Haaparousku/harmaarousku

Jorma Suonikas

Katselin tuossa melko uutta sienikirjaa joissa on esitelty paljon yleisimpien ruokasienien matkijasieniä, ja havaitsin että hyvän ruokasienen eli haaparouskun sekaan on tullut varmaan vuosia kerättyä huonompaa ruokasientä, harmaarouskua koska olen luullut sitä vain hieman vaaleammaksi haaparouskuksi.....kirjan mukaan sieni on mitättömän makuinen mutta syötävä..

Onko jollain muulla samoja kokemuksia???

7

7503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Orastava sienestysvimma

      No tuokin on saattanut mennä läpi enkä vieläkään tiedä mokanneeni. Aika varmasti olen viime vuonna saattanut isohaperosoppaan laittaa muutaman palan punahaperoa "mausteeksi" - puhtaasti kokemattomuuttani.

      • vesikko

        Suon laiteilta kerään tarkoituksella joka syksy muutaman kauniin kirpakan punahaperon; kuivaan ja käytän mausteena vahvan paprikan tai pippurin tapaan.
        Kuivaan ja rouhin tai jauhan kastikkeita & soppia varten suppilovahveroita, mustia torvisieniä sekä ukon- ja akansieniä. Maukasta!
        Hyviä sieniretkiä! t vesikko


    • Sienimies

      alussa tuli varmasti kerättyä molempia.Harmaa kun harmaa.Mitään makueroja en huomannut kun kummatkin jokatapauksessa sekoitettiin.Ainoa mikä on varmaa on että ne sienet maistuivat ja maistuvat vieläkin erinomaisille karvarouskujen sekoituksena.

      Tämän tyylisiä sieniä on tosiaan nähtävästi tummemman ja vaaleamman harmaita.Kuten sanottu kerään kaikki myös tulevaisuudessa.

      Suoranaisissa myrkkysienissä,tai muissa huononmakuisissa sienissä olen kyllä asiantuntija,joten niissä en erehdy.

    • Suppis

      Kyllä harmaarousku menee yhden tähden ruokasienenä haaparouskujen seassa. Sitä paitsi haaparouskuissa on värimuunnoksia ympäristön ja kosteuden mukaan. Pääasia on ettei poimi ja käytä nurmirouskuja, jotka tuntee vaaleista kehistä lakissa, ja jotka kasvavat mieluusti ja houkuttelevasti pihojen ja polkujen sekä kuivien metsien tienoissa. Nurmirousku ei ole myrkyllinen vaan kitkerä, ruoaksi kelpaamaton. Paha on myös lakritsirousku, joka kasvaa soiden liepeillä. Nuo molemmat sekottuvat helposti haaparouskuihin. Hyvä sienikartta ja -kirja on aina paikallaan.

      • yksi

        Näin erottuu lakritsirousku muista rouskuista:
        Lakritsirouskun pinta on märkänäkin "samettimainen", EI LIMAINEN ollenkaan ja maitiaisneste aina KIRKASTA ei valkeaa, haju selvästi lakritsainen.
        Yksikin lakritsirousku pilaa helposti sekasienien maun.


    • pipsa

      Titääkö kukaan voiko jonkun esim. syötäväksi kelpaamattoman sekoittaa rouskuihin? Olen pitänyt rouskujen tunnistamissääntönä valkoista nestettä ja onttoa jalkaa. Mutta mielestäni harmahtava olisi muutoin selvä rousku, mutta jalka ei olekaan ontto? Joten uskaltaako laittaa muitten rouskujan sekaan? Monestihan tosi pienillä kangasrouskuilla ei ole jalka ontto ja niitä olen kyllä uskaltanut käyttää, koska ne on kyllä niin selviä tapauksia.

      • manta46

        kyllä kangasrouskussakin on joskus ontto jalka, eikä harmaarousku ole vältämättä limainen. vähän riippuu säästä, eli miten kuivia ovat. Ainoa rousku, jota ei tosiaan kannata ruokaan laittaan, on lakritsi. Paitsi silloin kun olin nuorempi, se oli kaikien suosikki...noh, oli miten oli, rouskuja on monenlaisia, ja aina tulee valkea neste - syötävissä malleissa. Joten onnea vaan etsintään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      299
      3418
    2. 202
      2941
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2524
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      167
      1289
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe