Mulla on polvi ollut yli 3-vuotta kipeä. Kokoajan pahenemaan päin. Kävin kirurgin luona, joka laittoi tähystykseen lähetteen. Nyt tuli lappu, että 6kk kiireellisyysluokassa.
Eli siis tää tähystetään viimeistään kesäkuussa, kun lähete tehty joulukuussa? Tai siis voihan se kutsu tulla millon vaan, lääkäri vaa tokas sillon, että saattaa mennä muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen, mutta saattaa tulla nopeastikin joku peruutusaika.
Onko muilta tähystetty polvea? Tässä on nivelkierukka jotenkii hajonnut, pitkiä matkoja kävellessä menee jäykäks, eikä sillon saa edes koukkuun laitettua.
Onko täällä ketään, jolta olis tähystetty polvi Tarinan sairaalassa, Silinjärvellä? Mun polvi tähystetään siellä, vaikken edes asu samassa kaupungissa, tuntuu jotenkin oudolta.
Jostain luin, että tehdään joko puudutuksessa tai nukutuksessa, saakohan sen ite valita? En mielellään haluais nukutusta.
Kaikki polven tähystykseen liittyvät kokemukset erittäin tervetulleita!! :)
Polven tähystys.
17
1062
Vastaukset
- O_o
Siilinjärvihän ei ole kaupunki. Siilinjärvellä sijaitsevassa entisessä tuberkuloosiparantolassa eli nykyisessä Tarinan sairaalassa sijaitsee Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin Kuopion yliopistollisen sairaalan leikkausyksikkö 3, jossa tehdään mm ortopedistä päiväkirurgiaa, johon kuuluu suurimpana ryhmänä polvinivelen tähystykset. Jos olet pohjoissavolainen, Siilinjärvi on sinulle aivan oikea paikka mennä tähystykseen. Lähes kaikki polvinivelen tähystykset tehdään spinaalipuudutuksessa.
- ap..
Tuon tiesinkin, että ne keskittää sinne kaikki tollaset jutut.
No, hyvä jos mullekii tehdään puudutuksessa. Tuntuu jotenkii kammottavalta, että nukutettais. :s Toivottavasti vaan tulis aika nopeeta ja polvi paranis. - Spinaalissa hoidettu
ap.. kirjoitti:
Tuon tiesinkin, että ne keskittää sinne kaikki tollaset jutut.
No, hyvä jos mullekii tehdään puudutuksessa. Tuntuu jotenkii kammottavalta, että nukutettais. :s Toivottavasti vaan tulis aika nopeeta ja polvi paranis.Yleensä tehdään spinaalipuudutuksessa, mutta jos spinaalikanyylin laitto epäonnistuu tai kyseistä puudutustapaa ei voida käyttää potilaalle, tehdään tähystys nukutuksessa.
- Ap..
Nyt polveen on ilmeisesti kertynyt nestettä ku siinä on niinku sellanen pussi. Estääkö se tulevaa tähystystä, jos tähystyksen aikaan siinä on nestettä? Tähystys aika on hiihtolomaviikolla, sitä odotellessä ja pelätessä. :)
- omgomgomg
Eipä estä "pussineste" tähystystä, ei.
- .-,m
itselläni leikattiin polvi viime viikolla. Tosin Turussa, pulssissa. Kierrukka hajosi 20.12 ja kun kävin ortopedillä sekä mangneetissa, totesi lääkäri kyllä kierrukan olevan revennyt, mutta ei tarvitse operoida ja jumppaan kuulemma saa lähteä. Turvotusta ei vielä siinä vaiheessa ollut polvessa yhtään. pari päivää tämän lääkärin kertoman jälkeen, polveni lukkiintui täysin (oli lukkiutunut ennenkin n.10krt, mutta olin saanut itse "paukautettua" auki). Jäi koukkuun ja kaikki mahdollininen liikuttaminen sattui jäätävästi ja käveleminen mahdotonta. Polveni myös turposi tämän jälkeen huomattavasti. söin panacodia ja buranaa melkeinpä nälkääni. Menin siis uudelleen ortopedille. Tällä kertaa erille, kuin aikaisemmin. Lääkäri ihmetteli ja pahoitteli toisen lääkärin päätöstä olla leikkaamatta, koska kierrukka oli laitettu liikkuvaksi ja sillä siis kaikki mahdollisuudet jumittua. Lääkäri käynnin jälkeen, jalkani operoitiin kolmen päivän kuluttua. Tulokseen olen tyytyväinen. kepit lähti ensimmäisen leikkaus päivän jälkeen ja kipu todella pientä, verrattuna millaista oli, ennen leikkausta.
- Polvikipuinen
Kävitkö polvesi kanssa yksityisellä, kun kerta noin nopeesti pääsit? Mä kävin eka kerran lääkärissä syyskuussa, joka laitto lähetteen kirurgille, jonne pääsyä odottelin sen maksimiajan, eli 3kk, sitten sieltä laitto lähetteen tähystykseen, ja sieltä tuli kirje eka, että 6kk kiireellisyysluokassa. Mut sitten 2viikkoo sitten tuli kirje, että maaliskuun alussa, tuli oikein tarkka päiväkin.
Viime yö oli yhtä tuskaa. Istuin tietokoneella 2tuntia, jalka ei taipunut ollenkaan. Tai jos taivutti, niin itkin tuskasta. Sitte menin keittiöön otin 500mg para-tabsia ja buranaa, sit menin takas nukkuu ja laitoin polven kohoasentoon. En tiiä mikä siihen tuli, mutta se kuitenkin herkis koskemasta. En vaan tiedä, miten jaksan oottaa maaliskuun alkuun asti, jos menee montakin kertaa yöt valvoessa. Yleensä kun on silleen, että valvon yöt läpeensä polven takia. Se onkin todella mukavaa!
- .-,m
Olin yksityisellä. Jouduin ainoastaan sen pari päivää odottamaan vakuutusyhtiön päätöstä. Heti kun päätös oli tullut, pääsin seuraavana päivänä leikkaukseen. Ennen leikkausta söin kipuihini panacod 6xvrk burana 600 3xvrk ja kovat oli kivut siitä huolimatta. Ainoa minkä paikan turrutti oli vatsa ja olikin mukava kärsiä kipujen ohella viikon ummetuksesta. Eli heti leikkauksen jälkeen jätin panacodit pois ja otin vain aamuin illoin pronaxen500mg. Sitä piti viikko syödä ihan jo tulehdusta estääkseen. Nyt käyn vielä fysiossa muutamat kerrat, jotta polveni saadaan pelittämään taas normaalisti.
- Polvikipuinen.
Miten kauan teille, joiden polvi on tähystetty, on tullut sairaslomaa? Ja miten kipeä polvi on tähystyksen jälkeen? Montako viikkoa? Sattuuko spinaalipuudutus? Ja miten kauan siellä sairaalassa joutuu olemaan tähystyksen jälkeen? Miten kauan ootte joutuneet kävelee kepeillä?
2viikkoa ja vähän päälle, niin on polven tähystys. :s Onkohan se polvi sen jälkeen paljonkii nykyistä kipeempi? Luulis ainakii, että on eri tavalla kipeä, kun on sitten ihossa reikiä.. Eräs tuttu fysioterapeutti sanoi, että saattaa mennä loppukevät sairaslomalla ollessa, mut esim opettaja, jolta on leikattu polvi, ni sano, että kohtahan sinä kävelet jo portaita. Riippuu tietty siitä, että miten paljon se nivelkierukka on hajonnut.
Voikohan muuten olla sillein, että tää nivelkierukka on hajonnut 3-vuotta sitten jo, mutta viime syksynä rupes todella paljon vasta koskemaan? Koko 3-vuotta vähän väliä koskenut, muttei läheskään niin paljoa, kuin mitä syksystä asti. - huomenna2
Minulla on polven tähystysleikkaus huomenna. Polvesta kierukka revennyt pahasti. Lääkäri sanoi ainakin minulle että leikkauksen jälkeen yleensä tulee 2-3 viikkoa saikkua, työstä riippuen. Minä tulen saamaan sen kolme viikkoa... Minulle tullaan tähystys tekemään nukutuksessa, ilmeisesti paikkakohtaista. Muita vaihtoehtoja lekurini ei edes antanut....
Itsellä lukko-oire polvessa. Toivottavasti pääsen pian liikkumaan normaalisti.- Polvikipuinen.
Mulle ei oo ees kukaan sanonu, että tehäänkö puudutuksessa vai nukutuksessa. :o Päivää ennen tähystystä soittavat sieltä ja kertoo jotain siitä.
Kai se nukutusjuttu vähän riippuu siitäkin, että miten pahasti polvi on hajalla. - Tarpeen mukaan
Polvikipuinen. kirjoitti:
Mulle ei oo ees kukaan sanonu, että tehäänkö puudutuksessa vai nukutuksessa. :o Päivää ennen tähystystä soittavat sieltä ja kertoo jotain siitä.
Kai se nukutusjuttu vähän riippuu siitäkin, että miten pahasti polvi on hajalla.Polven tila ja mitä sille tehdään ei vaikuta anestesiatyyppiin. Eiköhän suurin mahdollinen "vaurion" korjaus ole tekonivelen laitto ja se tehtiin minulle spinaalipuudutuksessa. Myös vuosi aiemmin tehty polven tähystys tapahtui spinaalipuudutuksessa.
Nukuttamaan joudutaan jos operoivassa sairaalassa ei ole valmiuksia spinaalipuudutukselle tai se ei onnistu potilaalle syystä tai toisesta. - Polvikipuinen.
Tarpeen mukaan kirjoitti:
Polven tila ja mitä sille tehdään ei vaikuta anestesiatyyppiin. Eiköhän suurin mahdollinen "vaurion" korjaus ole tekonivelen laitto ja se tehtiin minulle spinaalipuudutuksessa. Myös vuosi aiemmin tehty polven tähystys tapahtui spinaalipuudutuksessa.
Nukuttamaan joudutaan jos operoivassa sairaalassa ei ole valmiuksia spinaalipuudutukselle tai se ei onnistu potilaalle syystä tai toisesta.Ainakin jostain luin, että eka on ollu spinaalissa, ja kun on nähty, että on ollu tosi hajalla, niin on kesken kaiken nukutettu..
- ammila75
Polvikipuinen. kirjoitti:
Ainakin jostain luin, että eka on ollu spinaalissa, ja kun on nähty, että on ollu tosi hajalla, niin on kesken kaiken nukutettu..
Hei. Taisin löytää oikean ryhmän :) Minulta meni polvi ilmeisesti pihahommia tehdessä. Alkoi vaivaamaan seuraavalla viikolla ja töissä sitten rusahti, jolloin jähmetyin paikalleni. Tämän jälkeen jäi koukkuun rappusia laskeutuessa ja viiltelee polven sisältä vaihtelevasti. Lääkäri laittoi kortisonipiikin ja epäili kierukan repeämää. 4 pvää kepitystä ja vkon päästä näyttämään polvea. Nyt vaivaa vaihtelevasti; aamulla suht hyvin saa jalan suoraksi, mutta kun kävelee ihan tässä kotona niin johan alkaa taas kipuilu. Illalla pakko laittaa tyyny polven alle, muuten ei pysty olemaan. Kyykkyyn pääsee aamulla mutta polvi rutisee tosi inhottavasti, loppupäivästä ei tartte edes kokeilla. Välillä polvi jää jumiin ja välillä tuntuu että lähtee alta pois. Kysynkin et onko teillä ollu samoja oireita, vai voiko tämä olla jotain muuta? Oletteko olleet koko ajan saikulla ennen kuin olette päässeet tähystykseen? Töihin ei tällä ainakaan nyt kykene.
- Paloiksi meni
ammila75 kirjoitti:
Hei. Taisin löytää oikean ryhmän :) Minulta meni polvi ilmeisesti pihahommia tehdessä. Alkoi vaivaamaan seuraavalla viikolla ja töissä sitten rusahti, jolloin jähmetyin paikalleni. Tämän jälkeen jäi koukkuun rappusia laskeutuessa ja viiltelee polven sisältä vaihtelevasti. Lääkäri laittoi kortisonipiikin ja epäili kierukan repeämää. 4 pvää kepitystä ja vkon päästä näyttämään polvea. Nyt vaivaa vaihtelevasti; aamulla suht hyvin saa jalan suoraksi, mutta kun kävelee ihan tässä kotona niin johan alkaa taas kipuilu. Illalla pakko laittaa tyyny polven alle, muuten ei pysty olemaan. Kyykkyyn pääsee aamulla mutta polvi rutisee tosi inhottavasti, loppupäivästä ei tartte edes kokeilla. Välillä polvi jää jumiin ja välillä tuntuu että lähtee alta pois. Kysynkin et onko teillä ollu samoja oireita, vai voiko tämä olla jotain muuta? Oletteko olleet koko ajan saikulla ennen kuin olette päässeet tähystykseen? Töihin ei tällä ainakaan nyt kykene.
Minulla polvi kipuili jatkuvasti ja lukkiutui ajoittain kivuliaasti ja tuli myös tuollaisia "alta pois" tuntemuksiakin. Magneettikuvassa todettiin nivelkierukasta irronneen palan joka ajelehti nivelraossa epämääräisesti ja aiheutti tuon lukkiutumisen. Kun sitten reilun puolen vuoden kuluttua pääsin tähystykseen, kyseinen pala oli jo jauhautunut olemattomiin ja huuhdeltiin muun moska mukana pois. Sairauslomaa en saanut koska ehdin jo eläkkeelle.
Minulla tuo kierukkavaurio johtui nivelrikon vuoksi heikoksi kuluneesta kierukasta ja se rikkoutui ilman tapaturmaakin. Vajaa vuosi tähystyksestä olinkin jo tekonivelen laitossa.
- alkup.
Olishan se kiva, että polvi olis tullut tähystyksessä kuntoon. :( Mutta nytkin on nestettä siinä ja koskee kokoajan. Pitää huomenna taas lampsia apteekkiin uusimaan resepti, että saa särkylääkkeitä.
Magneettikuvaukseen jonotan, tosin siinähän saattaa kestää tovi ja toinenkin..
Kaduttaa ihan helkkaristi, että menin sinne tähystykseen. Ei tää ollut näin kipee ennen tähystystä. Ennen sitä koski ainoastaan polven sisäsyrjälle ja polven taakse. Nykyään koskee joka puolelle, välillä polvesta varpaisiin asti. Ja jos käy uimassa, eli polvi voi liikkua normaalia paremmin, ni sen jälkeen naksuu ulkosyrjältä aika kivasti. Ja menee myös uidessa välillä lukkoon, pari kertaa mennyt lukkoon kävellessä.
Ja siis aluksihan oli epäily hajonneesta nivelkierukasta, mutta se oli täysin kunnossa, mutta eturistiside on osittain revennyt. Kivut varmaan johtuu eturistisiteestä, ei voi tietää. Mut kuulemma joka toinen lääkäri on sitä mieltä, että eturistiside jos on hajonnut, ni pitää korjata, ja toiset taas sitä mieltä ettei tartte korjata.
Auttaiskohan sen korjaaminen näihin h*lvetin kipuihin? Nyt tässä polvessa on polvituki, jonka kanssa kävellessä polvi tuntuu paremmalta.
Polvi ei mene muuten enää edes täysin suoraks, kun istuu lattialla jalat suorana, niin polven ja lattian väliin jää 2cm rako.
Fysioterapiaa tk-lääkäri määräs, mutta se on nyt tauolla, ja ei tiiä, jatkuuko ollenkaan. :(- positiivinen 5
Hei.
Polven jutut vie aikansa, jokainen ollaan yksilö.
Toisille tähystys auttaa. Riippuu myös vammasta.
Minulle tähystys tehty 3 kertaa, mutta paraneminen vei tosipaljon aikaa.
Nyt kun toinen polvi alkoi oireilla, niin lääkäri ei suostunut tähystykseen ollenkaan,
sanoi että tulee kipeemmäksi. On niin kulunut ja myös nivelrikko.
Jumpata täytyy muuten ei tule mitään.
Noihin jalan ojennuksiin tulee vajauksia väkisin vaikka mitä tekisi, ainakin minulla niin kävi. Tsemppiä sinulle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232512- 622414
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062290- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321520
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371442- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201186- 951171