Mittarien tarkkuus

GV2000

Saako Voyagerin nopeusmittarin ja matkamittarin jotenkin kalibroitua renkaiden ympärysmittaa muuttamatta?

Kun auton mittari näyttää 107 km/h, tievarsinäyttöjen mukaan ajonopeus on 100 km/h. Elektronisessa mittarissa nopeus lasketaan matkasta ja ajasta. Hyvin todennäköisesti matka mitataan väärin. Silloin laskettu tai ajotietokoneen näyttämä 10 L/100km kulutuslukema onkin todellisuudessa 10,7 L/100km.

6

519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HUPS!

      Meneppä käymään valtuutetulla korjaamolla ja pyydä vaihteistonohjainyksiköön uudelleen ohjelmointia ns. pinion factor :iin elikäs rengaskoon uudelleen määritys ja eiköhän mittariston näytöt osu kohdalleen . Joutuu varmaankin hakemaan pariin kertaan oikea (sopivaa) rengaskokoa koneella ennen kuin näyttämä on 100% kohdallaan tai voithan tehdä jotain muutakin mitä joku "?ete" neuvoo .


      Ehkä toi viimeinen huomautus on kuitenkin turha

      • GV2000

        Kiitos vinkistä. Valitettavasti vaihteistonohjainyksikkö istuu vasemmalla etupenkillä manuaalivaihteisessa Grand Voyagerissa. Sen uudelleen ohjelmointi ei vaikuttane auton mittarilukemien tarkuuteen. Autossa lienee kuitenkin vastaava elektroniikka pinion factoreineen matkan ja nopeuden mittaamiseen.

        Minusta Peten asiallisia kommentteja on mukava lukea. Eikös se ole hyvä, että kaikki ihmiset ovat vähän erilaisia. Kieltämättä "ylväästi lipumiset" ja muutamat muut pikkuseikat rivien välissä vähän hymyilyttävät ja tuovat mieleen jonkinlaisen amisautoilun jatkumon :-) Jokainen ajaa, varustelee ja koristelee autoaan omalla tyylillään, eikä siinä pitäisi olla valittamista kunhan on henkisesti niin aikuinen, että ei vaaranna kenenkään liikenneturvallisuutta.


      • HUPS!
        GV2000 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Valitettavasti vaihteistonohjainyksikkö istuu vasemmalla etupenkillä manuaalivaihteisessa Grand Voyagerissa. Sen uudelleen ohjelmointi ei vaikuttane auton mittarilukemien tarkuuteen. Autossa lienee kuitenkin vastaava elektroniikka pinion factoreineen matkan ja nopeuden mittaamiseen.

        Minusta Peten asiallisia kommentteja on mukava lukea. Eikös se ole hyvä, että kaikki ihmiset ovat vähän erilaisia. Kieltämättä "ylväästi lipumiset" ja muutamat muut pikkuseikat rivien välissä vähän hymyilyttävät ja tuovat mieleen jonkinlaisen amisautoilun jatkumon :-) Jokainen ajaa, varustelee ja koristelee autoaan omalla tyylillään, eikä siinä pitäisi olla valittamista kunhan on henkisesti niin aikuinen, että ei vaaranna kenenkään liikenneturvallisuutta.

        Autossasi on ilmeisesti 18 hampainen (punainen) nopeusmittarin käyttöpyörä . Siihen saa kuulemma 19 kuin myös 20 ja 21 hampaista pyörää joten tuossa ainakin jotain vaihtoehtoja . Nyt sitten vaan ynnäilemään onko tuosta apuja ,se sinun pitää laskea itse


    • jep

      Eihän tuo 7km/h ole paljoa. Ajaa sitten aina 10km/h yli mittarin mukaan. Itsellä heittää ihan alusta asti 8km/h. Ainoa huonopuoli on, että ajaa sitten kaikilla muillakin autoilla aina sen 10km/h yli mittarin mukaan.

      Ei sen kulutuslukeman niin tarkka tarvitse olla. Ei se bensa mitään kallista ole, paitsi se siltä saattaa köyhälle tuntua..:)

      • GV2000

        Mittarivirhe ei todellakaan ole mikään iso ongelma, varsinkin kun tietää sen olevan koko ajan noin 7 %. Pitää vain olla tarkkana kun käyttää trippimittarin lukemiin perustuvia ajo-ohjeita pikkuteillä. Siellä ei aina ole tien numeroita ja viittoja risteyksissä opastamassa.

        Kulutuslukemia kannattaa välillä seurata, koska kasvanut kulutus samanlaisella ajolla voi ilmaista, että autossa on jotain pielessä. Kun korjaa ajoissa, niin säästää sekä bensassa että korjauskuluissa.


      • jep
        GV2000 kirjoitti:

        Mittarivirhe ei todellakaan ole mikään iso ongelma, varsinkin kun tietää sen olevan koko ajan noin 7 %. Pitää vain olla tarkkana kun käyttää trippimittarin lukemiin perustuvia ajo-ohjeita pikkuteillä. Siellä ei aina ole tien numeroita ja viittoja risteyksissä opastamassa.

        Kulutuslukemia kannattaa välillä seurata, koska kasvanut kulutus samanlaisella ajolla voi ilmaista, että autossa on jotain pielessä. Kun korjaa ajoissa, niin säästää sekä bensassa että korjauskuluissa.

        Perkele kun ongelma ei ole korjaus vaan sen että sitä tulee rukattua vähän liikaa.. Pitäs joskus edes pitää näppinsä vähän aikaan irti rasvasta. Menoveden säätelyyn yleensä auttaa oikeanjalan kontrolle, mutta kun on isojalkainen niin ei sitä jaksa ylhäällä pitkään pitää..:)))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1050
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      928
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      590
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      46
      486
    Aihe