L-vika

pizzahier

Hei, minulla on puenestä pitäen ollut l vika. Siihen ei olla kiinitetty huomiota koska se ei ole niin "selvä". Kyllä se silti kuulostaa tyhmältä kun lausuu pevvi.

Onko harjoituksia? Olen 16 ja osaan lausua L:n mutta sujuva puhuminen kuulostaa ja on vaikeaa. Ällä sanan keskellä on vaikea.

7

4201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi mahdollisuus

      Pojallani oli myös samanlainen l-vika, joka korjaantui kielenjänteen katkaisulla. Oletko ajatellut saatko kielen kunnolla ulos suusta? Kielen alapinnalla oleva jänne on joskus niin kireä, ettei l:n sanominen yksinkertaisesti onnistu, koska kieli ei taivu tarpeeksi. Toimenpiteen jälkeen poika oppi nopeasti oikean ääntämisen. Jänteen löysääminen on pieni toimenpide ja paranee pian. Käy lääkärillä arvioittamasssa tilanne.

      • pizzahier

        Juu saan ei ole ongelma, en vain osaa lausua l: kirjainta sujuvasti/hyvin.


    • lalalalalalalalala

      Kokeile vaikkapa lallatella, la la la la la la la la. Kieli tekee koko ajan töitä ja tottuu siihen liikerataan.
      Kielen kärki käy ylähampaiden takana ja ponkaisee sieltä pois.

    • Rvika

      Hahahahahaha!!! Nyt tääl on jätkä joka valittaa l-viasta. Ittelläni on ärrävika mut oon oppimassa sen tänä keväänä. Olen itse 13-vuotias

    • Ävlävikainen

      Minulla on pienenä todettu dysfasia, eli puheeni on kehittynyt myöhässä ja puheenymmärrys ei ole ollut parasta. Tämän kautta minulla on ollut r-vika, jonka tosin olen saanut poistumaan viime vuotena lähes kokonaan oikeaoppisen lausumistavan oppimisen myötä. L-vika kummittelee silti vielä ja syö itsetuntoa melkoisesti. Ilmeisesti vikani johtuu juuri siitä, että kieleni kärki ei ole tottunut ällää sanoessa käymään ylähammasvallin takana, vaan jää koskettamatta suukattoa. Miten on, ällän osaavat ihmiset, pitäisikö vain kielen kärjen osua ylähampaiden taakse vai käykö koko kielen yläpinta koskettamassa yläsuulakea? Olen viime päivinä harjoitellut ahkerasti ällän lausumista harjoittelemalla lausumaan sanoja, joissa on yksi vokaali edessä, kaksi ällää keskellä ja yksi vokaali takana kaikilla suomenkielessä esiintyvillä vokaalikombinaatioilla. Mietin silti, olisiko parempaa tapaa oppia ällän lausuminen. Harjoittelen peilin edessä sekä nauhoittaen omaa puhettani. Lisäksi harjoittelen ollessani selälläni sängyllä, jolloin on mahdollisimman rento olo. Leuan ei varmaan pitäisi liikkua ällää sanoessa? Hommaa vaikeuttaa se, että olen tottunut tähän vääräoppiseen lausumistapaan. Olisiko jollain osaavalla heittää lisää neuvoja ällän sanomiseen? Jos ärrän opin, niin sitten ei ällänkään pitäisi olla mahdoton.

    • Ookkee

      Itelläki on L-vika, osaan sanoa "äll" noin vaan, pystyn sanoa "lallalallalalla" ja kun puhun englantia sitä ei huomaa mutta pienenä sain sellaisen tavan että hampaat pitää kalauttaa yhteen niin siitä on vaikea päästä irti. Neuvoja?

    • Anonyymi

      Itselläkin on L-Vika ja samaistun ujouteen!
      On ollut myös R-Vika mutta opin sen vain yhtäkkiä!
      Älkää ottako paineita puhevioista niinkuin minä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe