Hei!
Olemme helsinkäläinen pariskunta ja haaveilemme omasta valmistalosta pääkaupunkiseudulta. Olemme tutkailleet puolisen vuotta näittä valmistalofirmoja. Vertailleet niitä keskenään ja käytiin jopa messuilla tenttailemasssa esittelijöitä.
Mitä enemmän näitä jokaista tutkii, niin alkaa tuntua siltä, että enemmän tai vähemmän sutta tekevät ja "avaimet käteen" on pelkkä harha. Esim. messuilla jokaisen firman esittelijä sanoi, että joka viikko pitäisi itse käydä tekemässä rakennussiivousta. Mitä ihmeen avaimet käteen tai muuttovalmista sellainen on , että kiireisen elämänrytmin keskeltä pitäisi vielä sännätä joka viikko tekemään rakennussiivousta ja katselemaan nurkkia?
Sanokaa nyt joku suoraan, onko Suomessa rehellisesti yhtäkään talopaketti yritystä, miltä saisi edes 99 % laatua. Jos siihen 1% jää, niin sitten on vaan todettava - elämä on. Mutta kun tuntuu, että valmistalo Suomessa on ihan jotain riskihommaa lähtee rakennuttaa. Vastatkaa, jos olemme väärässä ? :)
Onko suomessa yhtäkään LAADUKASTA valmistalofirmaa?
23
2097
Vastaukset
- Ainakin yksi löytyy
Eräs hyvä kandidaatti valmistalotoimittajaksi pääkaupunkiseudulla on Eemeli-Talot Oy. Niiltä onnistuu myös tuo mainitsemasi rakennussiivous.
- helppo nakki
Ei se siivoaminen tarkoita, että joka viikko kuskaatte rakennusjätettä kaatopaikalle ja järkyttävää siivousurakkaa. Alussa tietysti tulee jätettä vähän enemmän, mutta sitten tasoittuu. Itselläni on parhaillaan kokemusta ja voin jopa suositella tätä systeemiä. Rakennuksella PITÄÄ KÄYDÄ itsekin joka viikko valvomassa työn jälkeä ja laatua. Se on vain tosiasia, että jokainen raksamies tekee parempaa työtä kun tietää isännän tahi emännän vierailevan rakennuksella usein. Samalla saatte hyvän syyn vierailla rakennuksella usein kun käytte vähän siivoilemassa siellä.
Oikeasti siihen hommaan ei mene päivässä juuri mitään aikaa. Jokaisella luulisi sen verran olevan mahdollisuuksia kun kyseessä on elämän suurin investointi.- Ei kannata
Mutta kun ei käy siellä, pääsee sitten räkyttämään Suomi 24 kyllä tekivät pa..ka jälkeä!
- nuoripariHKI
Jos pitää käydä joka viikko valvomassa, niin miksei sitten tilaa talonrakentamista vaihe vaiheelta. Itselläni herää tällainen kysymys? Onko talopaketti rakentamisessa avaimet käteen meiningillä järkeä, kun lain mukaan pitää kuitenkin vielä maksaa siihen valvoja päälle ja vielä käytännössä valvoa kaikkea itse.? Tulee mieleen, että onko kuitenkin järkevämpää tilata vain elementit ja tilata kaikki loppu työ itse ja valvoa itse?
- no ainakin
nuoripariHKI kirjoitti:
Jos pitää käydä joka viikko valvomassa, niin miksei sitten tilaa talonrakentamista vaihe vaiheelta. Itselläni herää tällainen kysymys? Onko talopaketti rakentamisessa avaimet käteen meiningillä järkeä, kun lain mukaan pitää kuitenkin vielä maksaa siihen valvoja päälle ja vielä käytännössä valvoa kaikkea itse.? Tulee mieleen, että onko kuitenkin järkevämpää tilata vain elementit ja tilata kaikki loppu työ itse ja valvoa itse?
siinä tapauksessa sinun ei tarvitse toimia kenenkään työnantajana.
Olet pelkässä asiakassuhteessa valmistalovalmistajaan ja valmistalon puolesta tulee työntekijät ja samalla valmistalvalmistaja maksaa näiden työntekijöiden vaktuutukset, palkat, telllit ja lellit. Samoin valmistalo valmistaja vastaa ja laatii projektin aikataulutuksesta jne. Sinulle asiakkaana jää vain asiakkaana asiakkaan velvollisuudet (varmistat, että saat sitä mitä tilasit).
- Elslsslsks
Siivous on kyllä melko lailla pienin murhe tuosta avaimet käteen toimituksen puutelistasta. Avaimet käteen toimitus on noin 70% koko projektista. Ja syy piilee tietenkin rahassa. Eli talotoimittajille on eduksi että heillä on hyvin kustannustehokas ja helposti hallittava projekti joka saadaan nopeasti pois ja seuraavan kimppuun.
Mutta tosiaan, jos ei ole innostusta edes kerran viikossa käydä työmaalla, niin melkein suosittelisin unohtamaan koko homman. Ellei sitten vaihtoehtoisesti ole niin paljon ylim. rahaa että voi rakenuttaa toisenkin talon jos eka menee pieleen. Mutta tällöinkin järkevämpää on palkata joku toinen sinne työmaalle valvomaan.- K-rauta
Miksi se pitää olla valmistalopaketti,eikö kannattaisi ostaa suurelementtipaketti, jonka voi suunnitella yksilöllisesti ja rakennuttaa valmiiksi esim. K-raudoilla on omia rakennusporukoita, jotka tekevät talon avaimet käteen periaatteella.
- nuoripariHKI
K-rauta kirjoitti:
Miksi se pitää olla valmistalopaketti,eikö kannattaisi ostaa suurelementtipaketti, jonka voi suunnitella yksilöllisesti ja rakennuttaa valmiiksi esim. K-raudoilla on omia rakennusporukoita, jotka tekevät talon avaimet käteen periaatteella.
Tällainen vaihtoehto alkaa yhä enemmän kiinnostaa. Onko tällaisesta vaihtoehdosta jossain lisätietoja tai keskusteluketjua?
- Neuvo
nuoripariHKI kirjoitti:
Tällainen vaihtoehto alkaa yhä enemmän kiinnostaa. Onko tällaisesta vaihtoehdosta jossain lisätietoja tai keskusteluketjua?
Suosittelen käymään paikallisessa K-raudassa talomyyjän luona.
- ammattitimpuri
Kannattaa käyttää suomalaista ammatti-timpuria, jos haluaa saada rahoilleen muutakin vastinetta kuin pahan mielen. Niitäkin on vielä olemassa, vaikka onkin katoava luonnonvara.
- samaa mieltä
Kun saa hyvän ja luotettavan kaverin tekemään, niin ongelmia ei ole.
Varmasti maksaa karvan enemmän kuin virulainen mutta laatu ja takuu toimii. - nuoripariHKI
Uskon tuon. Tilattiin kerran tekemään pikkuremontti sukulaisen suosittelemalta timpurilta "maalta". Homma hoitui nopeasti ja ammattitaidolla. Tilaan saman kaverin vastaaviin hommiin jatkossakin, jos tulee tarvetta ja jos ko. kaverilla on aikaa. Sitä en tiedä onko valmis lähtemään vaativampiin projekteihin ja riittääkö ammattitaito talon rakentamiseen. Se onnekas on, jok´talon osaa rakentaa :)
- alan mies
Suora vastaus: on.
- 423422
Yksi vaihtoehto on palkata projektinvetäjäksi jonkun rakennusalan konsultin. Jotkut arkkitehdit esim. toimivat pääsuunnittelijana ja tarjoavat tällaista lisäpalvelua. Eli se konsultti vetää koko projektin läpi, käyttää omia kontaktejaan työntekijöiden hankintaan ja tavaran kilpailutukseen, aikataulutukseen ym. Mutta ei tietenkään ilmaiseksi. Mutta jos rahasta ei ole kiinni eikä itse kiinnosta niin yksi vaihtoehto.
- just joo
konsulentti siivoamaan rakennusta 200€ tunti. Halpaa ja järkevää ?
- ammattitimpuri
Konsultin käyttö on kaukana järkevästä rakentamisesta, eivät he kovin paljoa ymmärrä rakentamisesta, arkkitehdeistä nyt puhumattakaan. Puhua he osaavat, mutta siinä he ovatkin ammattilaisia. Ammattitaitoiseen omakotitaloprojektin hoitoon
vaaditaan muutakin kuin puhumisenlahjat. Ei puhumisenlahjoista tietenkään haittaa ole, mutteivät ne pelkästään riitä.
- 432423
Nyt ei kyllä ollut kyse mistään puhujista. Vaan ihan rakennusalalla kokeneista toimijoista. Voi olla esim. RI, joka voi toimia sekä ark-,rak-suunnittelijana ja pääsuunnittelijana, hän myös kilpailuttaa urakat, palkkaa työmiehetkin tarvittaessa suoraan jne.
Yhden tällaisen projektin olen nähnyt ja hyvin tietääkseni toimi. Sen parikymppiä mitä konsultti otti, varmasti säästyi muissa asioissa.- ammattitimpuri
Sorry, sain väärän käsityksen, kun kirjoitit rakennusalan konsultista. Jos kyseessä on rakennusalan kokenut toimija, projekti on varmaan toiminutkin ihan ok.
- PÖHLÖ OOT
ketjun aloittajalle ainoa oikea ohje, älä osta omakotitaloa, älä valmista, äläkä rakennuta sitä, sinusta ei ole asumaan muualla kun kerrostalossa.USKO EI TUU ONGELMIA EI IKINÄ ,TALVELLAKIN VOI SATAA LUNTA EIKÄ SITÄ KUKAAN AURAA POIS, KUN OLET LÄHDÖSSÄ PÄIVÄHOITOPAIKKAAN, EIKÄ SE SULA AAMUKSI, NIIN USKOMATONTA KUN SE ONKIN.....KAIKKEE HELVETIN PÖHLÖJÄ SITÄ ONKIN, TEKEE TALOO EIKÄ EES KIINNOSTA KÄYDÄ SIÄLÄ, USKOMATONTA TOUHUA, EI EDES SIIVOTA HIENOHELMA VOI VITTU SENTÄN
- jalmarip
Mitä enemmän taloa tekee muut kuin itse, sen enempi löytää huomauttamista.
Jos talon tilaa avaimet käteen, on sopimus tärkeä ja koskaan ei tule maksaa kaikkea kerralla jne..
M e päädyttiin suurelementtiin ja tehtiin lähes kaikki itse. Eipä ole tarvinnut katua.
hanke kyllä vaati projektiosaamista, jota toisella meillä ei ollut yhtään. oli suhde lujilla. Nyt kuitenkin homma ohi ja todella tyytyvainen saa olla.
Caroline paketti tuli Teri-talolta, paketti hyvä, mutta se on vain murto-osa kokonaisuudesta. Kysymykseesi siitä prosentista..en usko. Niin hyvää tuuria ei ole, että jossakin ei vippais...Vaatii superloistavan vastaavan mestarin joka oikeesti käy työmaalla ja osaa homman... Nyt jos tekisin uuden talon, en paljoa muuttaisi..se on hyvä mittari,kun kysyy talonsa saaneilta.. Etsitte väärästä paikasta, luulen mä.
En osallistunut tähän keskusteluun aiemmin, koska en tunne pääkaupunkiseudun markkinaa niin hyvin, että osaisin sikäläisistä toimijoista jotain sanoa - ja enhän yleensäkään ota kantaa yksittäisiin tuotteisiin, kun satun leipäni hankkimaan myymällä palveluita nimenomaan niille arvioitaviillle yrityksille. Mutta pari sanaa yleisellä tasolla, kun vielä on muutama minuutti kahvitaukoa jäljellä.
Nimitys talopakettiyritys tai valmistalopaketti viittaa usein aika isoihin toimijoihin. Ja sellaisissa yrityksissä laatu - vaikka olisi kutakuinkin tasaista tehtaalta lähtiessä - vaihtelee alueellisesti ja usein vieläpä enempi kuin yleisesti kuvitellaan. Asiakasrajapinnassa toimivat asentajat, talomyyjät yms. vaikuttavat laatuun erityisesti asiakkaalle näkyviltä osin. Siksi on kovin ilmeistä, että laatu paljolti paikallinen kysymys.
Ja monet kokemusistani viittavat siihen, että laadultaan parhaat talot tehdään "kokonaan" paikallisvoimin - eli laadukkain talomerkkikin saattaa löytyä paikallisesta valikoimasta. Tämä tuli mieleeni, kun viikonloppuna olin paikallisessa suurjuhlassa mukana. Ja tuossa juhlassa sattui silmiini muuan täkäläinen talon tekijäporukka, joiden asiakkaitakin sattui samoihin kemuihin. Ei tarvinnut poikien kulkea nurkkia pitkin vaan hoidettuaan työnsä hyvin, saattoivat asiakkaittensa kanssa viettää rentoa iltaa - ja kävipä joku poikia "selkäänkin taputtelemassa".
Eli kannattaisiko teidän tsekata myös paikallisia talontekijöitä, jos laajaa palvelua ja laatua haluatte?- riskipeliä
Riskihommaa ehdottomasti. Tai sitten täytyy hankkia niin hyvä peräänkattoja että se onnistuu. Järjetön hintakilpailu ajanut aivan moraalittomaan tilanteeseen koko rakentamisen.
Ei kannata!Kukaan ei kiellä ostajaa lopettamasta tinkaamista ennen kuin hinta menee liian alas. Halvalla harvoin saa hyvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822