Pietarin saarna

37. Mutta kuin he nämät kuulivat, kävi se läpi heidän sydämensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: te miehet, rakkaat veljet! mitä meidän pitää tekemän?
38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.

Tähä'n liittyy pitempi kokonaisuus, joka pitäisi lukea kokonaan koko Pietarin saarna. Saarna kuitenkin vaikutti pistoksia sydämissä eli sana kolahti. Sitten tulee tämä kohta.

Jos erittelemme kaiken mitä tapahtui:
-Hengen vuodatus
-Pietarin saarna
-omantunnon herääminen ja avun kysely
-Pietarin neuvominen

Mitä Pietari sanoi?
-tehkää parannus
-ottakaa kukin kasteen
-niin saatte Pyhän Hengen lahjan

Sitten Pietari sanoo:39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.

Mitä Pietari tässä oikeasti sanoo?

Hän sanoo, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen saa kaiken tämän lahjaksi.
Tuo lapsillenne, voidaan tulkita kahdella tavalla.
Kuitenkin tuo Jumalan kutsuminen on ratkaiseva.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^muuttolintu^^

      Niinpä, veli vihne. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.

      Olen ymmärtänyt, että Helluntaina Pyhä Henki vuodatettiin maan päälle ja että se oli ainutkertainen tapahtuma. Täällä Hän on ja "kuulemme sen huminan, emme tiedä mistä se tulee ja mihin menee" vapaasti muistellen.

      Jeesushan sanoi, että Hänen pitää mennä ylös, että Hän voi Pyhän Hengen lähettää alas.

      Kaste on armoliitto, jonka ihminen kyllä rikkoo, mutta Jumala ei, vaan se Hänen puoleltaan pysyy vahvana. Kun ihminen herää, hän saa palata parannuksen kautta tähän kasteensa armoliittoon. Näin oovat opettaneet vanhat saarnaajatkin ja muutama nykyinenkin.

      • leiff.

        Se Helluntai , ei sanottu että Pyhä Henki vuodatettiin maan päälle , vaan sanottiin
        että Pyhä Henki vuodatettiin Ylä salissa jossaoli veljiä n.118. Ja niistä ryhtyi 18.
        tulkkaamaan Pietarin saarnaa , siis kaikki sai kuulla omaa kieltään , ulkona oli
        3000 kulijaa , jotka Uskoivat Pietarin saarnsta Jeesuksen Kristuksen ja heidät
        kaikki kastettiin .

        Jeesus oli Astunut Taivaaseen 10 päivää ennen Taivaaseen astumis päivä oli
        Helatorstai se on 40 pv, pääsiäisestä ja Helluntai on 50pv, pääsiäisestä , no
        en yhtään ihmettele vaikka Jeesus oli miten lähellä heitä , mutta ei näkyvissä ,

        Sellainen pikku seikka miten ne 3000 saivat Pyhän Hengen .


    • Katsomme vähän Aabrahamia.
      Hän sai merkin Jumalan säätämisellä: Ympärileikkaiuksen. Sitten se käskettiin antaa kaikille poikalapsille 8 päiväisenä!

      Miksi? Miksi Aabraham sen sai? Miksi pojille piti antaa?


      Aabraham oli uskostaan vanurskautunut Jumalan ystävä ja hän sai merkin siksi.
      Miksi pojat? Pojat siksi, että he ovat yhtä vanhurskaita ja viattomia kuin Aabraham uskossaan.

      Antaako merkki ikuisen pelastuksen suoritettuna tekona? Ei anna, jos ihminen luopuu vanhurskaudestaan ja tekee syntiä, koska synnin palkka on kuolema.

      Miten kuoleman alta päästään pois? Jumalan Kaikkivaltias voima voi nostaa syntisen kuoleman haudasta ja lahjoittaa Kristuksen tähden uuden elämän uudestisynnyttämällä ihmisen Sanallaan ja Hengellään Kristuksen ristin tähden.

      • ^^muuttolintu^^

        Antaako merkki ikuisen pelastuksen suoritettuna tekona? Ei anna, jos ihminen luopuu vanhurskaudestaan ja tekee syntiä, koska synnin palkka on kuolema.


        Ei tietenkään anna, vihne.

        Ympärileikkaus oli liitto Jumalan kanssa jokaiselle leikatulle. Jos ihminen hylkäsi ja luopui liitostaan, eikä kääntynyt takaisin parannuksen kautta, hänelle kävi huonosti vanhan liiton aikana.

        Samoin on uuden liiton aikana, jossa nyt olemme. Jos hylkäämme kasteen liiton, jossa Jumala on meidät ottanut lapsekseen, emmekä käänny parannukseen tieltämme, huonosti käy.

        Jumala on liittouskollinen, siksi Hän ei ikinä hylkää katuvaa ihmistä, vaan hän saa palata siihen takaisin. Kaste on sinetti tästä uudesta liitosta, kuten ympärileikkaus oli sinetti vanhasta liitosta.


    • Vanhanliiton merkki oli näkyvä, jota olisi vaikea häivyttää, mutta sen merkin pysyvyyteen ei voinut vedota.

      Uudenliiton merkki on näkymätön, joten sen merkin pitäisi näkyä koko olemuksessa, joka on tärkeämpi kuin vanhanliiton merkki.

      • Hedelmiä Jumalalle

        Joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Uudessä liitossa vanhurskaus perustuu KRISTUKSEN TEKOON, joka yksin uskolla omistetaan.

        al. 3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."
        Gal. 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta."

        USKON kautta, siis Kristuksessa vanhurskautettuna pyhänä ja puhtaana, kristitty tekee hyviä tekoja. Hän tekee niitä rakkaudesta.

        Kristitty ei tee tekoja rangaistuksen pelossa, eikä sen tähden, että omilla teoillaan varmistelisi vanhurskauttaan. Perintöoikeus ei tule tekojen perusteella vaan sillä perusteella että henkilö on syntynyt isännän siemenestä.

        Lakihenkisyydessä nämä asiat eivät ole avautuneet, evankeliumi on peitetty.
        Se johtuu pinnallisesta syntikäsityksestä, jonka mukaan ihmisestä tulisi syntinen vasta tehtyään tiettyjä tekoja. Ja sitten taass tiettyjä tekoja tekemällä synnit saadaan anteeksi. Kilvoittelu siis tähtää vanhurskaana pysymiseen ihmisen tekojen ja tekemättä jättämisten avulla. Kun kristinuskossa vanhurskaus on valmis se on JUmalan valmistama, ja se otetaan vastaan USKOLLA KRISTUKSEEN.

        Ihminen ON, syntinen, synti on geneettisessä perimässämme oleva ominaisuus, joka pysyy kuolemaan asti. Ihminen ei tee mitään sellaista mielellään eikä usein väkisinkään, mikä on Jumalan tahto. Jokainen
        ihmisen solu vastutaa Jumalan tahtoa kaikin voimin.

        Kun Jeesus saa tulla elämän Herraksi, niin hän alkaa ARMON ja rakkautensa kautta kautta muuttamaan ihmistä. Rakastettu ja armahdettu syntinen saa halun palvella Jumalaa lähimmäisissään. Tapahtuma on yhtä luonnollinen kun omenapuun omenien tuottaminen.

        Ei omenapuu tee siitä numeroa, kun se tuottaa omenia, se on sen elämäntehtävä. Näin on ihmisen joka on tullut USKOSTA vanhurskaaksi, ei hän huutele tekemisistään, vaan hän TEKEE hedelmiä Jumalalle. Näistä hedelmistä saavat hänen lähimmäisensä sitten nauttia. Hallelujaa kiitos Jeesus.


      • ^^muuttolintu^^
        Hedelmiä Jumalalle kirjoitti:

        Joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Uudessä liitossa vanhurskaus perustuu KRISTUKSEN TEKOON, joka yksin uskolla omistetaan.

        al. 3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."
        Gal. 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta."

        USKON kautta, siis Kristuksessa vanhurskautettuna pyhänä ja puhtaana, kristitty tekee hyviä tekoja. Hän tekee niitä rakkaudesta.

        Kristitty ei tee tekoja rangaistuksen pelossa, eikä sen tähden, että omilla teoillaan varmistelisi vanhurskauttaan. Perintöoikeus ei tule tekojen perusteella vaan sillä perusteella että henkilö on syntynyt isännän siemenestä.

        Lakihenkisyydessä nämä asiat eivät ole avautuneet, evankeliumi on peitetty.
        Se johtuu pinnallisesta syntikäsityksestä, jonka mukaan ihmisestä tulisi syntinen vasta tehtyään tiettyjä tekoja. Ja sitten taass tiettyjä tekoja tekemällä synnit saadaan anteeksi. Kilvoittelu siis tähtää vanhurskaana pysymiseen ihmisen tekojen ja tekemättä jättämisten avulla. Kun kristinuskossa vanhurskaus on valmis se on JUmalan valmistama, ja se otetaan vastaan USKOLLA KRISTUKSEEN.

        Ihminen ON, syntinen, synti on geneettisessä perimässämme oleva ominaisuus, joka pysyy kuolemaan asti. Ihminen ei tee mitään sellaista mielellään eikä usein väkisinkään, mikä on Jumalan tahto. Jokainen
        ihmisen solu vastutaa Jumalan tahtoa kaikin voimin.

        Kun Jeesus saa tulla elämän Herraksi, niin hän alkaa ARMON ja rakkautensa kautta kautta muuttamaan ihmistä. Rakastettu ja armahdettu syntinen saa halun palvella Jumalaa lähimmäisissään. Tapahtuma on yhtä luonnollinen kun omenapuun omenien tuottaminen.

        Ei omenapuu tee siitä numeroa, kun se tuottaa omenia, se on sen elämäntehtävä. Näin on ihmisen joka on tullut USKOSTA vanhurskaaksi, ei hän huutele tekemisistään, vaan hän TEKEE hedelmiä Jumalalle. Näistä hedelmistä saavat hänen lähimmäisensä sitten nauttia. Hallelujaa kiitos Jeesus.

        Hedelmiä Jumalalle!

        Aamen, näin minäkin uskon.


      • Kiitos ystävistä
        ^^muuttolintu^^ kirjoitti:

        Hedelmiä Jumalalle!

        Aamen, näin minäkin uskon.

        Me Jumalan pikkulintuset saamme sitten nauttia niistä hedelmistä. Jumalan ihmiset kun palvelevat Jumalaa LÄHIMMÄISISSÄÄN. Ja kitoksensa he uhraavat kaikesta Jumalalle HALLELUJAA.

        Nimerkillä kokemusta on. :-)


      • Hän vaelsi
        Kiitos ystävistä kirjoitti:

        Me Jumalan pikkulintuset saamme sitten nauttia niistä hedelmistä. Jumalan ihmiset kun palvelevat Jumalaa LÄHIMMÄISISSÄÄN. Ja kitoksensa he uhraavat kaikesta Jumalalle HALLELUJAA.

        Nimerkillä kokemusta on. :-)

        Avaajallelin annamme kiitoksen tärkeän aiheen esille ottamisesta.

        1. Joh. 2:1-6

        Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.

        Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
        Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

        Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.

        Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
        __________________________________________________________

        Saarn. 7:20-24

        Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.

        Älä myöskään pane mieleesi kaikkia puheita, mitä puhutaan, ettet kuulisi palvelijasi sinua kiroilevan. Sillä oma sydämesikin tietää, että myös sinä olet monta kertaa kiroillut muita.

        Kaiken tämän olen viisaudella koetellut. Minä sanoin: "Tahdon tulla viisaaksi", mutta se pysyi minusta kaukana.

        Kaukana on kaiken olemus ja syvällä, syvällä; kuka voi sen löytää?
        ___________________________________________________________


      • Jeesus on tie
        Hän vaelsi kirjoitti:

        Avaajallelin annamme kiitoksen tärkeän aiheen esille ottamisesta.

        1. Joh. 2:1-6

        Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.

        Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
        Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

        Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.

        Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
        __________________________________________________________

        Saarn. 7:20-24

        Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.

        Älä myöskään pane mieleesi kaikkia puheita, mitä puhutaan, ettet kuulisi palvelijasi sinua kiroilevan. Sillä oma sydämesikin tietää, että myös sinä olet monta kertaa kiroillut muita.

        Kaiken tämän olen viisaudella koetellut. Minä sanoin: "Tahdon tulla viisaaksi", mutta se pysyi minusta kaukana.

        Kaukana on kaiken olemus ja syvällä, syvällä; kuka voi sen löytää?
        ___________________________________________________________

        Jumalan sana, (joka sen uskoo), tekee ihmisen pieneksi. Ihminen tajuaa että Jumala opnkin OIKEASTI suuri, - eikä vain ihmisen kokoinen.


      • ^^muuttolintu^^
        Kiitos ystävistä kirjoitti:

        Me Jumalan pikkulintuset saamme sitten nauttia niistä hedelmistä. Jumalan ihmiset kun palvelevat Jumalaa LÄHIMMÄISISSÄÄN. Ja kitoksensa he uhraavat kaikesta Jumalalle HALLELUJAA.

        Nimerkillä kokemusta on. :-)

        Voin kyllä sanoa, että minullakin "kokemusta on" Kiitos Herralle! Etenkin eräästä ystävästä haluan kiittää Häntä, jolle kaikki kiitos, kunnia ja ylistys kuuluu, iankaikkisesti.

        Niin varma todistus on, että Herramme kuulee heikoimmatkin huokaukset ja antaa apunsa ajallaan. Hallelujaa!


    • 18. Ja Jesus tuli ja puhutteli heitä, sanoen: minulle on annettu kaikki voima taivaassa ja maan päällä.
      19. Menkäät siis ja opettakaat* kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
      20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!

      16 Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 17 Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. 18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

      18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."



      Nämä raamatun kohdat, jotka on eri käännöksistä otettu, sopivat lapsena suoritettuun kasteeseen. Tähän liittyy kasvaminen Jeesuksen kanssa aikuisuuteen lain alaisena ja siihen liittyy Jeesuiksen ktsu: Seuraa minua. Kutsun jälkeen alkoi opetus, joka käsitti voiman komuksia, kärsimyskokemuksen tappion kokemuksen, pelon ja ympäristön hylkäämisen kokemuksen, mutta viimein se sisälsi lupauksen mukaan myös Hengen vuodatuksen. Ovatko lapsena kastetut valmiit kulkemaan Hänen kanssaan tämän tien ilman pullistelua?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      149
      3044
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2102
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      92
      2087
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      2007
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1240
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      28
      1210
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1009
    Aihe