Muutamia peruskysymyksiä

kookkos1

Heissan!

Minulla on Juwel Rio 240 litrainen akvaario.
Kalastona sinirihmakalapariskunta, 8 kiilakylkeä, 8 viisiraitabarbia, 20 kardinaalitetraa ja 4 piikkisilmää.
Kalat voivat hyvin ja kaikki on muuten ihan kohdillaan, mutta muutama kysymys mietityttää.

Usein sanotaan, että hieno hiekka on akvaarioon paras (mikä myös minunkin altaassani on,) koska sitä ei tarvitse lapota/imuroida kuten soraa.
Siksi mietinkin, että olenkohan sittenkään ymmärtänyt ihan oikein tai puuttuukohan minulta jokin olennainen laite akvaariosta, koska ei suodattimeni sitä kalan kakan määrää pohjalta kerää ja siksi vedenvaihtojen yhteydessä usein imuroinkin pohjaa, jotta se saadaan siistiksi.
Monesti myös jo viikon jälkeen akvaario alkaa näyttää vähän likaiselta (kakkaa pohjalla, hieman myös ruskeaa levää, joka kertoo likaisuudesta,)
vaikka olen ymmärtänyt, että tuon kokoisen akvaarion osittainen vedenvaihto tulisi suorittaa vain kerran kahteen vkoon. Itse siis teen sen kuitenkin n. kerran viikkoon 1/3 vedestä.

Onko minulla laitteet kunnossa? Suodattimena ulkosuodatin Eheim 2026.
Akvaariopaketin mukana tuli jonkinlainen sisäsuodatin, jonka sittemmin kuitenkin otin pois ja korvasin Eheimin biopowerilla lisäsuodatusta tuomaan.

1

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalaemo1

Hei!

Nykyisten suositusten mukaan akvaarion vettä tulisi vaihtaa 1/2 kerran viikossa, joskus tosin riittää vähempikin. Ulkosuodatin riittää yksinkin, mutta ihan hyvin voit laittaa sisäsuodattimenkin toimintaan ei siitä ainakaan mitään haitaa pitäisi olla.

Hieno hiekka on parempaa kuin sora kasvienkasvun kannalta ja tosiaan ne kalojen jätökset ei mene sen hiekan sisään kuten sorassa eli hiekan päältä ne on helppo lapota.

Ruskea levä saattaa olla piilevää, jota ilmestyy usein vasta perustettuihin akvaarioihin ja katoaa myöhemmin itsestään, mutta se kertoo joskus myös likaisesta vedestä tai riittämättömästä valaistuksesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      3
      3966
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2032
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      846
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      764
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      728
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      728
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      712
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      705
    9. 35
      664
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe