Omilleen muutto

tietämätön opiskelij

Hei!

Olen 18 vuotias lukiolainen jolla olisi nyt edessä omilleen muutto. Asun tällä hetkellä vanhempieni luona ja asuntoa etsin samalta paikkakunnalta.

Riitaannuin vanhempieni kanssa ja pitkän keskustelun jälkeen tulimme yksimielisesti siihen tulokseen, että minun on aika muuttaa pois kotoa. Vanhemmiltani saan apua hädän hetkellä ja töistä saan rahaa n. 200 euroa kuussa, jonka en usko riittävän edes vuokraan. Opintotukea en saa, enkä usko että tulen saamaan, sillä vanhempieni tulot ovat yhteensä n. 100000e kuussa. Kotona minua ei haluta pitää, enkä itsekään täällä enää välittäisi olla.

En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä ja mistä saisin apua tai yleensäkin tietoa vaihtoehdoista. Olen yrittänyt selailla internetistä, mutten oikein löydä mitään. Osaisiko kukaan täällä neuvoa, että mistä kannattaisi ensinnäkin aloittaa?

15

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "sillä vanhempieni tulot ovat yhteensä n. 100000e kuussa".

      No, jos vanhemmat tienaavat 1,2 miljoonaa euroa vuodessa, niin tuskin sinun kuuluukaan saada mitään tukia....

      • tietämätön opiskelij

        tarkoitin siis vuotta, ajatukset hieman sekaisin, anteeksi, ei ollut tarkoitus...

        olisi ehkä pitänyt lukea teksti hieman tarkemmin ennenkuin pisti tulemaan.


      • tietämätön opiskelij
        tietämätön opiskelij kirjoitti:

        tarkoitin siis vuotta, ajatukset hieman sekaisin, anteeksi, ei ollut tarkoitus...

        olisi ehkä pitänyt lukea teksti hieman tarkemmin ennenkuin pisti tulemaan.

        ja vaikka saisivatkin 1,2 miljoonaa niin mielummin antaisivat kuolla nälkään kun avustaisivat asumistani satasella kuussa. mulla on kivat vanhemmat.


    • yrittäjä nyt...

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170703102019IL

      Kelan mukaan et näyttäisi saavan vanhempien tulojen mukaan opintotukea.

      Mitenkäs olisi,jos hakisit hetimiten työpaikan ja yrittäisit etsiä itsellesi vaikkapa soluasuntohuoneen näin ensialuksi.Jos jatkat yliopistoon tai korkeakouluun tilanne onkin sitten aivan eri ja saat tukea opiskeluun vanhempiesi tuloista riippumatta ja sinusta tulee vapaampi.

      Voisit kokeilla vaikkapa mäkkäristä etsiä työtä,jos sinulla on kiire.Palkkaavat aika nopeasti,työaika joustava ja palkka itsellään parempi kuin vaikkapa siivousalalla.Itse tein opiskeluaikana kahta työtä.Juuri noita mainitsemiani.

      Jos tuntuu että elämä ahdistaa,niin tee siitä sellainen kuin haluat.
      Hienosti sinä tulet pärjäämään.
      Onnea matkaan tyttönen :D

      • tietämätön opiskelij

        Juu töissä olen ollut juurikin mäkkärissä nyt liki kaksi kuukautta, joten koeajalla ja koeajan palkalla vielä mennään.

        Ja juu opintotukea en saa, sen tiesinkin.

        Tuo solu onkin aika hyvä idea, voisin katsella josko meidän pikkukylästä moisia löytyisi :)

        Kiitos kovasti neuvoista.


      • elämänBlues
        tietämätön opiskelij kirjoitti:

        Juu töissä olen ollut juurikin mäkkärissä nyt liki kaksi kuukautta, joten koeajalla ja koeajan palkalla vielä mennään.

        Ja juu opintotukea en saa, sen tiesinkin.

        Tuo solu onkin aika hyvä idea, voisin katsella josko meidän pikkukylästä moisia löytyisi :)

        Kiitos kovasti neuvoista.

        Kannattaisiko kuitenkin nöyrtyä. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.

        Sovi vanhempiesi kanssa, että asut lukiosi loppuun vielä lapsuuden kodissasi ja vastineeksi käyt koulusi kunnialla loppuun ja noudatat vanhempiesi sääntöjä. Osoita kypsyytesi toimimalla näin. Ei tarvitse hyväksyä vanhempiesi mielipiteitä, mutta aikuisuuteen kuuluu myös sietää omasta eriäviä kantoja.

        Lukion jälkeen omille opiskelemaan, työelämään ja elämään. Sitten on oma tupa ja oma lupa.


      • Vinkkaja
        tietämätön opiskelij kirjoitti:

        Juu töissä olen ollut juurikin mäkkärissä nyt liki kaksi kuukautta, joten koeajalla ja koeajan palkalla vielä mennään.

        Ja juu opintotukea en saa, sen tiesinkin.

        Tuo solu onkin aika hyvä idea, voisin katsella josko meidän pikkukylästä moisia löytyisi :)

        Kiitos kovasti neuvoista.

        Jospa kysyisit onko McDonaldsilla työsuhdeasuntoja.


    • Vanhanajan konsti

      Joku suositteli solua, hyvä idea. Entäs hyvä vanhanajan alivuokralaisasunto vaikka jonkun vanhemman rouvan luona. Autat lumitöissä, kaupassakäymisessä ja mattojen piiskauksessa. Saat huoneen, lukurauhan ja ruoan.

    • Helpoin tie

      Isket itsellesi poika-/tyttöystävän, jolla on kämppä käytössä. Kun menette naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne, niin vanhempien tulot ei sen jälkeen enää vaikuta tukipäätöksiin, toki vastaavasti kumppanin tulot vastaavasti taas alkaa vaikuttamaan talouden yhteisinä.

      • Et sillein

        Sitten teette lapsen ja kahden vuoden päästä eroatte siinä sitä sitten...


      • 15+8
        Et sillein kirjoitti:

        Sitten teette lapsen ja kahden vuoden päästä eroatte siinä sitä sitten...

        mite se lapsi, jos on tyttöystävä ni tehdään niinku itekki olen tyttö ni joo...olishan se kiva niinku....ihgua


      • Et sillein
        15+8 kirjoitti:

        mite se lapsi, jos on tyttöystävä ni tehdään niinku itekki olen tyttö ni joo...olishan se kiva niinku....ihgua

        Lapsia tehdään mies,nainen ovat sukupuoliyhdynnässä munasolu hedelmöittyy ja raskaus sujuu loppuun asti ok.


      • 15+8
        Et sillein kirjoitti:

        Lapsia tehdään mies,nainen ovat sukupuoliyhdynnässä munasolu hedelmöittyy ja raskaus sujuu loppuun asti ok.

        nii joo..mutku me ollaan niinku kax tyttöö joo...ni tuota miten se sitte niinku onnistuu...tuleex siihe sitte adoptiolaki, tai sukupuolisiveellisyys..niinku kyssäx? tietäskö pertti jos kysys siltä?


    • Asumistuki

      Alkuhan on hankala. Tosin voisit kiristää vanhempiasi, ettet muuta, elleivät nämä maksa takuuvuokraa ja ekaa vuokraa. Sen jälkeen saisit asumistukea (?) Tai sitten säästät kaikki palkkasi kunnes ne riittävät ekaan vuokraan ja takuuvuokraan. Sen jälkeen voit hakea yleistä asumistukea, joka on 80% vuokrasta. Siihen ei vaikuta vanhempien tulot. :)

    • 19+6

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe