Jooh, eli tein eilen lukiossa lukujärjestykseni, kummakseni huomasin että melkein joka jaksossa on alle 30 viikkotuntia? Esim, tässä jaksossa on vain 23 viikkotuntia. Onko lukioissa YLEENSÄ joku pakollinen tuntiraja? Kiitos jos voitte auttaa :)
Kysymyksiä koskien lukiota.
6
522
Vastaukset
- eräs
Heippa.
Mitään tuntirajaa ei ole. Sen sijaan kursseja pitää suorittaa tasaiseen tahtiin (vähintään 10 kurssia lukukaudessa tai osallistuminen vähintään kahteen yo-kokeeseen lukukaudessa), jos meinaa saada opintotukea.
Ja kannattaa miettiä ekan vuoden opinnot myös siten, ettei kahdesta seuraavasta tule liian raskaita kun ne ovat muutenkin ensimmäistä vuotta raskaampia. Eli kannattaa jo vähän suunnitella toista ja kolmatta vuotta, jotta vähintään se 75 täyttyy.- Sama
Okei, kiitos :)!
- gezikat
Hyvänä nyrkkisääntönä kurssien jakamiselle voisin sanoa, että 1. ja 2. vuodelle 25 kurssia/vuosi ja viimeiselle vuodelle 15 kurssia.
Sitä, miten kurssit sitten jakaa jaksojen kesken,on tietysti eri asia...kannattaako ottaa esim. useammam eri kielen kursseja samaan jaksoon...saattaa mennä sekaisia koeviikolla. - ipana
gezikat kirjoitti:
Hyvänä nyrkkisääntönä kurssien jakamiselle voisin sanoa, että 1. ja 2. vuodelle 25 kurssia/vuosi ja viimeiselle vuodelle 15 kurssia.
Sitä, miten kurssit sitten jakaa jaksojen kesken,on tietysti eri asia...kannattaako ottaa esim. useammam eri kielen kursseja samaan jaksoon...saattaa mennä sekaisia koeviikolla.Että ajattelit sitten ylioppilaaksi 65 kurssin voimin päästä?
Nyrkkisääntö lienee, että 30kurssia/vuosi ja abivuodelle 15.
- ipana
Laske näppäränä tyttönä/poikana montako kurssia sinulla tulee kasaan tänä vuonna. Mielellään niitä saisi tulla noin 30, muuten voi tulla kiirus, jos lukion aikoo kolmessa vuodessa suorittaa. Jos joka jaksossa on noin vähän viikkotunteja, voi olla että kurssimääräkin jää vähän vajaaksi.
Laske myös, että olet alustavasti valinnut kursseja 75 koko lukion aikana suoritettavaksi. Muuten jää lakki ja päästötodistus saamatta.
Oma oposi varmasti myös osaa auttaa. Tuntirajaa lukiossa ei ole, mutta kursseja pitää vuodessa jonkin verran saada kasaan että listoilla saa olla ja 17 täytettyään opintorahaa nostaa. Mutta ei tuo nyt niin huolestuttavalta kuulosta.
Riemuitse ökövuodestasi;) - KZY
Vapaatunteja mulla on parhaimmillaan ollu about 15 ja seki on iha ok. Meil on lukiossa silleen, että kolme kurssii on pakko olla vähintään, mut siitäki tietty voi rehtorin kanssa keskustella. Kursseja kuitenkin pitää kertyy se pakolliset 75.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181