaan ankkuroinut, enkä luultavasti tulekaan ankkuroimaan yöksi yli 2m aallokkoon. Siksi katson yksiselitteisesti, että ankkurivalo mastonhuipussa on minulle huonompi kuin kannella oleva.

        Nimim. spkoo taisi sotkea ajatuksensa pelkkään ankkurivaloon. Ankkurivalo voi olla vaikkapa irrallinen, sopivaan paikkaan ripustettu ympärivalaiseva led-lyhty.

        Kyllä täällä kotivesilläkin avomeripurjehduksessa maston topin tricolor on parempi kuin kaiteisiin kiinnitetyt kulkuvalot. Topin tricolor näkyy myös Itämeren tavanomaisessa aallokossa kauemmaksi ja paremmin kuin kannen tasolla olevat kulkuvalot.

        Toinen käytännön pointti yöpurjehduksessa on se, että kannen kulkuvalot häiritsevät tähystystä. Varsinkin kirkas perävalo, joka on ruorimiehen lähellä, haittaa silmien pimeäadaptaatiota. Jos kulkuvalo on maston topissa, tricolorin valkoinen sektori valaisee windexin eikä kannella ole mitään "valosaastetta" pimeänäköä haittaamassa. Ei ole tarvetta taskulampulla valaista windexiä, kun tricolor palaa.

        Luulen myös, että mastokaapelin ja led-tricolorin huoltotöitä on nyt kovasti liioiteltu. Oma mastokaapelini on kestänyt pian 20 vuotta. Edellisen veneeni mastokaapeli oli alkuperäinen, 40-vuotias. Nykyisen veneeni hehkulamppu-tricolorin tilalle vaihdoin led-tricolorin muutamia vuosia sitten. Toistaiseksi ei ollut minkäänlaista huollon tarvetta, vaikka isoja meriä on tullut ylitettyä.
        Jos led-tricolor jostain syystä sattuisi sammumaan, on helppo napsauttaa kannen kulkuvalot päälle,,,,Tavallisin valovika lienee johtoliitosten tai kytkimien kontaktihäiriö. Ennen oli hehkulampun lanka....


      • tunari...
        tricolor paras! kirjoitti:

        Nimim. spkoo taisi sotkea ajatuksensa pelkkään ankkurivaloon. Ankkurivalo voi olla vaikkapa irrallinen, sopivaan paikkaan ripustettu ympärivalaiseva led-lyhty.

        Kyllä täällä kotivesilläkin avomeripurjehduksessa maston topin tricolor on parempi kuin kaiteisiin kiinnitetyt kulkuvalot. Topin tricolor näkyy myös Itämeren tavanomaisessa aallokossa kauemmaksi ja paremmin kuin kannen tasolla olevat kulkuvalot.

        Toinen käytännön pointti yöpurjehduksessa on se, että kannen kulkuvalot häiritsevät tähystystä. Varsinkin kirkas perävalo, joka on ruorimiehen lähellä, haittaa silmien pimeäadaptaatiota. Jos kulkuvalo on maston topissa, tricolorin valkoinen sektori valaisee windexin eikä kannella ole mitään "valosaastetta" pimeänäköä haittaamassa. Ei ole tarvetta taskulampulla valaista windexiä, kun tricolor palaa.

        Luulen myös, että mastokaapelin ja led-tricolorin huoltotöitä on nyt kovasti liioiteltu. Oma mastokaapelini on kestänyt pian 20 vuotta. Edellisen veneeni mastokaapeli oli alkuperäinen, 40-vuotias. Nykyisen veneeni hehkulamppu-tricolorin tilalle vaihdoin led-tricolorin muutamia vuosia sitten. Toistaiseksi ei ollut minkäänlaista huollon tarvetta, vaikka isoja meriä on tullut ylitettyä.
        Jos led-tricolor jostain syystä sattuisi sammumaan, on helppo napsauttaa kannen kulkuvalot päälle,,,,Tavallisin valovika lienee johtoliitosten tai kytkimien kontaktihäiriö. Ennen oli hehkulampun lanka....

        Minustakin trikolorivalo on hyvä ratkaisu. Omassa veneessäni päädyin kuitenkin asentamaan ledit vanhoihin valoihin, kun niihin ei tahtonut enää löytyä polttimoita (25 W, BA 22 kanta) Punaiseen valoon kaksi punaista, vihreään kaksi vihreää( ja takavaloon kaksi valkoista) 3W teholediä, joten väritkin säilyivät vääristymättöminä. Laillinenhan tuo viritys ei ole, mutta takaan ja alleviivaan ettei kukaan tule valittamaan valotehon puutteesta.


      • "laittomat" ledit
        tunari... kirjoitti:

        Minustakin trikolorivalo on hyvä ratkaisu. Omassa veneessäni päädyin kuitenkin asentamaan ledit vanhoihin valoihin, kun niihin ei tahtonut enää löytyä polttimoita (25 W, BA 22 kanta) Punaiseen valoon kaksi punaista, vihreään kaksi vihreää( ja takavaloon kaksi valkoista) 3W teholediä, joten väritkin säilyivät vääristymättöminä. Laillinenhan tuo viritys ei ole, mutta takaan ja alleviivaan ettei kukaan tule valittamaan valotehon puutteesta.

        Esitit hyvän pointin: tärkeintä on, että kulkuvalot toimii ja näkyy ja että niitä käytetään! Ennen led-aikakautta oli melkein pakko säästellä kulkuvalojen käyttöä, kun niiden virrankulutus oli kohtuuton. Eiköhän tärkeintä ole se, että kulkuvaloja käytetään ja että ne ovat riittävän kirkkaat!

        Tuntuu kummalta, että "laittomia" led-kulkuvaloja tai hehkulampun "laittomia" led-korvauslamppuja myydään venetarvikeliikkeissä. Onko huvialusten "laittomista" led-kulkuvaloista ollut jotain konkreettista haittaa? Onko kukaan saanut huomautusta esim. kulkuvalon väärästä värisävystä?

        Eiköhän pimeänä ajava vene ole paljon suurempi riski kuin se, jonka ledien punainen tai vihreä värisävy ei tarkasti täytä kv valaistuskomission värimääritelmiä tai sektorissa on asteen tai parin virhe.


      • 34 jalkaisella
        "laittomat" ledit kirjoitti:

        Esitit hyvän pointin: tärkeintä on, että kulkuvalot toimii ja näkyy ja että niitä käytetään! Ennen led-aikakautta oli melkein pakko säästellä kulkuvalojen käyttöä, kun niiden virrankulutus oli kohtuuton. Eiköhän tärkeintä ole se, että kulkuvaloja käytetään ja että ne ovat riittävän kirkkaat!

        Tuntuu kummalta, että "laittomia" led-kulkuvaloja tai hehkulampun "laittomia" led-korvauslamppuja myydään venetarvikeliikkeissä. Onko huvialusten "laittomista" led-kulkuvaloista ollut jotain konkreettista haittaa? Onko kukaan saanut huomautusta esim. kulkuvalon väärästä värisävystä?

        Eiköhän pimeänä ajava vene ole paljon suurempi riski kuin se, jonka ledien punainen tai vihreä värisävy ei tarkasti täytä kv valaistuskomission värimääritelmiä tai sektorissa on asteen tai parin virhe.

        Mastot ovat nykyisin niin korkeita, että täytyy tehdä valinta: Haluaako valon näkyvän avomerellä mainigissa vai haluaako näkyä kotimaan sisäreiteillä pimeässä/hämärissä.

        Oma todennäköinen valinta on tuo jälkimmäinen: Kun suojaisassa sitloodassa ajelen/purjehdin sisäreitillä sumussa/tihkussa pahasti rajoitetussa näkyvyydessä ja vastaan tulee vaikka HT-vene , ei sen kippari näe >15 m korkealla olevia valoja lainkaan. Puhumattakaan avoveneilijästä, joka selkä kyyryssä yrittää päästä äkkiä sateesta pois. Ei siinä kuikuilla taivaan merkkejä , joita purkkarin mastonhuipun valot lähietäisyydeltä ovat. Tunnustan myös, ettei omasta sitloodastani näe ylöspäin, eikä yleensä mistään muustakaan sprayhoodin alta tapaa näkyä yläviistoon.

        Omassa paatissamme meillä on trikolori myös maston huipussa, mutta se on kytketty irti, paitsi ankkurivalo. Hyvä vinkki , että se on parempi avomerellä. Kannattaa laittaa toimimaan (vaihtokytkimellä alempiin valoihin?) jos meinaa näkyä isolla merellä joskus jos sinne menee.


      • ei noin
        34 jalkaisella kirjoitti:

        Mastot ovat nykyisin niin korkeita, että täytyy tehdä valinta: Haluaako valon näkyvän avomerellä mainigissa vai haluaako näkyä kotimaan sisäreiteillä pimeässä/hämärissä.

        Oma todennäköinen valinta on tuo jälkimmäinen: Kun suojaisassa sitloodassa ajelen/purjehdin sisäreitillä sumussa/tihkussa pahasti rajoitetussa näkyvyydessä ja vastaan tulee vaikka HT-vene , ei sen kippari näe >15 m korkealla olevia valoja lainkaan. Puhumattakaan avoveneilijästä, joka selkä kyyryssä yrittää päästä äkkiä sateesta pois. Ei siinä kuikuilla taivaan merkkejä , joita purkkarin mastonhuipun valot lähietäisyydeltä ovat. Tunnustan myös, ettei omasta sitloodastani näe ylöspäin, eikä yleensä mistään muustakaan sprayhoodin alta tapaa näkyä yläviistoon.

        Omassa paatissamme meillä on trikolori myös maston huipussa, mutta se on kytketty irti, paitsi ankkurivalo. Hyvä vinkki , että se on parempi avomerellä. Kannattaa laittaa toimimaan (vaihtokytkimellä alempiin valoihin?) jos meinaa näkyä isolla merellä joskus jos sinne menee.

        Satamassa viereisen veneen topista trikolori tosiaan näkyy huonosti. Mutta ei edes sisävesillä vastaantulijoita sentään yleensä katsella alle veneenmitan päästä ja sitä kauempaa katsoen mastontoppi on jo hyvin näkökentässä. Perustelusi kansivalojen suosimiseen ontuu pahasti.


    • Valoton kulkija
      • Valoton kulkija

        Tällaista löytyi Hella Marinen sivuilta:

        Designed and manufactured in New Zealand, 'Wheelmark' certified Hella marine LED navigation lamps are now approved throughout Europe in all EC member states for both pleasure and commercial vessels up to 50m in length (Masthead up to 20m in length).

        The "Wheelmark" for navigation lights symbolises conformity with the requirements of the norms EN 14744 (European Standard for navigation lights on Inland navigation vessels and sea-going vessels) and with EN 60945 stipulating methods of testing and required test results for maritime navigation equipment.
        Aiming to ensure that the equipment meets a common standard of safety and performance valid in each member state of the EU, Wheelmark approvals replace the previously required certificates of the national authorities.

        Tämän uutisen perusteella kansallista sertifiointia ei enää tarvittaisi jos ruorimerkki löytyy.
        Toinen ruorimerkiity kulkuvalo jonga bongasin on Aquasignalin sarja 34.


    • hylätyt kulkuvalot?

      Byrokratia tuntuu etenevän paljon hitaammin kuin uusia LED-kulkuvaloja tulee markkinoille. Kaikilla ei ole edes ulkomaista hyväksyntää, mutta silti ovat myynnissä.
      Esimerkkinä voisi ottaa vaikkapa NASA Supernova LED Tricolour- toppivalon, joka esitteen mukaan vaikuttaa houkutelevalta eikä ole liian kallis (n. 70 euroa).

      Jos valolla on ulkomaisten viranomaisten hyväksyntä, ihmettelen Trafin viivyttelyä. Esim. uusi Aqua Signal 34 LED tricolor tai Hella Marinen vastaava tricolor ovat hyväksyttyjä muualla, joskin kalliita.
      Onkohan niin, että aivan uusia ja selvästi halvempia ei ole hyväksytty, vai onko niiden prosessi kesken? Pitäisi olla listoja viranomaisten hylkäämistä kulkuvaloista!

    • seppomartti

      Mahtaako viranomainen usenkaan käydä mastossa katsomassa hyväksymismerkkiä? Kaikki kauppaavat lähnnä hyväksymättömiä valoja. Miksi tehdä asiaa niin vaikeaksi tuskailemalla hyväksytty/hyväksymätön ongelmalla.

      • m.o.t.

        Näin varmaankin useimmat meistä ovat ratkaisseet eli ostaneet niitä kulkuvaloja, joita myydään - mieluiten halvimmasta päästä. Herättää vaan ihmetystä, että Trafi julkaisee vanhentuneita listojaan LED-kulkuvaloista.
        Avomerellä seilatessa maston topin LED-trikolori on kaikin puolin paras ratkaisu. Kannen kulkuvalot tarvitaan koneajossa, saaristossa seilatessa ja avomerellä trikolorin back-uppina.

        Tämä kai voisi olla pitkän keskusteluketjun yhteenveto ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      51
      3021
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2861
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2649
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      344
      1721
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1084
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1061
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      927
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      799
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      792
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      780
    Aihe