Fil.mag. kan inte svenska

Äldre "herre" 55 år

Jag hade nästan hjärtslag idag när jag hörde från radion att författaren/journalist/bloggist Anu Silfverberg sade att hon kan inte läsa svenska tidningar pga. hennens dåliga kunskaper i svenska språket.

Hur kan det vara möjligt? Anu S. är filosofie magister (engelska, Helsingfors universitet). Född 1974. Men grundskolans barn - kan det vara en orsak.

Jag har bara läst svenska i skolan (36-44 år sedan i "mellanskola" och i gymnasiet) men jag har inga svårigheter att läsa svenska tidningar eller lyssna (och förstå) på (finland)svenska nyheter or andra program. Som ni ser, kan jag inte skriva ordentligt, men det är en annan sak.

Vad är fel i finska skolsystemet?

6

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tant gredelin

Beror det kanske på att du inte hade "pakkoruotsi "? Nej ,jag tror att du inte hade några fördomar och inbillningar att svenska är ett fult och onödigt språk.Du skriver en bra svenska ,bättre än många som har svenska som modersmål.

• latmaskar

Man vill ha allting färdigtuggat nuförtiden,ingen ids anstränga sig.

• flerspråkig
        latmaskar kirjoitti:

Man vill ha allting färdigtuggat nuförtiden,ingen ids anstränga sig.

Det är annars konstigt hur riktigt VANLIGA människor,butiksbiträden,sjukvårdare m.m kan lära sig flera språk,men "högre "upp är det genast svårare.

• det skall böjas....
        flerspråkig kirjoitti:

Det är annars konstigt hur riktigt VANLIGA människor,butiksbiträden,sjukvårdare m.m kan lära sig flera språk,men "högre "upp är det genast svårare.

Undervisningen i svenska börjar alldeles för sent,ungar på 6 - 7 klasser är inte så intresserade av "onödiga "ämnen.Det finns så mycket annat som är roligare.Språkbadsskolor är bra.

• hjärtbesvär
        flerspråkig kirjoitti:

På akuten i vår tvåspråkiga stad har jag råkat ut för läkare som kan varken svenska eller begriplig finska.Till all tur har det funnits annan sjukvårdspersonal som har kunnat översätta.

• eller är det...

Man skall tala på svenska, Ni har (inte alla) dialekt som är finska TV, Radio ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6808
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2006
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1668
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1218
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      48
      1074
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1045
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      967
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      909
    Aihe