Eläkkeellä Filppulaan

tapsu55

Mahdollisesti muutan Filippiineille eläkkeelle päästyäni. Olen kohta 58 vuotta, joten tässä on muutama vuosi aikaa suunnitella tulevaisuutta.
Kertokaas vähän, miten tuo byrokratia menee?
Eli jos muuttaa pysyvästi Filppulaan, täytyykö käydä määräajoin Suomessa, tai oleskella määrätty aika vuodesta Suomessa?
Mitens kelan kanssa?
Haaveena tietysti olisi, jos voisi olla kesäkuukaudet Suomessa ja talvet Filiippineillä...

20

1391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnea matkaan

      Ei muuta kuin kysymään asiaa KELAsta!Ennen ainakin piti asua½ vuotta täällä ja sitten toiset ½v. sai asua ulkomailla.Taifuunit Filippiineillä ovat yleistyneet ,meidän kesäaikaan kyllä kannattaa asua täälä.Onhan kevät,kesä ja alkusyksy ihan kestettävää aikaa !!

    • pinoy

      https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/ikaantyville/raha_asiani/ulkomailla_asuttaessa/index.html?print=true&recursive=true

      Kyse on kikkailusta. Ensinnäkin sinun pitää pitää osoite voimassa Suomessa, ota eläkkeesi maksu Suomalaiselle tilille. Ilmoitat asuvasi Ulkomailla alle puolet vuodesta, eli 5 kk ja 26 päivää ja sit tulet kituutteleen Suomeen keväästä eteenpäin ja, kun marraskuu kakka kelit ahdistaa, niin takaisin lämpöön. Näin voit hoidattaa tuona aikana täällä olessasi kipiät jalkasi, purukalustosi ja muut tarvittavat toimen piteet :D. Asuntokin kannattaisi jo alkaa rakenteleen tulevan vaimosi kotimaahan pikkuhiljaa, niin elinkustannukset Filippiineillä pysyvät halpoina. Alle puolessa vuodessa säästät helpostikkin eläkkeestäsi lentoliput rakkaaseen impivaaraan, ja jää vielä taskunpohjallekkin. Toisena vaihtoehtona on jäädä muiden eläkeläisten kanssa soppajonoon tänne loskaiseen maahamme.Itsellä asia ei ole ajankohtainen, mutta tontti on ostettuna ja perustukset valattuna. Pieni bisneskään ei tee pahaa Filippiinien suunalle myöhempiä aikoja silmällä pitäen.

    • Cebusta

      Minä olen jo eläkkeellä ja vaimo täällä Suomessa, mutta en aio muuttaa Filppulaan asumaan, korkeintaan visit muutaman viikon sukuloimassa muutaman vuoden välein.
      Seitsemän kertaa olen siellä ollut, muutaman viikon kerrallaan ja viisumi ei ole ongelma, kun vaimon kanssa mennään immigration lyö leiman vuodeksi lentoasemalla maksutta.
      Kulttuuri on ok, mutta sää ja korkea lämpötila ongelma minulle, lisäksi vaimolle alkaa siellä kehittyä hengitystieallergiaa ja minustakin trooppiset tuoksut siellä ovat tosi voimakkaita, mosqitoista puhumattakaan. Monet kerrat olen siellä saanut kuumeen (Dengue) ja lapset ja vanhukset kuolee ensimmäisinä.
      Ennemmin suuntaan katseeni Espanjaan ja Portugaliin, jossa voi harrastaa monia lajeja, mm juoksua, nyt talvella siellä 13-17C.
      Eläkkeellä ollessa ja ikääntyessä on tärkeää pitää kunnostaan huolta ja ettei paino pääse nousemaan. Filippiineillä on diabetes hyvin yleistä, kun syödään hyvin, eikä energiaa kuluteta, lisäksi alituinen riisin syöminen rassaa elimistöä, kun sulaa nopeasti ja nostaa voimakkaasti verensokeria. Sitten insuliini jarruttaa sitä. Täällä Suomessa paljon hitaammin sulavia ja kuitupitoisempia ruokia. Suolaa kayttävät tosi paljon, niin että kaikki ruoka maistuu vain suolalle ja siitä seuraa korkea verenpaine jne....
      Onnea vaan sinne havitteleville, Good Luck!

      • Pinoy

        No eikös tämän nyt ole A) Yksilökohtaista B) Perintötekijät C) Denguettakaan en ole onnistunut kymmenien reissujen ja useampien yhtäjaksoisten kuukausien aikana saamaan.


    • filipina

      Samoihin sanoihin yhdyn Pinoyn kanssa! Itse Vuoden täällä melkein yhtäjaksoisesti nyt olleena..2 kertaa välillä käynyt suomessa 1-2kk ajan! Maa tullut tutuksi pohjoisesta etelään..ja olen sitä mieltä,ettei täällä ole juurikaan edes hyttys ym itikoita,joita on suomi täynnä koko kesän! Kertaakaan en ole ollut kipeä, flunssan toki olen hankkinut hotellin lentokoneiden ilmastoinnista, jos olemme matkustelleet johonkin,mutta muuten ei mitään =)

    • Hannu62

      Itse olen miettinyt samaa, olen naimisissa filippiiniäisen kanssa ja aion häipyä filippiineille kun vain aika on kohdallaan elämäntilanteeseeni. Varmaan tuo eläke tulee ajallaan ja miksi täytyisi juosta suomessa jos on eläkkeellä? En viitsi kokoelämää olla vankina suomessa.

    • Cebusta

      Vankina Suomessa!!! Tämä on vapaa maa, jos ei huvita , niin siitä vaan menoksi ei varmaan perään huudeta.
      Se on jokaisen oma asia mitä harrastaa ja arvostaa, joten paree pitää mölyt mahassaan!

      • Hannu62

        jos sinä olet suomalainen niin sinun velvollisuutesi on täällä määrättyyn ikään asti, joten se on pakkopullaa ja vankilaa..Suomi ei ole vapaa maa...Jos sinä teet duunia ulkomailla sinä maksat veroa myös tänne...jos olet eläkkeellä maksat veroa tänne..
        joten vitut vapaudesta...


    • Pinoy

      Ei se nyt ihan noin mene, verot maksetaan siihen maahan missä asutaan ja ollaan töissä. Ei tuplaverotusta enään ole.

      Molemmat teistä on toisen ääripään mielipiteet, joten turha jatkaa väittelyä. Sen verran vielä miksi kannattaa tulla Suomessa käymään puolivuosittain asumaan, on terveydenhoidon taso ja sen halpuus verrattuna Filippiineihin. Mut kukin tekee miten haluaa.

      • Hannu62

        Kun Suomen kansalainen muuttaa ulkomaille, muodostuvat hänen kansalliset oikeutensa ja velvollisuutensa eri asioissa eri tavoin ja siksi on tärkeää, että henkilö itse ottaa yhteyttä esimerkiksi verottajaan ja Kelaan jo ennen lähtöään ja ottaa selville, miten maastamuutto hänen kohdallaan eri viranomaisissa vaikuttaa ja minkälaisia ilmoitusvelvollisuuksia hänellä on viranomaisten suhteen.

        Jos olet ulkomaan kansalainen ja muutat pysyvästi pois Suomesta, sinusta tulee yleensä rajoitetusti verovelvollinen muuttopäivästä alkaen. Jos taas oleskelet ulkomailla vain tilapäisesti, se ei vaikuta verotukseesi Suomessa.

        Vaikka muuttaisit ulkomaille, Suomesta saadusta eläkkeestä on yleensä maksettava verot Suomeen.
        Suomen lainsäädännön mukaan Suomesta maksettavat eläkkeet voidaan verottaa Suomessa, vaikka eläkkeensaaja asuisi ulkomailla. Vaikka asuisit ulkomailla, eläkkeesi veroprosentti on sama kuin Suomessa asuvalla. Tulon määrä vaikuttaa veroprosenttiin aivan kuten Suomessa asuvillakin. Saat esimerkiksi eläketulovähennyksen ja invalidivähennyksen samoin perustein. Verotuksen toimittamisessa ei ole eroja, ja sinun on annettava veroilmoitus tavalliseen tapaan. Kun muutat ulkomaille, sinun on tehtävä muuttoilmoitus ja ilmoitettava uusi osoitteesi verotoimistoon.
        Suomen ja muiden maiden väliset verosopimukset eivät yleensä estä Suomea verottamasta eläkettä. Tavallisesti verosopimuksessa on sovittu, että Suomesta maksettava eläke verotetaan Suomessa. Silloin muutto ulkomaille ei muuta eläkkeen veroa Suomessa.


        näin...


      • Hannu62
        Hannu62 kirjoitti:

        Kun Suomen kansalainen muuttaa ulkomaille, muodostuvat hänen kansalliset oikeutensa ja velvollisuutensa eri asioissa eri tavoin ja siksi on tärkeää, että henkilö itse ottaa yhteyttä esimerkiksi verottajaan ja Kelaan jo ennen lähtöään ja ottaa selville, miten maastamuutto hänen kohdallaan eri viranomaisissa vaikuttaa ja minkälaisia ilmoitusvelvollisuuksia hänellä on viranomaisten suhteen.

        Jos olet ulkomaan kansalainen ja muutat pysyvästi pois Suomesta, sinusta tulee yleensä rajoitetusti verovelvollinen muuttopäivästä alkaen. Jos taas oleskelet ulkomailla vain tilapäisesti, se ei vaikuta verotukseesi Suomessa.

        Vaikka muuttaisit ulkomaille, Suomesta saadusta eläkkeestä on yleensä maksettava verot Suomeen.
        Suomen lainsäädännön mukaan Suomesta maksettavat eläkkeet voidaan verottaa Suomessa, vaikka eläkkeensaaja asuisi ulkomailla. Vaikka asuisit ulkomailla, eläkkeesi veroprosentti on sama kuin Suomessa asuvalla. Tulon määrä vaikuttaa veroprosenttiin aivan kuten Suomessa asuvillakin. Saat esimerkiksi eläketulovähennyksen ja invalidivähennyksen samoin perustein. Verotuksen toimittamisessa ei ole eroja, ja sinun on annettava veroilmoitus tavalliseen tapaan. Kun muutat ulkomaille, sinun on tehtävä muuttoilmoitus ja ilmoitettava uusi osoitteesi verotoimistoon.
        Suomen ja muiden maiden väliset verosopimukset eivät yleensä estä Suomea verottamasta eläkettä. Tavallisesti verosopimuksessa on sovittu, että Suomesta maksettava eläke verotetaan Suomessa. Silloin muutto ulkomaille ei muuta eläkkeen veroa Suomessa.


        näin...

        Eli lyhykäisyydessään mutta varmaan tapauskohtaisesti..

        Jos olet Suomen kansalainen ja olet ulkomailla tilapäisesti tai lyhyen aikaa, oleskelu ei vaikuta verotukseesi Suomessa. Jos muutat ulkomaille pysyvästi, olet Suomessa yleisesti verovelvollinen muuttovuoden ja kolmen seuraavan vuoden ajan (ns. kolmen vuoden sääntö). Maksat Suomeen veroa sekä Suomesta että ulkomailta saamistasi tuloista. Kolmen vuoden jälkeen olet yleensä Suomessa rajoitetusti verovelvollinen. Silloin maksat Suomeen veroa vain Suomesta saamistasi tuloista...

        Tämä on tämänpäivän tietoa...Espanja poikkeeaa näistä tiedoista..


      • pinoy
        Hannu62 kirjoitti:

        Eli lyhykäisyydessään mutta varmaan tapauskohtaisesti..

        Jos olet Suomen kansalainen ja olet ulkomailla tilapäisesti tai lyhyen aikaa, oleskelu ei vaikuta verotukseesi Suomessa. Jos muutat ulkomaille pysyvästi, olet Suomessa yleisesti verovelvollinen muuttovuoden ja kolmen seuraavan vuoden ajan (ns. kolmen vuoden sääntö). Maksat Suomeen veroa sekä Suomesta että ulkomailta saamistasi tuloista. Kolmen vuoden jälkeen olet yleensä Suomessa rajoitetusti verovelvollinen. Silloin maksat Suomeen veroa vain Suomesta saamistasi tuloista...

        Tämä on tämänpäivän tietoa...Espanja poikkeeaa näistä tiedoista..

        no tottakai, jos saat tuloja suomesta, niin maksat suomeen, mutta et filippiineille, toisinsanoen kyseessä ei ole tuplaverotus. On ihan päivänselvää et tälloin verotetaan mista se raha tulee. Vankeuden kans sillä ei ole mitään tekemista. Tuttava muutti euroopan alueen maahan, hän maksaa verot ko. Maahan ei suomeen.


      • pinoy
        pinoy kirjoitti:

        no tottakai, jos saat tuloja suomesta, niin maksat suomeen, mutta et filippiineille, toisinsanoen kyseessä ei ole tuplaverotus. On ihan päivänselvää et tälloin verotetaan mista se raha tulee. Vankeuden kans sillä ei ole mitään tekemista. Tuttava muutti euroopan alueen maahan, hän maksaa verot ko. Maahan ei suomeen.

        eli toisinsanoen hannu hyvä, jos asut pysyvästi ulkomailla yli vuoden, ja et saa tuloja suomesta, vain kohde maasta, niin tällöin et myöskään maksa veroja suomeen, vaan kohde maahan. Asia on tuttu ihan lähipiiristä.


      • Pinoy
        Hannu62 kirjoitti:

        Eli lyhykäisyydessään mutta varmaan tapauskohtaisesti..

        Jos olet Suomen kansalainen ja olet ulkomailla tilapäisesti tai lyhyen aikaa, oleskelu ei vaikuta verotukseesi Suomessa. Jos muutat ulkomaille pysyvästi, olet Suomessa yleisesti verovelvollinen muuttovuoden ja kolmen seuraavan vuoden ajan (ns. kolmen vuoden sääntö). Maksat Suomeen veroa sekä Suomesta että ulkomailta saamistasi tuloista. Kolmen vuoden jälkeen olet yleensä Suomessa rajoitetusti verovelvollinen. Silloin maksat Suomeen veroa vain Suomesta saamistasi tuloista...

        Tämä on tämänpäivän tietoa...Espanja poikkeeaa näistä tiedoista..

        Asia vielä vaivasi niin paljon, että oli pakko kaivaa vielä tiedot esille:
        https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Usein_kysyttya/Kansainvaliset_tilanteet_tyontekijat__us(21619)

        6. Milloin ulkomaantyöskentelystä saatu palkka on verovapaata tuloa Suomessa?
        Ulkomailla yksityisoikeudellisessa työsuhteessa tehdystä työstä saatu palkka on Suomessa asuvalle henkilölle verovapaata tuloa, jos ns. kuuden kuukauden säännön soveltumisedellytykset täyttyvät. Oleskelun ulkomailla täytyy johtua työskentelystä ja työskentelyn kestää yhtäjaksoisesti vähintään kuusi kuukautta. Työskentelyn alkamisen ja päättymisen välisenä aikana työntekijä voi oleskella Suomessa keskimäärin enintään kuusi päivää sellaista täyttä kuukautta kohti, jonka hänen ulkomaantyöskentelynsä on kestänyt tai sen voidaan olettaa kestävän. Näin lasketuista päivistä Suomessa voi oleskella etukäteen enintään 60 päivää.

        Ja sit tuplaverotuksen poistamisesta:

        4. Olin kesätöissä ulkomailla ja jouduin maksamaan palkastani siellä veroa. Joudunko vielä maksamaan tästä tulosta lisää veroa Suomessa?

        Verosopimuksessa on määräykset siitä, kuinka kaksinkertainen verotus poistetaan tällaisessa tilanteissa. Kaksinkertainen verotus poistetaan joko vapautusmenetelmällä tai hyvitysmenetelmällä. Verosopimuksettomissa tilanteissa poistetaan saman tulon kaksinkertainen verotus hyvitysmenetelmällä.

        Vapautusmenetelmä tarkoittaa sitä, että tulo on Suomessa veronalaista tuloa, mutta Suomen veroa alennetaan vähentämällä verosta laskennallinen määrä. Laskennallinen vähennys on yhtä suuri kuin se Suomen veron osa, joka kohdistuu ulkomailta saatuun tuloon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ulkomaantulosta ei mene veroa Suomessa, mutta se nostaa Suomesta saaduista tuloista menevää veroprosenttia.

        Eli ei tuplaverotusta, ja tietysti jos asut pysyvästi ulkomailla ja saat palkkaa sieltä, niin et sitä Suomeen tilitä.

        Sit verosopimukset on solmittu seuraavien maiden kanssa, kuten Filippiinit.

        http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Kansainvaliset_tilanteet/Voimassa_olevat_verosopimukset_112012(12108)


    • Hannu62

      "Eläkkeellä Filppulaan" Jos minä meinaan saada täyden eläkkeen suomesta
      niin minun on pakko tehdä suomessa töitä 63-65 vuotiaaksi asti. Eli jos ei ole
      muuta vaihtoehtoa; jos ei ole muita tuloja tulevaisuudessa, niin se on PAKKO
      eli minä ymmärrän pakon sanalla vankeus.

      • pinoy

        no kerro valtio missä saa täyden eläkkeen täyttämättä sitä vaadittavaa jaksoa, joka oikeuttaisi täyteen eläkkeeseen. Aika turha keskustelu nyt.


      • Hannu62
        pinoy kirjoitti:

        no kerro valtio missä saa täyden eläkkeen täyttämättä sitä vaadittavaa jaksoa, joka oikeuttaisi täyteen eläkkeeseen. Aika turha keskustelu nyt.

        Ei varmaan ole sellaista valtiota, sitä tässä nyt en ole väittänyt..
        on täällä paljon turhempaakin keskustelua ollut..vai sanotko nyt, no kerro ihmeessä missä? Etkö bonjaa sitä että jos eläkeikä on se mikä on ja jos se nostetaan siihen mitä nää suunnettelee niin ainut vaihtoehto on jäädä duuniin ja saada täysi eläke tai lähteä aikaisemmin ja saada se minkä olet tienannut tai keksiä joku muu selviytyminen..no abroboo..jokainen miettiköön sarallaan..


      • Pinoy
        Hannu62 kirjoitti:

        Ei varmaan ole sellaista valtiota, sitä tässä nyt en ole väittänyt..
        on täällä paljon turhempaakin keskustelua ollut..vai sanotko nyt, no kerro ihmeessä missä? Etkö bonjaa sitä että jos eläkeikä on se mikä on ja jos se nostetaan siihen mitä nää suunnettelee niin ainut vaihtoehto on jäädä duuniin ja saada täysi eläke tai lähteä aikaisemmin ja saada se minkä olet tienannut tai keksiä joku muu selviytyminen..no abroboo..jokainen miettiköön sarallaan..

        No en nyt mennyt ihan niin pitkälle et funtsisin et nouseeko vai eikö eläkeikä tässä keskustelussa, vahvasti epäilen sitä. Se on paljon mahdollista, voipi olla ettei meikäläisen ikäluokka sitä kenties koskaan tule saamaankaan. Sit täytyy lähteä aikaisemmin, ja ottaa sen minkä saa. Anyway se ei muuta meidän suunnitelmia suuntaan taikka toiseen.


      • Pinoy kirjoitti:

        No en nyt mennyt ihan niin pitkälle et funtsisin et nouseeko vai eikö eläkeikä tässä keskustelussa, vahvasti epäilen sitä. Se on paljon mahdollista, voipi olla ettei meikäläisen ikäluokka sitä kenties koskaan tule saamaankaan. Sit täytyy lähteä aikaisemmin, ja ottaa sen minkä saa. Anyway se ei muuta meidän suunnitelmia suuntaan taikka toiseen.

        Minkä ikäisiä olette nyt? Itse täytän helmikuussa 58, olen siis syntynyt vuonna 1955, ja vielä on olemassa tällainen valttikortti, jos jäisi työttömäksi. (Tai ottaisin lopputliin, ennenkin eläkeikä nousee). ;O)
        Vielä olisi mahdollisuus jäädä ns. putkeen, tässä se on aika selvästi sanottu.

        Lisäpäivät ikääntyneille

        Ikääntyvä työtön, joka on täyttänyt työssäoloehdon, voi saada päivärahakauteensa lisäpäiviä ja päästä ns. eläkeputkeen. Oikeus lisäpäiviin koskee vain palkansaajan työttömyyspäivärahan saajia, ei yrittäjiä.
        Lisäpäivät vuosina 1950-1954 syntyneille

        Jos olet syntynyt vuosina 1950-54, sinulla on oikeus lisäpäiviin, jos olet täyttänyt 59 vuotta ennen päivärahan enimmäisajan täyttymistä. Lisäksi sinulla on oltava työssäoloaikaa vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Tällöin sinulla on oikeus päivärahaan sen kalenterikuukauden loppuun, jolloin täytät 65 vuotta. Päivärahan sijasta voit ottaa vanhuuseläkkeen 62-vuotiaana. Eläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä.
        Lisäpäivät vuonna 1955 tai sen jälkeen syntyneille

        Jos olet syntynyt vuonna 1955 tai sen jälkeen, sinulla on oikeus lisäpäiviin, jos täytät 60 vuotta ennen päivärahan enimmäisajan päättymistä. Lisäksi sinulla on oltava työssäoloaikaa vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Tällöin sinulle maksetaan päivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun, jolloin täytät 65 vuotta. Päivärahan sijasta voit ottaa vanhuuseläkkeen 62-vuotiaana. Eläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä.


    • Hannu62

      niinpä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe