Myrkyllistä pureksittavaa?

töyhtöpää

Kysyisin vaan tällaista että onko jotkut puulajit myrkyllisiä gerbuille? Nimittäin monissa gerbukirjoissa varotellaan, että jos antaa niille oksia jyrsittäväksi tai kiipeilypuuksi niin pitää varmistaa ettei puu ole myrkyllistä. No, mitä ovat nämä myrkylliset puut?? Kelpaako esim. vähän lahonneet männyn tai kuusen käkkärät gerbuhäkkiin? Olisin kiitollinen vastauksista.

9

4441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *animal92*

en kyllä itse antaisi. esim. paju kelpaa. se on myrkytöntä.

• töyhtöpää

Eli onko sitten kuusi ja mänty "myrkyllisiä"? Haittaako se pihka vai mikä...?

• tiiu^
        töyhtöpää kirjoitti:

Eli onko sitten kuusi ja mänty "myrkyllisiä"? Haittaako se pihka vai mikä...?

kuusen ja männyn oksia ei pihkaisuuden takia kannata antaa, mutta lehtipuut käy kunhan ensin peset ne kuumalla vedellä että kaikki öttiäiset kuolevat.....jne..
        talvella tätä ei tietenkään tarvitse tehdä [liottamista kuumalla vedellä]

• mina_taalla_hei

EI missään nimessä männyn tai kuusen oksia ne on hengenvaarallisia gerbuille koska niissä on pihkaa!!!!!!!ainakin pajun ja koivun oksat käy.

• zipe

...haen lähimetsästä talvisin pajunoksia ja jos pakkasta on alle 15 huuhtelen oksat kiehuvalla vedelä. kesäisin hauen koivun ja lepän, ja haavan ja pajun oksia ja huuhtelen ne vain ja katson onko ötököitä. maassa ovelia lahonneita/homeisia ei saa antaa.

• töyhtöpää
        zipe kirjoitti:

...haen lähimetsästä talvisin pajunoksia ja jos pakkasta on alle 15 huuhtelen oksat kiehuvalla vedelä. kesäisin hauen koivun ja lepän, ja haavan ja pajun oksia ja huuhtelen ne vain ja katson onko ötököitä. maassa ovelia lahonneita/homeisia ei saa antaa.

Kiitoksia paljon vastauksistanne. Nyt olen taas hivenen verran viisaampi gerbunomistaja. :)

• gerbuli

Hei!
      Yritin vastata sinulle jo pari päivää sitten mutta taisi olla tällä sivustolla joitain ongelmia, koska vastaukseni ei tullut läpi.
      Olen nimittäin varmistanut asian asiantuntijalta, joka sanoi että mäntyä/kuusta saavat gerbut jyrsiä, jos se on vaan puhdasta puuta. Omille gerbuilleni olen rakentanut pesän männyn/kuusen laudan pätkistä ja ne mielellään niitä myös jyrsivät. Eiköhän tuolloin myös puhdas männyn/kuusen oksakin jyrsittäväksi käy...Moni ihminen tällä palstalla kuvittelee tietävänsä "kaiken" joten heidän sanaansa ei ehkä kannata luottaa. Varmistakaa ennemmin tällaiset asiat vaikkapa gerbiliyhdistyksen sivuilta, jonne voi myös kysymyksiä asiantunijoille jättää..

• Anonyymi

Minä vielä tässä mietin että onko kataja myrkyllinen niille, kun ollaan juuri kaadettu yksi kataja niin mietin voinko rakentaa sen palasista jotain gerbiileille

• Anonyymi

En suosittele katajaa gerbiileille, sillä siinä voi ( ehkä ) olla pihkaa:( onniin kuusen kaltainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      181
      8387
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4558
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4118
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3562
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3136
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2870
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2586
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      35
      2288
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2046
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2043
    Aihe