Flunssassa 4 kuukautta

3044+

Olen nyt ollut flunssassa 4 kuukautta. Välillä tuntuu ihan terveeltä pari päivää mutta sitten taas nenä tukossa ja jatkuva väsymys.
Ei pitäisi olla hometta, mutta ilma on kyllä ollut nyt tosi kuiva. Muutaman kerran viikossa tuleekin verta nenästä. Sitä tuntuu helpottavan nenähuuhtelu suolaliuoksella ja keitetyllä vedellä.

Mistä voi siis johtua että flunssa ei lähde pois millään ? Ikääkin vasta 30

4

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viljaton .

      Ravitsemus kuntoon.

      Hyviä rasvoja:

      Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA


      Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.



      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista 25-35 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

      Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

      Energian tarve päivässä (kcal) x (25-35) / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

      Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 56-79 grammaa.

      Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.





      Proteiinit:

      Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.


      Hyviä kasvikunnan proteiininlähteitä ovat palkokasvit, täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Kasvisravinnon perusproteiini tulee täysjyväviljasta. Viljasta saadaan hyvälaatuinen proteiiniseos yhdistämällä se joko palkokasveihin (pavut, linssit, herneet) tai perunaan, sieniin, juureksiin tai muihin vihanneksiin. Kasvikunnan tuotteista soijaproteiinin aminohappokoostumus on ihanteellisin. Useissa kasvikunnan tuotteissa jotain aminohappoa on hyvin vähän, mutta yhdistelemällä eri kasviproteiinin lähteitä saadaan lopputulokseksi hyvälaatuinen proteiiniseos.



      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan proteiinia tulisi saada n. 10 – 20 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa 50 – 100 g proteiinia päivässä.



      Hyviä hiilihydraatteja:

      Syö kasviksia, vihanneksia, juureksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.





      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan hiilihydraattia tulisi saada loput energiasta eli n. 45 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa 225 g hiilihydraattia päivässä.





      Viljat (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (runsaasti tärkkelystä, joka muuttuu sokeriksi) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Insuliinin tehtävä on varastoida ylimääräinen veressä oleva sokeri (glukoosi) kudoksiin rasvaksi. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa. Perunan ja viljat voi korvata juureksilla, kasviksilla, vihanneksilla ja marjoilla.





      Kohtuudella täysjyväviljaa jos viljat sopivat?


      Ravinnolla on keskeinen merkitys aivojen monimutkaisen verkoston toiminnalle ja aivoterveydelle. Sekä neuronit eli hermosolut että viestiä vievät aivojen välittäjäaineet muodostuvat ravintotekijöistä. Ravinto vaikuttavaa lisäksi immuniteettiin eli vastustuskykyyn, mielialaan (esim.masennus, aggressiivisuus), hormonitoimintaan, lisääntymiskykyyn, syöpien kehittymiseen, perimään, unen laatuun, jaksamiseen jne... Keskeisin tekijä on ravinnon vaikutus suolistoon ja aineenvaihduntaan, jossa muodostuu jopa 80% immuniteetistamme. Immuniteettijärjestelmäsi toimiessa huonosti sairastut.

      maitohappobakteerit

      Suomessa myytäviä hyviä valmisteita:
      ProbiMage
      Asidophilus
      Acidophilus Plus
      Acidophilus Forte
      Replete Intensive
      DDS
      Bioteekin Probioottiplus
      Lepicol

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-100µg / vrk
      Magnesiumi (sitraattia) 300-400mg/vrk
      Omega-3 rasvahappoja

    • Flunssassa myös

      Ootko jo köynyt lääkärillä. Mun mielestä pitäis ainakin kattoo CRP-tulehdusarvo ja ottaa varalta KEUHKOKUVA.

      Kuumeeton keuhkokuume? Sellainen on olemassa, oikeasti.

    • 100µg
    • N.T.

      Moikka. Sama homma mulla, mutta oon ollut kipeä 2,5 kuukautta. Eka alkoi ihan kauhealla räkätaudilla, olin siinä noin viikon. Sitten flunssa rauhoittui, mutta lämmöt jäi.

      Minulla on normaalisti 36,6 ruumiinlämpö AINA siinä ei ole muutoksia. Viimeksi moinen lämpötila oli joskus marraskuussa. Nyt "peruslämpöni" on 37,3 astetta. Välillä laskee alle 37 asteen, mutta olo huononee. Välillä nousee 37,8 asteeseen ja olo huononee.

      Koko joulukuun olin saikulla, tammikuussa jaksoin olla viikon töissä, viikon saikulla, viikon töissä viikon saikulla .. Sitten viikko sitten sain lähetteen röntgeniin, keuhko-ja poskiontelokuviin. Keuhkot terveet, kuten arvasinkin, enkä uskonut että poskionteloissakaan mitään on. Mutta höpönpöö, olihan siellä. Oikea poskiontelo kokonaan varjostunut, eli koko ontelo ihan tulehtunut. Vasemmassa vain osittain tulehdusta. Mitään viitteitä siis poskiontelotulehdukseen ei ollut, ei räkää, ei kipua pää alaspäin ollessa ei mitään. No sitten aloitin antibiootin ja jessus sitä liman määrää! Olin 3 päivää pelkkää räkää, sattu niin saaatanasti päähän ja kaulaan ja onteloihin ja kaikkialle.

      Nyt alkaa elämä voittaa, mutta hain tänään just saikkua, kun olo vielä niin huono. Koko tämän sairastelun ajan kerran viikkoon hakenut saikkua (paitsi ne muutamat viikot kun oon töissä jaksanut olla) ja aina on otettu tulehdusarvot, perusverenkuva ja lopulta sitten maksa-arvot, kilpparitestit, pissatestit, nieluviljelyt jne jne ja KAIKKI labrat olleet aina normaalit ja hyvät!

      Epäilevät jotain virustautia (söin joulukuussa mycoplasmalääkekuurin varmuudenvuoksi, lääkäri ei halunnut testauttaa tautia kun on niin epävarma testi, eli voi olla tauti vaikkei sitä näe, mutta lääkekuuri ei vaikuttanut mitenkään joten lääkäri rajasi taudin pois) ja nyt töissä on alkanut ilmetä, että monet muutkin kärsivät lämpöilystä! Muutama ystäväkin on sanonut että on lämpöillyt useamman viikon. Minä ilmeisesti kärsin vähän herkemmin kuin muut, kun en ole töissä niin jaksanut olla, kukaan muu ei tämän vuoksi saikulla ole ollut. Uskon myös, että poskiontelotulehdus on ollut piilevänä pidemmän aikaa, mutta tuskin on ollut pääsyy sairasteluuni, vaan pikemminkin jälkitauti.. Kuume mulla on edelleen 37,2 vaikka antibiootit päällä ja olo paranee. Välillä päivisin on laskenut alle 37 asteen ja silloin onkin ihan kamala olo.. Ihan kun olisi alilämpöä.

      Ja teille terveystietoilijoille; minä syön aamuin illoin 500mg c-vitamiinia, aamuin illoin 25mikrogrammaa d-vitamiinia, 350mg magnesiumia ja sitten pillerin monivitaa vielä kaupan päälle :D Ja syön monipuolisesti lihaa, kalaa, kasviksia jne.. Mutta silti olen kipeä. Ihmiset vaan tuppaa välillä sairastumaan. Ja toiset taudit kestää pidempään kuin toiset :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      287
      2596
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      95
      2050
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1606
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1437
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1278
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1195
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe