Skandinaaviassa valmistettuja veneitä on niin paljon, että homeinen skandi käsite ei voi kattaa kuin osan niistä:
- ei kata uusia skandiveneitä (ne eivät ole homeessa uutena)
- ei kata hyvin hoidettuja ja tuuletettuja vanhoja skandiveneitä
Kattaa:
- huonosti hoidetut vanhat usein pienet veneet -70 - -80-luvuilta
Väärä laajennus:
- uudehkot veneet, jotka on suunniteltu vanhan skandinaavisen perinteen mukaan (ei pystykeulaa, ei avonaista perää, ei lattapohjaa)
Kai kaikkialla tuotetut veneet homehtuvat, jos huolto, siivous ja tuuletus on huonoa? Home sweet home!
Homeinen skandi on liian laaja käsite
31
505
Vastaukset
- 13+11
Älä viisastele. Tiedät hyvin että kaikki vanhat skandiveneet ovat homeessa johtuen niiden rakenteista ja suomen ilmastosta.
- 4333
Oikeasti homeessa ovat sisustuspaneloidut veneet.
- 15+11
On ja ei. Siis "homeskandi" -käsittteen on lanseerannut joku uudehkon satamaseisojan ostanut uusveneilijä, joka ei vaan voi ymmärtää, ettei hänen hankintansa aiheutakaan kateutta sisätiloiltaan pienemmän, mutta paremmin purjehtivan skandinaavisen veneen omistajissa.
- 19+17
Se on kyllä juuri näin. Kaikille asiaa tuntemattomille tiedoksi: Vanhoja skandeja myydään edelleen suurin piirtein samalla rahasummalla kuin niitä aikana tehtaalta ostettiin. Niiden arvo on tipahtanut inflaation verran ja veneet ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi, helposti korjattaviksi ja loistavasti purjehtiviksi. Jokainen voi käydä venenetissä katsomazsa miten 2000 luvun sarjatuotantoveneiden hinnat ovat romahtaneet viiden vuoden käytön jälkeen.
Kaikissa veneissä on kuitenkin aina ajanmukaan yksilökohtaisia eroja riippuen tehdyistä huolloista. - Herra huu
19+17 kirjoitti:
Se on kyllä juuri näin. Kaikille asiaa tuntemattomille tiedoksi: Vanhoja skandeja myydään edelleen suurin piirtein samalla rahasummalla kuin niitä aikana tehtaalta ostettiin. Niiden arvo on tipahtanut inflaation verran ja veneet ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi, helposti korjattaviksi ja loistavasti purjehtiviksi. Jokainen voi käydä venenetissä katsomazsa miten 2000 luvun sarjatuotantoveneiden hinnat ovat romahtaneet viiden vuoden käytön jälkeen.
Kaikissa veneissä on kuitenkin aina ajanmukaan yksilökohtaisia eroja riippuen tehdyistä huolloista.Jep. 80-luvun alussa perusvene, tai sen ajan mittapuussa iso vene maksoi n. 250 000 mk. Sama vene maksoi käytettynä 90 puolivälin jälkeen hieman vähemmän, mutta 200 000mk. Tällä hetkellä liikutaan ehkä lukemissa 50 000€. Toki matkan varrella on jotain uusittu, jotta hinta on tuon. Voi hinta olla toki enemmänkin tai vähemmän riippuen yksilöstä.
Homeskandihan on käsite, joka vain on lanseerattu tänne Suomi24 sivustolle. Homeskandendi sanaa käyttävät ainoastaan sarjatuotantoveneiden omistajat, jotka ovat ostaneet 2000-luvulla tilavan perheveneen. Nämä muutamat valmistajat uusivat malliston parin vuoden välein ja tällöin sinulla on "vanhamalli" ja hinta laskee eri suhteessa kuin mihin on totuttu. Syy ei välttämättä ole huono laatu, vaan laaja tarjonta. Yksi näissä uusissa purjeveneissä ihmetyttää. Lähes kaikissa on kannella levanki. Lähes kaikissa on yksi pari vinssejä. Kuitenkin puhutaan purjeveneestä, jossa idea on purjehtimisessa ei niinkään siinä että hyvä puoli on tilava ja usein myös liian leveä istuinkaukalo. Toinen ääri pää on avoimella perällä ja tuplaperäsimellä olevat veneet. Ne on kivoja ja hienoja, mutta nekään ei ole loma- ja perhepurjehdukseen kovin kivoja. Tällä hetkellä ei uustuotannossa ihan hirveästi ole loma/perhepurjehdukseen soveltuvia veneitä, jotka on suunniteltu purjehdus edellä. Finngulf oli, Linjett on, Saare 38 ja 41 ac on.
Itse en ostaisi ikinä homeskandia, mutta en ostaisi myöskään sarjatuotanto venettäkään. Ihan hyvin voin hankkia vanhan hoidetun ei homeettoman skandin. - Herra huu
Herra huu kirjoitti:
Jep. 80-luvun alussa perusvene, tai sen ajan mittapuussa iso vene maksoi n. 250 000 mk. Sama vene maksoi käytettynä 90 puolivälin jälkeen hieman vähemmän, mutta 200 000mk. Tällä hetkellä liikutaan ehkä lukemissa 50 000€. Toki matkan varrella on jotain uusittu, jotta hinta on tuon. Voi hinta olla toki enemmänkin tai vähemmän riippuen yksilöstä.
Homeskandihan on käsite, joka vain on lanseerattu tänne Suomi24 sivustolle. Homeskandendi sanaa käyttävät ainoastaan sarjatuotantoveneiden omistajat, jotka ovat ostaneet 2000-luvulla tilavan perheveneen. Nämä muutamat valmistajat uusivat malliston parin vuoden välein ja tällöin sinulla on "vanhamalli" ja hinta laskee eri suhteessa kuin mihin on totuttu. Syy ei välttämättä ole huono laatu, vaan laaja tarjonta. Yksi näissä uusissa purjeveneissä ihmetyttää. Lähes kaikissa on kannella levanki. Lähes kaikissa on yksi pari vinssejä. Kuitenkin puhutaan purjeveneestä, jossa idea on purjehtimisessa ei niinkään siinä että hyvä puoli on tilava ja usein myös liian leveä istuinkaukalo. Toinen ääri pää on avoimella perällä ja tuplaperäsimellä olevat veneet. Ne on kivoja ja hienoja, mutta nekään ei ole loma- ja perhepurjehdukseen kovin kivoja. Tällä hetkellä ei uustuotannossa ihan hirveästi ole loma/perhepurjehdukseen soveltuvia veneitä, jotka on suunniteltu purjehdus edellä. Finngulf oli, Linjett on, Saare 38 ja 41 ac on.
Itse en ostaisi ikinä homeskandia, mutta en ostaisi myöskään sarjatuotanto venettäkään. Ihan hyvin voin hankkia vanhan hoidetun ei homeettoman skandin.ennen kuin joku vitsiniekka jaksaa aloittaa niin voin todeta itsekin. Sori pari kirjoitusvirhettä vissiin on!
- Mr Pöö
Herra huu kirjoitti:
Jep. 80-luvun alussa perusvene, tai sen ajan mittapuussa iso vene maksoi n. 250 000 mk. Sama vene maksoi käytettynä 90 puolivälin jälkeen hieman vähemmän, mutta 200 000mk. Tällä hetkellä liikutaan ehkä lukemissa 50 000€. Toki matkan varrella on jotain uusittu, jotta hinta on tuon. Voi hinta olla toki enemmänkin tai vähemmän riippuen yksilöstä.
Homeskandihan on käsite, joka vain on lanseerattu tänne Suomi24 sivustolle. Homeskandendi sanaa käyttävät ainoastaan sarjatuotantoveneiden omistajat, jotka ovat ostaneet 2000-luvulla tilavan perheveneen. Nämä muutamat valmistajat uusivat malliston parin vuoden välein ja tällöin sinulla on "vanhamalli" ja hinta laskee eri suhteessa kuin mihin on totuttu. Syy ei välttämättä ole huono laatu, vaan laaja tarjonta. Yksi näissä uusissa purjeveneissä ihmetyttää. Lähes kaikissa on kannella levanki. Lähes kaikissa on yksi pari vinssejä. Kuitenkin puhutaan purjeveneestä, jossa idea on purjehtimisessa ei niinkään siinä että hyvä puoli on tilava ja usein myös liian leveä istuinkaukalo. Toinen ääri pää on avoimella perällä ja tuplaperäsimellä olevat veneet. Ne on kivoja ja hienoja, mutta nekään ei ole loma- ja perhepurjehdukseen kovin kivoja. Tällä hetkellä ei uustuotannossa ihan hirveästi ole loma/perhepurjehdukseen soveltuvia veneitä, jotka on suunniteltu purjehdus edellä. Finngulf oli, Linjett on, Saare 38 ja 41 ac on.
Itse en ostaisi ikinä homeskandia, mutta en ostaisi myöskään sarjatuotanto venettäkään. Ihan hyvin voin hankkia vanhan hoidetun ei homeettoman skandin.Mitähän nämä Sunwindit, H-veneet, Finn-Expressit, Maxit, Albinit, Helmsmanit, Comfortinat, Finnit, Avancet, Lohet, Guylinet, Facilit, Shipmanit, Nettat, Compisit, X:t, Marieholmit, Ohlsonit, Bluebirdit, Omegat, Sirenat, Allegrot, Aphroditet, Arabesquet, Beasonit, Beckerit, Biancat, Birdiet, Cenitit, Contrastit, Divat, Fabolat, Forgusit, Hallberg-Rassyt, Finn-flyerit, Infernot, IW:t, Joemarinit, Jonit, Kings Criserit, Finnsailerit, Larsenit, Laurinkosterit, Scampit, Linnjetit, LM:t, Luffet, Maestrot, Malöt, Mambat, Marieholmit, Monarkit, MP:t, Najadit, Rockit, Sagittat, Scanmarit, Scannerit, Sweden Yachtsit, Targat, Trissit, Utternit, Vindöt ja Wasat sitten olivat jos eivät olleet sarjatuotantoveneitä? One-offeja???
Purjeveneissä idea on liikkua vesillä purjein ja saada siitä nautintoa. Se onnistuu vallan mainiosti veneellä, jossa on levanki kannella. Jopa sellaisellakin, jossa ei ole levankia ollenkaan. Vinssien lukumäärä ei ole purjehduksessa itseisarvo. Oleellista on pystyä käsittelemään purjeita mukavasti ja vaivattomasti niin, että vene liikkuu niiden avulla siten, kuin veneen omistaja haluaa ja odottaa. Omat silmäni ovat tavoittaneet nykyveneistä järjestään enemmän vinssejä kuin kaksi kappaletta. Joissakin, esim. Dehlerin CSs-versioissa vinssejä on kuitenkin vähemmän ja hyvin tuntuvat toimivan.
Yhteenvetona: Herra Huu kirjoittaa asenteellista potaskaa. - Vinssit?
Mr Pöö kirjoitti:
Mitähän nämä Sunwindit, H-veneet, Finn-Expressit, Maxit, Albinit, Helmsmanit, Comfortinat, Finnit, Avancet, Lohet, Guylinet, Facilit, Shipmanit, Nettat, Compisit, X:t, Marieholmit, Ohlsonit, Bluebirdit, Omegat, Sirenat, Allegrot, Aphroditet, Arabesquet, Beasonit, Beckerit, Biancat, Birdiet, Cenitit, Contrastit, Divat, Fabolat, Forgusit, Hallberg-Rassyt, Finn-flyerit, Infernot, IW:t, Joemarinit, Jonit, Kings Criserit, Finnsailerit, Larsenit, Laurinkosterit, Scampit, Linnjetit, LM:t, Luffet, Maestrot, Malöt, Mambat, Marieholmit, Monarkit, MP:t, Najadit, Rockit, Sagittat, Scanmarit, Scannerit, Sweden Yachtsit, Targat, Trissit, Utternit, Vindöt ja Wasat sitten olivat jos eivät olleet sarjatuotantoveneitä? One-offeja???
Purjeveneissä idea on liikkua vesillä purjein ja saada siitä nautintoa. Se onnistuu vallan mainiosti veneellä, jossa on levanki kannella. Jopa sellaisellakin, jossa ei ole levankia ollenkaan. Vinssien lukumäärä ei ole purjehduksessa itseisarvo. Oleellista on pystyä käsittelemään purjeita mukavasti ja vaivattomasti niin, että vene liikkuu niiden avulla siten, kuin veneen omistaja haluaa ja odottaa. Omat silmäni ovat tavoittaneet nykyveneistä järjestään enemmän vinssejä kuin kaksi kappaletta. Joissakin, esim. Dehlerin CSs-versioissa vinssejä on kuitenkin vähemmän ja hyvin tuntuvat toimivan.
Yhteenvetona: Herra Huu kirjoittaa asenteellista potaskaa.>> Omat silmäni ovat tavoittaneet nykyveneistä järjestään enemmän vinssejä kuin kaksi kappaletta. Joissakin, esim. Dehlerin CSs-versioissa vinssejä on kuitenkin vähemmän ja hyvin tuntuvat toimivan.
- Ankkurivinssi
Vinssit? kirjoitti:
>> Omat silmäni ovat tavoittaneet nykyveneistä järjestään enemmän vinssejä kuin kaksi kappaletta. Joissakin, esim. Dehlerin CSs-versioissa vinssejä on kuitenkin vähemmän ja hyvin tuntuvat toimivan.
Tarkoitetaankohan noissa viesteissä skuuttivinssejä vai vinssejä yleensäkin? Kyllähän kaikissa asuttavan kokoisissa purjeveneissä on nykyään skuuttivinssien lisäksi ainakin yksi vinssi nostimia yms varten. Toiselle vinssiparille on käyttöä, jos on hommannut spinnun ja haluaa jossain vaiheessa pitää sekä spinnua, että keulapurjetta vedossa. Matkapurjehtijalla sellaista tarvetta ei niin hirveästi ole ja sen voi ratkaista myös esim. taittoplokeilla, joissa on jammeri
- FF 27 Charlotta
Ankkurivinssi kirjoitti:
Tarkoitetaankohan noissa viesteissä skuuttivinssejä vai vinssejä yleensäkin? Kyllähän kaikissa asuttavan kokoisissa purjeveneissä on nykyään skuuttivinssien lisäksi ainakin yksi vinssi nostimia yms varten. Toiselle vinssiparille on käyttöä, jos on hommannut spinnun ja haluaa jossain vaiheessa pitää sekä spinnua, että keulapurjetta vedossa. Matkapurjehtijalla sellaista tarvetta ei niin hirveästi ole ja sen voi ratkaista myös esim. taittoplokeilla, joissa on jammeri
Onko sulla laittaa linkkiä tuollaiseen plokiin?
- Kunnon vinssit
Ankkurivinssi kirjoitti:
Tarkoitetaankohan noissa viesteissä skuuttivinssejä vai vinssejä yleensäkin? Kyllähän kaikissa asuttavan kokoisissa purjeveneissä on nykyään skuuttivinssien lisäksi ainakin yksi vinssi nostimia yms varten. Toiselle vinssiparille on käyttöä, jos on hommannut spinnun ja haluaa jossain vaiheessa pitää sekä spinnua, että keulapurjetta vedossa. Matkapurjehtijalla sellaista tarvetta ei niin hirveästi ole ja sen voi ratkaista myös esim. taittoplokeilla, joissa on jammeri
Vinssien määrä on kyllä uusissa veneissä kustannussyistä vähentynyt. Meidän 40-jalkaisessa 80-luvun skandissa on kahdeksan vinssiä sitloodassa ja kaksi mastolla. On niille kaikille ollut käyttöä. Ovat myös kunnon kokoisia: 40--56.
Ihmetellä pitää uutta 40-jalkaista Hansea, jossa on kaksi 40-kokoista skuuttivinssiä ja kaksi 30-kokoista fallivinssiä. Eikä mitään muuta. Siinä saa tietää kikat, jotta pystyy kaikkia köysiä käsittelemään. Eivätkä nuo meidän 56-vinssitkään 40-jalkaisessa mitään ylisuuria ole. Kovemmalla tuulella täyttä genoaa ei saa edes niillä kunnolla trimmiin. - Harken lockoff
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Onko sulla laittaa linkkiä tuollaiseen plokiin?
Minulla on tuollaiset. Kaksi päällekkäin, vastakkaisiin suuntiin ennen vinssiä. Vene Jeanneau 39i. Toimivat hyvin. Spinnu asymmetrinen ankannokassa.
http://www.harken.com/productdetail.aspx?id=4896&taxid=1550 - tässä se tuli
Ankkurivinssi kirjoitti:
Tarkoitetaankohan noissa viesteissä skuuttivinssejä vai vinssejä yleensäkin? Kyllähän kaikissa asuttavan kokoisissa purjeveneissä on nykyään skuuttivinssien lisäksi ainakin yksi vinssi nostimia yms varten. Toiselle vinssiparille on käyttöä, jos on hommannut spinnun ja haluaa jossain vaiheessa pitää sekä spinnua, että keulapurjetta vedossa. Matkapurjehtijalla sellaista tarvetta ei niin hirveästi ole ja sen voi ratkaista myös esim. taittoplokeilla, joissa on jammeri
Niinpä, jos on hommannut spinnun :)
Miksi ostaa purjevene, jos ei purjehdi? Aika monelle purjevene taitaa olla imago juttu, vaikka järkevämpi valinta olisi matkamoottorivene. - >50 v:n purjehdusura
tässä se tuli kirjoitti:
Niinpä, jos on hommannut spinnun :)
Miksi ostaa purjevene, jos ei purjehdi? Aika monelle purjevene taitaa olla imago juttu, vaikka järkevämpi valinta olisi matkamoottorivene.Höpsistä "tässä se tuli"! Vihjaatko että spinnu ja moottorivene olisivat vaihtoehtoja? Kiusaako sinua, jos purjehdusta aloitteleva perhe ei ole vielä hankkinut spinnua?
Annetaanpa jokaisen tehdä omat valintansa ihan itse. Purjehdusta voi harrastaa, vaikka veneessä olisi vain yksi keulapurje. Jostain kumman syystä silloin tällöin vesilläkin kohtaa noita "imago juttu"-veneilijöitä, jotka haluavat ojentaa kanssaveneilijöitä milloin mistäkin syystä. Eikö voitaisi ensi kesänä kokeilla ystävällistä asennetta, joka on ollut vanha perinne? Sitä kannattaisi vaalia. Kyllä purjeveneellä saa ajella koneella tai spinnun voi nostaa heti kun tuulen suunta on spinnuajoon sopiva - vapaa valinta jokaisella :) - vrg8974
Ankkurivinssi kirjoitti:
Tarkoitetaankohan noissa viesteissä skuuttivinssejä vai vinssejä yleensäkin? Kyllähän kaikissa asuttavan kokoisissa purjeveneissä on nykyään skuuttivinssien lisäksi ainakin yksi vinssi nostimia yms varten. Toiselle vinssiparille on käyttöä, jos on hommannut spinnun ja haluaa jossain vaiheessa pitää sekä spinnua, että keulapurjetta vedossa. Matkapurjehtijalla sellaista tarvetta ei niin hirveästi ole ja sen voi ratkaista myös esim. taittoplokeilla, joissa on jammeri
"Toiselle vinssiparille on käyttöä, jos on hommannut spinnun ja haluaa jossain vaiheessa pitää sekä spinnua, että keulapurjetta vedossa"
Monissa kilpaveneissä on esim. painosyistä jätetty toinen vinssipari pois. Genoan skuutti monessa paatissa ohjataan vinssille kanteen pultatun lukollisen pylpyrän kautta, tällöin skuutin saa lukkoon ja vinssin spinuskuutille siksi aikaa kun spinnu nostetaan. - 32++2
Kunnon vinssit kirjoitti:
Vinssien määrä on kyllä uusissa veneissä kustannussyistä vähentynyt. Meidän 40-jalkaisessa 80-luvun skandissa on kahdeksan vinssiä sitloodassa ja kaksi mastolla. On niille kaikille ollut käyttöä. Ovat myös kunnon kokoisia: 40--56.
Ihmetellä pitää uutta 40-jalkaista Hansea, jossa on kaksi 40-kokoista skuuttivinssiä ja kaksi 30-kokoista fallivinssiä. Eikä mitään muuta. Siinä saa tietää kikat, jotta pystyy kaikkia köysiä käsittelemään. Eivätkä nuo meidän 56-vinssitkään 40-jalkaisessa mitään ylisuuria ole. Kovemmalla tuulella täyttä genoaa ei saa edes niillä kunnolla trimmiin."Ihmetellä pitää uutta 40-jalkaista Hansea, jossa on kaksi 40-kokoista skuuttivinssiä ja kaksi 30-kokoista fallivinssiä. Eikä mitään muuta.Siinä saa tietää kikat, jotta pystyy kaikkia köysiä käsittelemään"
Kahdella vinssiparilla komeasti purjehtii 40 jalkaista matkapurtta.
http://www.hanseyachts.com/#/415/documents.html
Kuvia tuolla köysien käsittelystä. - Valintoja, valintoja
Kunnon vinssit kirjoitti:
Vinssien määrä on kyllä uusissa veneissä kustannussyistä vähentynyt. Meidän 40-jalkaisessa 80-luvun skandissa on kahdeksan vinssiä sitloodassa ja kaksi mastolla. On niille kaikille ollut käyttöä. Ovat myös kunnon kokoisia: 40--56.
Ihmetellä pitää uutta 40-jalkaista Hansea, jossa on kaksi 40-kokoista skuuttivinssiä ja kaksi 30-kokoista fallivinssiä. Eikä mitään muuta. Siinä saa tietää kikat, jotta pystyy kaikkia köysiä käsittelemään. Eivätkä nuo meidän 56-vinssitkään 40-jalkaisessa mitään ylisuuria ole. Kovemmalla tuulella täyttä genoaa ei saa edes niillä kunnolla trimmiin.Vinssien tarve riippuu tietysti siitä, miten juokseva riki on toteutettu. On mukavaa, jos jatkuvasti käytössä oleville köysille on oma dedikoitu vinssi. Jos käyttötarve ei ole jatkuvaa, pystyy vinssinvapauttajilla ja suunnittelulla ne kuitenkin korvaamaan ihan toimivasti. Näin esimerkiksi kun nostimet ja reiviköydet johdetaan istuinkaukaloon.
Cruiserissa, jossa levaki on kajuutan katolla, ei istuinkaukalon reunoilla yksinkertaisesti ole vinssin tarpeessa olevia köysiä kuin genoan skuutit ja mahdollisesti spinnun skuutit. Takastaagi säädetään taljojen ja rapulukkojen avulla, keulapurjeen skuuttipisteen säätö samoin ja kajuutan katon reunan vinsseillä ja vapauttajilla sitten purjeiden nostimet, reiviköydet, levangin säätö, ison skuutti, fokkarulla, puomiliikin säätö, rodkiki, spinnun halssikulman säätö ja ison puomin preventteri. Seitsemän Spinlocin XCS:ää per puoli. Eivät nekään ole ihan ilmaisia. Vinssien koolle on olemassa käyttökelpoiset suositustaulukot valmistajilla. Vinssin vaihtaminen isompaan ei ole iso operaatio, jos pitää sellaista tarpeellisena. - Kunnon vinssit
32++2 kirjoitti:
"Ihmetellä pitää uutta 40-jalkaista Hansea, jossa on kaksi 40-kokoista skuuttivinssiä ja kaksi 30-kokoista fallivinssiä. Eikä mitään muuta.Siinä saa tietää kikat, jotta pystyy kaikkia köysiä käsittelemään"
Kahdella vinssiparilla komeasti purjehtii 40 jalkaista matkapurtta.
http://www.hanseyachts.com/#/415/documents.html
Kuvia tuolla köysien käsittelystä.Tottakai purjehtii, mutta on se aikamoista akrobatiaa, eikä missään erikoistilanteissa ole pelivaraa. Eikös Hansessa muuten ole vahvistetut paikat useammallekin vinssille? En edelleenkään ole sitä mieltä, että noin isossa veneessä kaksi vinssiä on järkevä määrä. Kyllä niitä vähintään neljä saisi olla. Ja huomattavasti isompia.
- Uusi Hanse
Kunnon vinssit kirjoitti:
Vinssien määrä on kyllä uusissa veneissä kustannussyistä vähentynyt. Meidän 40-jalkaisessa 80-luvun skandissa on kahdeksan vinssiä sitloodassa ja kaksi mastolla. On niille kaikille ollut käyttöä. Ovat myös kunnon kokoisia: 40--56.
Ihmetellä pitää uutta 40-jalkaista Hansea, jossa on kaksi 40-kokoista skuuttivinssiä ja kaksi 30-kokoista fallivinssiä. Eikä mitään muuta. Siinä saa tietää kikat, jotta pystyy kaikkia köysiä käsittelemään. Eivätkä nuo meidän 56-vinssitkään 40-jalkaisessa mitään ylisuuria ole. Kovemmalla tuulella täyttä genoaa ei saa edes niillä kunnolla trimmiin.Hanse itse sanoo: 2 self-tailing halyard winches 45 AST EVO, 2 self-tailing secondary winches 45 AST EVO (optional)
http://www.hanseyachts.com/#/415/documents.html - Vara vai vaara
Kunnon vinssit kirjoitti:
Tottakai purjehtii, mutta on se aikamoista akrobatiaa, eikä missään erikoistilanteissa ole pelivaraa. Eikös Hansessa muuten ole vahvistetut paikat useammallekin vinssille? En edelleenkään ole sitä mieltä, että noin isossa veneessä kaksi vinssiä on järkevä määrä. Kyllä niitä vähintään neljä saisi olla. Ja huomattavasti isompia.
Mitä tarkoitat "aikamoisella akrobatialla" ja mitä pelivaraa kaipaisit erikoistilateisiin? Varavinssejä varsinaisten hajotessa?
Minusta akrobatiaa tarvitaan enemmän, jos joutuu menemään mastolle köysihommiin kovassa kelissä, esim. reivaamaan - verrattuna siihen, että hoitaa samat hommat istuinkaukalossa sen toisen vinssiparin ja vinssinvapauttajien kanssa. - 4k0990
Kunnon vinssit kirjoitti:
Tottakai purjehtii, mutta on se aikamoista akrobatiaa, eikä missään erikoistilanteissa ole pelivaraa. Eikös Hansessa muuten ole vahvistetut paikat useammallekin vinssille? En edelleenkään ole sitä mieltä, että noin isossa veneessä kaksi vinssiä on järkevä määrä. Kyllä niitä vähintään neljä saisi olla. Ja huomattavasti isompia.
Purjeveneen ylläpito on kallista ja työlästä, joten kiss periaatteen mukaisesti vinssejä mahdollisiman vähän on hyvä juttu.
- Kunnon vinssit
Vara vai vaara kirjoitti:
Mitä tarkoitat "aikamoisella akrobatialla" ja mitä pelivaraa kaipaisit erikoistilateisiin? Varavinssejä varsinaisten hajotessa?
Minusta akrobatiaa tarvitaan enemmän, jos joutuu menemään mastolle köysihommiin kovassa kelissä, esim. reivaamaan - verrattuna siihen, että hoitaa samat hommat istuinkaukalossa sen toisen vinssiparin ja vinssinvapauttajien kanssa.Olen samaa mieltä reiveistä. Meilläkin on kolme reiviä tehtävissä suoraan sitloodasta. Neljäs pitäisi laittaa mastolta, mutta sitä ei kyllä yleensä tarvita.
Yhden narun reiveissä on kyllä ongelmansakin: kolmosreivin ollessa käytössä, meillä alkaa sitlooda olla niin täynnä naruja, ettei meinaa sekaan mahtua.
Akrobatialla tarkoitan lukkojen kanssa pelaamista muualla kuin reivi/falli ym. köysillä.
Esimerkiksi barduunat, toisen keulapurjeen skuutit ja joskus myös lisävoima ison skuuttaukseen on hyvä pitää vinsseillä. Jos köysi on hyvin kireällä, sen vapauttaminen lukosta voi olla yllättävän haastavaa, jopa vaarallista. Vinssiä tarvitaan vapauttamisessa joka tapauksessa.
Kyllä se vain niin on, että reilu määrä reilun kokoisia vinssejä on hyvä, jopa tarpeellinen juttu. Itse en tuossa asiassa säästäisi, jos olisin hommaamassa uutta isoa venettä.
En edelleenkään oikein tajua, miten 40-jalkaisen keulapurjetta hallitaan 40-kokoisilla vinsseillä. Ellei vene sitten ole todella reilusti alirikattu? - 34ty3
Kunnon vinssit kirjoitti:
Olen samaa mieltä reiveistä. Meilläkin on kolme reiviä tehtävissä suoraan sitloodasta. Neljäs pitäisi laittaa mastolta, mutta sitä ei kyllä yleensä tarvita.
Yhden narun reiveissä on kyllä ongelmansakin: kolmosreivin ollessa käytössä, meillä alkaa sitlooda olla niin täynnä naruja, ettei meinaa sekaan mahtua.
Akrobatialla tarkoitan lukkojen kanssa pelaamista muualla kuin reivi/falli ym. köysillä.
Esimerkiksi barduunat, toisen keulapurjeen skuutit ja joskus myös lisävoima ison skuuttaukseen on hyvä pitää vinsseillä. Jos köysi on hyvin kireällä, sen vapauttaminen lukosta voi olla yllättävän haastavaa, jopa vaarallista. Vinssiä tarvitaan vapauttamisessa joka tapauksessa.
Kyllä se vain niin on, että reilu määrä reilun kokoisia vinssejä on hyvä, jopa tarpeellinen juttu. Itse en tuossa asiassa säästäisi, jos olisin hommaamassa uutta isoa venettä.
En edelleenkään oikein tajua, miten 40-jalkaisen keulapurjetta hallitaan 40-kokoisilla vinsseillä. Ellei vene sitten ole todella reilusti alirikattu?"En edelleenkään oikein tajua, miten 40-jalkaisen keulapurjetta hallitaan 40-kokoisilla vinsseillä. Ellei vene sitten ole todella reilusti alirikattu"
Hanse itse sanoo: 2 self-tailing halyard winches 45 AST EVO, 2 self-tailing secondary winches 45 AST EVO (optional) - Mendel & Son
Kunnon vinssit kirjoitti:
Olen samaa mieltä reiveistä. Meilläkin on kolme reiviä tehtävissä suoraan sitloodasta. Neljäs pitäisi laittaa mastolta, mutta sitä ei kyllä yleensä tarvita.
Yhden narun reiveissä on kyllä ongelmansakin: kolmosreivin ollessa käytössä, meillä alkaa sitlooda olla niin täynnä naruja, ettei meinaa sekaan mahtua.
Akrobatialla tarkoitan lukkojen kanssa pelaamista muualla kuin reivi/falli ym. köysillä.
Esimerkiksi barduunat, toisen keulapurjeen skuutit ja joskus myös lisävoima ison skuuttaukseen on hyvä pitää vinsseillä. Jos köysi on hyvin kireällä, sen vapauttaminen lukosta voi olla yllättävän haastavaa, jopa vaarallista. Vinssiä tarvitaan vapauttamisessa joka tapauksessa.
Kyllä se vain niin on, että reilu määrä reilun kokoisia vinssejä on hyvä, jopa tarpeellinen juttu. Itse en tuossa asiassa säästäisi, jos olisin hommaamassa uutta isoa venettä.
En edelleenkään oikein tajua, miten 40-jalkaisen keulapurjetta hallitaan 40-kokoisilla vinsseillä. Ellei vene sitten ole todella reilusti alirikattu?Ehkäpä siinä 40-jalkaisessa ei ole olemassakaan barduunoita, eikä kahta keulapurjetta ylhäällä yhtäaikaa? Jos levanki on kajuutan katolla, ovat myös levangin säädöt ja ison skuutti vinssillä. Tai jos on saksalainen versio, niin ison skuutti on lukkojen takana päävinsseille, jos lisäparia ei ole tai niitä ei halua.
Lukkojen kanssa pelaaminen on akrobatiaa? Pianisteiksihan niitä gasteja sanotaan.
40 numeron vinssi Hanse 400:n 140 %:lle genoalle on pieni joten jos valitsee itseskuuttaavan fokan sijaan tuon isomman lakanan, olisi varmasti syytä ottaa myös isommat vinssit. Uudessa mallistossa 415 on korvannut 400:sen, ja siinä on genoa kymmenisen neliötä pienempi 105 %:nen, mutta vinssit ovat suurentuneet perusvarustuksessa numeroon 45. - Hyvin riitää
Kunnon vinssit kirjoitti:
Olen samaa mieltä reiveistä. Meilläkin on kolme reiviä tehtävissä suoraan sitloodasta. Neljäs pitäisi laittaa mastolta, mutta sitä ei kyllä yleensä tarvita.
Yhden narun reiveissä on kyllä ongelmansakin: kolmosreivin ollessa käytössä, meillä alkaa sitlooda olla niin täynnä naruja, ettei meinaa sekaan mahtua.
Akrobatialla tarkoitan lukkojen kanssa pelaamista muualla kuin reivi/falli ym. köysillä.
Esimerkiksi barduunat, toisen keulapurjeen skuutit ja joskus myös lisävoima ison skuuttaukseen on hyvä pitää vinsseillä. Jos köysi on hyvin kireällä, sen vapauttaminen lukosta voi olla yllättävän haastavaa, jopa vaarallista. Vinssiä tarvitaan vapauttamisessa joka tapauksessa.
Kyllä se vain niin on, että reilu määrä reilun kokoisia vinssejä on hyvä, jopa tarpeellinen juttu. Itse en tuossa asiassa säästäisi, jos olisin hommaamassa uutta isoa venettä.
En edelleenkään oikein tajua, miten 40-jalkaisen keulapurjetta hallitaan 40-kokoisilla vinsseillä. Ellei vene sitten ole todella reilusti alirikattu?Hanse 400:n perusvarustukseen kuuluu itseskuuttava fokka ja sen hallintaan riittää 40 vinssi. Genoa on lisävaruste ja vinssien lisäksi on rastitettava mm. genoakiskot hankintalistalta. Homeskandiaikaan tarjonta oli samantyyppistä kuin T-Fordilla aikanaan, eli tehdas tiesi, mitä kuluttaja tarvitsee, tuloksena malli "one type fits all". Nykymeininki voi tosiaan olla vaikeaa ymmärtää sen ajan kasvatille, kun pitää valita rungon väristä ja materiaalista alkaen, jatkuen sisustusjärjestelyihin ja sitten vielä purjehdusvarustukseen, heti sarjatuotantoveneissäkin.
- Miksi seisovat?
Herra huu kirjoitti:
Jep. 80-luvun alussa perusvene, tai sen ajan mittapuussa iso vene maksoi n. 250 000 mk. Sama vene maksoi käytettynä 90 puolivälin jälkeen hieman vähemmän, mutta 200 000mk. Tällä hetkellä liikutaan ehkä lukemissa 50 000€. Toki matkan varrella on jotain uusittu, jotta hinta on tuon. Voi hinta olla toki enemmänkin tai vähemmän riippuen yksilöstä.
Homeskandihan on käsite, joka vain on lanseerattu tänne Suomi24 sivustolle. Homeskandendi sanaa käyttävät ainoastaan sarjatuotantoveneiden omistajat, jotka ovat ostaneet 2000-luvulla tilavan perheveneen. Nämä muutamat valmistajat uusivat malliston parin vuoden välein ja tällöin sinulla on "vanhamalli" ja hinta laskee eri suhteessa kuin mihin on totuttu. Syy ei välttämättä ole huono laatu, vaan laaja tarjonta. Yksi näissä uusissa purjeveneissä ihmetyttää. Lähes kaikissa on kannella levanki. Lähes kaikissa on yksi pari vinssejä. Kuitenkin puhutaan purjeveneestä, jossa idea on purjehtimisessa ei niinkään siinä että hyvä puoli on tilava ja usein myös liian leveä istuinkaukalo. Toinen ääri pää on avoimella perällä ja tuplaperäsimellä olevat veneet. Ne on kivoja ja hienoja, mutta nekään ei ole loma- ja perhepurjehdukseen kovin kivoja. Tällä hetkellä ei uustuotannossa ihan hirveästi ole loma/perhepurjehdukseen soveltuvia veneitä, jotka on suunniteltu purjehdus edellä. Finngulf oli, Linjett on, Saare 38 ja 41 ac on.
Itse en ostaisi ikinä homeskandia, mutta en ostaisi myöskään sarjatuotanto venettäkään. Ihan hyvin voin hankkia vanhan hoidetun ei homeettoman skandin.Hintapyyntöhän voi olla mikä vaan, mutta miksi ne samat veneet ovat olleet yli vuoden siellä, osa jopa kaksi? Vanha myyjien sanonta on että kaikki menee kaupaksi, kun hinta on kohdallaan.
- Narupelle?
Kunnon vinssit kirjoitti:
Olen samaa mieltä reiveistä. Meilläkin on kolme reiviä tehtävissä suoraan sitloodasta. Neljäs pitäisi laittaa mastolta, mutta sitä ei kyllä yleensä tarvita.
Yhden narun reiveissä on kyllä ongelmansakin: kolmosreivin ollessa käytössä, meillä alkaa sitlooda olla niin täynnä naruja, ettei meinaa sekaan mahtua.
Akrobatialla tarkoitan lukkojen kanssa pelaamista muualla kuin reivi/falli ym. köysillä.
Esimerkiksi barduunat, toisen keulapurjeen skuutit ja joskus myös lisävoima ison skuuttaukseen on hyvä pitää vinsseillä. Jos köysi on hyvin kireällä, sen vapauttaminen lukosta voi olla yllättävän haastavaa, jopa vaarallista. Vinssiä tarvitaan vapauttamisessa joka tapauksessa.
Kyllä se vain niin on, että reilu määrä reilun kokoisia vinssejä on hyvä, jopa tarpeellinen juttu. Itse en tuossa asiassa säästäisi, jos olisin hommaamassa uutta isoa venettä.
En edelleenkään oikein tajua, miten 40-jalkaisen keulapurjetta hallitaan 40-kokoisilla vinsseillä. Ellei vene sitten ole todella reilusti alirikattu?Täällä tosipurjehtijät tohisee "naruista". Voi vittu sanon minä. Veneessä on "köysiä", kenties pentterissä on sipulit narulla nipussa tai pyykkinaru tilapäisesti jossain mutta tällä nyt viimeistään viestii itsestään täydellisen pellen.
- Naruja on
Narupelle? kirjoitti:
Täällä tosipurjehtijät tohisee "naruista". Voi vittu sanon minä. Veneessä on "köysiä", kenties pentterissä on sipulit narulla nipussa tai pyykkinaru tilapäisesti jossain mutta tällä nyt viimeistään viestii itsestään täydellisen pellen.
Voi nyyh!
Olen purjehtinut omalla veneelläni pitkin valtameriä vaikka kuinka, ja edelleen puhun naruista sekä muista mistä lie jutuista, joiden "virallisia" nimiä en edes tiedä.
Mitäs siihen sanot? - 8+16
Naruja on kirjoitti:
Voi nyyh!
Olen purjehtinut omalla veneelläni pitkin valtameriä vaikka kuinka, ja edelleen puhun naruista sekä muista mistä lie jutuista, joiden "virallisia" nimiä en edes tiedä.
Mitäs siihen sanot?Sanon siihen että veneessä on aina köysiä, ainakin jos takilasta/purjeista tai kiinnittymisestä puhutaan.
Toivotan hyvää jatkoa "valtameripurjehduksille" sinne sohvalle. Keep on dreaming! - Naruja on
8+16 kirjoitti:
Sanon siihen että veneessä on aina köysiä, ainakin jos takilasta/purjeista tai kiinnittymisestä puhutaan.
Toivotan hyvää jatkoa "valtameripurjehduksille" sinne sohvalle. Keep on dreaming!Ai jaa...
Jospa sitten pidän tästä tuiki tärkeästä asiasta miehistölle pienen infon ylihuomenna ennen seuraavaa legiä.
Jos olisin oikein varoissani, minun varmaankin kannattaisi lennättää sinut paikan päälle pitämään pieni luento aiheesta.
Terveisiä täältä peräkajuutan sohvalta :-)
- lopullinen TOTUUS!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374926- 823506
- 302953
- 612925
- 82747
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584