Nyt syyskuun 1p. astuu laki voimaan lääkäreiden ilmoitusvelvollisuudesta ajokyvyn heikentymisestä.
Ei ehkä ole välttämättä oikea palsta aiheelle, mutta auto ja liikenne foorumissa keskustelu olisi ehkä tyrmäävämpi.
Eli liki kaikki eteeni tästä aiheesta saamani mielipide kirjoittelu on ollut, itseään teveinä ja hyvinä ajajina pitävien ihmisten mielipiteitä. Ja sen tietää mikä on sävy.
Nämä henkilöt eivät tiedä kuinka pian ovat itse näitä mummeleita/papparaisia. Eivät myöskään tiedosta kuinka moni heistäkin sairastuu ja kortin menettäminen on edessä. Ja kun ed. mainitut asiat alkaa täyttyä he eivät vielä tiedä että monen mielipide asiasta pyöristy ja jopa muuttuu.
Neurolokisissa sairauksissa on se piirre monissa että ajokyky voi säilyä hyvinkin pitkään. Tai se voi olla välillä huonompi ja taas toisaalta parempi eli hyvä.
Itse ajan autoa kun siltä tuntuu, pieniä matkoja lähi ympäristöön. Pidemmillä matkoilla on toinen kortillinen mukana. Silloin kun ajotaito ei ole täysin hyvä, luovutan ratin muille kun ajamiseni alkaa tuntua epämiellyttävältä itselleni. Tunnen tämän tunteen herkästi jo paljon ennen kuin muut autossani olevat saatikka muut liikenteessä olijat huomaavat mitään. Eivätkä huomaakaa kun olen jo pois ratista.
Jos lakia aletaan toteuttaa nyt siten kuin on annettu mediassa ymmärtää, lähtee kortti pois monelta iäkkäältä kuljettajalta. Monelta vammaiselta ja monilta esim. neurologista sairautta sairastavalta jne.
Monissa vamma ja sairaus ryhmissä voidaan ajamista helpottaa auton varustelulla, automaativaihteilla jne. Useissa sairauksissa voidaan saada oireisto oireetomaksi tai ainakinparemmaksi hyvällä tasapainoisella lääkityksellä.
Näin on kohdallani nyt. Olen mielestäni ajokykyinen. Näin saanoo myös kyydissä olleet ihmiset ajamisestani.
Ehkäpä vähän huvittavalta voi tuntua että luovutan paikkani usein perheen nuorille joilla on aivan tuore ajokortti. Ajan nimittäin takuulla paremmin kuin he ainakin toistaiseksi.
Liikenteessä on vähintäänkin, jos ei huonompiakin kuskeja, niissä "terveissä" asenne vammaisissa jotka kirjoittelee auto & liikenne palstalle.
Katsotaan nyt kun tulee ne liukkaat kelit taas yllätyksenä. Ketkä ne siellä ojassa autoineen on ei takuulla olla me invalidit vanhusten kanssa ojassa.
Voihan tässä olla tietysti sekin etu että esim. inva-pysäköinti ruudut jää vapaiksi terveille kuljettajille, niile jotka ei sieltä Alkosta
jaksa sitä pulloa pitkästi kantaa. Ja uimahalleihin ja kuntosaleille tulijoidenkaan ei tarvitse itseään rasittaa kun saavat autonsa oven eteen pysäköityä.
Me invalidit, siis entiset kuljettajat, ajamme sitten yteiskunnan varoin taksilla ko. paikkoihin. Hankimme kodinhoitajan tms. hoitamaan ruoka ym. ostokset kotiin jne.
Että silleen.
Mitä syyskuun 1p. jälkeen
Omalla autolla
1
411
Vastaukset
- Oireita
Millasia oireita sulla on?Mulla humpsahtaa päässä ja tulee tunne että ei pysty ajamaan ,vaikka pidän ajamisesta.On todettu että niska-hartiat niin jumissa=verenkierto estyy.Olen aloittanut hieronnan,mutta silti vähän hirvittää,että mikä on.Välillä päässä semmoista pientä värinää.Mitään lääkitystä ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552523Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1011039- 64881
- 63789
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274707Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85690Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202668Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648