Vapautus armeijasta?

95pelokas

Moi!

Nyt tartteis sitte tosiaan apua. Mulla ei ole lääkäri todennut masennusta ja käyn vaan koulupsykologilla juttelemassa aina kerran viikossa mun jutuista, se teki joskus sen masennustestin mulle ja siinä tuli, että mulla olisi vaikea masennus. Lähetti sitten koululääkärille ja siellä lääkäri kysyi samat kysymykset mutta jotenkin en luottanut siihen ja olin epärehellinen ja valehtelin niihin vastauksiin, sillee etten vaikuttais masentuneelta. Älkää kysykö miksi, itekkään en tiedä.
Kumminki koulusta tuli just viestii et kutsujen esitarkistukset on koululla nytte keväällä. Ajatuski armeijasta ahdistaa mua ja en todellakaan halua sinne. Sivariinkaan en haluaisi ku menis vaan aikaa hukkaan ku yritän tapella tän koulunkäynnin kanssa. Tässä nytte sitte vaa mietin ku oon kuullut joidenki saavan vapautuksia, niin missä vaiheessa semmosen saa? Pitkääkö jo koululääkärille puhua tästä, vai pyytää psykologilta jotai lappua vai sitte siellä kutsunnoissa sanoa jotai tai viedä jotai lappua vai mitä apua

Lukihäiriön, ja sekavan mielen omistan myös, joten toivottavasti saatte selvää tosta teksistä, Pointti oli siis että miten saan vapautuksen. Ja en jaksa nytte kuunnella mitää "vi*un laista mee armeijaa" tai muuta,

24

2934

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homonisti

Mut ne tulee aina uudestaan että joskus joudut sinne kuitenki

• fokkalokka

eriasia saada lykkäystä tai vapautus.

• Homonisti
        fokkalokka kirjoitti:

eriasia saada lykkäystä tai vapautus.

Masennus ei riitä vapautukseen. Kun se on hoidettu niin eikun sotaväkeen

• heijeps
        Homonisti kirjoitti:

Riitti mulle.

• ....................
        Homonisti kirjoitti:

Riittää ainakin lykkäyksiin ja lopulta vapautukseen. Tietysti aina sanotaan, että hoidetaan mies ensin kuntoon, mutta psyykkisesti huonokuntoisia ei haluta armeijaan. Oma kokemus näissä paljon painaa, eli se, miten ahdistavalta armeija tuntuu. Ottakaa huomioon, että "vain" 70 % ikäluokasta käy armeijan, osa karsiutuu, osa sivariin. Eli ei sinne ehdoin tahdoin edes haluta väkeä, joka ei sinne sovellu. Yleensäkin ottaen puolustusvoimat on ymmärtäväinen ja reilun tuntuinen paikka, siellä suhtaudutaan jotenkin suoraviivaisen rationaalisesti kaikkeen, myös siihen, jos joku ilmoittaa, ettei voi palvella psyykkisistä syistä. Pelko on turhaa.

• Mene vaan

ja sekoile riittävästi (tai ole oma itsesi), niin palauttavat maitojunalla. Sehän on nykyään niin helppo ja muutkin homot siellä, että menee aika rattoisasti homostellessa.

• öjol43

Itse kävin armeija suosiolla loppuun. Olihan sinä pinnistettävää, mutta yllätyksenä tuli se, että se paikka ei ollutkaan niin kamala kuin kuvittelin. Tiedän kyllä tunteen, että mieli taistelee vastaan armeijaan menon suhteen ja kannattaa ottaa se puheeksi kutsuntoja ennen olevalla lääkärintarkastuksella. Mielenterveydellisisitä syistä voit saada ne hullun paperit D vai T mikä nyt olikaan, mutta se tulee vaikeuttamaan työpaikkasi saantia.

• Hiphei..

Ei vaikeuta työnhakua ellei hae sellaiselle alalle, jossa armeija pitää olla käytynä. Työnantajat voivat toki kysyä asepalveluksen suorittamisesta, mutta siihen ei ole pakko vastata, koska kysymys on laiton ja asiasta voi huomauttaa. Itse ainakin jos olisin tullut syrjityksi sen vuoksi etten olisi vastannut kysymykseen niin olisin ainakin Iltalehtiin laittanut vähän vinkkiä. Itsekkäiden työnantajasikojen on opittava, että koulussa ja itse työssä ne työhön tarvittavat taidot opitaan, ei armeijassa. Millä tavoin siitä olisi hyötyä esim. jossain konttorityössä? Joo hyviä perselihaksia saattaa tarvita, mutta liikunallinen ihminen voi olla ilman armeijaakin.

Ihan peräreiästä sellanen, että jos on hyvä työkokemus ja suositukset niin työnantaja jättäisi ottamatta vain sen vuoksi ettei armeija ole käytynä. Hallaa tekee vain omalle firmalleen, koska kyllä se on työkokemus ja ne itse työssä tarvittavat taidot jotka merkkaa eniten eikä se onko käynyt jonkun isojen poikien leikkikoulun. Mikä merkitys koululla olisi jos vain ja ainoastaan armeijan käymisellä on väliä? Ei siellä opita ammattia, mutta voihan niistä sosiaalisten taitojen ja johtotehtävien opettelusta olla hyötyä. Mutta niitä taitoja voi opetella ilman armeijaakin.

Isommat firmat eivät edes ota riskiä kysyäkseen asepalveluksesta ym. arkaluontoisista kysymyksistä kuten perheenlisäyksestä, koska maine on helppo pilata sellaisilla kysymyksillä jos haastattelija kertoo asiat eteenpäin kun on jättetty valitsematta sen vuoksi ettei ole asepalvelus käytynä.

• Turun P

Itse olen myös umpihomo, tosin pää on kunnossa

Sain A-paperit ekassa tarkastuksessa, ja myöhemmin tulin katumapäälle ennen intin alkua

Varasin Turussa yliopistonkadun polille ajan Irene Haapamäellä, puhuin tunnin "soopaa"

Meni viikko, postissa tuli lausunto Ireneltä

Lähetin lausonnon varuskuntaan ilman mitään liitteitä

Meni noin 2 viikkoa, niin postissa tuli Majuri Johan Nordlingin lappu, jossa kerrottiin minut vapaututetuksi syyllä F60

Ja mikä parasta, jos joskus haluan armeijaan, menen tarkastuksene, pidän turpani kiinni, ja ei mene kuin pari viikkoa, niin jo uhataan vankilalla ja ties millä tulemaan kutsuntoihin

• 7 + 5

Kavin intin II/11, kokemuksena loppupelissa ihan kiva kun niin paljon sopoja jatkia ymparilla :), tosin aikaa tosiaan menee hukkaan opiskeluja katsottaessa.

Mutta jos oikeasti haluat pois asepalveluksesta, niin haet vaan uutta aikaa laakarille. Tarvittaessa pyydat koulupsykologiltasi jonkinlaisen analyysin vietavaksi lekurille, ei tarvitse olla sama tyyppi jonka luona jo kavit. Terveydentila muuttuu ja niin edespain. Jos vetoat masennukseen, niin ala oleta etta saat C-paprut (vapautus rauhanajan palveluksesta) kerralla, pahimmassa tapauksessa joudut kaymaan parinkin kertaa kutsunnoissa ennenkuin saat vapautuksen. Tosin enpa usko etta firma ottaa kovin innokkaasti vakavasti masentuneita palvelukseen...

• itse c-mies

Jos ei armeija tunnu hyvältä ajatukselta, ja tuntuu ettei terveys kestä niin voisi harkita vaikka:

- ilmottaa kutsunnoissa että ei ole harkinnut sivaria mutta tuntuu ettei jaksa tai pysty asevelvollisuuteen
      - masennusoireet ja lääkärintodistus
      - epävarmuus aseiden kanssa ja mahdollinen itsemurha-alttius (pieni liioittelu pahasta?)

Pienellä paikkakunnalla ainakin c-papereista saattaa olla haittaa työnhaussa. Mutta itse olen useimmiten vain ilmoittanut että olen ollut siellä silloin ja silloin palveluksessa. Palvelusluokan kysyminen työhönottokaavakkeessa taitaa olla useimmiten historiaa.

Toinen juttu voisi olla pyrkiä semmoseen varuskuntaan jossa on kavereita ja jaksaisi paremmin..

Tsemppiä.

• rotia inasen

Jos on sairashistoriaa niin vapautuksen saa helposti ja jopa pyytämättäkin.

Et kärsi masennuksesta, mutta vapautuksen haluaisit myös siviilipalveluksesta? Myönnän, että yleinen asepalvelus on sinänsä vähän vanhentunut konsepti mutta ilman syytä siviilipalveluksestakin, joka on hyödyllistä toimintaa, kieltäytyminen vaikuttaa laistamiselta.

Miksi et pyydä lykkäystä? Varmasti saat jo toteamalla sen, että opinnot ovat kesken.

• Mihin vertaa

Naiset laistaa melkein kaikki intin, ei pitäisi olla miehillekään pakollinen edes siviilipalvelus.

• rotia inasen
        Mihin vertaa kirjoitti:

Naiset laistaa melkein kaikki intin, ei pitäisi olla miehillekään pakollinen edes siviilipalvelus.

Tuo on ihan totta ja suurimmassa osassa maita ei edes asepalvelusta ole.

Mutta laki on vielä mitä on, joten sillä mennään.

• aspirant 5

Armeijassa on ihan kivaa, tein siellä coming outini, ja sain sieltä elinikäisiä ystäviä. Et ole siellä homona yksin, jopa kantahenkilöstössä on ihan kivoja homoja. Kyllä minuakin aluksi pelotti, ja oli samanlaisia ajatuksia kuin sinulla, mutta onneksi kuitenkin uskaltauduin mukaan poikien leikkiin.

näin jälkeenpäin ajatellen voin sanoa, että seksielämäni ei ole milloinkaan ollut niin aktiivista kuin armeija-aikana.

• Taitaa olla

liioittelua nämä jutut. Missä muka homostelitte, oliko samassa tuvassa muita homoja?

• munaa intistä

Armeijassa on ihan kivaa, mä olen saanut sieltä mun parhaat homokaverit; me ollaan kuin perhe, vaikka kaikilla on erisuunnilta poikaystävät, silti vietämme yhdessä kaikki joulut, pääsiäiset ja juhannukset Ja Meillä oli onnea; kentisille kapiaisillemmekin toivotamme aina "Haleja ja suukkoja".

Ei se armeija homolle ole ollenkaan paha paikka, päin vastoin. Isäni toki pelotteli minua kauhutarinoillaan, ja oikeastaan vain pelon vuoksi meninkin sinne, mutta sitten se todellisuus paljastui, ja niin hullulta kuin se kuulostaakun "minä viihdyin siellä".

Ota mukaasi riittäävästi liukkaria, ja kortsuja, ja popperskin on hyvä juttu, niin pääset nauttimaan täysillä puolustusvoimien iloista. Sellaisessa porukassa pojat on aina kiimassa, ja niiltä saa heti kyrpää, kun vain ymmärtää antaa.

• ymmällään

Jo pelkkä masennus tekee sinusta palvelus kelvottoman, ja vuelä vaikamasennus.
      Sinulla ei ole mahdollisuutta päästä armeijaan.
      Älä ton takia stressaa
      Jos vaikka yrittäisit inttiin,et pääsisi.

• YHHÄLLÄÄN

Tossa jo kirejotin tosta masennuksestra

Niin voit vielä' kertoo sun seksuaalisuudesta,vaikka sen ei piträs vaikuttaa mitään,niin usko vaan kyll se vIKUTTAA!

• hrfimd

Kivaa siellä armeijassa oli. Mene vain!

• jfgkcmgmrö

Olen sivarissa tällä hetkellä, viihdyn erittäin hyvin. Ei kannata turhaan pelätä. Täällä on myös muita homoja :) vapautuksen saa viimeistään täällä keskuksella kun juttelee lääkärin kanssa, se on helppoa.

• hahaha

C-Paperit taskussa, hajotkaa apinat.

• elämäjatkuu

C-paperit tulee "ei niin merkittävistä" terveydellisitä vaivoista jos on tyyliin about 28v ja viimeisiä kertoja intissä/lapinjärvellä. Muutoin saa yleensä lykkäystä, paitsi jos on jotain oikeesti tosi pahasti vialla esim syöpä, aids, krooninen skitsofrenia, jne. Itse sain 28-vuotiaana C-paperit fyysisten rajoitteiden takia, en psyykkisten, vaikka käytännössä syy oli ainoastaan opintojen keskeneräisyys yliopistossa ikä. Lapinjärven lääkärit on yleensä aika ymmärtäväisiä.

Jos on jotenkin menossa mihin vaan hyvään suuntaan elämässään, suunnitelmat selvillä, eikä c-paprut yms vaikuta tulevaisuuteen niinkään, niin kannattaa ehdottomasti hankkia vapautus, se ei ole niin vaikeaa enää nykyään. Mutta jos on koko elämä ja tulevaisuus aivan blankkia niin sitten se intti tai sivari voi olla juuri oikea juttu siihen tilanteeseen.

• Lääkärinlausunto

Ei koululääkärille tarvitse välttämättä puhua mitään. Ensin voit hakea vaikka lykkäystä psyykkisistä syistä, mutta siihen tarvitset erikoislääkärin lausunnon, tai ainakin tarvitsi ennen. Eli pitäisi mennä psykiatrille. Mielenterveystoimistojen psykiatreille pitäisi olla lähete (tai siis ylipäätään Mtt:hen mennessä) lekurilta, joten sen voisit saada ehkä koululääkäriltä. Yksityinen psykiatrikin on mahdollisuus, mutta maksaa. Opiskelijoille on YTHS:n tms. lääkärit.

Yleisenä huomiona asiasta voi sanoa, että armeijaan EI haluta kovin ahdistunutta väkeä. Jos ajatus armeijasta aiheuttaa voimakasta pelkoa tai ahdistuneisuutta, sinne ei nykyään ihmistä panna. Taitaa puolustusvoimat itsekin olla sitä mieltä, että parasta kun karsitaan jo kutsuntavaiheessa väkeä eikä niin, että käydään armeijassa kääntymässä ja keskeytetään.

Sano lääkärille, että ahdistukseen liittyy homoseksuaalisuus. Vaikka homous ei ole sairaus, sillä on merkitystä tässä asiassa monille, eikä ymmärtääkseni homoja väkisin armeijaan laiteta, jos siltä tuntuu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe