Onko kellään kokemusta EFOY-polttokennoista venekäytössä?
Kokemusta efoy polttokennoista?
25
8045
Vastaukset
- seppomartti
Ei ole kokemusta mutta uteliaisuudesta kysyisin perusteluja miksi polttokenno?. Itse harkitsin ja päädyin aurinkokennoon ja hydrogeneraattoriin. Jos polttokenno polttaisi dieseliä niin harkitsisin uudelleen.
- alehho
Kaksi kesää on Efoy pörrännyt purjeveneen varastossa. Ei ongelmia ja kulutus mitätön. Lyhyesti voisi sanoa, ettei enää tarvitse murehtia sähkön riiittävyydestä. Laite oli kallis, mutta hankinnan arvoinen. Pitää pientä pörinää, eli yöksi laitan yleensä pois jos pitää nukkua peräpunkassa. Hyvä laite.
- kallistasähköä
Tuttu hankki ja on tykännyt. Vkl ja lyhyillä kesälomareissuilla akut kuulemma pysyvät jatkuvasti täynnä. Itse en ole hankkinut hankintahinnan ja käyttökustannusten vuoksi. Pelkän polttoaineen (erikoiskallis/puhdas Efoy metanoli) hinta on 45 €/10 l. Kilowattitunnin hinnaksi tulee apauttiarallaa 4,5 €. Kilowattitunnilla lataa suurinpiirtein yhden 80 Ah akun kerran täyteen. Todennäköisesti laitteessa voisi toimia joku halvempikin metanoli mutta tekevät omalla laineella tietysti businesta. Halpahallin pääkallo-tuulilasinpesuneste ei kuitenkaan vehkeessä varmaankaan toimi;)
Ei tämä mikään pitkänmatkan veneilijän ratkaisu ole. Kuten seppom aiemmin totesi lisävaivaksi saat vaivan yhden uuden polttoaineen hankinnasta. - Juki655
Tarvitsen sähköä aurinkokennojen lisäksi, eikä dsl-genulle ole luontevaa tilaa. Siksi harkitsen polttokennoa. On myös reippaasti halvempi kuin genu etenkin sen asennus vaikuttaa olevan todella helppoa. Lisäksi se on kai varmasti äänetön, kn taas genu hyvinkin asennettuna meluaa.
Hirvittää kyllä käyttökustannukset, se on ihan totta.- seppomartti
Veneen liikkuessa hydrogeneraattori tuottaa hyvin: 6 solmulla 20A ja 8 solmua taitaa tuottaa 40A
- että näin,
Metanoia saa 10l kannuissa alle 20,- ja 200l tynnyrissä 240,-
Tuo rupeaisi olemaan maltillisen hintaista, jos laite ei tykkää kyttyrää.
Mikähän muuten noiden polttokennojen käyttöikä on? 600W malli olisi varsin riittävä, jos käy 24/7. - että näin,
Voiko takuuehdoista vetää jotain johtopäätöksiä kestoiästä. 2v tai 3v (rekisteröimällä), mutta enintään 3000h -> nelisen kuukautta 24/7 käyttöä :-((
- pienyrittäjä8476
Eikös se ole niin, että kennossa tapahtuu reaktio katalyytin avulla, ja epäpuhtauksia sisältävä metanoli aiheuttaa katalyytin "myrkyttymisen" nopeasti, eli siksi pitäää käyttää erityisen puhdasta polttoainetta.
- 19+17
Jo toinen vene menossa johon olen hankkinut polttokennon. Kallis se on mutta kWh-hinnan laskeminen tuntuu veneympäristössä aika keinotekoiselta. Mutta voihan sitä laskea kilometrikustannuksiakin veneessä ja taivastella eroa autoosi.
Kun sopivuutta kysytään pitäisi taas ensikis kysyä minkälaiseen veneilyyn. Jos ollaan maailmaa kiertämässä ja vene on jatkuvasti liikkeeessä hydrogeneraattori on varmaan hyvä ratkaisu. Jos taas huolena on enemmmänkin sähkön riittävyys luonnonsatamissa voi asia ratketa aurinkokennoilla jos veneessä on sopivat paikat riittävälle neliömäärälle; kaikissa ei ole.
Itselläni kuluu kaudessa yksi tai kaksi 5 l pänikkää, hinta yhteensä n 50 euroa; tätä tuskin monenkaan matkaveneilijän kannattaa kauhistella. Mutta hankintahinta on merkittävä. - JUKI655
Kiitos hyvistä kommenteista. Taidan ostaa, kun tosiaan käyttökulujen taivastelu on teeskentelyä. Hirveähintainen harrastus muutenkin, ja se että aamulla voi luonnonsatamassa herätä täysillä akuilla on muutaman kympin arvoista.
- linkolat
Osta pois. Täytyy kuitenkin vielä todeta, että laitteen päälle liimattu ekologisuusleima on viherpesua pahimmasta päästä. Kotiin asennettuna metanolia kuluisi sähkön tuottamiseen 12.000 l / v = 54.000 € ja hiilijalanjälki aivan järkyttävä. Aurinkopaneelit, tuulimyllyt ja hydrogeneraattorit ovat kestävämpää kehitystä jos tämmöisen eliittiharrastuksen yhteydessä sellaisesta voidaan ylipäätään puhua. Voit miettiä tätä kuitenkin vaikka ajankuluksesi siellä "luonnon"satamassa heräillessäsi metanoli-pannun puhistessa punkan alla. .
- skiglaaja.
linkolat kirjoitti:
Osta pois. Täytyy kuitenkin vielä todeta, että laitteen päälle liimattu ekologisuusleima on viherpesua pahimmasta päästä. Kotiin asennettuna metanolia kuluisi sähkön tuottamiseen 12.000 l / v = 54.000 € ja hiilijalanjälki aivan järkyttävä. Aurinkopaneelit, tuulimyllyt ja hydrogeneraattorit ovat kestävämpää kehitystä jos tämmöisen eliittiharrastuksen yhteydessä sellaisesta voidaan ylipäätään puhua. Voit miettiä tätä kuitenkin vaikka ajankuluksesi siellä "luonnon"satamassa heräillessäsi metanoli-pannun puhistessa punkan alla. .
Itse ostaisin heti, jos vain olisi tuo 3000 euroa "löysää". Sopisi omiin tarpeisiin juuri hyvin, eikä olisi genun papatusta ( myös sijoitusongelma pienempi). Ehkä muutaman vuoden päästä hankin... Nuo viherpiipertäjinen ekologisuusseikat voi unohtaa saman tien.
- entä pikkuhonda?
skiglaaja. kirjoitti:
Itse ostaisin heti, jos vain olisi tuo 3000 euroa "löysää". Sopisi omiin tarpeisiin juuri hyvin, eikä olisi genun papatusta ( myös sijoitusongelma pienempi). Ehkä muutaman vuoden päästä hankin... Nuo viherpiipertäjinen ekologisuusseikat voi unohtaa saman tien.
Polttokennojen harmi on hinta ja polttoaine.
Muita ratkaisujamalleja ei pitäisi unohtaa, vaikka tuuli- tai hydrogeneraattorin hankkiminen ei miellyttäisi. Dieselgeneraattori on kallis, tilaa vievä eikä edes ongelmaton käytössä - ei ainakaan tuntemien pallokiertävien veneissä.
Oma ratkaisuni, jos aurinkopaneelit ja sähkön säästämistoimet eivät riittäisi, olisi pienen bensakäyttöisen generaattorin ostaminen. Sen polttoaine on samaa, jota joka tapauksessa tarvitsen veneeni kumijollan perämoottoriin. Tuollaiselle generaattorille on pitkillä matkapurjehduksilla käyttöä esim. silloin kun tarvitsee sähköä työkaluille, ei siis pelkästään akkujen lataukseen. Käyntiääni on aika hiljainen eikä ole paha häiriö, jos käyttö ei ole päivittäistä.
http://www.hondapower.fi/mallisto/generaattorit/eu10i - skiglaaja.
entä pikkuhonda? kirjoitti:
Polttokennojen harmi on hinta ja polttoaine.
Muita ratkaisujamalleja ei pitäisi unohtaa, vaikka tuuli- tai hydrogeneraattorin hankkiminen ei miellyttäisi. Dieselgeneraattori on kallis, tilaa vievä eikä edes ongelmaton käytössä - ei ainakaan tuntemien pallokiertävien veneissä.
Oma ratkaisuni, jos aurinkopaneelit ja sähkön säästämistoimet eivät riittäisi, olisi pienen bensakäyttöisen generaattorin ostaminen. Sen polttoaine on samaa, jota joka tapauksessa tarvitsen veneeni kumijollan perämoottoriin. Tuollaiselle generaattorille on pitkillä matkapurjehduksilla käyttöä esim. silloin kun tarvitsee sähköä työkaluille, ei siis pelkästään akkujen lataukseen. Käyntiääni on aika hiljainen eikä ole paha häiriö, jos käyttö ei ole päivittäistä.
http://www.hondapower.fi/mallisto/generaattorit/eu10iEi tässä mistään pallonkierrosta ole kysymys, vaan normi suomalaisen purjehduksia, yleensä päiväsellaisia maks. muutama päivä ilman sähköä. Ja silloin äänetön ja huomaamaton lisä voisi olla polttokenno asennettuna esim. perän säilytystilaan. Genu pitäisi olla hyvin eristetyssä tilassa, vesijäähdytyksellä, sähköstartilla jotta kelpuuttaisin ja mielellään pa dieseltankista. Ja jälkiasennuksena omaan ainakin vaatisi aika paljon suunnittelua, tilan puutteen takia.
- real.isti
entä pikkuhonda? kirjoitti:
Polttokennojen harmi on hinta ja polttoaine.
Muita ratkaisujamalleja ei pitäisi unohtaa, vaikka tuuli- tai hydrogeneraattorin hankkiminen ei miellyttäisi. Dieselgeneraattori on kallis, tilaa vievä eikä edes ongelmaton käytössä - ei ainakaan tuntemien pallokiertävien veneissä.
Oma ratkaisuni, jos aurinkopaneelit ja sähkön säästämistoimet eivät riittäisi, olisi pienen bensakäyttöisen generaattorin ostaminen. Sen polttoaine on samaa, jota joka tapauksessa tarvitsen veneeni kumijollan perämoottoriin. Tuollaiselle generaattorille on pitkillä matkapurjehduksilla käyttöä esim. silloin kun tarvitsee sähköä työkaluille, ei siis pelkästään akkujen lataukseen. Käyntiääni on aika hiljainen eikä ole paha häiriö, jos käyttö ei ole päivittäistä.
http://www.hondapower.fi/mallisto/generaattorit/eu10iTotta töriset. http://www.nettivaraosat.fi/aggregaatti-stanley-sig2000i-digitaalinen-invertteri-silent-hiljainen-p-1381.html
Hinta alle 1/3 polttokennosta ja 1 l bensaa saat 2 kWh sähköä. Käyttökulut 15 % polttokennon kuluista, l noin 80 c/kWh. Melutasokin hyvin kohtuullinen. Tälle voi keksiä kotona/reissussa/hirvimetsällä/ mökillä tms off-season käyttöä. Jos tarvitsisin lisää sähköä ostaisin tämän.
Minulle on kuitenkin melko sama mihin muut rahansa laittavat, laittakoot vaikka polttokennoon ja metanoliin. Vaikka tämä kuluttaakin varsin huonolla hyötysuhteella luonnonvaroja on laite kuitenkin onneksi niin kallis ettei ikinä näillä hinnoilla yleisty. - outo käsitys....
skiglaaja. kirjoitti:
Ei tässä mistään pallonkierrosta ole kysymys, vaan normi suomalaisen purjehduksia, yleensä päiväsellaisia maks. muutama päivä ilman sähköä. Ja silloin äänetön ja huomaamaton lisä voisi olla polttokenno asennettuna esim. perän säilytystilaan. Genu pitäisi olla hyvin eristetyssä tilassa, vesijäähdytyksellä, sähköstartilla jotta kelpuuttaisin ja mielellään pa dieseltankista. Ja jälkiasennuksena omaan ainakin vaatisi aika paljon suunnittelua, tilan puutteen takia.
Eikö juuri "skiglaajan" kertoma käyttö ole sitä, johon bensakäyttöinen pikkugenerattori sopii mainiosti? Miksi "normi suomalalaisiin" pääosin päiväretkiin tarvitaan kiinteästi asennettu dieselgenu muutaman päivän sähkön tarpeeseen? Eikä fiksummat vaihtoehdot siihen ole kallis polttokenno tai halvempi hondagenu?
- Stanleyn ääni??
real.isti kirjoitti:
Totta töriset. http://www.nettivaraosat.fi/aggregaatti-stanley-sig2000i-digitaalinen-invertteri-silent-hiljainen-p-1381.html
Hinta alle 1/3 polttokennosta ja 1 l bensaa saat 2 kWh sähköä. Käyttökulut 15 % polttokennon kuluista, l noin 80 c/kWh. Melutasokin hyvin kohtuullinen. Tälle voi keksiä kotona/reissussa/hirvimetsällä/ mökillä tms off-season käyttöä. Jos tarvitsisin lisää sähköä ostaisin tämän.
Minulle on kuitenkin melko sama mihin muut rahansa laittavat, laittakoot vaikka polttokennoon ja metanoliin. Vaikka tämä kuluttaakin varsin huonolla hyötysuhteella luonnonvaroja on laite kuitenkin onneksi niin kallis ettei ikinä näillä hinnoilla yleisty.Kiitos vinkistä! Tuo Stanleyn pieni bensakäyttöinen onkin Hondan vastaavaa selvästi edullisempi. Taidan tustustua sellaiseen....
Onko jollain käyttökokemuksia Stanleystä? Hondan tiedän hiljaiseksi. - skiglaaja.
outo käsitys.... kirjoitti:
Eikö juuri "skiglaajan" kertoma käyttö ole sitä, johon bensakäyttöinen pikkugenerattori sopii mainiosti? Miksi "normi suomalalaisiin" pääosin päiväretkiin tarvitaan kiinteästi asennettu dieselgenu muutaman päivän sähkön tarpeeseen? Eikä fiksummat vaihtoehdot siihen ole kallis polttokenno tai halvempi hondagenu?
näen jo silmissäni, kun olet rantautunut luonnonsatamaan, ja alat virittelemmään bensa genua täkille tai kalliolle ja vetelet käyntiin. Sitten vaan rauhalliseen ja hiljaiseen illanviettoon mahdollisten muiden veneiden kanssa.
- 1616
skiglaaja. kirjoitti:
näen jo silmissäni, kun olet rantautunut luonnonsatamaan, ja alat virittelemmään bensa genua täkille tai kalliolle ja vetelet käyntiin. Sitten vaan rauhalliseen ja hiljaiseen illanviettoon mahdollisten muiden veneiden kanssa.
Eihän nuo nykyiset pienet invertterigenut enää mitään ääntä pidä, sen kun laittaa uimatasolle käymään niin keulassa ei enää kuulu mitään ääntä.
- hiljaisuutta
Se, joka kehuu bensagenun hiljaisuutta, ei ole ikinä ollut hiljaisessa luonnonsatamassa. Niissä oloissa se hyvin asennettu dieselgenukin pitää hirveää mökää.
- Hjkkgff
Näin on. Minulla oli Honda, ei tullut juurikaan käytettyä kovan metelin vuoksi. Hankala myös käyttää. Nyt on Efoy eikä tartte seurailla sähkön kulutusta ja/tai akkujen varaustilaa, menee automaattisesti päälle kun jännite laskee 12,2:een. Metanolia menee n. 10l kesässä. Hyvä vehje.
- Seppomartti
600w bensiiniagregaatin ostin sähköntuotantoon 1987 paljolti samanlaisten ajatusten saattelemana kuin yllä ostoa suunnittelevat esittävät. Raahasin mukana veneessä pari vuotta. Käyttötunteja ehkä 1-2 yhteensä. Sen jälkeen on ollut pölyttymässä autotallissa ja on edelleen. On ollut paljon helpompaa lisätä akkukapasiteettia, aurinkokennoja, hydro-tai tuuligeneraattoreita. Tai päräyttää dieselistä 115A virtaa hetken. Polttokenno ei tuota yöpurjehtijan sähkötarvetta mutta luonnon satamassa estää akkuja tyhjenemästä. Tuskin paljoa jää virtaa akkkujen lataamiseen lämppärin ja jääkaapin jälkeen?
- Juki655
Bensagenu Honda 2k ollut mullakin monta vuotta. Ongelmat
1) ei raaski häiritä naapureita/luontoa. Ei todellakaan ole hiljainen.
2) rasittaa tetsata genu käyttökuntoon, vetää piuhat jne
3) rasittaa vielä enemmän tetsata se 50 m jatkon päähän metsään, jos 1) ongelma
Polttokenno ilmeisesti hyvä vaihtoehto, pitää enää miettiä.kuinka iso kenno tarvitaan 3 vai 6A.
Se purputus vielä mieityttää, mitä ääntä se oikein pitää ja mistä se ääni oikein tulee? - 23455
5q3t
- Anonyymi
Huippulaite
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3802968Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201599Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481390Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan171215Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa591068Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta291040En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82983- 81975
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo153939Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar206864