Fil.mag. kan inte svenska

Äldre "herre" 55 år

Jag hade nästan hjärtslag idag när jag hörde från radion att författaren/journalist/bloggist Anu Silfverberg sade att hon kan inte läsa svenska tidningar pga. hennens dåliga kunskaper i svenska språket.

Hur kan det vara möjligt? Anu S. är filosofie magister (engelska, Helsingfors universitet). Född 1974. Men grundskolans barn - kan det vara en orsak.

Jag har bara läst svenska i skolan (36-44 år sedan i "mellanskola" och i gymnasiet) men jag har inga svårigheter att läsa svenska tidningar eller lyssna (och förstå) på (finland)svenska nyheter or andra program. Som ni ser, kan jag inte skriva ordentligt, men det är en annan sak.

Vad är fel i finska skolsystemet?

6

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tant gredelin

      Beror det kanske på att du inte hade "pakkoruotsi "? Nej ,jag tror att du inte hade några fördomar och inbillningar att svenska är ett fult och onödigt språk.Du skriver en bra svenska ,bättre än många som har svenska som modersmål.

      • latmaskar

        Man vill ha allting färdigtuggat nuförtiden,ingen ids anstränga sig.


      • flerspråkig
        latmaskar kirjoitti:

        Man vill ha allting färdigtuggat nuförtiden,ingen ids anstränga sig.

        Det är annars konstigt hur riktigt VANLIGA människor,butiksbiträden,sjukvårdare m.m kan lära sig flera språk,men "högre "upp är det genast svårare.


      • det skall böjas....
        flerspråkig kirjoitti:

        Det är annars konstigt hur riktigt VANLIGA människor,butiksbiträden,sjukvårdare m.m kan lära sig flera språk,men "högre "upp är det genast svårare.

        Undervisningen i svenska börjar alldeles för sent,ungar på 6 - 7 klasser är inte så intresserade av "onödiga "ämnen.Det finns så mycket annat som är roligare.Språkbadsskolor är bra.


      • hjärtbesvär
        flerspråkig kirjoitti:

        Det är annars konstigt hur riktigt VANLIGA människor,butiksbiträden,sjukvårdare m.m kan lära sig flera språk,men "högre "upp är det genast svårare.

        På akuten i vår tvåspråkiga stad har jag råkat ut för läkare som kan varken svenska eller begriplig finska.Till all tur har det funnits annan sjukvårdspersonal som har kunnat översätta.


    • eller är det...

      Man skall tala på svenska, Ni har (inte alla) dialekt som är finska TV, Radio ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      290
      3244
    2. 202
      2908
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2494
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1398
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe