Kävin kohdunpoistossa 8.1, ennen leikkausta hain tietoa leikkauksesta keskustelupalstoilta, joissa monenlaisia kokemuksia oli kirjattu. Joten tässä vielä omat kokemukseni kohdunpoistosta.
Olen 39-vuotias kolmen lapsen äiti. Kävin vuosi sitten tavallisessa tarkastuksessa, jolloin kommentoin lisääntynyttä kuukautisvuotoa ja kipuja. Ultraäänitutkimusta ei tehty. Gynekologin mielestä kyseessä oli "ikärasite". Elokuussa kuukautisvuoto oli jo niin runsasta, että parissa tunnissa oli superin tamponi vuotanut läpi niin, että myös pikkuhousunsuoja oli läpivuotanut, ja farkut olivat aivan veressä. Kävin uudelleen gynekologilla, joka teki ultran, ja lähetti kiireellisenä Kätilöopistolle. Sieltä lääkäri laittoi ei ihan niin kiireellisiin, mutta sain kuitenkin ajan jo seuraavalle viikolle.
Kätilöopistolla tehtiin uusi ultra, jonka jälkeen vaihtoehtoja annettiin kaksi; joko poistetaan myooma, joka vaatisi 2-3 leikkausta, eikä takeita ole siitä, ettei sellainen kasva uudelleen, tai kohdunpoisto. Koska lapsia on jo 3, ja ikääkin alkaa olla, niin totesin, että poistetaan kohtu. Leikkausjono oli 5 kuukautta, joten leikkaus varattiin 8.1.
Leikkaus oli tarkoitus tehdä tähystyksessä, mutta kun minut vietiin osastolta leikkaussaliin, tuli minut leikannut lääkäri paikalle, ja pikaisen tutkimuksen jälkeen totesi, että leikkaus tehdään vaginaalisesti, eli alakautta, edelleen nukutuksessa. Itse leikkaus sujui jouhevasti, osastolla olin klo. 7, nukutettuna ennen klo. 9, ja heräämössä ennen klo.11. Heräämöstä minut siirrettiin osastolle. Leikkauspäivä meni enemmän tai vähemmän tokkurassa, ei kiinteää ruokaa, lasillinen teetä.
Huonosti nukutun yön jälkeen sain aamiaista, joka pysyi minulla hyvin sisällä, vierustoverilla valitettavasti ei. Kun vielä pääsin ylös sängystä, ja pissakin tuli ihan normaalisti, sain luvan lähteä kotiin. Mukana resepti suureen määrään särkylääkeitä. Lääkäriltä sain tiedon, että leikkaus oli aiheellinen, myooma painoi kohdun limakalvoa, jonka seurauksena vuodot ja kuukautiskivut lisääntyivät. Myooma oli noin 3 cm, en tiedä oliko iso vai pieni, mutta käsittääkseni koolla ei sinällään ole merkitystä, vaan sijainnilla. Myoomia voi olla, eikä niille tarvitse välttämättä tehdä mitään.
Kaiken kaikkiaan leikkauksesta jäi hyvä mieli. Suuri kiitos kuuluu Kätilöopiston osaavalle henkilökunnalle. Kaikki olivat rauhallisia ja yrittivät kaikkensa, jotta olo olisi paras mahdollinen. Osastolla oli turvallinen olo.
Nyt leikkauksesta on kulunut reilu viikko, sairaslomaa tuli vajaa 3 viikkoa, eli ensi viikko vielä toipumista. Aamuisin tuntuu siltä, että voisin palata jo töihinkin, mutta illalla vatsaa ja selkää särkee, vaikken mitään fyysistä ole tehnytkään. Olo on kuitenkin suht hyvä, eikä lainkaan niin huono kuin odotin. Vuotoa on ollut jonkin verran, enemmän kuin runsasta valkovuotoa, kuin kuukautisvuotoa. Särkylääkeitä pyrin ottamaan enää yötä vasten, eikä särky ole enää kovaa, enemmänkin polttelua ja nipistelyä vatsassa.
Vatsan toiminta, tai sen toimimattomuus, aiheuttaa suurimmat kivut. Koska kärsin ummetuksesta normaalisti, otin osastolta saadut Laxoberonit ensimmäisen kotona vietetyn illan päätteksi ja seuraavana aamuna vielä ylläpidollisesti Duphalacia. Seurauksena oli, että vatsa toimi hieman liiankin hyvin... Jos vatsa ei toimi lainkaan, niin kivut ovat varmasti kovat. Yhdynnästä olen pidättäytynyt, koska haluan välttää mahdollista tulehdusta. Kunhan kaikki kivut ovat poissa, en usko että siinä tulee olemaan vaikeuksia.
Toivottavasti jollekin on apua kertomuksestani. Itse en kadu hetkeäkään, että leikkaus suoritettiin. Elämänlaatu on ehdottomasti kohentunut, enkä todellakaan koe, että naisellisuuteni olisi millään lailla vähentynyt tai kadonnut, jos mahdollista niin päinvastoin!
Kohdunpoiston jälkeen
13
5559
Vastaukset
- leikkausta odottava
Kiitos kun kerroit tarinasi. Minulla kohdunpoisto edessä lähikuukausina. Lievensi vähän jännitystä vaikka tiedän kyllä, että jokainen tapaus on erilainen.
- onnekas rva
Hyvä kun sinullakin meni hyvin.Minulta poistettiin vuoto-ongelmien ja laskeuman takia kohtu 42v ja nukutuksessa alakautta,Hyvin toivuin eikä kuukautisia ole ikävä!
- "Kohtuullinen"
Kiitos asiallisesta selostuksesta. Itse olen kevään aikana menossa myös kohdunpoistoon ja mukava oli lukea kokemuksesi. Mielestäni myooma oli pieni sinulla, koska minun on yli 7 cm halkaisia. Mukavaa talven aikaa sinulle.
- K(l)ohduton
kaikki voi mennä kyllä ns v...ksikin... :(
- pian edessä
Olipa lohdullista lukea positiivisesta kokemuksestasi.
Minulla kohdunpoisto laskeuman takia edessä parin päivän päästä ja nyt alkaa jännittämään tuleva toimenpide. Samassa yhteydessä korjataan virtsarakkoa pidätyskyvyn heikkenemisen takia. Kärsin myös ummetuksesta, joten kertomuksesi tuolta osin kuulosti varsin tutulta. Toivottavasti kaikki menee hyvin, julkisen puolen leikkauksesta on kysymys. Äidiltäni ja muutamalta tuttavaltani on myös kohtu poistettu ja ovat olleet tyytyväisiä sen jälkeisen elämänlaadun paranemisesta. Siksihän tähän on ryhdytty. En pelkää kipua, mutta mahdolliset riskit leikkauksessa toki pelottaa, olen tainnut lukea liikaa huonoja kokemuksia puhjenneista virtsarakoista yms. Vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet, ikää vajaat 50-v ja kolme synnytystä ovat johtaneet tähän laskeumaan. - onneton tapaus
varautukaa sitten siihen, että jos kaikki ei menekään protokollan mukaan niin apua ei saa juuri mistään. Kaiken vätetään sitten olevan ns "päänsisäistä", korjautuvan itsestään tai kyllä siihen tottuu, se nyt vaan on erilaista jne.
Elikkäs jo jotain vikaan menee niin sen kanssa sit elät.
Väittävät lääkärit, että kohtu on vain lapsenkantopussi. On sillä muitakin funktioita.
Se kun rutastaan pois, niin jollet ole TOSITOSI hyväkuntoinen, on ainakin laskeumiin taipuvaisilla entisä parempi mahdollisuus uusiin laskeumiin vaikka miten jumppaisi.
Tunto alapäässä ei todellakaan ole enää entisensä.
Voi tulla suolisto-ongelmia.
Niiden kanssa tässä nyt itse oon pian pari vuotta taistellut.Hidasta on avun saanti tosiaan jos joku asia menee poiston myötä vikaan.
Itsekin olin omasta mielestäni hyvässä kunnossa leikkaukseen mennessäni. - jännityksessä elävä
Kiva lukea kokemuksesi. Itse olen menossa kohdun poistoon myoomien vuoksi ylihuomenna. Jännittää kyllä vähän, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin.
- jonossa
Kauanko olette olleet jonossa enne leikkaukseen pääsyä? Eli kuinka pitkä aika on mennyt jonoon pääsystä leikkaukseen?
- Onneton tapaus
älä hyvä ihminen mene, ellei ole ihan pakko. Mun elämä ei ole yhtään parantunut, vaikka aikaa leikkauksesta on jo yli 3 vuotta.
- parempi tulevaisuus
Kävin kohdunpoistoleikkauksessa n.vuosi sitten karmeiden vuotojen takia. Vuoto oli päivittäistä ja erittäin runsasta. Istumisen jälkeen kun nousi seisomaan niin lorotti niin että side kastui samantien ja tuli läpikin. Gynen kanssa päädyttiin kohdunpoistoleikkaukseen koska oli myös myoma kohdussa. Leikkausaika tuli parin viikon sisällä ja siitä vajaa kuukausi niin olin leikkauspöydällä. Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja kaikki meni erittäin hyvin. Jälkivuotoa ei ollut ainuttakaan pisaraa mistä olin erittäin tyytyväinen. Oli taivaallista kun ei tarvinnut koko ajan olla varuillaan missä vaiheessa hulahtaa tulla desin verran verta pöksyyn. Osa poiston kokeneista tuntuu valittelevan ettei seksi enää tunnu missään. Itselläni kävi aivan päinvastoin. Halut hyrrää jatkuvasti ja ukko parka on ihan ihmeissään. En koe millään tavalla naiseuttani vajaaksi vaan elän entistä laadukkaampaa elämää kun pääsin noista vuodoista ikiajoiksi eroon. Jos pitäisi valita menisinkö uudelleen niin en epäröisi hetkeäkään. Kaduttaa oikeastaan vain etten jo aiemmin pyytänyt tätä toimenpidettä.Toivottavasti tästä oli apua niille jotka ovat menossa tähän toimenpiteeseen. Ikää minulla on 48 v. ja lapset tehty
- 98ab8mvuu
Minä jonotin leikkaukseen 1kk verran.
- Onneton tapaus
Niinpä minäkin toiveikkaana menin leikkaukseen, kun tuntui, että se oli vaivoihini ainut vaihtoehto. (muita vaihtoehtoja lääkärit eivät antaneet). Leikkauksesta toivuin hyvin, mutta näitä muita vaivoja, jotka tulivat ja joita naistentautien puolen lääkärit eivät tunnusta leikkauksesta johtuviksi, näitä on kyllä aivan riittävästi pilaamaan loppuelämäni.
Tunnottomuuden ja suolistovaivojen sanottiin korjaantuvan ajan myötä, mutta pahentuneet ne vain ovat. Asioiden kanssa vetkutellaan tahallaan, että voidaan sitten väittää, etteivät ko vaivat johdu kohdunpoistosta.
tätä vaan ei haluta ikinä tunnustaa. Myuöhemmin olen saanut kyllä tietää, että vaihtoehtoja on olemassa, niitä ei vain haluta käyttää, koska käypähoito suositus on lääkäreille kuin raamattu.
- koiperhonen
Tiedättekö montako jonoa kättärillä on leikkauksiin? Jos on kolmosjonossa, niin lienee turha odotella kutsua ihan pian?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618