KTM Laskentatoimi

Laskentatoimen KTM?

Hei!, Haen nyt keväällä todennäköisesti yliopistoon Kauppatieteelliseen ja pääaineeksi ajattelin ottaa laskentatoimen... Millainen laskentatoimi on opiskeltavana pääaineena? Onko vaikeaa ja sellaista että vaatii todella paljon töitä että pärjää?
Millaiset on muuten työllisyysnäkymät tällä hetkellä? Jostakin olen kuullut että töitä olisi hyvin tuon alan opiskelijoille ja palkkakin ihan kohtalaista?
Eli onko kannattava valinta opiskelu aineeksi?

5

5190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva ekonomi

      Itse luen neljättä vuotta kauppatieteitä pääaineenani laskentatoimi (ulkoinen eli lähinnä kirjanpito ja tilinpäätös). Sivuaineena löytyy yritysjuridiikkaa ja verotusta (näitä suosittelen sinullekin sivuaineiksi, jos päädyt laskentatoimen pääaineeseen).

      Opintoihini sisältyy kirjanpitoa, tilinpäätöksen opettelua, eri yritysmuotojen lakipykälien opettelua ja verosääntelyn opettelua. Mistään mahdottoman vaikeasta asiastahan ei ole kyse, ainakaan vielä koulun penkillä, mutta toki sitä joutuu opiskelemaan ahkerasti, jotta kirjanpidollinen kokonaisuus ja sen yhteys lakeihin hahmottuu.

      Työllistymisnäkymät ovat hyvät. Laskentapuoli kun ei ole kovin suhdanneherkkä. Itse työskentelen tällä hetkellä opintojeni ohella tilintarkastusassistenttina ja se on myös monen opiskelukaverini tilanne. Valmistuttuani tulen saamaan palkkaa noin 3 000 euroa kyseisestä tehtävästä, mikä ei aloituspalkkana mikään huima. Kuitenkin palkka lähtee nousemaan melko nopeasti kokemuksen kautta. Varsinkin, jos onnistuu läpäisemään tilintarkastuksen ammattitutkinnon, mikä toki vaikeaa. Keskipalkka taitaa muistaakseni olla laskentaekonomeilla lähes 5 000 euroa. KTM:stä rahoitus on ainoa pääaineista, joka vie palkan suhteen pidemmän korren!

      Toki riippuu ihan henkilöstä, kenelle pääaine sopii, mutta itse en ainakaan ole katunut pääainevalintaani.:)

    • kiitos

      Tuo valaisi jo paljon asiasta, lisääkin saa laittaa ne jotka kyseisestä asiasta tietää :)

      • 4. v. menossa

        Täällä toinen 4. vuoden laskiksen lukija.

        Käsittääkseni ulkoisen laskennan kanssa hyviä sivuaineita ovat juurikin aiemmin mainitut yritysjuridiikan ja verotuksen opinnot, koska ne liittyvät läheisesti mm. tilintarkastukseen ja raportointiin. Ulkoisen laskennan etuna yritysjuridiikkan sivuaineeseen yhdistettynä on se, että näin on mahdollista saavuttaa tilintarkastajan KHT-tutkintoon vaadittavat opintokokonaisuudet jo KTM-tutkintoa suorittessa. Eli jos tilkkarin hommat kiinnostavat, suosittelen ehdottomasti suuntautumista ulkoiseen laskentatoimeen.

        Itse olen suuntautunut sisäiseen laskentaan, koska pidän sitä mielenkiintoisempina kuin pitkälti lakeihin ja säädöksiin perustuvaa ulkoista rahoittajan laskentatoimea. Sivuaineina olen lukenut markkinointia sekä mm. tietojärjestelmätiedettä. Rahoitus on myös hyvä sivuaine.

        Kummassakin suuntatumisvaihtoehdossa käydään toki samat perusasiat läpi, mutta opintojen edetessä painopisteet muuttuvat. Sisäinen eli johdon laskentatoimi on karkeasti sanottuna laskentatoimen ja johtamisen sekoitusta pienellä määrällä rahoitusta höystettynä ja luonteeltaan mielestäni selvästi johdon strategista päätöksentekoa tukevampaa ulkoiseen verrattuna.

        Laskentatoimen opiskelu on omasta mielestäni ainakin Helsingissä joitakin työläämpiä kursseja lukuunottamtta varsin leppoisaa. Tosin olen kuullut, että muissa kaupungeissa olisi vielä helpompaa, mutta tästä ei ole omakohtaista kokemusta. Kurssista riippuen parhaat arvosanat toki vaativat jo panostusta ja useisiin kursseihin sisältyy toisinaan aikaavieviäkin harjoitustöitä, jotka muodostavat osan arvosanasta. Toisaalta laskentatoimen opintoihin sisältyvät verotuksen ja yritysjuridiikan kurssit ovat taas pitkälti pelkkää kurssikirjojen pänttäämistä, jonka voi tehdä silloin kun itselle parhaiten sopii. Pääsääntöisesti läsnäolopakkoa ei kursseilla ole, mutta pienemmillä, interaktiivisemmilla kursseilla voi rajoitteita poissaolojen suhteen myös olla.

        Palkat ja työllisyys ovat laskentaekonomeilla kelvolliset ja kesätöiden saaminen on moneen pääaineeseen verrattuna helpompaa ns. konkreettisemman osaamisen johdosta. Laskentatoimea luullaan usein matemaattiseksi, mutta ainakin tähän mennessä on pärjätty peruslaskimella ja satunnaisella excelin näpyttelyllä :D

        Kurssit rakentuvat ainakin jonkin verran aikaisemmilla kursseilla opituille tiedoille, joten asiat kannattaa opetella ainakin pääpiirteittäin silloin kun ne tulevat ensimmäisen kerran vastaan, koska muuten niiden opettelu odettaa seuraavan kurssin alussa, tai viimeistään seuraavan kurssin tenttiin valmistautuessa.

        Mielestäni laskentatoimen koulutusohjelma antaa tarpeelliset perustiedot yrityksen toiminnasta sekä hyvän lähtökohdan uralla etenemiselle, Laskentaekonomi on tutkintona melko vakiintunut, joten sen tunnettuus ja arvostus työnantajien keskuudessa on hyvä.


    • laskis sivuaineena

      Konsernilaskenta on vaativaa, kannattaa varautua siihen.

    • highlighter

      Kolmas 4. vuoden laskentatoimen opiskelija ilmoittautuu. Sanoisin, että laskentatoimi on aine joka varmasti jakaa ihmiset melko lailla kahtia: toiset pitävät aihepiirin selkeydestä (usein on tarjolla selkeät kaavat, metodit ja pykälät, joita pitää luonnollisesti osata soveltaa), kun taas toisille laskenta näyttäytyy monotonisena ja mielikuvituksettomana lukujen pyörittelynä.

      Jos tämän selittäisi kolmasluokkalaiselle, laskentatoimi vaatii
      - tarkkuutta
      - rutiinien sietokykyä
      - halua opetella vaikeita asioita ulkoa
      - nöyryyttä tarkastaa kirjasta se mitä ei muista
      - mielenkiintoa päivittää tietämystään

      Laskentatoimen paras ominaisuus on mielestäni se, että oppii numeroilla johdetun yritysmaailman kieltä, logiikkaa ja käsitteitä paremmin kuin monessa muussa aineessa. Se tuo uskottavuutta ja itsevarmuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe