Vanhoista AIV-lasipulloista asiaa

Pullomaakari

Osaako joku kertoa mitä on valkoinen ohut kerros tuollaisen aiv-pullon pohjalla.
Pesin niitä ja jokaiseen jäi tuo kerros. Saako sitä pois mitenkään?

39

9254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suolaa?
    • Maanviljelysteknikko

      Onko ihan AIV-hapon jäljiltä? Meinaan, että nuo lasipullot on aika vanhoja ja voi olla säilytetty ihan mitä tahansa vuosien varrella.
      Kokemuksella voin sanoa, että aika huonoja pulloja, oikein ihmettelen, ettei enempi vahinkoja sattunut niiden kanssa. Olihan niissä se kori mukana lastujen kanssa, mutta silti.
      Olin aikoinaan maanviljelyskoulussa ja kaverit raahasivat suurella vaivalla navetan ullakolta tälläisen lasipullon vaatekaappiimme, kovalla vaivalla siihen lasiseen kierrekorkkiin porattiin tärpätin kanssa reikä konehallilla ja sitten se riivatun pullo hajosi ennen kiljun valmistumista.
      Kotonani oli myös tälläinen lasipullo, siihen säilöttiin kurkkuja monet vuodet Atamonin kanssa ja hyviä kurkkuja olivatkin, pitkillä pihdeillä niitä kurkkuja sieltä pullosta sitten talvella pyydystettiin, kunnes yhtenä syksynä pulloa pestessä se räjähti.
      Kaupassa harjoittelijana ollessani vanhat miehet kertoivat näiden lasisten AIV-pullojen vaaroista, kuinka niitä täytettiin rautatieasemalla suuresta säiliöstä ja aina sillä keikalla oli vaatteet menneet uusiksi, kun happoa roiskui vaatteille taikka pulloja meni rikki.

      • Tehtiinkö ?

        noita Suomessa ?


      • Maanviljelysteknikko
        Tehtiinkö ? kirjoitti:

        noita Suomessa ?

        Käsittääkseni nuo AIV-pullot oli suomalaista tekoa ja jos arvailuni osuu kohdalleen, niitä tehtiin Riihimäellä lasitehtaalla. Joku toinen voi tietää tarkemmin.
        Sukulaisiani oli töissä Riihimäen lasitehtaalla ja muistini mukaan sielläkin olisi näitä tehty.
        Ihmettelisin, jos noita pulloja olisi jostain kauempaa tuotu, niin arkoja ne olivat ja rikkoutuivat helposti. Vaikka niiden mukana oli aina vanneraudasta tehty kori, jossa oli pehmikkeenä lastua, sellaista koneella tehtyä juuri tähän tarkoitukseen.
        Nämä pullot olivat vain lähikuljetuksissa käytössä, AIV-liuos kulki rautatievaunuilla ja sieltä se pullotettiin lähikauppojen varastoihin.

        Tuossa linkissä muutama pullo koreineen malliksi ja yhdessä korissa on vielä vähän jäljellä lastujakin http://www.vastavalo.fi/aiv-pullo-aivpullo-pullot-huutokaupattavia-120802.html


    • keräysastia

      Minä ostin aiv-pullon ja se on nyt keräysastiana sinne asti, kunnes tyhjennän sen.

      • EiKäynytIlmi

        Mitä sinä siihen keräät?


      • pustakulloon
        EiKäynytIlmi kirjoitti:

        Mitä sinä siihen keräät?

        Veikkaus on että nimim. keräysastia kerää siihen AIV-pulloon nestemäistä elimistön kuona-ainetta , jota ihmiskeho tuottaa lat. urina, kansanomaisesti sanottuna kusta.


    • pullosäästämiseen

      Minä ostin aiv-pullon, toin pyörällä kotiin ehjänä. On sisällä jotain ainetta kiinni pullossa rakeina muutama rae pinnassa. Olen alkanut kerätä viiden euron seteleitä pulloon. Ajattelin pohjan täyttää niillä. Kun pullosta setelit ottaa, riittänee pitkät kapeakärkiset pihdit tai sitten imuroin huonekalusuuttimella pullon tyhjäksi. Saa nähdä, miten käy. Palaako kädet rikkihapossa vai onko se rehua, mikä on sisällä pullon suuosassa.

    • koristepullo

      Otin teidän kertomustenne jälkeen setelit pois pullosta, etteivät syty tuleen. Olkoon koristeena.

      • pustakulloon

        Viisas teko ottaa rahat sieltä pullosta pois. Eivät ehlä pala, mutta muuten saattaa mennä setelit jauhoksi, jos on jäännyt happoja vielä pulloon.


    • fairitehosi

      Saitte väärää tietoa pulloista. Se mitä sisällä on, on aiv-rehua, ei rikki tai suolahapon suoloja. Pullot ovat turvallisia käyttää. Minäkin säikähdin ja kysyin asiaa ja sain neuvoksi pestä pullon fairilla. Niinpä otin pari kymmentä litraa vettä, pulloharjan ja pesin pullon parvekkeella. Nyt odotan pullon kuivumista ja laitan sinne ison tukun seteleitä. Kannattaa kokeilla, eikä uskoa kaikkia.

    • pikkusekoomus

      Jopa on koko ajan kirjoitellut ALV-pulloista.....

      • PorskuttavaKepu

        N.s. mineraalihapot aiheuttaa näön menetystä. Ennen oli ylleistä, että lehemät oli keväällä huono näköösiä. Laituumella olo korjas vaivan sitte.


    • kysepulloista

      Kiitos nimittelystä, kyse oli vain pulloista.

    • uskoisin

      Kuule, jos tämä aiv-liuos ei aiheuttanut lehmille vaaraa, tuskin se tekee sitä minullekaan. Uskoin kuule, että niissä oli osaksi rikkihapon ja suolahapon suoloja, joita lehmien rehuun säilömisessä käytettiin. Mistäs minä tietäisin, kun en ole lehmää ikinä hoitanut enkä aiv-pullon sisällöstä näin ollen voikaan tietää mitään. Jos aiv-liuos ei ollut vaarallista, voinen laittaa vaikka kuivakukkia tai kolikoita yms. Pulloon, kunhan se on kuivunut parvekkeella.

      • Maanviljelysteknikko

        Jos tuo AIV-pullo on hyvin pesty, niin ei siitä silloin mitään vaaraa ole. Kyllä se AIV-happo oli ihan oikeasti aika vaarallista sieltä pullosta otettuna, vaikka se sitten rehussa olikin turvallista laimennettuna.
        Niiden AIV-liuospullojen kanssa kävi paljon vahinkoja, kun niitä täytettiin junanvaunuista rautatieasemilla kauppojen varastoihin myyntiä varten. Niissä pulloissa oli vielä valmistuksen yhteydessä tulleita jännitteitä, että ne saattoivat "räjähtää" käsiin ja hapot tietty pitkin ympäristöä. Ja jos joku sai sitä happoa päälleen, puuvillavaatteet hävisivät melko nopeaan päältä, siisn ihan muutamassa tunnissa ja jos iholle meni sitä happoa, niin iho kuoriutui pois aika pian. Minultakin lähti kerran käsistä nahka ja työtakista lähti selkämys kokonaan pois, onneksi selästä ei lähtenyt nahka. Naapurin isäntä sai happoa silmiinsä ja oli pitkään hoidettavana sairaalassa, näkö kuienkin säästyi.
        Myöhemmin muoviastioiden tullessa lasipullojen tilalle AIV-pulloiksi tuli uusi ongelma, kun ne muovikanisterit eivät olleet suojattu UV-säteiltä, ne menivät rikki auringonvalosta ja taas sattui pahoja onnettomuuksia niiden muovikanisterien hajottua käsiin. Lisäksi monen isännän traktorin ruiskutuspumppu kärsi melkoisia vaurioita, kun huonosti puhdistetuilla AIV-kanistereilla kuljetettiin polttoainetta traktoreihin. Se AIV-happo syövytti ruiskutuspumput epäkuntoon.


    • kysyntääolisi

      Kiitos tiedosta. Pullon pesun jälkeen nostin aiv-pullon olohuoneeseen. Yön kokonaan oli erittäin täyttävää hengittäessä ja tuntui hankalalta joskus hengittää. Kun mietin, niin tulin siihen tulokseen, että rehun haju yhdistettynä kastuneen pajukorin hajuun sai tuon hengitysvaikeuden aikaan. Pullossa oli rehua ollut, huomasin pois pestessäni. Lisäksi jos pullo oli heinien lähellä, niin korissa tuoksui myös heinä. Yleensä rehu ja kastunut paju. Kyllä pullot ovat turvallisia käyttää, ei niitä muuten myydä. Kaikki haluavat niitä. Minulle vastaan tuli mammuttitorilta kotiin pulloa kuljettaessani kolme ihmistä ja kaksi kyseli pulloista, mistä niitä saa ja yksi työmies olisi jo suoraan tiellä ostanut pullon ja maksanut käteen. Tällä pullolla on kysyntää niin kuin yleensäkin tonkilla ja aiv-pullolla. Kysyntää lisää huono saatavuus ja pitkät matkat, joiden takaa niitä täytyy käydä hakemassa. Mammuttitorilla oli 4 km päässä. Kävelin pullon kanssa kotiin.

      • Maanviljelysteknikko

        Onhan niillä vanhoilla AIV-pulloilla tietty kysyntää, mitkä on ehjinä säilyneet vuosien saatossa. Mutta en minä ainakaan niitä niin varmoina pitäisi, että alkaisin niihin mitään nesteitä säilömään sellaissa paikoissa, missä se pullo rikkoutuessaan voi aiheuttaa jotain vahinkoja.
        Eikä niissä pulloissa mitään rehua säilytetty, ne heinät on menneet sinne pulloon muuten. Pulloja säilytettiin yleensä navetoiden ylisillä, kun ne AIV-tornit yleensä täytettiin siihen aikaan sieltä käsin ja AIV-liuosta levitettiin kumitetulla kastelukannulla rehuun kuormien välillä.
        Sitä heinää on mennyt sinne pulloon joko vuosien varrella ihan vain heiniä käsiteltäessä, jos korkki on ollut poissa tai lapset ovat leikeissään laittaneet sinne pulloon heiniä.
        Paljon myydään sellaista vanhaa tavaraa, joka ei ole niin turvallista. Ja sen verran olen itsekin ollut tekemisissä tuollaisten lasisten AIV-liuospullojen kanssa, että tiedän niiden heikkoudet. Vaan se oli siihen aikaan ainut tapa saada tuota happoa rehuntekijöille edes jotenkin turvallisesti siinä lasipullossa, kun ne pullot oli metallikorissa lastuvillan kanssa. Ja kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, paljon sattui myös vahinkoja.
        Omankin vanhan navettani ylisiltä löytyy vielä tuollaisen AIV-liuospullon metallinen kori, mutta pullo on aikaa sitten mennyt rikki. Muistan vielä hyvin, kuinka isovanhempani tekivät AIV-rehua ja niitä lasisia pulloja oli vaarilla hevoskärryillä kyydissä. Samoin muistan, kuinka sitä happoa levitettiin aina rehukuormien välilla rehutornissa rehun päälle sill kumitetulla kastelukannulla. Kumihanskat piti olla käsissä ja kumisaappaat jaloissa, suojalasitkin oli tarpeen.
        Olin itse osuuskaupassa töissä opiskeluihin liittyen harjoittelijana ja jouduin tietty sitten käsittelemään aika paljon AIV-liuoksia ja kuulin monelta vanhemmalta osuuskaupan varastomieheltä kauhukertomuksia noiden lasisten AIV-liuospullojen onnettomuuksista.


    • kysynyt

      Kyselin ja kerroin pulloni hajusta ja rehusta ja hankkijan asiakaspalvelija sanoi syyksi tai ainakin oletti maataloudessa aiv-rehun yhteydessä käytetyn muurahaishapon. Katselin ja kyselin hankkijalta hajun pois saamista ja he sanoivat, että sooda ottaa muurahaishapon ja aiv-hapon eli liuoksen hajun ja jäänteet pullosta pois. Niimpä ostin ison purkin soodaa, kaadoin pulloon ja kymmenen litraa vettä päälle. Huuhdon jälkikäteen vedellä pullon. Näinkin yksinkertaisesti voi itseään auttaa, kun kyselee.

    • hyväpulloni

      Pitihän se pestä uudelleen pullo, kun kahden vesipesunkin jälkeen pullosta nousi melkein hajutonta kaasun tuoksua. Kun olin hengitys melkein lamaantuneena sitä yön haistellut, soitin hankkijalle, kerroin pullosta ja kysyin, mitä mahdollisesti lienee säilytetty pullossa. Minä sanoin rehua, mutta asiantuntija sanoi muurahaishappoa luultavasti. Kysyin sitten, miten hajun saa pois. Asiantuntija sanoi, että kokeile soodaa. No, minä kaadoin pulloon 1,5 desilitraa soodaa ja vettä vajaan sankollisen. Harjasin ja liotin parikymmentä minuuttia. Haju lähti, eikä mitään tuoksua ole enää ollut.

      • eivättienneethankkijalla

        Jos kyseessä lasinen AIV-liuospullo, ei siinä ole ollut muurahaishappoa, vaan siihen aikaan se AIV-liuos koostui rikkihaposta ja suolahaposta. Muurahaishappo tuli vasta myöhemmin.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/AIV-rehu


    • kiitostiedosta

      Kiitos tiedosta. Silloin, kuten netti kertoi, veden vaikutuksesta rikkihappo ja suolahappo, niin sanotut jäänteet; muodostivat häkää, joka kävi hengitykseeni. Kun se poistui aamulla ja loput neutraloituivat soodan vaikutuksesta, pullossa ei pitäisi olla mitään, miksi sitä ei voisi pitää koristeena menneiltä ajoilta asutussa huoneistossani eli kodissani.

    • mitteesmie

      Miksi teidän maajussien mielestä tonkkia ja aiv-pulloja ei saisi pitää keräilyesineinä, joilla on hyötytarkoitus. Jos minä löydän jotain hyviä käyttöesineitä, otan sen ja pidän.

      • siitävaanpottuilemaan

        Ei kait tässä kukaan ole kieltänyt pitämästä koristeena vanhaa AIV-liuoslasipulloa. On vaan tuotu realiteetit, että ne pullot on rikkouteneet helposti. Eli on vain varoitettu ja lisäksi on varoitettu happojen vaaroista, jos niitä sattuu olemaan vielä sisällä.
        Eli siitä vaan, jos haluaa pitää pulloa koristeena, mutta hyvä tiedostaa, että se pullo voi joskus posahtaa jännityksistä rikki. Tämä kannattaa ottaa tosissaan, jos pullon ympärillä on pieniä lapsia tai lemmikkejä.
        Maitotonkat taas on pikkumuksuille vaarallisia, kun ryömivät niiden sisälle ja ei päästä sitten pois.


    • koristeesine

      Kiitos, kun varoitit. Pesin soodavedellä pullon ulkoa huuhdellen ja sisältä pulloharjalla pesten. Jos erikoisia oirehtimisia tulee, heitän roskiin. Ei ole hajua enää eikä vaikeaa hengittää, kuten yksi vuorokausi sitten. On varmaan kaasua ollut, mutta jos ehjänä pysyy, koristeena pidän.

    • näinkinvoisattua

      Alkuun en huomioinut aiv-pullossa olevia mustan ruskeita kohtia, koska ne olivat pohjassa pajukorissa. Sitten minulle alkoi puhua mies ja sanoi, että jos hänelle tarjoaisi tuttava vastaavan pajukoripullon, hän pitäisi sitä selvänä murhayrityksenä, koska jäljet on tehnyt rikkihappo, joka on syövyttänyt pullon pohjan ruskean mustaksi, eikä happo lähde korista, koska on siihen imeytynyt ja hän kehoitti rahan menosta huolimatta viemään pullon roskiin nopeasti. Minä kuuntelin ja hän kertoi, että kerrostalon lämmityskaudella pajukori voi siihen imeytyneen hapon vaikutuksesta syttyä jopa tuleen. Otin tämän tosissani ja kävin viemässä syöpyneen korin pulloineen roskiin. Ajattelin isäntää ja tajusin, että tämä nuori maanviljelijä ei tiennyt liuksen vaaroja myyntiin koria tuodessaan, eikä ole näin ollen syyllinen, koska tietämättömyys tekee hänestä sellaisen, ettei häntä voida syyttää.

    • pullopulloni

      Minulle järki tuli iltajunassa, kun tajusin, että pullo on luultavasti 47-50 vuotta vanha, eikä vieläkään ole syttynyt tuleen eikä polttamat alueetkaan enää lisää syöpyneet. En siis pitänyt ajatuksesta hävittää pullo, vaan hain sen takaisin ja laitoin esille.

      • asphaltfermer

        No minä jo kerkesin noitua mielessäni , että ei oo tottakaa. Onhan se hyvä, että järki tuli iltajunassa takaisin, kun oli aiemmin maitojunassa menny.


    • pullopajukorissa

      Mieleeni tuli edelleen epäilys, että entäpä jos jotain myrkkyjä on edelleen pullon pajukorissa, onhan se pohjasta harmaan musta. Nii otin pullon ja vein suihkuun ja suihkutin korin pulloineen joka puolelta. Korista irtosi hyönteinen, uskoisin kuivuneen vuosikymmenien aikana. En löytänyt toista, eikä noussut viemäristä ylös, en ole löytänyt. Hyönteinen oli musta pitkäjalkainen pyöreä eläin. Ensin uskoin torakaksi, mutta kolmen ja puolen viikonkaan kuluttua ei ole tullut puremia ja pullo on ollut koko ajan olohuoneessa kuivuttuaan parvekkeella. Ei ole myöskään kävelleet olohuoneessa. Olutpullo, iso vaalean vihreä ja käymiseen tarkoitettu pullo pajukorissa yhdessä kolmen muun pullon kanssa muodostavat kokoelman, joka minulla on. Pidän pulloista ja ne ovat esillä olohuoneessa.

    • suomenkarja

      Minun naapurissani on lähemmä sata litraa vetävä aiv-pullo. Pariskunta pesi sen vastattain, on vuosia ollut valkoisia rakeita sisällä ja sihahdellutkin. Ei ole syttynyt tuleen eikä syty enää, kun on pesty. Näin entisestä hylkytavarasta tulee kaikkien arvostamaa . Näinhän se maataloudessa menee. Entiset suomen karjan lehmät ja sonnitkin ovat arvotavaraa, jotka on hinnoiteltu 50000-5000 maksaviksi kappaleelta. Lehmää kohti nääs. Miksi siis heittää arvotavaraa pois, jos tällaisia hintoja on lehmän arvo rahassa, vaikka ne ei olekaan ulkolaisia rotuja. Niiden harvinaisuuden vuoksi näitä eläimiä arvostetaan. Kannattakaa suomen karjaa, minä ainakin kannatan.

    • aiv-pulloni

      Nyt lienee kyse pullosta, jota näiden eläinten ruokintaan on käytetty sivutuotteena. Minun lapsuudessani aiv-pullo ilman koria koristi läheisen sukulaisen kotia. Nyt olen melkein kuusikymmentä. Koristeena aiv-pullo on arvostettu ja sitä ei ole joka torpassa eikä tonkkiakaan nykyään. Rahaa säästän tonkkaan vähin erin heitän pohjalle. Näkyvillä kun on, on herättänyt naapurin huomion. Vaimo huusi miehelleen, miksi sillä on tonkassa rahaa ja näkyvillä. Pullokokoelmani on esillä. Siihen kuuluu pari pajukorissa olevaa pulloa, viini pullo ja aiv-pullo nääs, omenaviinipullo 15-20 litran ja pari pientä aiv-pullon kaltaista pulloa sekä isokokoinen keramiikkapullo. Ovat esillä olohuoneessa. Näiden säilyttäminen on minulle tärkeää, niitä voi käyttää alkuperäistarkoituksessa ja erilaisten esineiden keräilyyn, kuten kalliiden nappien, korkkien, vanhojen rahojen keräilyyn, kuten markkojen, kuparikolikoiden, setelienkin keräilyyn. Aiv-pullojen sisällä lienee usein liuoksen jäämiä, kuivaneita rakeita. Ainakin minun pullossani oli ja on edelleen. Eivät ole haitanneet keräilyä, eikä hajua ole tullut.

    • aivpullo

      Aiv-pullot ovat olleet hyvää tekoa, kun ovat kestäneet. Nykyaikana näitä ei saa muualta, kuin kirpparilta ja maataloista, jos sattuu enää olemaan. Kuulin kertomuksen tonkasta, jonka eräs mies osti. Tämä herra kiinnitti tonkan kannen raolleen, jotta perhe voi laittaa kolikoita tonkkaan. Tämän herran kaverikin innostui asiasta ja etsittyään löysi itselleen pienempi kokoisen tonkan. Näinkin voi asian nähdä, mutta säilöntä ja käymisastiana olen kuullut tonkkia ja pullojakin käytetyn.

      • hhihuggffdssaawa

        Näistä suurista AIV- pulloista on helppo tehdä käymisastia eli sen pienen suuaukon ansiosta siihen on helppo valmistaa vesilukko. Työntää vain styroxista tehdyn korkin ja sen läpi solmuun vedetyn muoviletkun, johon laskee vettä sen verran, että mutkien alaosat ovat nesteen täyttämiä. Styroxtulpan voi tiivistää sulalla kynttilänvahalla.

        Näin eräällä maatilalla tällaisen virityksen kotiviinin käymisastiana. Ja nykyäänhän on luvallista tehdä kiljuakin omiksi tarpeiksi. Tosin kaupasta saa paljon laadukkampaa ja paremman makuista tavaraa, jota nykyään on ihmisillä entisaikoja paremmin varaakin ostaa.


      • Kirkastusta

        Miten saa tuollasen pullon kirkkaan väriseksi eli läpinäkyväksi? Ny pullo on enämpi sellasen harmaan näkönen.


    • näinkinvoiajatella

      Käymisastiana käytän käymispulloa ison kaljaerän tekoon tai sitten sankoon laitan kaljan tulemaan. Alusta astikin vanhalla tavalla olen kerran muistaakseni tehnyt. Nykyään käytetään paljon kaljauutteita, joita saa marketeista ostaa muutamalla eurolla paketin hiivoineen.

      • MartyMakSorley

        "...käytän käymispulloa ison kaljaerän tekoon tai sitten sankoon laitan kaljan tulemaan."

        Joo, paljonhan sitä kotikaljaa ennen tehtiin pelkästään sankossa käyttämällä. Nuorena tuli kiljuakin tehtyä.

        Sitten tuli jostakin luettua, että jos käymisen tuloksena tavoittelee alkoholia, käymisen tulisi tapahtua mahdollisimman anaerobisesti, siis ilman ilmaa. Jos käyminen tapahtuu aeorobisissa oloissa, varsinkin pintakerroksissa syntyy vain hiilidioksidia ja vettä. Anaerobisissa olissa syntyy hiilidioksidia ja alkoholia. Siksi se käymisastian suu olisi hyvä saada ilmatiiviiksi ja se vesilukko tullsi laittaa suuaukkoon, jotta käymiskaasu pääsee ulos. Sehän voi viimein räjäyttää koko astian, jos on heikompaa tekoa.


    • kaljaako

      Minä sain aiv-pullosta rakeet pois vesihuuhtelulla ja pulloharjalla. Kuulin soodaveden neutraloivan aiv-liuoksen jäämiä, joten lopuksi tein soodasta ja vedestä liuoksen ja huuhtelin pullon ja korin ulkoa ja päältä. Irtosi iso kuollut eläin, mutta on nykyään viemärissä, eikä ole kahteen kuukauteen pois tullut, eikä muita eläimiä näkynyt. Pullossa on edelleen jotain pientä sisällä, mutta hengitystä ei haittaa eikä silmiäkään kirvele, joten kaipa ne hapot poistuivat vesipesun myötä. Minä viimeksi laitoin seteleitä pulloon ja sitten otin imurilla poiskin, mutta kova halu säästää on, joten eiköhän pulloon saada täytettä, ellen rupea kaljan tekoon koko perheelle.

    • erikokoja

      Pulloja on ainakin 30 ja 50 ja 60 litran pulloja. Näitä olen nähnyt viimeksi kirpparilla sekä myös puhallettuja vanhoja pulloja pari kappaletta.

      • Anonyymi

        Puhalletun pullon tunnistaa pullon suusta ,se on rosoinen kuin rikkimennyt, Minulle kerrottiin sen olevan puhallustekninen ongelma , luulin itse sen jonkun rikkoneen mutta onkin pirun vanha eli 1900 luvun alkuhommia . Olipa hyvä ettei pistetty lasinkeräykseen !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3910
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      604
      3717
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3702
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2351
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      63
      2291
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      327
      1988
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1967
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1806
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1479
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1372
    Aihe