Kuljettajantyö toiminimellä

-84_03....

Hei

Onko mahdollista ajaa raskasta kalustoa toiminimellä kuljetusliikkeelle eli myydä pelkästään työtään? Millaista hintaa voisi alv-0 pyytää jos kyseessä olisi läpituntilaskutus ja olisin valmis tekemään kaikkea muutakin esim. paperitöitä ja varastotöitä kun ajoa ei ole. 25-28 euroa tunti alv?

t. kuljetusalalle aikova kaveri -84

68

19363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wondeeeer

      On pari kaveriani ajamassa samoissa rekkahommissa,toisella korjaamotoimintaa,toisella rekkanuppi muttei tällä hetkellä ajossa! Jotain 32e aina höpisevät,en välitä urkkia,ei kiinnosta. Mikä estää ajamasta toiselle tm,jos palkkakuski ajaa omaa autoa,kunhan hoitaa vero muut asiat kuntoon?
      (mutta onkohan siinä järkee??)

      • -84_03....

        Ok kiitos vastauksesta.

        Mulla siis ei mitään nuppia tai korjaamoa ymv. vaan myisin vain pelkkää omaa työtäni. Siis tarkoitatko, että 32e pelkästä kuljettajantyöstä? Sehän on todella hyvin. Rakennusmies saa jotain 30e jos siihen vaikka vertaa.


      • dazzun0994rve
        -84_03.... kirjoitti:

        Ok kiitos vastauksesta.

        Mulla siis ei mitään nuppia tai korjaamoa ymv. vaan myisin vain pelkkää omaa työtäni. Siis tarkoitatko, että 32e pelkästä kuljettajantyöstä? Sehän on todella hyvin. Rakennusmies saa jotain 30e jos siihen vaikka vertaa.

        Kuullostaa hyvältä, mutta sitten pitää muistaa että kaikki ei mene (verotuksellisesti ja eläkeasiat jne) samalla tavalla kuin jos olisi työsuhteessa.

        Tämä on muistettava ja ymmärrettävä.


    • ex pöllimies

      kysyhän paikallista verotoimistista heidän tulkintansa asiasta, tiedän verottajan puuttuneen tähän asiaan verotarkastuksissa....

      • -84_03...

        Ok. Kuinka puuttuu?

        Mulla olis kyllä mahdollisuus osa vuodesta tehdä toisia hommia, jotta tältä peitelty työsuhde-tulkinnalta vältyttäisiin. Olen myös kuullut, että verottaja ei seuraa sitä enää kovinkaan innokkaasti, koska henkilöstövuokraus ja tmi-yrittäminen niin yleistä.


    • gewg eger

      Nykyjään saa tuohon 25-28€/h alv hintaan pienen kuorma-auton tunniksi kuljettajineen sisältäen ajon yms. (tosin työssä on myös lastausta yms. eli kokoajan ei mennä 80km/h)

      Eli pelkkänä kuljettajana turha edes haaveksia tuollaisista hinnoista

      Ja tiedän muutamia jotka laskuttaa omalla toiminimellä, mutta ei kannata ahnehtia

      • -84_03...

        Tarkoitin tuolla hinnalla oikeastaan ulkomaanajoa täysperällä.

        En huomannut mainita :)

        Voisiko siitä laskuttaa 30 euroa tunti alv-0? Jos ei, paljonko?

        Kiitos vastauksista..


    • TOTUUS ASIASTA!!

      Verottajan Kanta on yks,oikoinen!! Et Saa toiminimellä tehdä kuljettajan työtä!! (piste!) Asioista tietämättömät ja "jostain" kuulleet olkaa hiljaa!! Perusteena on:
      -Liikennelupa!
      -Yrittäjän vastuut ja velvollisuudet,yms...

      Kuljettajan VUOKRAUS on eri asia,sillä silloin työn tekijä on TYÖNTEKIJÄ TyEL verotuksen piirissä ja T:mi yrittäjä YEL vakuutettu... Suom. YEL vakuutettu Kuljettaja=Kuljetus YRITTÄJÄ! Eli Liikennelupa velvollinen!

      Ainoa tapa on perustaa OY muotoinen yritys missä olet TYÖNTEKIJÄNÄ ja vuokraat siten itseäsi muille yrityksille!

      • dazzunlsdjfaösldfkaj

        Hyvä että asioista varoitetaan, mutta tässä olisi ollut paikallaan joku linkki joka vie tiedon lähteeseen.

        Muista, että luvan haltija/omistaja on se kenen auto on. Ei kuljettaja, joka on yksityishenkilö "Virtanen" eikä "henkilöstäfirma se-ja-se":n kautta työskentelevä Virtanen.


    • -84_03...

      Ok kiitti!

      Eli jos "vuokraan" itseäni osakeyhtiöni kautta kuljetusyritykselle niin en tarvitse siis liikennelupaa vai? Eli jos olen YEL-vakuutettu niin onnistuuko tuo edes tuon osakeyhtiön kautta?

      • Ei Kannata

        Et voi edes oman OYJ kautta vuokrata vain itseäsi.
        Jos sinulla on oma yhtiö, niin verottaja ei hyväksy sitä että sinä olet ainut työntekijä yhtiössä ja ainut henkilö jota vuokrataan.
        Joko joku toinen omistaa yhtiön tai on töissä yhtiössä jonka sinä omista
        ja hän pyörittää vuokraustoimintaa saaden siitä palkkaa josta on maksettu asian mukaiset virranomais maksut, verot, eläkkeet, työttömyysvakuutusmaksu ja ynnä muut.

        Eli itsekseen tehtynnä pyörii muutaman vuoden hyvin, sen jälkeen alkaa verottaja kysellä. Ja tuossa vaiheessa olet kusessa, sillä sinä vastaa sen jälkeen veroista sekä muista maksuista, kun verottaa tulkitsee sinun ollleen normaali palkansaaja ja yhtiön ollevan ttarkoitettu veron kiertoon.

        Näitä on joka vuosi kymmeniä jotka ovat lopun ikäänsä muuutaman vuoden ansainnan jälkeen velkavankeudessa.


    • nykyinen autoilija

      täysin fuulaa nuo sinun puheet ettei toiminimellä,ky:llä tai oy:llä voisi ajaa kuorma-autoa!itse aloitin vuonna 2007 tmi:llä ns"renkinä" verottajaa ei kiinnosta mitä yrität kunhan hoidat kaikki maksut ja velvollisuudet niinkuin kuuluu.ja tuohon liikennelupaan vielä että et todellakaan tarvitse liikennelupaa koska vuokraat vain itseäsi.eri asia on jos vuokraisit tmi:llesi kuorma-auton ja ajaisit sillä kaupallista ajoa.sanokoon verotoimiston virkailia mitä tahtoo mutta kun asiasta mennään korkeammille tahoille niin suomessa vallitsee yrittämisen vapaus johon kuuluu myös itsensä työllistäminen vuokraamalla!nimim.käräjillä kokemusta hankkineena!

      • -84_03...

        Noin minäkin olen ymmärtänyt. Olen kuullut lisäksi vuosia sitten kokeneelta kirjanpitäjältä, että verottaja ei enää "metsästä" näitä tmi-yrittäjiä ja peiteltyjä työsuhde-kuvioita, koska toiminta on jo niin yleistä. Sinä samaa mieltä?

        Haluatko kertoa yhtään millaista alv0% -laskutusta ulkomaanajoa ajava yhdistelmäkuljettaja voi laskuttaa?


      • 22-24e
        -84_03... kirjoitti:

        Noin minäkin olen ymmärtänyt. Olen kuullut lisäksi vuosia sitten kokeneelta kirjanpitäjältä, että verottaja ei enää "metsästä" näitä tmi-yrittäjiä ja peiteltyjä työsuhde-kuvioita, koska toiminta on jo niin yleistä. Sinä samaa mieltä?

        Haluatko kertoa yhtään millaista alv0% -laskutusta ulkomaanajoa ajava yhdistelmäkuljettaja voi laskuttaa?

        Terve . Koita jos saat 22-24 e tunti ,unohda päivärahat ei varmaan maksa ,koska sittenhän voi ajattaa jo omilla miehillä... Mun kaveri ajoi 2 vuotta sitten 22 e tunti Saksa Espania väliä tolla hinnalla alv oli suomalainen firma ,eikä koira perään huutanut ..harmi vaan että loppui ajot kun tuli Peura kuvioihin.


      • nykyinen autoilija
        -84_03... kirjoitti:

        Noin minäkin olen ymmärtänyt. Olen kuullut lisäksi vuosia sitten kokeneelta kirjanpitäjältä, että verottaja ei enää "metsästä" näitä tmi-yrittäjiä ja peiteltyjä työsuhde-kuvioita, koska toiminta on jo niin yleistä. Sinä samaa mieltä?

        Haluatko kertoa yhtään millaista alv0% -laskutusta ulkomaanajoa ajava yhdistelmäkuljettaja voi laskuttaa?

        no pyytäähän voi mitä vaan 22-35 väliltä..eriasia on sitten että kuka suostuu maksamaan.mutta millään 25e ei kannata lähteä koska tmi:llä ajavien on laskettava omaan palkkaansa myös hävityt sairaslomat,lomarahat,pekkaset,päivärahat ja kaikki muu oheinen mistä palkansaaja nauttii lakisääteisesti.


      • Anonyymi

        Ajoin Tmi 6kk verottaja puuttui asiaan! Ei saa Tmi vuokrata itseään toiselle firmalle ! 2/2024 näin!


    • 6+10=16

      Juurikin noin miten "nykyinen autoilija" kirjoitti. helppo tapa laskea suuntaa antavasti on. haluamasi tuntipalkka 38% alv.

    • -84_03....

      Ok. Kyllä kuitenkin toi 24-25 euroo tunti alv (läpitunti, sisältää kaikki kulut) pitäisi saada, jotta siihen olisi järkeä lähteä. Itse teen nyt rakennusalalla aliurakointia ja laskutan sellaiset 32-40 euroa tunti rakennusliikkeiltä. En halua itseäni rikkoa ja alanvaihto tässä on nyt edessä.

      15 euroa tunnilta x 1.38 = 20,7. Aika vähän...

      TyEL-töitä en halua enää tehdä, koska siitä ei jää mitään käteen.

      Onkohan muuten mahdollista tuota EU-alueelta millaisia määriä tupakkaa ja alkoholia? Esim. Virosta, Latviasta, Liettuasta? Siellä ei taida kartonki paljoa maksaa..? :)

      • mun kaveri ajaa halv

        Kokeileppa laskea silleen että keskituntiansio kertaa 1.7 niin ollaan paljon lähepänä totuutta. Esim 18.5 x 1.7 = 31.45 alv.
        Tuo 38% tuntuu melko pieneltä ja kertoo jotain joidenkin laskutaidosta.


    • ...........---------

      Ei ole mitään ongelmaa ajaa laskutus periaatteella.Tmi kun perustetaan,niin silloin on yrittäjä siinä kun muutkin ja on myöskin yrittäjän velvoitteet.25eur/tunti alv on se mitä yleisesti laskuttavat ja yrittäjät tekee tietysti joka tunnin tuolla rahalla.Verottajalle on yrittäjä ihan kuin kuuluukin.Laskutus kuljettajalle on se etu,että työaikalakia ei ole vaan pelkästään ajoaikalakia tulkitaan ja sitä kautta pääsee hyvään kuukausi ansioon.Moni kuljetusliike ottaa mielellään laskutusmiehen ajoon kun se on edullisin vaihtoehto.Ei tarvitse kun lasku maksaa,niin muita kuluja ei ole ja kaikki laskut on verovähennykseen ja alv vähennykseen kelpaavia.On paljon kuljetusliikkeitä joiden autoja ajaa vallan laskutusmiehet.
      En itse ainakaan enään suostu palaamaan verokorttimieheksi kun olen 10vuotta ajellut laskutusmiehenä.Parhaina vuosina ajoin 5 eri yhtiön autoja aina kun tarvitsiva kuljettajaa ja oli se mukavaa vaihtelua.Nykyisin ajelen 2 kuljetusliikkeellä.
      n70 000eur on liikevaihtoa vuodessa mikä on aika hyvin kun kulut on pienet.

      • -84_03....

        Ok. Teet aikamoista tuntimäärää 70000/25/12 = 233 eli hitonmoiset on ylityöt :) Itsekin kyllä tekisin jos vain olisi mahdollisuus. Nyt vaan tosi hiljaista rakennusalalla.

        Teetkö jotain muutakin tehtävää kuin pelkkää ajoa esim. varastotöitä? Kun ajoaika on max. 90 tuntia kahteen viikkoon niin mistä noi muut tunnit kertyvät?

        Mä tekisin kyl kaikkii mahdollisia työaikoja ja työtehtäviä eikä haittaa pitkätkään reissut. Mut toi 25 euroo tunnissa olis kyl saatava.

        Mitä vakuutuksia muutes tmi-kuljettajan tulee ottaa?

        Mulla on vastuuvakuutus 500.000 euroon asti sekä tapaturmavakuutus ja YEL. Ilman näitä ei rakennusyhtiöt maksa euronkaan laskua.

        Vastuuvakuutus n. 450 euroa vuodessa
        Tapaturmavakuutus n. 800 euroa vuodessa
        YEL-vakuutus (minimi) n. 1200 euroa vuodessa

        YHTEENSÄ n. 2500 euroa vuodessa.


      • slbbddb
        -84_03.... kirjoitti:

        Ok. Teet aikamoista tuntimäärää 70000/25/12 = 233 eli hitonmoiset on ylityöt :) Itsekin kyllä tekisin jos vain olisi mahdollisuus. Nyt vaan tosi hiljaista rakennusalalla.

        Teetkö jotain muutakin tehtävää kuin pelkkää ajoa esim. varastotöitä? Kun ajoaika on max. 90 tuntia kahteen viikkoon niin mistä noi muut tunnit kertyvät?

        Mä tekisin kyl kaikkii mahdollisia työaikoja ja työtehtäviä eikä haittaa pitkätkään reissut. Mut toi 25 euroo tunnissa olis kyl saatava.

        Mitä vakuutuksia muutes tmi-kuljettajan tulee ottaa?

        Mulla on vastuuvakuutus 500.000 euroon asti sekä tapaturmavakuutus ja YEL. Ilman näitä ei rakennusyhtiöt maksa euronkaan laskua.

        Vastuuvakuutus n. 450 euroa vuodessa
        Tapaturmavakuutus n. 800 euroa vuodessa
        YEL-vakuutus (minimi) n. 1200 euroa vuodessa

        YHTEENSÄ n. 2500 euroa vuodessa.

        niin se AJOAIKA on 90h kahteen viikkoon. kuljetusalaan kun kuuluu muutakin työtä kuin pelkkää ajamista melkein kaikilla suoritealoilla.


      • eipäs liiotella
        slbbddb kirjoitti:

        niin se AJOAIKA on 90h kahteen viikkoon. kuljetusalaan kun kuuluu muutakin työtä kuin pelkkää ajamista melkein kaikilla suoritealoilla.

        Taidat myydä persettäs,muuten et pääse tuohon vuosiansioon.


      • slbbddb
        eipäs liiotella kirjoitti:

        Taidat myydä persettäs,muuten et pääse tuohon vuosiansioon.

        no mistäs sä mun vuosiansiot tiedät?


    • rekka-ranetisti

      ite kiinnostunut samasta kuviosta. tuo päivärahakysymys askarruttaa.. saanko siis vähentää 38 euroa kokopäivärahaa (valtion matkustussääntö 2013) tilinpäätöksessä jokaiselta työpäivältä, joka ylittää 10 tuntia vai kuinka se menee. asun. n 20 kilometrin päässä vakituisesta toimipaikasta ja matkat suuntautuisivat tietysti satojen kilsojen päähän kotoa (täysperä).

      • nyky

        kyllä saat ja kokonaistyöaika lasketaan kotoa lähdettäessä ja taasen kotiin palatessa.ei siitä ajasta pelkästään minkä istut vetäjässä.


    • Hi-way one

      70.000€ liikevaihto vuodessa! se on likipitäin se mitä kuskin palkkaaminen tulee maksaa yrittäjälle vuodessa kaikkine kuluineen.

      Niinku aikasemminki tuossa sanottiin, kuljetus yrittäjälle helppo ja riskitön tapa palkata kuljettaja.

      Eikä tuohon liikevaihtoon mitään persettä tarvi myydä.

    • vanha-patu

      Paljonko nämä välitysfirmat pyytävät kuskista/tunti? Pitäis olla joku foorumi johon tmi. kuskit voisivat laittaa itsensä tarjolle tai missä autoilijat ilmoittelisivat kuskin tarpeesta. Vai onko sellaista jo olemassa? Itse olen aina välillä tuuraillut Rekka, bussi tai pyöräkuormaajahommissa tutuille yrityksille 24-30 €/h.

    • ööööooo

      Kyllä se suurin tiedonkulku on rumpiviesti.Tutun tutut ja jne....Eipä noille muuta tietä ole kun mainostaa itseään samoilla palstoilla missä muitakin yrityksiä on.Eikö kaikki yritystoiminta paljolti perusti siihen,että on jollakin tapaa pääaukaistu siihen yritystoimintaan.

    • Ihmetellen eteenpäin

      Itse toimin osakeyhtiön kautta, teen ajohommia, kuorkki, bussi ja yhdistelmät, samoin taxinajoa, lisäksi teen it-hommia ja kirjanpito yms muita kuviota.
      Nyt olen huomannut uuden ilmiön että muutama autoilija on todennut että eivät halua laskumiestä ajamaan,on kuulemma erikoista että tehdään laskulle ja on kallista tekisi mieli sanoa näiden idioottien nimet vaan sitten vuokrafirmasta kuitenkin haalivat heppuja, eli sama asia ja kalliimpaa hommaa...koska kuka hullu palkkaa työntekijän suomessa kun sivukulut maksaa, helpomaa kun saa laskun ja maksaa sen pois....

    • EX-laskuttaja

      Itse tein 4 vuotta laskutuksena yhdelle isolle toimeksiantajalle, välillä tuli tunteja 2 viikkoon 120 ja toisinaan ei keikan keikkaa viikkoon. Asiakkaalla kävi sitten verotarkastus ja eivät hyväksy laskutusta. Joutuvat maksamaan nyt laskutetusta brutosta eläkkeet yms. Kyselin sitten verottajalta että mites tää homma menee, niin mitään kuljettajatoimintaa ei saa tehdä laskutuksella yrittäjä itse, vaan sinun täytyy vuokrata jotain muuta ja tehdä tili sillä. Vaikka minulla olisi itsellä 100 kuorma-autoa, mutta kävisin vaikka naapurin Joosepin sora-autolla yhden päivän ajamassa, niin Joosepin pitää maksaa siitä minulle palkka, koska minulla ei ole hänen bisneksistä mitään yrittäjäriskiä. Eli summasummarum, saatte toki laskutella kuljettajatöitänne niin paljon kuin haluatte, maksakaa verot ja YEL:it kiltisti, jos asiakasyrityksessä käy verotarkastus, niin ne sen suurimman laskun maksaa. Ite siirryin suosiolla palkkakuskiksi.

      • Aivan!!

        Toistan vielä!!
        -Verottajan Kanta on yks,oikoinen!! Et Saa toiminimellä tehdä kuljettajan työtä!! (piste!) Asioista tietämättömät ja "jostain" kuulleet olkaa hiljaa!! Perusteena on:
        -Liikennelupa!
        -Yrittäjän vastuut ja velvollisuudet,yms...

        Kuljettajan VUOKRAUS on eri asia,sillä silloin työn tekijä on TYÖNTEKIJÄ TyEL verotuksen piirissä ja T:mi yrittäjä YEL vakuutettu... Suom. YEL vakuutettu Kuljettaja=Kuljetus YRITTÄJÄ! Eli Liikennelupa velvollinen!

        Ainoa tapa on perustaa OY muotoinen yritys missä olet TYÖNTEKIJÄNÄ ja vuokraat siten itseäsi muille yrityksille!


      • 2947yrwihdfkujd

        Minä vuonna tämä tarkastus ja tulkinta tapahtui ja tehtiin? Olen nimittäin kuullut, että verottaja ei jahtaa enää näitä toiminimimiehiä.


      • Ex-laskuttaja
        2947yrwihdfkujd kirjoitti:

        Minä vuonna tämä tarkastus ja tulkinta tapahtui ja tehtiin? Olen nimittäin kuullut, että verottaja ei jahtaa enää näitä toiminimimiehiä.

        Vajaa vuosi sitten.


      • Aina maksaa
        2947yrwihdfkujd kirjoitti:

        Minä vuonna tämä tarkastus ja tulkinta tapahtui ja tehtiin? Olen nimittäin kuullut, että verottaja ei jahtaa enää näitä toiminimimiehiä.

        Kyllä se jahtaa aivan samalla tavalla kuin muitakin yrityksiä, tarkastus kerran viidessä vuodessa ainakin. Ja verottaja hyväksyy tuommoisen yritys muodon kun se on hoidettu oikealla tavalla. Eli yritys palkkaa tämän henkilön tekemään verokirjalla töitä eli perii palkasta päältä veron osuuden, eläkemaksut,vakuutusmaksut ja muut. Ja kun nämä sankarit puhuu 25-30 euron tunti veloituksesta, niin yritys tekee konkurssin tai ei maksa kaikkia maksujaan ja kun on kyse tuolaisesta yhden henkilön yrityksestä, verottaja sekä hallinto-oikeus tulkitsevat yhtiön omistajan ja työntekijän olevan yhtiön veloista vastaava .
        Ja kun alaa koskee sopimus palkoista, niin ne katsovat myös ettet tee eurolla tunti töitä alalla jossa on yleissitova sopimus minimi palkasta.
        Ja tämä on se kohta johon nämä n.s. yrittäjät kompastuvat viimmeistään viidentenä vuonna. Kun kaverille on maksettu palkkaa verokirjan mukaan 12 euroa tunti, niin joko firman verot tai kaverin verot alkaa tehdä lovea yhtiön tiliin.


      • Helppo tapa
        Aina maksaa kirjoitti:

        Kyllä se jahtaa aivan samalla tavalla kuin muitakin yrityksiä, tarkastus kerran viidessä vuodessa ainakin. Ja verottaja hyväksyy tuommoisen yritys muodon kun se on hoidettu oikealla tavalla. Eli yritys palkkaa tämän henkilön tekemään verokirjalla töitä eli perii palkasta päältä veron osuuden, eläkemaksut,vakuutusmaksut ja muut. Ja kun nämä sankarit puhuu 25-30 euron tunti veloituksesta, niin yritys tekee konkurssin tai ei maksa kaikkia maksujaan ja kun on kyse tuolaisesta yhden henkilön yrityksestä, verottaja sekä hallinto-oikeus tulkitsevat yhtiön omistajan ja työntekijän olevan yhtiön veloista vastaava .
        Ja kun alaa koskee sopimus palkoista, niin ne katsovat myös ettet tee eurolla tunti töitä alalla jossa on yleissitova sopimus minimi palkasta.
        Ja tämä on se kohta johon nämä n.s. yrittäjät kompastuvat viimmeistään viidentenä vuonna. Kun kaverille on maksettu palkkaa verokirjan mukaan 12 euroa tunti, niin joko firman verot tai kaverin verot alkaa tehdä lovea yhtiön tiliin.

        www.eezy.fi


    • työtönkuski rahaton

      Miksi ´jotkut kuljetusyrittäjät ovat niin tyhmiä etteivät maksa itselleen työttömyysturvaa? Jos olet yrittäjä ja ajosi loppuvat, et saa mistään työttömyyskorvausta ellei firmasi laiteta konkurssiin. Joku pöllö ei laita konkkaan ja siinä sitä sitten ollaan, millä sitten eletään ? Maksakaa nyt ihmeessä jotain työttömyyskorvausta itsellenne, vakuutus tms. muodossa, muuten olette liemessä.
      Tänä päivänä mikään ajohomma ei ole varmaan. Se joka tekee halvemmalla voittaa kuljetukset itselleen. Siihen ei vaikuta mitään se onko hommaa tehnyt joku 50-vuotta. tai 25 v. Raha ratkaisee. Siis muuten on kyllä lirissä jos palkkatulo siten loppuu.

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Kuljetus yrittäjä liikennelupa velvollinen ja taas tulee sellaista paskaa,että ei mitään tolkkua.Liikennelupa tarvitsee vain liikenteestävastaavan henkilön joka voi olla vaikka meijän Jami kunhan ei ole konkurssissa ja liikennelupa on kuljetusliikkeelle myönnetty ei sille yrittäjälle.Monesti kyllä se yrittäjä on itse myöskin liikenteestä vastaavana.Kuljetusyrittäjä ei ole edes virallinen toimiala vaan virallinen toimiala on tieliikenteen tavaran kuljetus joks ei automaattisesti taekoita sitä,että pitää olla liikennelupa.

    • ygbnjk--------------

      Juurikin näin ja ei kait kukaan ole niin tyhmä,että ajaa samalla yrityksellä autoa päivästä toiseen.Silloin se on automaattisesti työsuhde.mutta kun ajelee 2 tai useammalla,niin silloin ei ole työsuhteessa.

    • mubrdyfh

      Hankalaksi homman tekee myös se että kun työt vähenee niin laskutusmiehet saa kenkää ekana joten vaikka välillä tienaa niin sitten tulee työttömyys jaksoja ja et saa mistään rahaa. Sossusta teoriassa mutta käytännössä laskevat takautuvasti niin pitkästi että et saa mitään. Ite hommaa tehneenä totean et homma saattaa toimiakkin mutta riskit on olemassa. En suosittele jos tulet nyky tilanteella eläneeksi. Tietysti jos vaihtoehtona järkyttävä velkavankeus niin silloin tietty kannttaa koittaa.

      • vgyujkm,.

        On muuten juurikin päin vastoin,että laskutus kuskit jäävät kun palkkarengille annetaan kenkää.Yleinsä yritykset saastää henkilöstö kuluissa ensimmaiseksi ja laskutus miehet ovat vuosi tasolla halvempia kun kaikki työntekijän vakuutukset ja muut kulut jäävät pois.


    • jyppp

      Minulla on yritykseni toimialoina kaikki laillinen liiketoiminta. Kuskin työ on siis ilmeisesti laitonta työtä nykyään, jos se ei kelpaa verottajalle. Minä en useinkaan kirjoita laskuun mitään muuta kuin tuntimäärä ja hinta tai sitten kaluston huolto ja korjaus. Huolto ja korjaus on kuitenkin laillista. Siinä yrittäjällä on riskinsä, voihan vaikka jakari tai meisseli hajota.

    • toiminimellä

      Hei! Voinko työskennellä muutamalle eri kuljetusalan yritykselle ja laskuttaa toiminimellä? Mikä lainsäädäntö on muuttunut vuoden 2017 alussa?? Kertokaa jos tiedätte! :)

      • Vinkki-56

        Soita Verottajalle ja pyydä kirjallinen selvitys,missä autonkuljettajan työnteko sallitaan Toiminimi yrittäjälle,niin ei tartte ihmetellä,eikä arvuutella... ;-)


    • Muleole

      Jos yhtiö vuokraa ainoastaan yhtiön omistavan henkilön työpanosta, yhtiön toiminta ei täytä aidon vuokraustoiminnan tunnusmerkkejä. Niin sanottu yhden miehen yhtiö ei siten voi vuokrata pelkästään yhtiön omistajaa itseään, vaan omistaja on aina työsuhteessa työn teettäjään.
      Tämän keskustelun aloittajalle.

    • Muleole

      Tietyillä toimialoilla toiminnan harjoittaminen toimeksiantosuhteessa edellyttää käytännössä kalliiden koneiden ja laitteiden hankkimista. Esimerkiksi kuorma- tai linja-auton, taksin, kaivinkoneen taikka muun ajo- tai kulkuneuvon tahi työkoneen kuljettaja on tyypillisesti toimeksiantosuhteessa, jos hän omistaa tai leasing- tai muun vuokrasopimuksen perusteella hallitsee työssään käyttämäänsä ajoneuvoa tai työkonetta. Jos henkilö ei omista tai hallitse tällaisella toimialalla tarvittavia koneita, laitteita tai kulkuneuvoja, kyse ei voi olla toimeksiantosuhteesta.
      Siinä vielä lisää faktaa.

    • Viidakkoa

      Tarvitset useamman duunipaikan toiminimellä . Yhdelle työskentely katsotaan vakipaikaksi .

    • JokaisenOmaAsia

      Tunnen tosi monta kuljettajaa pääkaupunkiseudulla jotka ovat perustaneet 1 miehen henkilöstöpalvelufirman . Ovat toimineet alalla tällä tavalla pitkään 7-10 vuotta. Maksavat kaikki lakisääteiset maksut kuten yrittäjän kuuluukin. Ajavat yhdelle tai useammalle yrittäjälle mm.Valion
      ajossa olevissa kuljetusyrityksissä on tällaisia työntekijöitä. Minun mielestäni on ihan sama kunhan verot ,eläkemaksut TELlit ja Lellit maksetaan ja muistaa myös välillä pitää vähän lomaa. Mielestä viranomaistahot ovatkin eniten huolissaan siitä ettei nämä ihmiset juuri lomia pidä."Ovat viranomaisten mielestä ns. orjatöissä" ilman lakisääteisiä lomia.

    • YrittäjäMika

      Onneksi tämän laatuinen yrittäminen vaikka olisikin kuinka rehellistä ja maksut olisi hoidettu ei ole oikein saanut tuulta siipien alle. Päinvastoin alkuinnostuksen jälkeen yritykset ovat vähentäneet tällaisten yhden miehen henkilöstöpalvelujen käyttöä ainakin kun kyseessä on säännöllinen työtehtävä . Silloin yrittäjän on fiksuinta palkata kuljettaja työsuhteeseen. Verottaja katsoi aikaisemmin,että yrittäjä on sellainen henkilö jonka työssä on yrittämisen riski eli on työvälineitä ja tässä tapauksessa tietysti auto ja liikennelupa. Pelkät omat työhaalarit ei ollut riittävä peruste toimia yrittäjänä. Tiedän tapauksia jossa usean toimintavuoden jälkeen juurikin verottajan toimesta peli on vihelletty poikki vaikka kaikki maksut on suoritettu veroja myöten mallikkaasti. Viranomaisten huoli on sinänsä ihan aiheellinen. Työntekijöillä on monia lakisääteisiä
      asioita kuten loma-asiat. Jos joku yrittäjä ajattaa ajot itsensä työllistävillä jotka ajaa kiinteällä tuntiveloituksella ilman mitään lisiä ja lomia .Hän saa silloin asiatonta kilpailuetua sellaiseen yrittäjään verrattuna jolla kuljettaja hoitaa normaaleiden työehtosopimusten mukaan työnsä.
      Ei ole järkevää rapauttaa toimivaa työnantaja-työntekijä mallia Suomessa. Sellaista ei kannata edes työnantajaliitot. AKT:n kannan me kaikki jo tiedämme. Jos kuljetusyritys haluaa käyttää vuokramiestä niin Suomihan on pullollaan henkilöstövuokrausfirmoja joista saa kuljettajan töihin työehtosopimusten mukaisella palkkauksella tarvittaessa jopa pidemmäksi aikaa.

    • Valmetvaltra

      Tuolla edellä laskettiin sitä tuntihintaa niin tuntuu melko edulliselta että normi palkka kerrotaan 1.7 llä. Kyllä se minun mielestäni pitää kertoa vähintään 2 lla että siinä mitään järkeä olis. Ja muistetaan myös maksaa oikean suuruinen eläke. Lopputulos on parempi kun tekee hommat vaan ihan renkiä.

    • Kuljetusyrittäjä

      Ei se Tmi joudu itseään myymällä kuseen jos maksaa kaikki lakisääteiset maksut.

      Jos Kuljetus yrityksessä on palkka suhteessa olevia kuljettajia, ja Yritys "palkkaa" Tmi kuljettajan niin silloin se kuljetusyritys rikkoo lakia.
      Verotarkastuksessa jos narahtaa niin takautuvasti viideltä vuodelta maksaa tyel maksut eläkeyhtiöön ja työnantaja maksut verottajalle.

      • ToinenKuljetusyrittäjä

        No nyt alkoi minuakin kiinnostamaan tämän kuljetusyrittäjän horinat. Jos minun kuljettaja sairastuu tai sattuu työtapaturma. Minä sitten rimpautan Varamiespalvelu Oy:n tai Duologille ja otan sieltä kuljettajan hoitamaan hommat niin minun kuljetusyritys rikkoo lakeja?????
        En ymmärrä. Kyllä tähän asti on ollut ihan luonnollista,että kaikkien alojen yritykset ovat käyttäneet kiireapuna tai ihan normityössä henkilöstöpalveyrityksen palveluja säännöllisesti jopa samaa henkilöä vuosia. En tiedä mllainen tällainen Tmi kuljettaja on ,mutta ainakin sellainen kuljettaja joka on perustanut ihan oikean henkilöstöpalvefirman vaikkakin vain yhden miehen firman tekee bisnestään ihan laillisesti. Nykyisin on vielä se hyvä puoli,että yhden miehen firmakin voi olla oy muotoinen vaikkei muita osakkaita olekaan.Tietysti hallinnointikulut ovat silloin isommat kuin Tmi tai Ky muotoisessa firmassa.Toisaalta tuolloin kaveri voi maksaa itselleen pientä palkkaa ja nostaa sitten loppupotin osinkoina pienellä veroprosentilla tilinpäätöksen jälkeen. Silloinhan se on sitä aitoa yrittämistä parhaimmillaan..


    • AsioissaOnMontaPuolta

      Kuljetusyrittäjä.... Onkohan asianlaita ihan nyt näin kuin kerrot. Jos kuljetusyritys ostaa palveluita henkilöstöpalveluyritykseltä niin tämä kuljetus yrittäjä maksaa 35-45 eur/h tälle henkilöstöpalveluyrittäjälle. Henkilöstöpalveluyritys joka voi olla ihan yhden miehen tai naisen yritys maksaa sitten itse kaikki lakisääteiset maksut kuten eläkemaksut ja verot asianmukaisesti.
      Tällaisessa toiminnassa ei ole mitään laitonta. Verottaja saa omansa ja eläkeyhtiö myös eli kukaan ei jää nuolemaan näppejään. Tärkeintä tässä asiassa on se ,että jonkun pitää hoitaa nämä lakisääteiset maksut. Ongelmatilanteet syntyvät kun monesti tällainen yhdenmiehen henkilöstöfirma "unohtaa" hoitaa nämä lakisääteiset asiat. Silloin verottaja ottaa tämän asiakkaan eli kuljetusyrittäjän silmätikukseen ja vaatii edeltämainittuja korvauksia kuljetusyrittäjältä.
      Näitä oman henkilöstöpalveluyrityksen perustaneita ns.tmi kuskeja on jonkin verran myös isoissa kuljetusyrityksissä töissä,mutta alkuinnostuksen jälkeen yrittäjät palkkaavat mieluummin omia kuljettajia nykyisin ,koska oma henkilökunta tulee halvemmaksi ja he ovat sitoutuneet työtehtäviinsä paremmin. Vuosia sitten viranomaisilla oli kielteinen suhtautuminen näihin ns. tmi kuskeihin ,koska heidän mielestään tällaisessa yrittämisessä ei ole mitään yrittämisen riskejä,eli se ei ole sellaista oikeaa yrittäjyyttä.Lisäksi työntekijöille kuuluvat asiat kuten lakisääteiset vuosilomat sivuutetaan täysin tällaisessa mallissa. Viranomaisten kanta on vuosien saatossa kuitenkin lieventynyt ja jos hoitaa lakisääteiset asiat mallikkaasti niin hyvin epätodennäköisesti viranomaiset puuttuvat nykyisin tällaiseen yrittämiseen . Pienillä paikkakunnilla tällainen yhden miehen henkilöstöpalvelu voi olla ihan hyväkin asia. Voi tehdä yrittäjänä monenlaisia työtehtäviä esim. Ajaa autoa,toimia mökkitalkkarina, olla maatiloilla kiireapuna ja monen moisissa muissakin työtehtävissä. Näin ansiot koostuvat monista pienistä puroista elannoksi jolla pystyy itsensä elättämään. Sellaisia työtehtäviä johonka kukaan ei lähtisi työntekijää palkkaamaan on hyvä vaihtoehto,että löytyy yrittäjä jolta voi ostaa nämä palvelut vaikka yhdeksi päiväksi tai pisemmälle ajanjaksolle.

    • Vielärenki

      Moi. Itsekin joskus vuosi sitten aloin yrittäjäkärpäsen pureman saatuani selvää josko perustaisin tmi:n ja alkaisin "myymään itseäni" maanrakennus alalla kuskin rooliin.
      Asijoista tosiaan verottajalta kysyin niin linkitti saman tekstin kuin tuolla ylempänäkin on kirjoitettu toimeksiantosuhteesta ja työsuhteesta ja ettei onnaa muuten kuin ns.vuokrafirman kautta.

      Kysyisinkin nyt: onko siis todella mahdollista (lue laillista ja käy SATAVARMASTI verottajallekin) vuokrata yhden miehen yrityksessä ilman omaa kalustoa vain ja ainoastaan itseään?
      Moni on todellakin täällä puhunut että ovat vuosia ajaneet toiminimellä eikä kukaan ole mitään kysynyt -eli tuurillako mennään?
      Vähintään yhtä moni tuttava yrittäjä on nimittäin jostain kumman syystä pitänyt hyvänä ideana, mutta heti perään neuvonut käymään kysymässä verottajan kantaa asiaan.

      Itse olen satavarma että töitä on, mutta ennen kuin otan sen askeleen kohti yrittäjyyttä, haluan olla ehdottoman varma etten itse, tai yrittäjät kelle töitä suoritan, joudu mihinkään jälkikäsiselvityksiin saatikka ylimääräisiä maksuja suorittamaan. Homma pitää olla kaikinpuolin läpinäkyvää, jos meinaa ettei tympeitä yllätyksiä tule.
      Kiitos.

    • Kuzki

      Hei..
      Kyllä oudolta tuntuisi, että oman yhtiöni kautta en voisi tarjota kuljettaja/ kuljetus palveluita esim yhdistelmään, bussiin, pakettiautoon ja taksiin. Yhtiö muodolla ei kai ole väliä? Vai onko? Tietysti foorumi missä voisi tarjota kuljettaja palveluita olisi hyvä olla vai onko jossain jo semmoin? Vielä tälläinen kysymys? Jos kaverilla on liikennelupa, niin voinko olla yhtiökumppani oman yhtiöni kautta?

      • Ukko.fi

        Omalla toiminimellä voi tottakai myydä palvelujaan toiselle yritykselle tai yksityishenkilölle, myös kuljetuspalveluja, jos ajokortti ja direktiivikoulutukset kunnossa.


    • lemonaattoriWithIce

      On se ihmeellistä,että tällaisia aisioita kysellään tällaisella foorumilla,jossa jo ihan perusasiat tuottavat lukijoille valtavia vaikeuksia ja harmitusta. Kuzkilla oli niin monta tyhmää kysymystä,että voi että oikein hirvittää vanhaa miestä. Oikein naurattaa kun palveluja tarjotaan yhdistelmään bussiin ,pakettiautoon ja taksiin. Kun nyt tämä heppu osaisi edes hymyillä oikeaan suuntaan.
      On tämä persiistä koko kuljetusal.

      • Pimee.Ketku

        Teen ainoastaan pimeitä töitä 35 eur tunti, hyvin kannattaa.


      • MiksiValehteletTaas
        Pimee.Ketku kirjoitti:

        Teen ainoastaan pimeitä töitä 35 eur tunti, hyvin kannattaa.

        Et muuten tee.


      • JalmariÄänitorvi

        Voiko tämän enää tämänkin viestiketjun kuvailla. Todella hyvä kirjoitus.


    • Anonyymi

      Minulla on verottajalta mustaa valkoisella, (tuli ilmi verotarkastuksessa) että en saa käyttää t:mi yrittäjää koneiden kuljettajana. Pitää olla palkattu kuski. Ei edes satunnaisesti.

      • Anonyymi

        Parenpi tehdä pimeesti😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parenpi tehdä pimeesti😀

        No mites sitten mennään kun sattuu se vahinko tuolla liikenteessä. Mennäänkö sittenkin pimeesti noin meinaan viranomaisten kanssa. Poliisi,verottaja vakuutusyhtiö jne ..
        Mahdollinen onnettomuus kun vaanii joka kulmantakana ja hyökkää juuri silloin kun sitä vähiten odotat. On se niin ketku kaveri kuin kyy joka pistää kun olet metsässä juuri löytänyt
        parhaan mustikka paikan. Hyvä tuuri ei ole ikuista.


    • Anonyymi

      Sitten vielä semmoinenkin seikka, kun jaksaminen. 2-30 v
      sitä vielä jaksaa muutamia vuosia putkeen 140h/2 viikkoo , mutta kaikenlaiset harrastukset ja perhe-elämä on syytä unohtaa kokonaan. Miettikää sitä.

      • Anonyymi

        140 tuntia kahteen viikkoon ei kukaan enää tee. Yhdenkään kuljetusyrittäjän ei kannata ottaa riskiä siitä, että jollain kuljettajallaan olisi kyseinen määrä tunteja. Siinä lähtee liikennelupa ja kuljettajalta ajokortti. Digipiirturi on paras asia mitä viimevuosina on kuljetusalalle tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        140 tuntia kahteen viikkoon ei kukaan enää tee. Yhdenkään kuljetusyrittäjän ei kannata ottaa riskiä siitä, että jollain kuljettajallaan olisi kyseinen määrä tunteja. Siinä lähtee liikennelupa ja kuljettajalta ajokortti. Digipiirturi on paras asia mitä viimevuosina on kuljetusalalle tullut.

        Alko lukko pahin asia mitä viimevuosina on kuljetusalalle tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alko lukko pahin asia mitä viimevuosina on kuljetusalalle tullut.

        No sinne Alkoon pitää mennä silloin kun se on auki. On turha valittaa jos Alko on auki klo 21.00 asti ja sinä lyllerrät sinne ajojen päätyttyä 21.05 Valtion laitos ja on varmasti Alko lukossa. Mutta mitä sillä väliä onhan teillä trolleilla aikaa odotella milloin aukeaa taas .


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe