Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Omilleen muutto

tietämätön opiskelij

Hei!

Olen 18 vuotias lukiolainen jolla olisi nyt edessä omilleen muutto. Asun tällä hetkellä vanhempieni luona ja asuntoa etsin samalta paikkakunnalta.

Riitaannuin vanhempieni kanssa ja pitkän keskustelun jälkeen tulimme yksimielisesti siihen tulokseen, että minun on aika muuttaa pois kotoa. Vanhemmiltani saan apua hädän hetkellä ja töistä saan rahaa n. 200 euroa kuussa, jonka en usko riittävän edes vuokraan. Opintotukea en saa, enkä usko että tulen saamaan, sillä vanhempieni tulot ovat yhteensä n. 100000e kuussa. Kotona minua ei haluta pitää, enkä itsekään täällä enää välittäisi olla.

En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä ja mistä saisin apua tai yleensäkin tietoa vaihtoehdoista. Olen yrittänyt selailla internetistä, mutten oikein löydä mitään. Osaisiko kukaan täällä neuvoa, että mistä kannattaisi ensinnäkin aloittaa?

2

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juupa

      Moi!

      Oman kunnan sossusta kannattaa kysyä toimeentulotukea. Etköhän sitä saisi, jos omassa kämpässä asuisit ja tulotkin on noin pienet. Sinuna soittaisin siis sossuun ja varaisin ajan! Kannattaa myös kysyä/tutkailla onko nuorille jonkinlaisia tukiasuntoja (tms.) kunnallanne, joillakin nimittäin on.

    • Jotain apua?

      Nuorisoasunnot, oppilasasunnot, tukiasunnot tms. ovat hyviä ja melko halpojakin vaihtoehtoja. Ja jos muiden kanssa asuminen ei ole ongelma, niin soluasunto on ihan jees ratkaisu (kyselee esim. oppilasasuntosäätiöiltä) - ainakin väliaikaisesti ennenkuin löytää sopivan asunnon.

      Kuten ylläoleva mainitsikin, niin toimeentulotukea kannattaa kysyä sossusta, luulisin myös että saisit sitä.

      Tämän tarkemmin en osaa auttaa, kun en paikkakuntaa tiedä.

      http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki
      http://www.soa.fi/asuminen/
      https://www.nal.fi/fi/etusivu/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe