Tipattomasta

painekattila

No niin viikon kestin kunnes korkki narahti! Tein tän alotuksen kerätäkseni muidenkin kokemuksia tipattomasta/muudesta. Omaa käyttöhistoriaa tulee tänä vuonna kuluneeks 31v.välillä enemmän ja toisinaan todella paljon,mutta on tipattomiakin kausia pystyny hamassa nuoruudessa pitämään.Nykyään tuntuu vaan siltä että ei edes huvita olla ilman tai siis toki voi mutta olo on kun muumiolla (ajatus ei luista, koordinaatio tökkii...).Onkohan kyse siis siitä että aivokemia on jo muuttunu peruuttamattomasti? Asia askarruttaa siinäkin mielessä koska kaikkien "riemuiten raittiiksi"oppaiden mukaan viikon päästä pitäis jo olo olla kuin uudesti syntyneellä ja ite ei huomaa mitään muutosta? Juominen ei sinänsä ole koskaan haitannu duuneja saati aiheuttanu sosiaalisia tai terveydellisiä ongelmia, satunnaisia kännitöppöjä lukuunottamatta joita nyt sattuu joka toiselle. Toivoisin todella että kertoisitte tarinoitanne että saatais "opas"kaikille jotka harkitsee jatkamista, vähentämistä tai lopettamista,eikä vähiten itselleni. Ai niin olen 46v. miespuolinen otus :)

33

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipaton tavaksi

      No, älä nyt ihan perskännejä vedä, äläkä ole liian ankara itsellesi. Muuten alkoholista tulee sinun herrasi etkä itse ole alkoholin herra. Tyydyttynyt olo tulee siitä nousuhumalan ensi vaiheista, jonka jälkeen olo ei siitä parane. Eli siis, koeta rentoutua, katso vaikka elokuva ja kuuntele musiikkia. Jätä määrä siihen muutamaan annokseen ja huomenna taas jatketaan tipattomana :)

      T. Mies 43 v. Tipatonta tammikuuta ensi kertaa viettämässä.

    • myletterbox

      Moi,
      aika samanlaisessa tilanteessa ollaan. Itse just nyt 4 vrk ilman ja tuntuu että tämä on "turhaa ja homma hanskassa"...mutta kun ei ole, keho saanut vaan levätä niin jaksaisi hyvin ryypätä. Mieti nyt la ilta Madridissa yksin!
      Menossa kuitenkin vain kävelylle ja kahville.
      Kun osaisikin ottaa vain ruokajuomaksi tms. lopettaa pariin, mutta on kuin eka paukku lentäisi bensana liekeille!

      • Tipaton tavaksi

        Joo, sinun historialla kannattaa olla kokonaan ottamatta. Nauti siellä Madridissa ilmapiiristä, kävelyretkistä ja kahviloista. Humalassa turtuneena et sitä samalla tavalla havaitse. Täällä on kova pakkanen, joten nauti siitä.

        Itselläni ei ole päässyt ihan tuolle asteelle, vaikka viime vuosina suurkulutuksen raja on vedetty varmaan tuplasti viikossa. Jotenkin koko juomistouhu tuntuu hyvin typerältä, kun ajattelee. Hyvää oloa ei varsinaisesti saa, mieli piti vain turruttaa humalalla. Jotakin pitää vain keksiä tilalle, esimerkiksi hyvää ruokaa ja muuta rentoututtavaa puuhaa.


    • painekattila

      Kyllä pystyn katseleen tv:ä ottaessani & kuunteleen m. eli se kai se "ongelma onkin",että juominen ei aiheuta havaittavaa muutosta suorituskyvyssä. Detaljina kerrottakoon että nuorna poikana kavereiden kans rafloissa pyöriessä olin aina se joka pääsi sisään (siis baariin) kun muut kehotettiin unten maille. Tsemiä molemmille kommentoijille! Mikä muuten on "Tipaton tavaksi" alkohistoria kun vasta ekaa kertaa yrittelet ja miksi?

      • myletterbox

        Ehkä se vaikein asia on löytää muuta harrastusta tilalle. Muuten on vain tyhjän panttinä elävänä Zombiena. Täälläkin aika vaikea viettää iltaa, kun ei sitä koko ajan voi syödä tai juoda kahvia. Yhteiskunta ja illanvietot ovat hyvin alkoholin sävyttämiä, joten tulee ulkopuolelle jäämisen olo.
        Raittiina edelleen, katsoin baarikaapin sisältöä, ja sehän ei tekisi kuin vihaiseksi jos aloittaisi. Ja niihin yhteen tai kahteen en pysty.
        "Tipaton" on varmaan aika tarkkaan minun asteella samassa iässä. Kannattaa olla varuillaan, itse päästin liian pitkälle ja nyt en varmaan voi enää palautua normikäyttäjäksi mikä kovasti harmittaa.


      • Tipaton tavaksi

        Erittäin hyvä kysymys. Olen kyllä ollut joskus muutaman viikon pätkän ottamatta, mutta en ennen tammikuussa. Ei ajankohdalla ole sinänsä väliä, hyvä kokeilla milloin vain.

        Kyse on ollut varmaankin jonkinlaisesta itsepetoksesta. Olen melko tunnollinen ja ihan hyvä työssäni ja olen ajatellut saavani alkoholin avulla vastapainoa stressille tms. Alkoholi ei ole aiheuttanut näkyviä ongelmia työelämässä. Olen myös perustellut asiaa siten, että tipatonta viettävät vain ne, joilla on ongelmia alkon kanssa, eikä muutaman viikon paussista muka ole pitemmällä tähtäimellä mitään hyötyä. Asiahan ei ole oikeasti niin. Maksan (ja aivojen) on hyvä antaa toipua välillä. On myös hyvä kuulostella, miten yleinen vointi paranee. Ajattelisin tämän olevan asennekysymys. Olin nuorena jopa kova urheilemaan ja liikkumaan, kalja ja alkoholi on tullut sen tilalle ja sitä myötä myös rutkasti kiloja lisää. Terveyssyyt ovat siis myös taustalla.


      • Tipaton tavaksi
        myletterbox kirjoitti:

        Ehkä se vaikein asia on löytää muuta harrastusta tilalle. Muuten on vain tyhjän panttinä elävänä Zombiena. Täälläkin aika vaikea viettää iltaa, kun ei sitä koko ajan voi syödä tai juoda kahvia. Yhteiskunta ja illanvietot ovat hyvin alkoholin sävyttämiä, joten tulee ulkopuolelle jäämisen olo.
        Raittiina edelleen, katsoin baarikaapin sisältöä, ja sehän ei tekisi kuin vihaiseksi jos aloittaisi. Ja niihin yhteen tai kahteen en pysty.
        "Tipaton" on varmaan aika tarkkaan minun asteella samassa iässä. Kannattaa olla varuillaan, itse päästin liian pitkälle ja nyt en varmaan voi enää palautua normikäyttäjäksi mikä kovasti harmittaa.

        Tsemppiä! Uusien tutkimusten mukaan aivot toipuvat alkoholin käytön rasituksista, mutta ei se ihan pienellä aikavälillä tapahdu. On saatu viitteitä myös siitä, että älykkyys itsessään ajaa ihmisiä alkoholin käyttöön. Ei siis kannata olla liian ankara eikä soimata itseään menneistä liikaa. Kannattaa tietenkin yrittää päästä alkoholin käytöstä irti, mutta yrittää tehdä se positiivisessa hengessä. Niin ajattelen.


    • jääkäripst

      viikon kesti ehhehehhhehhehhheheheheheheheheheehheheheheehehh perhana meinaa naurattaa hehehehehehehehehehehehehheehehehehehehehehehhehehehehehehehehehehe sori heheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheh joo ei enää heh

    • 23r

      Minäkin vietän tipatonta.... Otan kulauksina saatana.

    • Narkki korahti

      Vai niin kävi?

    • Etanol-diileri

      Ahaa. Mulla oli tipaton hetki 5 minuuttia sitten.
      Täytyy nimittäin välillä ladata lisää kiljua ponukattilaan että alkaa taas tiputtelemaan. Ja kärkiä ei kannata juoda, koska kukaan ei tykkää metanolista.

    • painekattila

      Kiitokset tähän asti kaikille kommentoijille! Viikonpäivän luonteesta johtuen kommentointi on tiettyjen (jääkäripst,23r,Narkki siis tähän mennessä) palstalaisten osalta ymmärrettävää,mutta voimia heille:)

    • Nuori lääkäri

      17 annosta per päivä on vielä tipatonta ja terveydelle hyväksi.

      • .....

        Näin.


    • painekattila

      17,5 jos ihan tarkkoja ollaan ja ollaanhan me eiks je! Mut vakavasti puhuen,eilen tuli lähettyä viihteelle ja kulutus oli sen mukasta puol p:loa rommia (54%) ja baarissa 6 tölkkia ööliä "a 0,5. Tänään ois tarkotus tuhota toinen puolisko 10 kaljaa. Mut kirjotelkaa lisää alotuksessani peräänkuuluttamia FAKTOJA (ei siis tarinoita kuten virheellisesti pyysin,sillä tarinahan on sepitteellinen kertomus) juomisistanne/mattomuuksistanne:)

      • Tipaton tavaksi

        Vai että ihan tarkoitus olisi? :/
        Et sitten kovin tosissasi edes yritä? Olisi kyllä parempi, ettei edes hankkisi viinaksia kotiin säilytettäväksi, ettei tule houkutusta. Kukin tyylillään. Tämä kuukausi alkaa olla jo puolessa välissä ja jo toinen vesiselvä viikonloppu :)

        Tsemppiä myös muille tipattomille! Kyllä se on sen arvoista!


    • painekattila

      En kai sitten? Ja niin toki elinpiirikin (ja nyt en puhu elintenluovuttajista) vaikuttaa juom./attomuuteen? Siis olen sinkku. Mikäs ite oot?

    • llllllllllllllllllll

      Meikäläinenkin ekaa kertaa tipattomalla! Tapana ollut perjantaisin käydä baarissa muutamalla ja juoda sen jälkeen kotona vielä muutama. Mikään hirvittävän suuri määrä alkoa siis ei yleensä mene.

      Nyt kuitenkin päätin ihan jo ylipainoni vuoksi jättää hetkeksi väliin. Ja seuraavaksi siirryn ykkösööliin.



      Katellaan.

      • kova jurrivaa

        Ottakaa sitten helmikuussa tuplasti, kiintiöt täyteen.


    • Oigen

      Kyllä varmasti otetaan menetetyt annokset takaisin, olen ollut tipattomalla tammikuulla jo viidettä vuotta putkeen (pidän vaimon ja muut hyvillä mielin).
      Lopettaa en pysty/halua mutta yhden kuukauden sinnittelen vaikka väkisin.

    • Kauhoitettu

      Kymmenen minuuttia kestin, kunnes viinanhimo kävi liian ylivoimaiseksi. Riuhtaisin löylykauhan pois perceestä ja join 17 annosta olutta.

    • lasselp

      tiukasti täällä'kin puristellaan tipatonta.. joka toinen päivä repsahtaa mutta yritys on kova. ehka toi helmikuu on sitte vakavampi

    • LjSH

      Olen ollut "tipattomalla" minäkin, jätin väkevät pois ja olen tissutellut pikkasen olutta ja lonkeroa vaan, kyllä tiukkaa meinaa tehdä mutta jaksetaan vielä kaksi viikkoa.

    • .....

      Olen ollut tipattomalla jo monta kuukautta. Kaljaa toki juon melkein päivittäin.

    • Tipaton tavaksi

      18. vesiselvä päivä. Nyt kahvin keittoon. Tuli kaupassa muutaman kerran mieleen ostaa olutkeissi viikonlopuksi, mutta selvisin toistaiseksi. Ei kannata ostaa kotiin mitään alkoholipitoista. Pitää ajatella niitä kuvottavia hetkiä alkon kanssa, niitäkin on siunaantunut.

      • piiskaa_.

        Itse muistelen hyviä hetkiä alkon kanssa, taidankin korkata kylmän huurteisen.
        Tipatonta en aio ikinä viettää. Humalassa hauska heilua.
        Malja kaikille kärvistelijöille. Piiskatkaa itseänne.


      • Tipaton tavaksi
        piiskaa_. kirjoitti:

        Itse muistelen hyviä hetkiä alkon kanssa, taidankin korkata kylmän huurteisen.
        Tipatonta en aio ikinä viettää. Humalassa hauska heilua.
        Malja kaikille kärvistelijöille. Piiskatkaa itseänne.

        Ei tässä mitään kärvistellä, vaan olo on hyvä! Väittäisin, että paljon parempi kuin sulla. Kun nyt on enää noin kolmasosa kuusta jäljellä, niin samalla rupeamalla tuo menee nyt. Kannattaa muuten juoda kahvia. Kahvi suojaa maksaa alkoholin haitoilta. Karkkia olen syönyt paljon enemmän kuin normaalisti, mutta parempi se on kuin viina.

        Katsotaan sitten helmikuussa, josko jatkaisi toisen kuukauden putkeen tipatonta. Ainakin tuo alempi kertoi päässeensä tuossa ajassa irti koko mieliteosta.


    • Kokemusta on

      Mistä sinä niitä "riemuiten raittiiksi" oppaita olet saanut, heitä ne roskiin. Yhtä helvettiä se lopettaminen on ainakin monta kuukautta.

      Miksi sinä haluat lopettaa, jos se ei mitään haittaa? Vai haittaako sittenkin?

      Lopettaminen onnistuu vasta sitten kun olet käynyt omasta mielestäsi pohjalla, ja haluat lopettaa.
      Se pohja on toisille katuoja, toisille avioero, toisille vankila, mikä kullekkin. Ainoa tärkeä asia on oma halu olla juomatta, siis ajatus siitä, että oma elämä olisi parempaa ilman alkoholia.
      Oma lopettamiseni johtui siitä helvetistä minkä juominen minulle aiheutti, en ole koskaan pystynyt juomaan yhtä, aina siinä on mennyt päiviä, mutta kun lopulta meni kuukausia, niin minun pohjani tuli vastaan.
      Se oli alku, mutta tie oli kivinen ja alamäkiäkin piisasi. Ilman tukea en olisi onnistunut.
      Tukea on tarjolla, jos on halua ottaa sitä vastaan. En tässä niistä välitä esitelmöidä, ne löytää jos on halua.

      Jos joku haluaa pitää tipatonta tammikuuta, niin siitä vaan. Yleensä se tulee sitten kuitattua takaisin helmikuussa. Lakolla ja lopettamisella on huomattava ero, minä en vain ymmärrä miksi kiusata itseään, jos ei kuitenkaan aio lopettaa.

    • tuopin pohja

      Jotkut viisaammat kaiketi perustelevat tipatonta maksan toipumisella uuteen
      turnauskuntoon. Kun on kuukauden juomatta, maksa palautuu siinä ajassa
      lähes ehtaan kuntoon - olettaen ettei ole jo kovin vaurioitunut.

    • Tammikuu on Alkolle hiljaisin kuukausi. Helmikuussa tilanne korjaantuu. Valitettavasti!

      Itse ollut nyt yli 3 kk raittiina. Tähän sisältyy 2 kk:n laitoshoito. Ilman sitä en olisi pysynyt ilman viinaa. Nyt alkaa helpottaa. Itse asiassa helpotti jo parin kuukauden raittiuden jälkeen. Viinanhimo katosi. Ei tee yhtään mieli juoda. Pystyy ajattelemaan järjellä koko homaa. Entä jos korkkaisin, mitä sitten. Ei kiitos!

      Uni vain on kateissa. Olen herkkä sille. Alkoholisti on äärimmäisen herkkä ihminen! kai sekin korjaantuu ajan kanssa. Puhuvat, että saattaa mennä jopa vuosi. Et sillai!

      • Tipaton tavaksi

        Tällaisia viestejä on mukava lukea! Olen tullut siihen tulokseen, että ainakin omalla kohdallani alkoholi ei tuo mitään tyydytystä, vaan se on pelkkää harhaa. Pelkkää tapajuomista tavan vuoksi. Monesti on jopa kuvottanut ajatella etukäteen illan dokaamista. Oikeasti! Harha syntyy muutaman ensimmäisen annoksen kohdalla, jonka jälkeen kuvittelee, että suunta on sama, vaikka se fiilis kääntyy toiseen suuntaan. Lopettaakaan ei voi, koska laskuhumala iskee heti päälle. Toisaalta taas täysin pään sekaisin juominen on typerää kuin mikä. Sen tuntee nahoissaan seuraavana päivänä, eikä energiaa riitä mihinkään muuhun. Muutaman juominen taas on ihan turhaa. Saman fiiliksen ja paremmankin saa muilla keinoin, esim. ulkoilemalla.


    • Höpö kampanja se on

      Teemakuukaudet ei toimi.

      Jotain "Tipatonta tammikuuta" viettävät innokkaimmin ne, jotka eivät paljoa muutenkaan käytä. Sitäpaitsi kuukausi valittu siten, että tilastoissa muka saadaan jotain näkymään. Alkon myynti laskisi muutenkin vuodenvaihteen jälkeen, sama annostelupaikoissa. Takana joulut, uudet vuodet, lisäverot ja tammikuulla sitten laskusuma päälle. Ihmiset säästävät siitä, mikä helpointa. Kohtuukäyttäjä voi helposti pudottaa kulutuksen nollille, tai ainakin ostamisen, sitähän ei kukaan tiedä, paljonko paarikaappiin varattu ennakkoon tai jäänyt loppuvuoden huvittelusta.

      Hevijuurereihin kampanja ei vaikuta kerrassaan mitään. Jos rahat lopussa, kiljut käymään, tai huoltsikalta Sinolia. Sitäpaitsi, ulkomaantuontia ei lasketa, se arvioidaan.

      Pelkkää silmänlumetta, ei todellisuutta, koko kampanja. Muuten, Olvi ja Hartwall suunnittelevat paljon keuhkotun kakkoskaljan valmistamisen lopettamista. Syy selkeä, ei sitä kukaan juo. Kaljan olennainen osa on alkoholi, eikä kunnollista alkoholitonta kaljaa ole olemassakaan. Kukkahattutädit vaan keuhkoilee asian tiimoilta.

    • ProudMary vm86

      Jep huilattu ihan olan takaa 3kk 10päivää (ilman oluen olutta).
      Eikä oo tehny pahemmin tiukkaakaan. Mutta omien juomatapoen takia pitää olla enemmän kuin 1kk. Viime putki tais olla hieman yli 12viikkoa ja välillä pari selvää päivää ja taas 1.5-2kk umpitunnellissa. Joten ei tee pahaa, MUTTA SEN sanon että suomen kesä on mulle pahinaika. Talvella ei tee ees mieli ryypätä saati edes maistaa alkoholia, ja kun kevään ekat kukat tulee ilmat alkaa olla 4 - 10 ni sillo mua viedään ja hanat aukee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1785
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1382
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      72
      1382
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      295
      1290
    5. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      25
      1150
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      115
      1122
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1039
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      967
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      889
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      848
    Aihe