Kokemusta efoy polttokennoista?

Juki655

Onko kellään kokemusta EFOY-polttokennoista venekäytössä?

25

8045

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Ei ole kokemusta mutta uteliaisuudesta kysyisin perusteluja miksi polttokenno?. Itse harkitsin ja päädyin aurinkokennoon ja hydrogeneraattoriin. Jos polttokenno polttaisi dieseliä niin harkitsisin uudelleen.

      • alehho

        Kaksi kesää on Efoy pörrännyt purjeveneen varastossa. Ei ongelmia ja kulutus mitätön. Lyhyesti voisi sanoa, ettei enää tarvitse murehtia sähkön riiittävyydestä. Laite oli kallis, mutta hankinnan arvoinen. Pitää pientä pörinää, eli yöksi laitan yleensä pois jos pitää nukkua peräpunkassa. Hyvä laite.


    • kallistasähköä

      Tuttu hankki ja on tykännyt. Vkl ja lyhyillä kesälomareissuilla akut kuulemma pysyvät jatkuvasti täynnä. Itse en ole hankkinut hankintahinnan ja käyttökustannusten vuoksi. Pelkän polttoaineen (erikoiskallis/puhdas Efoy metanoli) hinta on 45 €/10 l. Kilowattitunnin hinnaksi tulee apauttiarallaa 4,5 €. Kilowattitunnilla lataa suurinpiirtein yhden 80 Ah akun kerran täyteen. Todennäköisesti laitteessa voisi toimia joku halvempikin metanoli mutta tekevät omalla laineella tietysti businesta. Halpahallin pääkallo-tuulilasinpesuneste ei kuitenkaan vehkeessä varmaankaan toimi;)
      Ei tämä mikään pitkänmatkan veneilijän ratkaisu ole. Kuten seppom aiemmin totesi lisävaivaksi saat vaivan yhden uuden polttoaineen hankinnasta.

    • Juki655

      Tarvitsen sähköä aurinkokennojen lisäksi, eikä dsl-genulle ole luontevaa tilaa. Siksi harkitsen polttokennoa. On myös reippaasti halvempi kuin genu etenkin sen asennus vaikuttaa olevan todella helppoa. Lisäksi se on kai varmasti äänetön, kn taas genu hyvinkin asennettuna meluaa.

      Hirvittää kyllä käyttökustannukset, se on ihan totta.

      • seppomartti

        Veneen liikkuessa hydrogeneraattori tuottaa hyvin: 6 solmulla 20A ja 8 solmua taitaa tuottaa 40A


    • että näin,

      Metanoia saa 10l kannuissa alle 20,- ja 200l tynnyrissä 240,-
      Tuo rupeaisi olemaan maltillisen hintaista, jos laite ei tykkää kyttyrää.

      Mikähän muuten noiden polttokennojen käyttöikä on? 600W malli olisi varsin riittävä, jos käy 24/7.

    • että näin,

      Voiko takuuehdoista vetää jotain johtopäätöksiä kestoiästä. 2v tai 3v (rekisteröimällä), mutta enintään 3000h -> nelisen kuukautta 24/7 käyttöä :-((

      • pienyrittäjä8476

        Eikös se ole niin, että kennossa tapahtuu reaktio katalyytin avulla, ja epäpuhtauksia sisältävä metanoli aiheuttaa katalyytin "myrkyttymisen" nopeasti, eli siksi pitäää käyttää erityisen puhdasta polttoainetta.


    • 19+17

      Jo toinen vene menossa johon olen hankkinut polttokennon. Kallis se on mutta kWh-hinnan laskeminen tuntuu veneympäristössä aika keinotekoiselta. Mutta voihan sitä laskea kilometrikustannuksiakin veneessä ja taivastella eroa autoosi.
      Kun sopivuutta kysytään pitäisi taas ensikis kysyä minkälaiseen veneilyyn. Jos ollaan maailmaa kiertämässä ja vene on jatkuvasti liikkeeessä hydrogeneraattori on varmaan hyvä ratkaisu. Jos taas huolena on enemmmänkin sähkön riittävyys luonnonsatamissa voi asia ratketa aurinkokennoilla jos veneessä on sopivat paikat riittävälle neliömäärälle; kaikissa ei ole.
      Itselläni kuluu kaudessa yksi tai kaksi 5 l pänikkää, hinta yhteensä n 50 euroa; tätä tuskin monenkaan matkaveneilijän kannattaa kauhistella. Mutta hankintahinta on merkittävä.

    • JUKI655

      Kiitos hyvistä kommenteista. Taidan ostaa, kun tosiaan käyttökulujen taivastelu on teeskentelyä. Hirveähintainen harrastus muutenkin, ja se että aamulla voi luonnonsatamassa herätä täysillä akuilla on muutaman kympin arvoista.

      • linkolat

        Osta pois. Täytyy kuitenkin vielä todeta, että laitteen päälle liimattu ekologisuusleima on viherpesua pahimmasta päästä. Kotiin asennettuna metanolia kuluisi sähkön tuottamiseen 12.000 l / v = 54.000 € ja hiilijalanjälki aivan järkyttävä. Aurinkopaneelit, tuulimyllyt ja hydrogeneraattorit ovat kestävämpää kehitystä jos tämmöisen eliittiharrastuksen yhteydessä sellaisesta voidaan ylipäätään puhua. Voit miettiä tätä kuitenkin vaikka ajankuluksesi siellä "luonnon"satamassa heräillessäsi metanoli-pannun puhistessa punkan alla. .


      • skiglaaja.
        linkolat kirjoitti:

        Osta pois. Täytyy kuitenkin vielä todeta, että laitteen päälle liimattu ekologisuusleima on viherpesua pahimmasta päästä. Kotiin asennettuna metanolia kuluisi sähkön tuottamiseen 12.000 l / v = 54.000 € ja hiilijalanjälki aivan järkyttävä. Aurinkopaneelit, tuulimyllyt ja hydrogeneraattorit ovat kestävämpää kehitystä jos tämmöisen eliittiharrastuksen yhteydessä sellaisesta voidaan ylipäätään puhua. Voit miettiä tätä kuitenkin vaikka ajankuluksesi siellä "luonnon"satamassa heräillessäsi metanoli-pannun puhistessa punkan alla. .

        Itse ostaisin heti, jos vain olisi tuo 3000 euroa "löysää". Sopisi omiin tarpeisiin juuri hyvin, eikä olisi genun papatusta ( myös sijoitusongelma pienempi). Ehkä muutaman vuoden päästä hankin... Nuo viherpiipertäjinen ekologisuusseikat voi unohtaa saman tien.


      • entä pikkuhonda?
        skiglaaja. kirjoitti:

        Itse ostaisin heti, jos vain olisi tuo 3000 euroa "löysää". Sopisi omiin tarpeisiin juuri hyvin, eikä olisi genun papatusta ( myös sijoitusongelma pienempi). Ehkä muutaman vuoden päästä hankin... Nuo viherpiipertäjinen ekologisuusseikat voi unohtaa saman tien.

        Polttokennojen harmi on hinta ja polttoaine.

        Muita ratkaisujamalleja ei pitäisi unohtaa, vaikka tuuli- tai hydrogeneraattorin hankkiminen ei miellyttäisi. Dieselgeneraattori on kallis, tilaa vievä eikä edes ongelmaton käytössä - ei ainakaan tuntemien pallokiertävien veneissä.

        Oma ratkaisuni, jos aurinkopaneelit ja sähkön säästämistoimet eivät riittäisi, olisi pienen bensakäyttöisen generaattorin ostaminen. Sen polttoaine on samaa, jota joka tapauksessa tarvitsen veneeni kumijollan perämoottoriin. Tuollaiselle generaattorille on pitkillä matkapurjehduksilla käyttöä esim. silloin kun tarvitsee sähköä työkaluille, ei siis pelkästään akkujen lataukseen. Käyntiääni on aika hiljainen eikä ole paha häiriö, jos käyttö ei ole päivittäistä.
        http://www.hondapower.fi/mallisto/generaattorit/eu10i


      • skiglaaja.
        entä pikkuhonda? kirjoitti:

        Polttokennojen harmi on hinta ja polttoaine.

        Muita ratkaisujamalleja ei pitäisi unohtaa, vaikka tuuli- tai hydrogeneraattorin hankkiminen ei miellyttäisi. Dieselgeneraattori on kallis, tilaa vievä eikä edes ongelmaton käytössä - ei ainakaan tuntemien pallokiertävien veneissä.

        Oma ratkaisuni, jos aurinkopaneelit ja sähkön säästämistoimet eivät riittäisi, olisi pienen bensakäyttöisen generaattorin ostaminen. Sen polttoaine on samaa, jota joka tapauksessa tarvitsen veneeni kumijollan perämoottoriin. Tuollaiselle generaattorille on pitkillä matkapurjehduksilla käyttöä esim. silloin kun tarvitsee sähköä työkaluille, ei siis pelkästään akkujen lataukseen. Käyntiääni on aika hiljainen eikä ole paha häiriö, jos käyttö ei ole päivittäistä.
        http://www.hondapower.fi/mallisto/generaattorit/eu10i

        Ei tässä mistään pallonkierrosta ole kysymys, vaan normi suomalaisen purjehduksia, yleensä päiväsellaisia maks. muutama päivä ilman sähköä. Ja silloin äänetön ja huomaamaton lisä voisi olla polttokenno asennettuna esim. perän säilytystilaan. Genu pitäisi olla hyvin eristetyssä tilassa, vesijäähdytyksellä, sähköstartilla jotta kelpuuttaisin ja mielellään pa dieseltankista. Ja jälkiasennuksena omaan ainakin vaatisi aika paljon suunnittelua, tilan puutteen takia.


      • real.isti
        entä pikkuhonda? kirjoitti:

        Polttokennojen harmi on hinta ja polttoaine.

        Muita ratkaisujamalleja ei pitäisi unohtaa, vaikka tuuli- tai hydrogeneraattorin hankkiminen ei miellyttäisi. Dieselgeneraattori on kallis, tilaa vievä eikä edes ongelmaton käytössä - ei ainakaan tuntemien pallokiertävien veneissä.

        Oma ratkaisuni, jos aurinkopaneelit ja sähkön säästämistoimet eivät riittäisi, olisi pienen bensakäyttöisen generaattorin ostaminen. Sen polttoaine on samaa, jota joka tapauksessa tarvitsen veneeni kumijollan perämoottoriin. Tuollaiselle generaattorille on pitkillä matkapurjehduksilla käyttöä esim. silloin kun tarvitsee sähköä työkaluille, ei siis pelkästään akkujen lataukseen. Käyntiääni on aika hiljainen eikä ole paha häiriö, jos käyttö ei ole päivittäistä.
        http://www.hondapower.fi/mallisto/generaattorit/eu10i

        Totta töriset. http://www.nettivaraosat.fi/aggregaatti-stanley-sig2000i-digitaalinen-invertteri-silent-hiljainen-p-1381.html
        Hinta alle 1/3 polttokennosta ja 1 l bensaa saat 2 kWh sähköä. Käyttökulut 15 % polttokennon kuluista, l noin 80 c/kWh. Melutasokin hyvin kohtuullinen. Tälle voi keksiä kotona/reissussa/hirvimetsällä/ mökillä tms off-season käyttöä. Jos tarvitsisin lisää sähköä ostaisin tämän.
        Minulle on kuitenkin melko sama mihin muut rahansa laittavat, laittakoot vaikka polttokennoon ja metanoliin. Vaikka tämä kuluttaakin varsin huonolla hyötysuhteella luonnonvaroja on laite kuitenkin onneksi niin kallis ettei ikinä näillä hinnoilla yleisty.


      • outo käsitys....
        skiglaaja. kirjoitti:

        Ei tässä mistään pallonkierrosta ole kysymys, vaan normi suomalaisen purjehduksia, yleensä päiväsellaisia maks. muutama päivä ilman sähköä. Ja silloin äänetön ja huomaamaton lisä voisi olla polttokenno asennettuna esim. perän säilytystilaan. Genu pitäisi olla hyvin eristetyssä tilassa, vesijäähdytyksellä, sähköstartilla jotta kelpuuttaisin ja mielellään pa dieseltankista. Ja jälkiasennuksena omaan ainakin vaatisi aika paljon suunnittelua, tilan puutteen takia.

        Eikö juuri "skiglaajan" kertoma käyttö ole sitä, johon bensakäyttöinen pikkugenerattori sopii mainiosti? Miksi "normi suomalalaisiin" pääosin päiväretkiin tarvitaan kiinteästi asennettu dieselgenu muutaman päivän sähkön tarpeeseen? Eikä fiksummat vaihtoehdot siihen ole kallis polttokenno tai halvempi hondagenu?


      • Stanleyn ääni??
        real.isti kirjoitti:

        Totta töriset. http://www.nettivaraosat.fi/aggregaatti-stanley-sig2000i-digitaalinen-invertteri-silent-hiljainen-p-1381.html
        Hinta alle 1/3 polttokennosta ja 1 l bensaa saat 2 kWh sähköä. Käyttökulut 15 % polttokennon kuluista, l noin 80 c/kWh. Melutasokin hyvin kohtuullinen. Tälle voi keksiä kotona/reissussa/hirvimetsällä/ mökillä tms off-season käyttöä. Jos tarvitsisin lisää sähköä ostaisin tämän.
        Minulle on kuitenkin melko sama mihin muut rahansa laittavat, laittakoot vaikka polttokennoon ja metanoliin. Vaikka tämä kuluttaakin varsin huonolla hyötysuhteella luonnonvaroja on laite kuitenkin onneksi niin kallis ettei ikinä näillä hinnoilla yleisty.

        Kiitos vinkistä! Tuo Stanleyn pieni bensakäyttöinen onkin Hondan vastaavaa selvästi edullisempi. Taidan tustustua sellaiseen....
        Onko jollain käyttökokemuksia Stanleystä? Hondan tiedän hiljaiseksi.


      • skiglaaja.
        outo käsitys.... kirjoitti:

        Eikö juuri "skiglaajan" kertoma käyttö ole sitä, johon bensakäyttöinen pikkugenerattori sopii mainiosti? Miksi "normi suomalalaisiin" pääosin päiväretkiin tarvitaan kiinteästi asennettu dieselgenu muutaman päivän sähkön tarpeeseen? Eikä fiksummat vaihtoehdot siihen ole kallis polttokenno tai halvempi hondagenu?

        näen jo silmissäni, kun olet rantautunut luonnonsatamaan, ja alat virittelemmään bensa genua täkille tai kalliolle ja vetelet käyntiin. Sitten vaan rauhalliseen ja hiljaiseen illanviettoon mahdollisten muiden veneiden kanssa.


      • 1616
        skiglaaja. kirjoitti:

        näen jo silmissäni, kun olet rantautunut luonnonsatamaan, ja alat virittelemmään bensa genua täkille tai kalliolle ja vetelet käyntiin. Sitten vaan rauhalliseen ja hiljaiseen illanviettoon mahdollisten muiden veneiden kanssa.

        Eihän nuo nykyiset pienet invertterigenut enää mitään ääntä pidä, sen kun laittaa uimatasolle käymään niin keulassa ei enää kuulu mitään ääntä.


    • hiljaisuutta

      Se, joka kehuu bensagenun hiljaisuutta, ei ole ikinä ollut hiljaisessa luonnonsatamassa. Niissä oloissa se hyvin asennettu dieselgenukin pitää hirveää mökää.

      • Hjkkgff

        Näin on. Minulla oli Honda, ei tullut juurikaan käytettyä kovan metelin vuoksi. Hankala myös käyttää. Nyt on Efoy eikä tartte seurailla sähkön kulutusta ja/tai akkujen varaustilaa, menee automaattisesti päälle kun jännite laskee 12,2:een. Metanolia menee n. 10l kesässä. Hyvä vehje.


    • Seppomartti

      600w bensiiniagregaatin ostin sähköntuotantoon 1987 paljolti samanlaisten ajatusten saattelemana kuin yllä ostoa suunnittelevat esittävät. Raahasin mukana veneessä pari vuotta. Käyttötunteja ehkä 1-2 yhteensä. Sen jälkeen on ollut pölyttymässä autotallissa ja on edelleen. On ollut paljon helpompaa lisätä akkukapasiteettia, aurinkokennoja, hydro-tai tuuligeneraattoreita. Tai päräyttää dieselistä 115A virtaa hetken. Polttokenno ei tuota yöpurjehtijan sähkötarvetta mutta luonnon satamassa estää akkuja tyhjenemästä. Tuskin paljoa jää virtaa akkkujen lataamiseen lämppärin ja jääkaapin jälkeen?

    • Juki655

      Bensagenu Honda 2k ollut mullakin monta vuotta. Ongelmat

      1) ei raaski häiritä naapureita/luontoa. Ei todellakaan ole hiljainen.
      2) rasittaa tetsata genu käyttökuntoon, vetää piuhat jne
      3) rasittaa vielä enemmän tetsata se 50 m jatkon päähän metsään, jos 1) ongelma

      Polttokenno ilmeisesti hyvä vaihtoehto, pitää enää miettiä.kuinka iso kenno tarvitaan 3 vai 6A.

      Se purputus vielä mieityttää, mitä ääntä se oikein pitää ja mistä se ääni oikein tulee?

    • 23455

      5q3t

    • Anonyymi

      Huippulaite

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      380
      2968
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1599
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1390
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      17
      1215
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      59
      1068
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      29
      1040
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      983
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      81
      975
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      153
      939
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      206
      864
    Aihe