Avopuolison oikeudet perintöön?

Tietämätön

Onko avopuolisolla oikeutta perintöön ellei testamenttiä ole tehty? Onko oikeutta järjestää hautajaisia, päättää perunkirjoitusasioista tai valita uskotut perunkirjoituksiin? Olen myös huolissani yhteienä hankitun omaisuuden jaosta ( asunnon omistus, auto, irtain omaisuus, pankkitilit yms ) koska olen ainoa rintaperillinen ja vainaja on asunut Ruotsissa. Silti vainajan avopuoliso ehti jo järjestää hautajaiset sekä muistotilaisuuden. Tietääkseni kenelläkään ei ole oikeutta toimia paljoakaan asioissa ilman kirjallista suostumistani..?

12

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+11

Tiedätkö Ruotsin laista?

• Tietämätön

Ei ikävä kyllä ole harmainta aavistustakaan

• Elämä jatkuu

Jos kuollut oli Suomen kansalainen, niin toimitaan Suomen lain mukaan.
      Eli - avopuoliso ei peri mitään, jos ei ole testamenttia.
      Vainajan nimissä ollut omaisuus siirtyy suoraan rintaperilliselle.
      Ja rintaperillinen hoitaa perukirjoitus yms. asiat.

Hautajaisista sinun ei enää kannata murehtia. Ehkäpä se lähin henkilö vainajalle oli juuri hän, joka halusi hoitaa nämä asiat
      Ilmeisesti et ole ollut läheisissä väleissä Ruotsin suuntaan, koska näin tapahtui.

• Tietämätön

Valitettavasti hyvin vähän

• vai tiedätkö
        Tietämätön kirjoitti:

Valitettavasti hyvin vähän

Ja mistä tiedät, että testamenttia ei ole?

• Tietämätön
        vai tiedätkö kirjoitti:

Vainajan avovaimo on minulle näin kertonut itse hiljattain. Mistähän voisin kysellä apua, itse asun suomessa ja vainaja on edesmennyt isäni, muita rintaperillisiä ei ole mutta en ole kirjoittanut tai saanut vielä mitään papereita. Kuukausi on nyt kuolemasta kulunut.

• Tietämätön
        vai tiedätkö kirjoitti:

Avovaimo myös hoiti hautajaiset josta olen erittäin kiitollinen, olin itse myös paikalla. Kuitenkin perinnönjaosta ei haluttu oikein puhua ja jäi epäselväksi isäni omaisuus joka ei luultavasti ole kovinkaan suuri. Mahdollista kuitenkin on että esim. omistusasunto, auto ja pankkitili ovat kuitenkin hänen tai yhteisesti hankittu. Aika vastahakoista ollut asiasta keskusteleminen ja tunnen olevani ulkopuolinen koko prosessissa välimatkasta johtuen. Haluaisin tietää mistä voin kysellä omistusasioita ja mitä dokumentteja tarvitsen perintäoikeuden todistamiseksi mikäli yhteistyöhalua ei löydy, kiitos asiallisista kommenteista.

• 5+2
        Tietämätön kirjoitti:

Vainajan avovaimo on minulle näin kertonut itse hiljattain. Mistähän voisin kysellä apua, itse asun suomessa ja vainaja on edesmennyt isäni, muita rintaperillisiä ei ole mutta en ole kirjoittanut tai saanut vielä mitään papereita. Kuukausi on nyt kuolemasta kulunut.

Koska olet vainajan lapsi, niin eiköhän sinun pitäisi sopia avovaimon kanssa perunkirjoituksesta. Kannattaa nyt vaan ottaa nätisti yhteyttä avovaimoon. Kyllä kaikki perunkirjoituksessa selviää.

• 11+11

>>Jos kuollut oli Suomen kansalainen, niin toimitaan Suomen lain mukaan.

• näin Ruotsissa

Tuli mieleen kirjailija Stieg Larssonin tapaus - oli monivuotinen avopuoliso, jolle ei kuitenkaan kuulu oikeudet tai tuotto Millenium-kirjasarjasta, koska eivät olleet naimisissa eikä ollut keskinäistä testamenttia. Neljäs kirja on ilmeisesti jollakin kovalevyllä, jota avovaimo ei ole luovuttanut omaisille (isä ja veli ainakin elossa).

Eli: avopuoliso ei peri ilman testamenttia Ruotsissakaan. Omaisuuden selvittäminen ei ole välttämättä helppo juttu jos avovaimo ei ole yhteistyöhaluinen.

• Tietämätön

Toivotaan että suostuu keskustelemaan asioista, olisi kaikille helpompaa..ymmärrän toki hänen tilanteensa mutta haluan myös että mahdollinen peritty omaisuus löytää oikean osoitteen. Ikävää kun läheisten välit rakoilevat heti kun on saatettu vainaja hautaan.

• JKIOOO

EI OLE

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe