VATSATAUTI -EGYPTI

Tapiiri

Tammikuussa ollaan menossa Sharm El Sheikkiin. Mukana 5 v lapsi. Millä olette estäneet vatsataudin??? Kaikissa sanotaan että pitäis välttää mm. jäätelöä. Oletteko syöneet ennen lähtöä maitohappobakteerikuurin? Kaikki vinkit otetaan vastaan.

21

17839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Kävimme pari vuotta sitten Hurghadassa. Söimme kaikenlaista, jäätelöä salatteja ym. Mutta vain poikamme sai vatsataudin, se oli salmonellaa, johon kova kuuri Suomessa. Koska poikamme oli porukasta ainoa joka ei käyttänyt (kohtuullisesti) alkoholia, tulimme siihen tulokseen että alkoholi tappoi meiltä aikuisilta bakteerit ja esti vatsataudit.

    • jiiM

      Joka aamu ja ilta tuhti konjakkipaukku, niin pöpöt kuolee. Samoin oltiin Hurghadassa ja tätä ohjetta ja maitohappobakteerikuurin nauttimalla ei "faaraon kirousta" tullut. Samoin varoimme majoneesi ja maitopohjaisia juttuja, jäätelöä söimme pari kertaa. Osta pullosi varmuuden vuoksi jo Suomesta, sillä viina on Egyptissä uskonnon takia kortilla. Tottakai hotelleissa kaljaa saa ostaa, mutta Espanjan tapaan lähimarkadossa ei ole pullorivistöä. Lapsi on tietysti ongelmallisempi tapaus, kun ei voi aikuisten konsteja käyttää. Huom ! ja vain pullovettä, ei pöydän kannusta.

      • lääk.lis

        ei pidä paikkaansa. Konjakki ei auta mitään. Älä syö jäätelöä!!!!


      • ei auta mitään.

        Jos juot aamuin illoin lirtan 96% pirtua niin
        se jo vähäsen desinfioi mutta konjakkia eikä
        mikään muukaan viina auta milläänlailla.
        Ihan puhdasta kansanlegendaa.

        Vaikutusta löytyy sitä kautta että jotka
        lähtee etelään ryyppylomalle ei vettä juo
        eivätkä salaattiin ja jäätelöihin koske
        ja siksi saavat muita vähemmän tauteja.


      • Sepe
        lääk.lis kirjoitti:

        ei pidä paikkaansa. Konjakki ei auta mitään. Älä syö jäätelöä!!!!

        Ei se ehkä autakaan, mutta joitakin uhrauksia terveytensä eteen on tehtävä. Minä teen sen juomalla konjakkia..


      • kokenut
        lääk.lis kirjoitti:

        ei pidä paikkaansa. Konjakki ei auta mitään. Älä syö jäätelöä!!!!

        Olin viisitoista vuotta sitten Kairossa, Luxorissa.
        Söin jäätelöä, en saanut vatsatautia.
        Söin majoneesia, sain vatsataudin.
        Muuten nautin kaikista ruoasta.
        Selvisin hengissä.


    • milla

      olin hurghadassa noin vuosi sitten..ostin maitohappobakteeritabltit, joita ystäväni suositteli käytyään myös egyptissä..en kyllä kovin montaa syönyt..söin siellä ruokaa laidasta laitaan ja säästyin taudeilta..
      kuulin myös että jos vatsatauti iskee niin paikallisesta apteekista saa tehokasta rohtoa..mutta sitä en sitten tiedä että sopiiko se lapsille..
      ja hanavettä ei pidä juoda(jonka varmaan tiesitte)ja hampaatkin kannattaa varmuuden vuoksi pestä pullovedellä

      • Nefertiti.

        Olin vuoden vaihteessa viikon matkalla Sharm el Skeikhissä ja sain jälleen vatsataudin. Matka oli kolmas Egyptin matkani, ja Kairossa 10 sitten vuotta sain vastaavan ripulin, joka tosin kesti vain muutaman päivän. Nyt olen sairastanut hankalaa ripulointia jo 3 viikkoa, ja kotiinlähdön alkaessa apteekista ostamani lääkkeet auttoivat vain lievittämään oireita ja oksentelua. Pari päivää sitten vein näytteet laboratorioon, ja odotan tuloksia pikapuolin. Noudatin äärimmäisen tarkkaa hygieniaa nytkin, sillä olen matkustellut paljon useissa maailman kolkissa. Siltin ajattelen lämmöllä Egyptiä, sen ihmisiä ja kulttuuriaarteita.


    • Outi

      Aloittakaa maitohappobakteerit muutamaa päivää ennen matkaa, ei sormia suuhun, ei jäätelöä, kylmiä kastikkeita yms. Jos ja kun tautu sitten iskee niin apteeksista saa Antinal nimistä lääkettä joka auttaa todella nopesti.

      • 2 kertaa sharmissa käynyt

        auttaa parhaiten paikallisiin pöpöihin myös lapsille saa tehokkaat rohdot sieltä....
        ensimmäisellä matkalla lapsemme sairastui ja sai hyvät lääkkeeet joita käytimme suomen puolellakin vatsatauteihin. Ja alkoholia kyllä saa siellä tietyistä kaupoista, ei ihan joka marketista mutta
        kuitenkin ei tarvi kuivin suin olla...=))


    • Rööri-Roope

      Olimme perheen kanssa helmikuussa Hurghadassa, hankimme ensimmäisenä päivänä, Downtownin apteekista lapsille liuosmuodossa olevaa vatsalääkettä.
      Tuotenimi on ANTiNal, lääketehtaan nimi AMOUN.
      Lapset (8 ja 11v.) vähän arastelivat tapansa mukaan keltaista liuosta, mutta mehu kyytipoikana, niin alas meni!!! Liekö sitten lääkkeen ansiota mutta ei mitään ongelmia lasten vatsojen kanssa!
      Itse en kyseistä lääkettä nauttinut,sillä en ole koskaan saanut missään ulkomailla vatsatautia, vaikka aina olen juonut hanavettä (en jaksa vesipulloja kanniskella, hölmöläisten hommaa).

      • Tapiiri

        Kiitos sulle tiedosta. Otan lääkkeen nimen ylös ja taidan toimia samalla tavalla.


      • kysy

        Tuo on hyvä lääke,, laajakirjoinen antibiotti, joka egyptissä tosi halpa. MEillä sitä samaa saa kauppanimellä ciprokcin.
        MUTTA MUTTA.. minä en lapsille " kaikenvaralääkkeenä " tuollaista tosi tehokasta "pöpötappajaa " uskaltaisi antaa.
        Kysyisin lääkäriltä ensin.. ja vielä asiantuntijalta. kyseessä on kuitenkin antibiootti..
        Voi olla että olen liian varovainen...
        itse söin vatsatautiin tuota lääkettä... ja se on tosi tehokas.


      • Rööri-Roope
        kysy kirjoitti:

        Tuo on hyvä lääke,, laajakirjoinen antibiotti, joka egyptissä tosi halpa. MEillä sitä samaa saa kauppanimellä ciprokcin.
        MUTTA MUTTA.. minä en lapsille " kaikenvaralääkkeenä " tuollaista tosi tehokasta "pöpötappajaa " uskaltaisi antaa.
        Kysyisin lääkäriltä ensin.. ja vielä asiantuntijalta. kyseessä on kuitenkin antibiootti..
        Voi olla että olen liian varovainen...
        itse söin vatsatautiin tuota lääkettä... ja se on tosi tehokas.

        paikka!!!
        Egyptissä kun apteekkarille selittää ongelman niin ei kysellä mitään reseptejä.
        Kai se nyt lääketehdaskin jotain eläinkokeita opiskelijoilla on tehnyt, niin kuin on yleensä tapana.
        Suomessa ei saa kynsisienilääkettäkään ilman jotain viljelyjä ja reseptejä, on se niin ihmeellistä!!


      • neitokainen
        Rööri-Roope kirjoitti:

        paikka!!!
        Egyptissä kun apteekkarille selittää ongelman niin ei kysellä mitään reseptejä.
        Kai se nyt lääketehdaskin jotain eläinkokeita opiskelijoilla on tehnyt, niin kuin on yleensä tapana.
        Suomessa ei saa kynsisienilääkettäkään ilman jotain viljelyjä ja reseptejä, on se niin ihmeellistä!!

        No mistäköhän johtuis että tarvitaan resepti? Sienilääkkeet on tujua tavaraa ja semmosilla on turha rasittaa maksaa jos ei ole edes 100 % varma että kyseessä ON kynsisieni - monissa kynsien sairauksissa kynsi näyttää tasan samalta. Lääkkeet ovat myös hyvin kalliita joten turhaa ihmisten popsia semmosia turhaan jos ei olekaan kyse sienestä. Tämän takia kynnestä pitää ottaa näyte ensin.


    • Pico

      On ihan turhaa syödä maitohappobakteerikuureja ennen matkaa koska Egyptissä on eri bakteerikanta. Heti ku menette maahan niin ostakaa ANTINAL nimistä lääkettä lähimmästä apteekista (12 kapselin pakkaus maksaa 50 senttii) niin ei oo vatsahuolia ja voitte popsia mitä vaan koska se on niin tehokasta. 2 kapselia päivässä riittää pitämään pöpöt poissa tehokkaasti mutta aloittakaa lääkitys samana päivänä ku maankamaralle astutte. Apteekki löytyy jokaisesta kohteesta helpolla.

      • neitokainen

        Mitenköhän se on susta TURHAA? Maitohappobakteerit nimenomaan myös ehkäsee vatsaoireiden alkamista juuri tuon erilaisen bakteerikannan ollessa kyseessä. Ja nehän nimenomaan pitäis alottaa jo ennen matkan alkamista. Mitä järkeä on syödä lääkkeitä vaikka ei tautia edes ole...


      • Distah
        neitokainen kirjoitti:

        Mitenköhän se on susta TURHAA? Maitohappobakteerit nimenomaan myös ehkäsee vatsaoireiden alkamista juuri tuon erilaisen bakteerikannan ollessa kyseessä. Ja nehän nimenomaan pitäis alottaa jo ennen matkan alkamista. Mitä järkeä on syödä lääkkeitä vaikka ei tautia edes ole...

        Hyvä vastaus neitokaiselta...ku miettii iha va terveellä järjellä ni nois neitokaisen jutuissa on hyvä perusta. Ja luultavasti neitokainen on joku sairaanhoitaja/lääkäri.


    • been there done that

      nautin itse konjakkia sun muuta, ei paljoa auttanut siinä vaiheessa kun vapinassa oksentelin hotellin pihaan :D

      ei siis kännin piikkiin, söin jotain lammasta tjsp, n.60 vee lääkäri tuli kuitenkin yöllä kahden aikaan, sanoi relax ja pisti piikin pehvaan ja johan helpotti :P

      • Afrikkaa ympäri

        Joo, tuli juuri Egyptistä sain oikein kunon pöpön, kuumetta yli 40 astetta, oli tosi kiva matkustaa yöjunalla Assuanista Kairoon. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että meidän porukasta (n. 40 henkilöä) vain kaksi sai juuri tuon pahimman tapauksen.
        Käsidesiä käytin säännöllisesti kuin myös mieheni, alkoholis join tavanomaisesti, kuin myös mieheni, mieheni ei sairastunut, minä kyllä.
        Lääkäri pisti kaksi piikkiä persuksiin ja vuorokaudessa olin "terve", että kotimatka sujui OK. Mutta kyllä siitä toipumiseen meni kotona viikko.
        Eli summa summarum; kaikki on pelikorteista kiinni.
        Olen matkustanut paljon ja nimenomaan Afrikassa, koskaan ennen e ole sairastunut.


      • silti takaisin
        Afrikkaa ympäri kirjoitti:

        Joo, tuli juuri Egyptistä sain oikein kunon pöpön, kuumetta yli 40 astetta, oli tosi kiva matkustaa yöjunalla Assuanista Kairoon. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että meidän porukasta (n. 40 henkilöä) vain kaksi sai juuri tuon pahimman tapauksen.
        Käsidesiä käytin säännöllisesti kuin myös mieheni, alkoholis join tavanomaisesti, kuin myös mieheni, mieheni ei sairastunut, minä kyllä.
        Lääkäri pisti kaksi piikkiä persuksiin ja vuorokaudessa olin "terve", että kotimatka sujui OK. Mutta kyllä siitä toipumiseen meni kotona viikko.
        Eli summa summarum; kaikki on pelikorteista kiinni.
        Olen matkustanut paljon ja nimenomaan Afrikassa, koskaan ennen e ole sairastunut.

        eilen palattiin egyptistä, neljän hengen seurueesta kolmella vatsapöpö ja hygieniasta kyllä huolehdittiin... ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1807
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1667
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      789
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe