Onko avopuolisolla oikeutta perintöön ellei testamenttiä ole tehty? Onko oikeutta järjestää hautajaisia, päättää perunkirjoitusasioista tai valita uskotut perunkirjoituksiin? Olen myös huolissani yhteienä hankitun omaisuuden jaosta ( asunnon omistus, auto, irtain omaisuus, pankkitilit yms ) koska olen ainoa rintaperillinen ja vainaja on asunut Ruotsissa. Silti vainajan avopuoliso ehti jo järjestää hautajaiset sekä muistotilaisuuden. Tietääkseni kenelläkään ei ole oikeutta toimia paljoakaan asioissa ilman kirjallista suostumistani..?
Avopuolison oikeudet perintöön?
12
310
Vastaukset
- 11+11
Tiedätkö Ruotsin laista?
- Tietämätön
Ei ikävä kyllä ole harmainta aavistustakaan
- Elämä jatkuu
Jos kuollut oli Suomen kansalainen, niin toimitaan Suomen lain mukaan.
Eli - avopuoliso ei peri mitään, jos ei ole testamenttia.
Vainajan nimissä ollut omaisuus siirtyy suoraan rintaperilliselle.
Ja rintaperillinen hoitaa perukirjoitus yms. asiat.
Hautajaisista sinun ei enää kannata murehtia. Ehkäpä se lähin henkilö vainajalle oli juuri hän, joka halusi hoitaa nämä asiat
Ilmeisesti et ole ollut läheisissä väleissä Ruotsin suuntaan, koska näin tapahtui.- Tietämätön
Valitettavasti hyvin vähän
- vai tiedätkö
Tietämätön kirjoitti:
Valitettavasti hyvin vähän
Ja mistä tiedät, että testamenttia ei ole?
- Tietämätön
vai tiedätkö kirjoitti:
Vainajan avovaimo on minulle näin kertonut itse hiljattain. Mistähän voisin kysellä apua, itse asun suomessa ja vainaja on edesmennyt isäni, muita rintaperillisiä ei ole mutta en ole kirjoittanut tai saanut vielä mitään papereita. Kuukausi on nyt kuolemasta kulunut.
- Tietämätön
vai tiedätkö kirjoitti:
Avovaimo myös hoiti hautajaiset josta olen erittäin kiitollinen, olin itse myös paikalla. Kuitenkin perinnönjaosta ei haluttu oikein puhua ja jäi epäselväksi isäni omaisuus joka ei luultavasti ole kovinkaan suuri. Mahdollista kuitenkin on että esim. omistusasunto, auto ja pankkitili ovat kuitenkin hänen tai yhteisesti hankittu. Aika vastahakoista ollut asiasta keskusteleminen ja tunnen olevani ulkopuolinen koko prosessissa välimatkasta johtuen. Haluaisin tietää mistä voin kysellä omistusasioita ja mitä dokumentteja tarvitsen perintäoikeuden todistamiseksi mikäli yhteistyöhalua ei löydy, kiitos asiallisista kommenteista.
- 5+2
Tietämätön kirjoitti:
Vainajan avovaimo on minulle näin kertonut itse hiljattain. Mistähän voisin kysellä apua, itse asun suomessa ja vainaja on edesmennyt isäni, muita rintaperillisiä ei ole mutta en ole kirjoittanut tai saanut vielä mitään papereita. Kuukausi on nyt kuolemasta kulunut.
Koska olet vainajan lapsi, niin eiköhän sinun pitäisi sopia avovaimon kanssa perunkirjoituksesta. Kannattaa nyt vaan ottaa nätisti yhteyttä avovaimoon. Kyllä kaikki perunkirjoituksessa selviää.
- 11+11
>>Jos kuollut oli Suomen kansalainen, niin toimitaan Suomen lain mukaan.
- näin Ruotsissa
Tuli mieleen kirjailija Stieg Larssonin tapaus - oli monivuotinen avopuoliso, jolle ei kuitenkaan kuulu oikeudet tai tuotto Millenium-kirjasarjasta, koska eivät olleet naimisissa eikä ollut keskinäistä testamenttia. Neljäs kirja on ilmeisesti jollakin kovalevyllä, jota avovaimo ei ole luovuttanut omaisille (isä ja veli ainakin elossa).
Eli: avopuoliso ei peri ilman testamenttia Ruotsissakaan. Omaisuuden selvittäminen ei ole välttämättä helppo juttu jos avovaimo ei ole yhteistyöhaluinen.- Tietämätön
Toivotaan että suostuu keskustelemaan asioista, olisi kaikille helpompaa..ymmärrän toki hänen tilanteensa mutta haluan myös että mahdollinen peritty omaisuus löytää oikean osoitteen. Ikävää kun läheisten välit rakoilevat heti kun on saatettu vainaja hautaan.
- JKIOOO
EI OLE
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803