au pairin kielitaito

sinikello

Olen selaillut au pair järjestöjen ja tuolta au pair worldin sivustoja ja tuntuu, että joka paikassa vaaditaan hyvää kielitaitoa. Itse olen saksaan ajatellut lukion jälkeen lähteä(nyt toinen vuosi alkamassa). Mutta olen nyt epävarma kielitaidoistani. Englannilla kyllä tiedän pärjääväni ja olen saksaa lukenut nyt kolme vuotta ja vielä kaksi vuotta edessä. En tosin mikään 9 oppilas ole. ehkä lähemmäs 7, jos numeroina pitäisi sanoa. mutta te jotka olette olleet, kommentteja. Kiitos!

13

1521

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiia

Tuo kielitaito vaatimushan riippuu ihan perheestä.Jotkut haluavat au pairin joka puhuu sujuvasti kohdemaan kieltä,mutta itse olen kyllä huomannut esim.tuolla aupair worldin sivuilla paljon perheitä jotka haluavat au pairinsa puhuvan edes jonkinverran omaa kieltään.Ei munkaan englanti mikään erikoinen ole ja siksihän sitä opettelemaan menenkin:)

• Emmi

Mietin kanssa, että uskallanko lähteä ton kielijutun takia. Tai siis, osaanhan mä nyt englantia ihan kohtalaisesti. Ymmärrän kyllä yleensä kaiken, mitä mulle puhutaan, mutta mitä jos en osaakaan vastata, kun perhe kysyy jotain?
        Ääk, kertokaa nyt millanen kielitaito teillä on ollut kun ootte au pairiksi lähteneet!
        Ja millasia tilanteita on tullut eteen!

• sinikello

kun minusta tuntui että siellä luki kaikissa (saksaan siis hakisin) että vaaditaan hyvää saksan kielentaitoa. Ehkä on vähän uskonpuute. 'hymy' kiitos kun olette vastailleet ja lisää vain vastauksia, jos siltä tuntuu.

• entinen aupair

Ette voi olla tosissanne =) Suomalaiset ovat aivan liian vaatimattomia omasta kielitaidostaan! Varmasti pärjäätte! Suuri osa muista aupaireista tulee entisistä itäblokin maista ja esim Puolasta eivätkä he osaa edes sanoa päivää kohdemaan kielellä kun sinne ekan kerran menevät. Isäntäperheeni äiti kertoi aina hauskoja juttuja siitä miten väärin minua ennen olleet puolalaiset aupairit olivat heillä asioita ymmärtäneet (esim. ruoanlaitto-ohjeet olivat menneet ihan metsään...) Mutta täysin huumorilla siihenkin olivat suhtautuneet.

Pohjoismaalaisia tyttöjä palkataankin mieluusti siksi että he osaavat paljon kieliä, edes auttavasti. Sitten sen vuoden aikanahan nyt ehtii oppia minkä tahansa kielen, ja varsinkin jos tuntee sitä jo vähän mennessäkin. Katsokaas yksi suurimmista syistä aupairiksi lähdössähän on se, että OPPISI KIELTÄ...

• Penny

Sitä kieltähän siellä oppii sitte väkisinki, ja täytyy muistaa että Suomi on kansainvälisesti verrattuna koulutuksen kärkimaita, joten kyllä sitä kielitaitoa luulis seiskan oppilaaltaki ihan riittävästi löytyvän!

• maija
        Penny kirjoitti:

Sitä kieltähän siellä oppii sitte väkisinki, ja täytyy muistaa että Suomi on kansainvälisesti verrattuna koulutuksen kärkimaita, joten kyllä sitä kielitaitoa luulis seiskan oppilaaltaki ihan riittävästi löytyvän!

niinpa..se on ihan eriasia kun koulussa opiskelet jotain vierasta kielta mutta kun menet siihen maahan ja kuulet vierasta kielta vuoden verran koko ajan ymparillasi nii vaikee sit on olla oppimatta.ite oon au pairina kanadassa eika munkaan kielitaito oo mitaan parhaita mutta hyvin oon parjanny tahan asti.ja voihan sita sitten lisaks menna kilelikurssille niin varmasti oppii kielta!!suomalaisilla on kuitenkin hyva pohja koska koulussa opiskellaan ruottia ja enkkua.pitaa vaan uskaltaa puhuu rohkeesti vierasta kielta niin kylla se siita!!

• FemaleSlash
        maija kirjoitti:

niinpa..se on ihan eriasia kun koulussa opiskelet jotain vierasta kielta mutta kun menet siihen maahan ja kuulet vierasta kielta vuoden verran koko ajan ymparillasi nii vaikee sit on olla oppimatta.ite oon au pairina kanadassa eika munkaan kielitaito oo mitaan parhaita mutta hyvin oon parjanny tahan asti.ja voihan sita sitten lisaks menna kilelikurssille niin varmasti oppii kielta!!suomalaisilla on kuitenkin hyva pohja koska koulussa opiskellaan ruottia ja enkkua.pitaa vaan uskaltaa puhuu rohkeesti vierasta kielta niin kylla se siita!!

Mun kaveri lähti maaliskuussa Japaniin vaihto-oppilaaksi, eikä osannut kieltä kuin ehkä kaksi sanaa. Nyt se osaa jo kuulemma puhua kieltä ihan hyvin, viiden kuukauden jälkeen!

• ...
        FemaleSlash kirjoitti:

Mun kaveri lähti maaliskuussa Japaniin vaihto-oppilaaksi, eikä osannut kieltä kuin ehkä kaksi sanaa. Nyt se osaa jo kuulemma puhua kieltä ihan hyvin, viiden kuukauden jälkeen!

Se etta kaverisi oppi vieraan maan kielen 5 kuukaudessa ei tarkoita etta niin on kaikilla. Jos joku tosiaan oppii noin nopeasti, siihen tarvitaan kielipaan lisaksi lahjakkuutta silla saralla.

• maria
        ... kirjoitti:

Se etta kaverisi oppi vieraan maan kielen 5 kuukaudessa ei tarkoita etta niin on kaikilla. Jos joku tosiaan oppii noin nopeasti, siihen tarvitaan kielipaan lisaksi lahjakkuutta silla saralla.

Yleensä vaihto-oppilaat ovat oppineet paremmin, nopeammin ja enemmän kohdemaan kieltä kuin au pairit.
        Omien kokemuksien mukaan au pairit jotka ovat vuotensa viettänyt suomalaisissa perheissä, eivät juuri paljoa ole kohdemaan kieltä oppineetkaan puhumaan, varsinkin kuin liian usein suomalaiset aupairit viihtyvät pelkästään toisten suomalaisten aupairejen kanssa vapaa-ajallaan.
        Vaihto-oppilaana tutustuu oman ikäisiin paikallisiin jo koulussa, mutta aupairina se on monin kerroin vaikeampaa.

• entinen aupair
        maria kirjoitti:

Yleensä vaihto-oppilaat ovat oppineet paremmin, nopeammin ja enemmän kohdemaan kieltä kuin au pairit.
        Omien kokemuksien mukaan au pairit jotka ovat vuotensa viettänyt suomalaisissa perheissä, eivät juuri paljoa ole kohdemaan kieltä oppineetkaan puhumaan, varsinkin kuin liian usein suomalaiset aupairit viihtyvät pelkästään toisten suomalaisten aupairejen kanssa vapaa-ajallaan.
        Vaihto-oppilaana tutustuu oman ikäisiin paikallisiin jo koulussa, mutta aupairina se on monin kerroin vaikeampaa.

Siksi juuri kannattaakin mennä ei-suomalaiseen perheeseen. Huomasin itse samaa: minä opin kielen paljon paremmin (aksentin kera) kuin kukaan niistä tytöistä jotka olivat suomalaisissa perheissä. En muutenkaan heidän kanssaan pahemmin hengaillut. Mutta sitä ei todellakaan tarvitse pelätä että menisi ihan ummikkona johonkin perheeseen, sillä lapsilta oppii kieltä tosi nopeasti (he kun eivät mitään muuta kieltä vielä puhu). 5 kuukaudessa voi oikeasti oppia älyttömän paljon!

• sinikello
        entinen aupair kirjoitti:

Siksi juuri kannattaakin mennä ei-suomalaiseen perheeseen. Huomasin itse samaa: minä opin kielen paljon paremmin (aksentin kera) kuin kukaan niistä tytöistä jotka olivat suomalaisissa perheissä. En muutenkaan heidän kanssaan pahemmin hengaillut. Mutta sitä ei todellakaan tarvitse pelätä että menisi ihan ummikkona johonkin perheeseen, sillä lapsilta oppii kieltä tosi nopeasti (he kun eivät mitään muuta kieltä vielä puhu). 5 kuukaudessa voi oikeasti oppia älyttömän paljon!

kuinka hyvin te olette kohdemaan kieltä osanneet puhua (muu kuin englanti) ennen maahan menoanne? Mitä kautta löysitte perheenne ja onko se oikeasti niin, että jos perhe vaatii hyvää jonkin kielen taitoa hakuesiitteessä pohjoismaalaisten kielitaito on hyvä? Hieman epäselvästi selostettu. yrittäkää ottaa selkoa.

• Penny
        sinikello kirjoitti:

kuinka hyvin te olette kohdemaan kieltä osanneet puhua (muu kuin englanti) ennen maahan menoanne? Mitä kautta löysitte perheenne ja onko se oikeasti niin, että jos perhe vaatii hyvää jonkin kielen taitoa hakuesiitteessä pohjoismaalaisten kielitaito on hyvä? Hieman epäselvästi selostettu. yrittäkää ottaa selkoa.

Mä oon just vajaa viikko sitte tullu tänne Saksaan ja mul on vaikeuksii löytää sanoja. Mä ymmärrän kyllä suht hyvin, mut vastaaminen on vielä vaikeeta. Mut se varmaan tulee sit ajan kanssa. Oon lukenu Saksaa kymmenen vuotta ja ennen ku mä tulin tänne ni mä oisin sanonu et mä oon aika hyvä saksassa, mut nyt mä en kyllä niin sanois. Siis lukeminen ja kirjottaminen kyllä sujuu, koska siin on aikaa ajatella, mut se puhuminen ja ymmärtäminen on vähän vaikeempaa. Mut silti mä suosittelisin et sä lähet, kyllä ne ymmärtää et sä et heti voi puhuu täydellistä saksaa ja toistaa sulle kyllä mielellään hitaammin jos sä et ymmärrä. Mä löysin perheeni www.aupair-world.net:istä. Se perhe näkee sun kielitaidon ku sä kirjotat niille ja ne päättää sen mukaan et osaak sä tarpeeks kieltä.

• entinen aupair
        sinikello kirjoitti:

No siis minä olin lukenut ranskaa 5 vuotta koulussa ennen kuin menin lukion jälkeen aupairiksi. Ymmärsin kirjoitettua ranskaa hyvin, mutta osasin sanoa vain helppoja lauseita kuten "En tiedä missä on wc" tai "Missä on vauvan tuttipullo?" tai "Pidän paljon kukista" =D Sillä pärjäsi alussa ja tulin ymmärretyksi mutta aika imbesilliltä taisin kuulostaa. Isommat lapset korjasivat puhettani tosi paljon ja valittivat joskus että "emmä ymmärrä yhtään mitä sä sanot!!". Vielä vaikeampi juttu oli kuullun ymmärtäminen, ymmärsin jos ihmiset puhuivat hitaasti ja selvästi, mitä siis lapset harvoin tekevät... Mutta näillä taidoilla siis pärjäsi ihan hyvin, ja kuulemma paremmin kuin moni muu ennen minua. Perheen kanssa keskustelin ja kirjoitin ennen lähtöä vain englanniksi jota toinen vanhemmista jonkin verran osasi (Alli järjesti perheen, perhe soitti minulle useita kertoja). Ranskaksi mistään ei olisi tullut mitään... No sen vuoden jälkeen pääsin opiskelemaan ranskaa yliopistoon täällä Suomessa joten aika paljon tuli opittua =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe