Minua rupesi mietityttämään että kuinka pitkä tauko naaras kissalla pitää olla ennen toisen pentueen hankkimista?
Minulla ei ole kissaa, enkä ole astuttamassa. Olen kuitenkin kiinnostunut asiasta sillä olen hankkimassa kissaa ja haluan tietää että onko pentueiden välillä ollut riittävä tauko.
Kuinka usein kissalla saa teettää pentuja?
4
7725
Vastaukset
- uupunut emo
Kissaliiton sivuilla on tietoa.
Kaksi pentuetta voi olla peräkkäin, mutta 24 kk kaikkiaan vain 3 pentuetta, muistaisin.
Jokainen emo tarttee toipumistaukonsa ennenpitkää.
Erityisesti tulee varoa pentuja, jotka ei ole rekisteröity.
Ne voi olla ihan oikeiden kissankasvattajien pentuja, oikeista rekisterikissoista, mutta tehty "liian pian" jolloin rekisterisääntöjen vuoksi ei rekisteröidä ja ja myydään siis välipentuja ja oikeita rekisteripentuja. Tämä lienee varottava myös koirien maailmassa. - ---
Ei siinä mitään aikarajaa ole. Kissaliitolla on omat sääntönsä, mutta ne koskevat vain pientä osaa maamme kissakannasta.
- riippuu...
Tuossa olikin jo sinulle vastattu jos olet hankkimassa rotukissaa, eli silloin maximi pentuemäärä on tosiaan 3 pentuetta/2 vuotta eli 24 kk. Sääntö tarkoittaa sitä myös, ettei kaikkia 3 pentuetta voi teettää yhden vuoden sisällä.
Yleensä rotukissoja pennutetaan kerran vuodessa, ei sen useammin, ellei ole kovin herkästi kiimaileva naaras. Jos naaraalla on usein kiimoja, niin voidaan sääntöjen mukaan käyttää tuota maximimäärää. Se on tehty naaraan suojelemiseksi liian useilta pennutuksilta, sekä mahdollisilta kohtutulehduksilta joihin kovat kiimat voivat johtaa.
Naaraalla on oltava riittävä lepotauko pentujen välissä, jotta se ehtii palautua synnytyksen sekä imetyksen aiheuttamista rasituksista. Mielellään siis se vuoden tauko olisi paikallaan pentueiden välillä, on sitten kyse rotukissoista tai maatiaisista. Lyhyempi väli on perusteltu silloin jos naaras on tosiaan kova juoksemaan ja riskinä on kohtutulehdus. Mutta puolen vuoden väli on liian vähän.
Moni kasvattaja teettää pennut kerran vuodessa, 1-3 pentuetta ja sen jälkeen leikkauttaa naaraan käytöstä pois. Vapaasti ulkoilevat ja leikkaamattomat naaraat voivat tulla tiineiksi heti uudestaan kun vaan juoksu päällä on. Kiima voi tulla jo muutaman viikon kuluttua synnytyksestä, vaikka naaras on vielä heikko edellisen tiineyden jäljiltä.
On hyvä pitää tietyistä kriteereistä kiinni, koska heikon emon pennut voivat olla itsekin heikkoja huonojen lähtökohtien vuoksi. - suvikatti
maatiaskissat lykkivät pentuja pari kertaa vuodessa. Ja jos ei ole kirjakissa, kannattaa jöttää koko pennutus väliin, siis steriloida naaras, ettei vahinkoja synny. Maailman on täynnä kirjattomia kissoja vailla koteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418