Mikä kanirotu sopii aloittelijalle?

MiNä

Niin ^^ tuo otsikko on kysymys, ja sitten vielä toinen: kirjoissa, joita olen lukenut, sanotaan että kannattaa ottaa 2 kania. En kuitenkaan haluaisi, koska minulla ei ole ollut kaneja ja ei ole myöskää kokemusta niistä. Muitakin vinkkejä voitte kertoa (saan kanin siis kesän jälkeen). :) Anteeksi jos oli sekava.

7

3651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • napsu22

      Mä oon samas pistees melkein nyt on suositeltu hermeliinii kääpiöluppakorvakania, leijonanharjaskania ja ranskanluppaa. Kannattaa ehkä eka kattoo et pärjääkö yks kani ilman toista vai ei voitte sit miettii ehkä toista kania. Minäkin haluaisin kanin ja taivuttelen vanhempiani parhaillaan. Mietin itsekin tuota asiaa. ;)

    • min7

      Ajattelin kylläkin jotain kääpiötä, koska olen itsekkin aika pieni XD.
      En kuitenkaan halua Hermeliiniä, koska se ei ole useimmiten yhtä ystävällinen kuin muut.

      • Pupupupupu

        Mul on itel leijona pupu ja meijän pupu on ainakin tosi utelias mut leijonaharjaspupui täytyy harjata säännöllisesti muuten tulee takkuja niskaan. Ja meidän piti ostaa sille kaveri kun se tuntu vähän yksinäiseltä ku mäki olin koulus ja millon missäkin niin en ehtinyt aina oleen sen kanssa ja sen kaveri oli marsu eikä toinen pupu ja ne tulee ainakin hyvin toimeen


    • Slimdunkin

      Aivan ensimmäiseksi kannattaa selvittää onko allergiaa, koska kaikki kanit rodusta riippumatta allergisoivat paljon. Liian usein törmää kaneihin, jotka annetaan pois allergian takia.

      Oivoi kun ihmisten ymmärtäisivät ettei eläimen rotukuvaus ole mikään raamattu. :) Näin esimerkkinä matkan varrellani olen nähnyt pitkin seiniä säntäileviä arkoja kääpiöluppia, ääriagressiivisen leijonanharjaksen ja hurjan ystävällisen kääpiöjäniksen. Kanin rotua tärkeämpää onkin mielestäni miettiä mistä kanin hankkii, koska kanin myöhempään käyttäytymiseen vaikuttaa suuresti se, mitä poikanen on kokenut kasvattajan luona, syntymäpaikassaan, ennen luovutusikää. Hiljaisessa navetassa syntynyt ja häkki pelkillä puruilla ei ole paras alku, koska liian virikkeettömässä ympäristössä kasvaneen kanin on vaikea sopeutua muutoksiin ja se käyttäytyykin normaalisti arasti kaikkea uutta kohtaan. [Tälläisistä paikoista ovat lähtöisin esim. monet eläinkauppoihin tuotetut kanit] Minkä takia suosittelen kanin hankkimista paikasta, jossa huolehditaan siitä, että poikasia käsitellään viimeistään 2-3 viikkoisesta lähtien säännöllisesti. Näin saat niin paljon helpomman alun uuden kanin kanssa, joka on jo tottunut ihmisiin ja nähnyt muutakin kuin häkkinsä.

      http://kaniwiki.wikispaces.com/
      KaniWiki on tietopakkaus kaikille kaninomistajille, kanin ostoa suunnitteleville ja kanista haaveileville.

      Toivottavasti löydät etsimäsi :)

    • Kanix2

      Kääpiöluppaa susoitellaan usein aloittelijoille. Luonteeltaan lempeitä ja lepposia. Onhan kaneilla seuraa toisistaan kun niitä on enemmäin kuin yksi. Ittellä nyt 2 kania, ja kyllä se on kivempi kun niitä on kaksi. Ensin oli yksi pupu, oli vähän arka ja ujo, mutta toisen pupun tulon jälkeen siitä on tullut seurallisempi ja rohkeampi :)

    • Anonyymi

      Olen "vähän" myöhässä mutta esim kääpiöluppa tai risteytys oisi hyvä valinta. Hermeliinit on usein kärttyisempiä,eikä siksi suositella ensikaniksi. Riippuen tietysti ihan yksilöstä. Koskaan ei kannata ottaa kania vaan rodun perusteella vaan on mietittävä myös sen luonnetta ja todellista kokoa. Koot voivat vaihdella saman rodun todella paljon. Kani TARVITSEE lajitoverin ja marsua ei kannata kaveriksi ottaa koska niiden elekieli , tarpeet yms ovat erilaiset.

    • Anonyymi

      Leijonanharja mix poikanen etsii kotia.
      Jos olet kiinnostunut pupusta, laitatko pienen esittelyn kodistasi.
      Asumme espoossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe