Pakko-ajatuksia omista tatuoinneista, APUA!

STOPPI NY!

Olen 22-vuotias nuori mies. Olen viimeiset KAHDEKSAN viikkoa miettinyt pitkälti 24/7 omia tatuointejani. Kyseessä ei ole mikään katumus, enkä pidä itseasiassa tatuointeja pahemman näköisinä, mutta en vaan voi olla miettimättä niitä. Ajatukseni ovat siksi hieman omituisia, koska olen muuten sinut leimojen kanssa. Ajatuksiin liittyy käsittämätön pelko jostain, että ne voisivat "aiheuttaa pahaa" minulle ja niitä ei saa pois iholta. Tuntuu, kuin alitajunta katuisi ja vihaisi niitä! Itse haluisin antaa asian olla, mutta ajatukset pyörivät päässä aamusta iltaan. Olen jo harkitsemassa kallista laaserioperaatiota tatuointien poistamiseksi, koska nämä ajatukset ovat tekemässä minusta kohta epätoivoisen.

Olen puhunut terapeutille asiasta, muttei hän sitten osannut auttaa asiassa. On ehkä olennaista kertoa, että lopetin tosiaan 8 vuoden rankan juomisen, minkä jälkeen nämä pakkoajatukset alkoivat. Mikä lääke/hoito/MIKÄ IKINÄ tähän auttaisi? Vastatkaa nyt kiltit, alkaa hiljalleen tulemaan hulluksi! :(

4

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh

      Mitä.terapeutti sitten sanoi? Aika outoa jos ei osannut mitenkään neuvoa.

      Onko siis ongelma itse tatuointisi (esim.että on joku tietty sana ja se aiheuttaa ahdistusta) vai pelkästään se tunne että kun ne eivät lähde pois?

      ikävää etten osaa paremmin neuvoa, toivottavasti täällä ois joku jolla ois juuri tuon kaltaisia ajatuksia. Kai tuohon saisi terapian tueksi jotain lääkettä joka helpottaisi sitä asian pyörimistä mielessä,tai helpottaisi ainakin ahdistusta!

    • Tatuoinnit:)

      Jos pidät tatuoinneistasi, ongelma ei ole niissä joten poistaminen on turhaa. Ongelma on luultavasti vain omassa päässäsi ja siellä sinun täytyy se myös hoitaa. Edellinen kysyi hyvän kysymyksen, aiheuttaako jokin tietty kohta niissä ahdistuksen vai tatuoinnit ja niiden ikuisuus yleensä? Mutta olipa vastaus kummin vain, on se siltikin vain ajattelua.

      Ainahan voit muokata kuvaa tatuoimalla sitä toisenlaiseksi, jos itse kuva-aihe vaivaa. Mutta luulen, että ongelmasi johtuu siitä että olet pitkästä aikaa selväjärkinen kun alkoholi ei sumenna mieltäsi ja todellisuudentajuasi. Näät maailman nyt selvemmin, kuten myös tatuointisi ja pelkäät että mielikuvituksesi pilaa elämäsi mikäli jäät ajatuksiin jumiin. Totuushan on se, että se mitä et ajattele, ei vaivaa sinua. Olet vain saattanut kohdistaa ajatuksesi hetkellisesti tatuointeihisi ja säikähtänyt niiden pysyvyyttä, kun vihdoin sen ymmärrät realistisesti.

      Onko ongelma siis tatuoitu kuva, tatuoinnit yleensä ja niiden ikuisuus vai ovatko kuvat mahdollisesti niin näkyvällä paikalla että se hankaloittaa jokapäiväistä elämääsi? Sinun pitää siis ensin selvittää missä ongelma on ja etsiä sitten siihen ratkaisu.

      Mutta helpottaakseni ahdistustasi, muista että tatuoinnit ovat VAIN mustetta ihollasi. Se on vain kuva eikä se itsessään aiheuta mitään pahaa. Olennaista onkin se, mitä se symboloi ja merkitsee itsellesi ja muille. Joten ongelma ei niinkään ole itse kuva, vaan se mitä se aiheuttaa korvien välissä.

      Toivottavasti sait tästä edes hieman helpotusta ongelmaasi ja ahdistukseesi. Mutta jos asia vaivaa sinua, se ei häviä ennenkuin selvität sen.

    • rtjry

      Hei, ymmärrän ongelman - itse kärsin monenlaisista pakkoajatuksista ja koska itelläni on myös tatuointeja, olen huomannut että niihinkin joskus meinaa liittyä oireita. Tunne pysyvyydestä, siitä mitä kaikkea voi tulla ja niihin liittyä esim kulttuurisesti meinaa joskus kasvaa järjettömäksi, vaikka koskaan mitään ongelmia ei ole ollut sosiaalisesti tai terveydellisestikään.Itse koetan purkaa asiaa erittelemällä syitä, miksi ahidistaa ja mitä niissä mietin. Kun saan jotenkin eriteltyä syyt ja aiheet, ratkaisuja on helpompia keksiä. Esim pelko allergiasta-> mitään oireita ei ole ollut ja nyt ei siis ole mitään hätää. Jos pelkään että joku katsoo paheksuvasti, voin aina laittaa vaatetta päälle. Jne jne koettaen itse löytää omiin ajatuksiin jonkinlaiset ratkaisut. Täytyy tosin myöntää että nämä ovat minulla lieviä ajatuksia verrattuna joihinkin muihin pakkoihin esim ruuan kanssa joten en tiedä sitten miten toimisin jos olisivat pahempia.

    • gviuvuiguiuy

      mullakin ryyppääminen yms. pistävät välittäjäaineet ihan vituiksi.. etenkin kun pitää siitä taukoa. Silloin tulee noita pakko-ajatuksia, eikä niissä ole hevonvitun tolkkua - voivat kohdistua mihin vain.. nykyään haistatan niille paskat kun niitä tulee, enkä jää märehtimään niitä jolloin ne vain kasvavat. Menevät kyllä ohi ajallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2285
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      71
      1923
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      158
      1649
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe