Vapautus opiskelijoille ja työelämässä oleville

11kk isänmaalle

Yhä selvemmältä näyttää, että Suomen nykyinen, yleiseen asevelvollisuuteen perustuva järjestelmä on hajoamassa. Naapurimme Ruotsi jo lakkauttikin asevelvollisuuden, eikä Suomen kaltaista käytäntöä, jossa kokonaiselle ikäluokalle pyritään antamaan aseellinen koulutus, löydy Euroopassa enää kuin Kreikasta, Turkista ja Kyprokselta.

Suuressa ja mahtavassa itäpuolen naapurissammekin enää käytännössä noin 10% käy armeijan. Välttely keinolla millä hyvänsä on yleistä, ja mm. yliopisto-opiskelijat on vapautettu kutsunnoista.

Suomessa on herätty myös asevelvollisuuden kustannuksiin kansantaloudelle. Nuorilta miehiltä viedään 1-2 vuotta elämästä juuri sen tärkeimmällä hetkellä, kun pitäisi löytää opiskelupaikka tai töitä. Samaan aikaan ollaan huolissaan työurien lyhentymisestä ja opintojen alun lykkäytymisestä, mikä myös lykkää oppilaitoksesta valmistumista.

Mielestäni useassa maassa oleva käytäntö, että 18-vuotias, joka on vaivautunut hankkimaan itselleen tutkintoon johtavan opiskelupaikan tai päässyt vakituiseen kokopäivätyöhön muuten kuin määräaikaissopimuksella, voitaisiin hyvin vapauttaa asevelvollisuudesta.

Sen sijaan 18-vuotiaana roikkumaan jäävät "elämäntapataiteilijat" ja "välivuoden viettäjät" saisivat yhtä hyvin palvella 6-12 kuukautta armeijassa mieluummin kuin notkua työttömyyskorvauksia nostelemassa.

Palkkioksi he välivuotensa suorittamisesta armeijassa heille annettakoon ansiopisteitä oppilaitosten yhteishaussa heti seuraavana vuonna, tai se luettakoon ansioksi työpaikkaa haettaessa.

Suoritin itse aseellisen palvelukseni 11kk mittaisena kesken yliopisto-opintojeni. Olin ollut jo neljä vuotta yliopistossa mennessäni armeijaan, ja aikamoisena kummajaisena minua siellä pidettiin. Mitään hyödyllistä en koe armeijasta saaneeni, ja yhteiskunnan kannalta olisin varmasti ollut arvokkaampi jossain muualla.

Tiedän nuoria lääkäreitä, jotka valmistuttuaan kutsutaan suorittamaan lykättyä asepalvelustaan. Eivätkö hekin palvelisi isänmaataan paremmin tekemällä sitä työtä, johon he ovat vaivalla kouluttautuneet.

2

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • x-x-x-x-x-x-x-x-x

      Työputkea pitäisi ETLA:n mielestä pidentää uran loppupäästä. Palkankorotusvaatimuksista pitäisi luopua.

      http://www.iltalehti.fi/talous/2013011616562037_ta.shtml

      Kaikki tämä yhteiskunnassa, jossa parikymppisiltä viedään vuosi työ- ja opiskeluelämästä.

      Työura ei pääse alkamaan ajoissa.

      Tuloja ei armeija-aikana kerry, joten kriittisessä asunnonhankkimis- ja perheenperustamisiässä nuoret miehet ovat kroonisesti PA tai pahimmillaan velkakierteessä. Luovu siinä sitten vapaaehtoisesti palkankorotuksista...

      Hei jos joku on ihan oikeasti huolissaan Suomen kilpailukyvystä, ei voida sivuuttaa sitä nuorten miesten resurssia, jonka lainsäädäntömme passivoi työ- ja opiskeluelämästä - joskus vuodeksi, joskus pitemmäksikin aikaa.

    • Vaturiville

      "Mielestäni useassa maassa oleva käytäntö, että 18-vuotias, joka on vaivautunut hankkimaan itselleen tutkintoon johtavan opiskelupaikan tai päässyt vakituiseen kokopäivätyöhön muuten kuin määräaikaissopimuksella, voitaisiin hyvin vapauttaa asevelvollisuudesta."

      Laajentaisin haarukan 18-24-vuotiaisiin.

      Kaikki 18-vuotiaat (miehet) yhä osallistuisivat kutsuntoihin, mutta siellä vapautettaisiin toistaiseksi kaikki, joilla on osoittaa opiskelu- tai vakituinen työpaikka.

      Vapautettujen tilanne tarkistettaisiin esim. kahden ja neljän vuoden päästä. Mikäli opinnot olisivat keskeytyneet tai työstä jääty pois, kävisi kutsu astua palvelukseen.

      24 vuotta täytettyä ei kutsua enää tulisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2210
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1731
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1586
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe