Fil.mag. kan inte svenska

Äldre "herre" 55 år

Jag hade nästan hjärtslag idag när jag hörde från radion att författaren/journalist/bloggist Anu Silfverberg sade att hon kan inte läsa svenska tidningar pga. hennens dåliga kunskaper i svenska språket.

Hur kan det vara möjligt? Anu S. är filosofie magister (engelska, Helsingfors universitet). Född 1974. Men grundskolans barn - kan det vara en orsak.

Jag har bara läst svenska i skolan (36-44 år sedan i "mellanskola" och i gymnasiet) men jag har inga svårigheter att läsa svenska tidningar eller lyssna (och förstå) på (finland)svenska nyheter or andra program. Som ni ser, kan jag inte skriva ordentligt, men det är en annan sak.

Vad är fel i finska skolsystemet?

6

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tant gredelin

Beror det kanske på att du inte hade "pakkoruotsi "? Nej ,jag tror att du inte hade några fördomar och inbillningar att svenska är ett fult och onödigt språk.Du skriver en bra svenska ,bättre än många som har svenska som modersmål.

• latmaskar

Man vill ha allting färdigtuggat nuförtiden,ingen ids anstränga sig.

• flerspråkig
        latmaskar kirjoitti:

Man vill ha allting färdigtuggat nuförtiden,ingen ids anstränga sig.

Det är annars konstigt hur riktigt VANLIGA människor,butiksbiträden,sjukvårdare m.m kan lära sig flera språk,men "högre "upp är det genast svårare.

• det skall böjas....
        flerspråkig kirjoitti:

Det är annars konstigt hur riktigt VANLIGA människor,butiksbiträden,sjukvårdare m.m kan lära sig flera språk,men "högre "upp är det genast svårare.

Undervisningen i svenska börjar alldeles för sent,ungar på 6 - 7 klasser är inte så intresserade av "onödiga "ämnen.Det finns så mycket annat som är roligare.Språkbadsskolor är bra.

• hjärtbesvär
        flerspråkig kirjoitti:

På akuten i vår tvåspråkiga stad har jag råkat ut för läkare som kan varken svenska eller begriplig finska.Till all tur har det funnits annan sjukvårdspersonal som har kunnat översätta.

• eller är det...

Man skall tala på svenska, Ni har (inte alla) dialekt som är finska TV, Radio ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2593
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      196
      990
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      55
      792
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      129
      722
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      55
      616
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      15
      536
    7. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      51
      535
    8. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      494
    9. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      40
      494
    10. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      485
    Aihe