Olen sairaanhoitaja ja olen huomannut syitä miksi sairaanhoitajat ei pysy näissä hommissa, meistä on niin kova pula ja miksi monet lähtee ulkomaille paremman toivossa töihin!
- työnkuva: usein sairaanhoitaja joutuu tekemään kaiken homman eli on jokapaikan höylä: välinehoitajan, perushoitajan, laitoshuoltajan, sihteerin ja potilaskuljettajan työn. Ihmiset ehkä pysyisi tällä alalla jos esimerkiksi hankittaisiin enemmän siivoojia ja välinehuoltajia, jotta sairaanhoitaja pystyisi keskittymään itse sairaanhoitoon ja potilaaseen.
-palkka on liian alhainen verrattuna siihen kuinka kova pula meistä on ja kuinka vastuullista tämä on. eli ei houkuttele nuoria
-henkilömitoitus: yhä vaikeasti sairaita ihmisiä ja vaikeasti hoidettavia. Liian iso potilasmäärä yhdelle hoitajalle, samalla potilasturvallisuus on vaarassa
Kaikilla työpaikoilla tämä ei tietenkään ole totta, mutta jos ihmettelette miksi jollain osastolla ei ole tarpeeksi hoitajia se voi johtua juuri sen osaston työnkuvasta.
Itse olen sairaanhoitajana ollut nyt pari vuotta ja nähnyt useita eri osastoja kun olen keikkaillut. JOissakin paikoissa sairaanhoitajan työnkuva on hyvä ja tilat mukavia työskennellä, mutta toisaalla olisi paljon paranneltavaa.
Olen vielä nuori, joten ajattelin jatkaa opiskeluja toiseen ammattiin. Sairaanhoitajana tulen kuitenkin tekemään aina jatkossa tekemään keikkaa lisäansioita saadakseni.
Syitä miksi sairaanhoitajat ei pysy alan hommissa
27
2626
Vastaukset
- hyvätietäää
ajattelin opiskella miespuolisena sairaanhoitajaksi, mutta taisin muuttaa mieleni. Ei oikein nappaa siivoaminen ja alusastian kanniskelu kun konkarit vaan syö kansliassa kuivakakkua
- Ex-säderölli
Ryhdy rölliksi! Jos kuvaus- tai sädehoitohuoneessa potilas haiskahtaa kakalta, niin ei häntä siinä aleta vaihtaa kuiviin. Siihen ei ole aikaa eikä välineitä. Takaisin vuodeosastolle vain ja hoitaja takaisin ottamaan kuvia tai asettelemaan sädehoitoa varten.
Sairaanhoitajan hommiin verrattuna röntgenhoitajan työ on erityisen siistiä sisätyötä. - kutsumus_ei_elätä
Mielestäni nuorilla, vastavalmistuneilla erikois(?)sairaanhoitajilla, pikakoulutetuista lähihoitajista puhumattakaan on asenne, empatia, työmotivaatio, ja varsinkin tieto/taito nykyisin aika hukassa???
Ehkä ideaalikuvitelma jostain "sisarhentovalkoisesta" ? Jos ei ole alalta mitään kokemusta, ei voi ymmärtää, mitä tämä työ on:
Läsnä olemista, ihmisten auttamista, palvelua kaikissa mahdollisissa tilanteissa, usein 3-vuorotyössä. Nykyisin liikaa aikaa menee kirjaamiseen, hoitokokouksiin, opiskelijoiden ohjaamiseen, palavereihin, erilaisten "mittareiden" päivittämiseen.
Entisaikaan oli erikseen siivoojat/ sairaala-apulaiset, hoito-apulaiset/ harjoittelijat, kylvettäjät, osastosihteerit, vahtimestarit/ kuljettajat ja keittiöhenkilökunta. Nykyisin monissa paikoissa "kaikki tekee kaikkea" ; hoitaja suoraan vessasta vatsantyhjennyksestä taas ruokaa annostelemaan.
Olen 30v työuran jälkeen vaihtamassa alaa, en jaksa enää, valitettavasti.
Olen jo urani huipulla, bruttopalkka n.3000/kk kaikkine lisineen.
- koeta jaksaa vaan
Niin. Ennen oli laitosapulaisia, perushoitajia, sairaanhoitajia. Sitten teidän ala halusi kaikista sairaanhoitajia. Ja nyt sitten ei sekään ole hyvin. Mutta sehän oli nähtävissä. Niin makaa kuin petaa. Tämä ei ole sinun vika, mutta sinua edeltävien vika.
Vastuutahan hoitajilla ei ole. Vaikka menisi silmät solmuun ja lääkkeet väärin niin vastuuta ei ole - hoitajaa ei ole perehdytetty riittävästi tai työnantaja ei ole valvonut riittävästi.
Arvostan hoitajia, siitä ei ole kyse. Mutta tämän "laajan työnkuvan" olette valitettavasti aiheuttaneet aivan itse.- Kokemusta lisää
Useaan paikkaan valitaan lähihoitajia ja syynä ilmeisemmin palkkaus ja he tekevät kaiken mitä heille sanotaan. Moni vanhustenhuoitolaitos palkkaa halpaa työvoimaa ja osaaminen on mitä on.
Minusta on hoitotyönlaatu ja turvallisuus vähentynyt sekä erityisosaamista ja koulutusta ei enää hoitotyössä arvosteta. Ilmeismemin siitä on tehty bisnes ja kunhan jokin on työvuorossa muusta viis. Mutta asiakkailta veloitetaan kyllä kalliit kuukausimaksut
Näille ykstyisille laitoksille pitää olla jatkuva valvonta ja tulee olla tietty osaamisen taso ja siihen ei riitä pelkkä koulutason henkilö. Hän ei voi olla lähihoitaja/hotioapulainen tai oppisopimusharjoittelija osaamiseen ja erityisosaamisen suhteen täytyy olla vähintään sairaanhoitaja, joilla on erityisosaaminen sekä laaja asiantuntijuus.
Johtaminen huonoa ja ontuvaa sekkä henkilöstömitoituset todella heikkoja. - tehyhhyh
Kannattaa muuten kysyä liitosta miksi näin tehty! Tehän ne liiton ihmiset olette valinneet.
- M..quu
Kokemusta lisää kirjoitti:
Useaan paikkaan valitaan lähihoitajia ja syynä ilmeisemmin palkkaus ja he tekevät kaiken mitä heille sanotaan. Moni vanhustenhuoitolaitos palkkaa halpaa työvoimaa ja osaaminen on mitä on.
Minusta on hoitotyönlaatu ja turvallisuus vähentynyt sekä erityisosaamista ja koulutusta ei enää hoitotyössä arvosteta. Ilmeismemin siitä on tehty bisnes ja kunhan jokin on työvuorossa muusta viis. Mutta asiakkailta veloitetaan kyllä kalliit kuukausimaksut
Näille ykstyisille laitoksille pitää olla jatkuva valvonta ja tulee olla tietty osaamisen taso ja siihen ei riitä pelkkä koulutason henkilö. Hän ei voi olla lähihoitaja/hotioapulainen tai oppisopimusharjoittelija osaamiseen ja erityisosaamisen suhteen täytyy olla vähintään sairaanhoitaja, joilla on erityisosaaminen sekä laaja asiantuntijuus.
Johtaminen huonoa ja ontuvaa sekkä henkilöstömitoituset todella heikkoja.Itse keikkailen yks hoitolaitoksessa ja todennut, että lähihoitajatietämykseni ylittää sh:n tietämyksen mennen tullen. Toki vakituisen toimeni työnkuvan myötä tietämys pysyy ajan tasalla paremmin, mutta myös käden taidot.
Toimessani sh:t eri laitoksista tuovat asiakkaitaan mm. minun hoitooni. Ja olen lähihoitaja, mutta tosiaan työn mukana pysyy ajantasalla ja tietysti koulutusten.
Kysymys sinulle: Miksi laitoit viestiisi lähihoitaja/hoitoapulainen, sillä niiden koulutus ei ole sama ollenkaan?
Ei voi yleistää osaamisia vain pelkän koulutuksen perusteella. Sairaanhoitajalla on enemmän hallinnollista koulutusta, mutta itselläni sitä on jo aiemmista opinnoista riittävästi. Lähihoitajakoulutuksesta sain hyvät perusopinnot sairaanhoidosta ja nyt työssäni näistä molemmista on erittäin paljon hyötyä.
Työpaikkani stressikäyrästä kertonee se, että olen jo kauimmin paikalla ollut hoitaja 4 vuoden aikana. Aina vain opastan uusia sairaanhoitajia työhönsä.
Turvallisuus heikentyy aina uusien hoitajien myötä, kun eivät tiedä tai ymmärrä aina kysyä neuvoa hoitotilanteissa. Näissä monta läheltä piti-tilannetta.
Johtaminen on aina huonoa, jos alaisilta kysytään. Mutta silloin se oikeasti on huonoa, kun väki irtisanoutuu jatkuvasti vakituisista toimistaan ja on selkeästi negatiivinen ilmapiiri.
- 19+11
Olen työskennellyt laitoshuoltajana sairaalassa ja niillä osastoilla sairaanhoitajat ei todellakaan alkaneet tehdä ainakaan laitoshuoltajien töitä.
- Juu Juu
Hyvä, jos omat työnsä viitsivät tehdä. Aika kuluu vaan sen julistamiseen, miten ovat kaikkia muita ammattiryhmiä parempia :)
- kuka sitten?
Olen töissä sairaalassa, jossa ei ole enää laitoshuoltajia mutta joku ne hommat silti tekee. "Monipuolinen työkierto." Ja sitten valitetaan. Ensin itse sotketaan pesä tietysti.
- -------
kuka sitten? kirjoitti:
Olen töissä sairaalassa, jossa ei ole enää laitoshuoltajia mutta joku ne hommat silti tekee. "Monipuolinen työkierto." Ja sitten valitetaan. Ensin itse sotketaan pesä tietysti.
Minä laitoshuoltajana taas ihmettelin kun sairaanhoitaja löytyi tiskaamasta ja välipalaa jakamasta. Mutta se oli meidän osaston tapa. Laikkareita ei häiritty ja hoitajat siivosi potilaiden sotkut.
- Miten koulutus?
------- kirjoitti:
Minä laitoshuoltajana taas ihmettelin kun sairaanhoitaja löytyi tiskaamasta ja välipalaa jakamasta. Mutta se oli meidän osaston tapa. Laikkareita ei häiritty ja hoitajat siivosi potilaiden sotkut.
Ruokahuolto ja etenkin erikoisruokavaliot, allergiat yms asiat kuuluvat kyllä yleensä hoitajille ei siis laitoshuoltajille.
Myös vastuu siitä, että ruoka ja erityisruoat menevät oikeille potilaille.
Ruokaaineista jos ne on väärin kohdennettu voi saada vakaviakin, jopa kuolemaan johtavia allergisia rektioita.
Useassa paikassahan on kouluttamattomia laitoshuoltajia ilman minkään alan koulutusta ja taitaa olla niitä virolaisiakin paljon meillä siivoutyössä. Onko tämä palkkapoliittinen linjaus? Ilmankos erilaiset sairaalabakteerit jylläävät ja lisääntyvät.
Jossain paikoissahan laitoshuoltajat ovat niin oman arvonsa tuntevia, että eritteet ja niiden siivous kuuluvat yleensä hoitajille. Myös hoitajille siirretty roskienvienti ja muut laitoshuoltajien työt.
Miten on hygienian taso, laatu ,puhtaus, erityisosaaminen, siivoushuolto hygieniataso ja erityisaineet ja niiden käyttö. Usealla ei hajuakaan mistään erityisruokavalioista tai allergioista jne.
Nykyään siis tehdään halvalla, ilman koulutusta muka säästetään ja kuulemma kaikki osaa siivota ilman koulutustakin? Ja voidaan maksaa pientä palkkaa.
Ennen oli ajat toiset ja vaadittiin alan koulutus sairaaloissa ja laitoksissa oli sentään jokin taso ja osaaminen. Mutta nykyään ei mitään muuta kuin töihin vain vaikka ilman koulutusta. - JUST just joo
Juu Juu kirjoitti:
Hyvä, jos omat työnsä viitsivät tehdä. Aika kuluu vaan sen julistamiseen, miten ovat kaikkia muita ammattiryhmiä parempia :)
Tuttua,,,, Laitoshuoltajat jakavat (kuuluisi vain avustaa sairaanhoitajaa) esim. ruokia. Hoitajia ei vaan näy.. Paitsi syömään potilaitten ruokia..
Myös illalla hyvin vihdytään facebookissa.. Saisivat kieltää sen kokonaan ainaskin sairaaloissa.
Voi kun se työkuorma on raskas..Vai miten se oli..
SAIRAANhoitajat eivät todellakaan tee mitään laitoshuoltajan tai lähihoitajan töitä, kun edes omat työnsä tekisivät.
Perse vaan leviää koneen ääressä.. - tuliko yllärinä...
Miten koulutus? kirjoitti:
Ruokahuolto ja etenkin erikoisruokavaliot, allergiat yms asiat kuuluvat kyllä yleensä hoitajille ei siis laitoshuoltajille.
Myös vastuu siitä, että ruoka ja erityisruoat menevät oikeille potilaille.
Ruokaaineista jos ne on väärin kohdennettu voi saada vakaviakin, jopa kuolemaan johtavia allergisia rektioita.
Useassa paikassahan on kouluttamattomia laitoshuoltajia ilman minkään alan koulutusta ja taitaa olla niitä virolaisiakin paljon meillä siivoutyössä. Onko tämä palkkapoliittinen linjaus? Ilmankos erilaiset sairaalabakteerit jylläävät ja lisääntyvät.
Jossain paikoissahan laitoshuoltajat ovat niin oman arvonsa tuntevia, että eritteet ja niiden siivous kuuluvat yleensä hoitajille. Myös hoitajille siirretty roskienvienti ja muut laitoshuoltajien työt.
Miten on hygienian taso, laatu ,puhtaus, erityisosaaminen, siivoushuolto hygieniataso ja erityisaineet ja niiden käyttö. Usealla ei hajuakaan mistään erityisruokavalioista tai allergioista jne.
Nykyään siis tehdään halvalla, ilman koulutusta muka säästetään ja kuulemma kaikki osaa siivota ilman koulutustakin? Ja voidaan maksaa pientä palkkaa.
Ennen oli ajat toiset ja vaadittiin alan koulutus sairaaloissa ja laitoksissa oli sentään jokin taso ja osaaminen. Mutta nykyään ei mitään muuta kuin töihin vain vaikka ilman koulutusta.Terveisiä koulutetulta laitoshuoltajalta ;-) Alan ammattitutkintoon voi valita ruokapalvelut, välinehuoltopalvelut tai hoivapalvelut, jos on kiinnostunut työllistymään sairaalapuolelle. Oma koulutukseni (joka on siis jo poistunut "pitkä" kaksivuotinen versio, ei mitään pikakurssia) piti kyllä sisällään niin kyllästymiseen saakka sairaalahygieniaa ja aseptiikkaa kuin erityisruokavalioitakin - peruskaurat: uskonnolliset, pehmeät, liemet, sapet, kihdit, tyhjennykset, hiilarinlaskennat, kaliumrajoitteet jne. jne. ja, yllätys yllätys, pitkän osuuden perushoitoa. Vanhoina aikoina, joita edelleen kaipaan, laitosapulaiset osallistuivat hoitotyöhön ihan perushoitajien rinnalla - on syötetty, kylvetetty, puettu, rasvattu ja nosteltu. Paljon. Nykyään työnantaja katsoo meidät tarpeettomiksi, teettää meidän työmme hoitajilla tai vaihtoehtoisesti lyttää sairaala-apulaisten katoavan ammattikunnan pelkiksi siivoojiksi muiden hoitaessa avustavat työt. Lopputulema: Ei ketään kauaa kiinnosta. Siksi alalla on ziljoonia virolaisia ja alalle kouluttamattomia. Minulla on vielä onnekseni koulutustani vastaava työ, kuinka kauan, en tiedä. Työkkärissä laitoshuoltajien työt löytyvät "hoitoa ja tutkimusta avustavan työn" alta, siihen minut on siivouksen lisäksi koulutettu ja sitä voisinkin tyytyväisenä tehdä. Valitettavasti se vaan tehdään kovin vaikeaksi. Ja vanhan koulukunnan mukaan löytäjä saa pitää, kun kyseessä on eritteet, viis siitä, mitä nimikyltissä lukee.
- Valvontaa lisää
tuliko yllärinä... kirjoitti:
Terveisiä koulutetulta laitoshuoltajalta ;-) Alan ammattitutkintoon voi valita ruokapalvelut, välinehuoltopalvelut tai hoivapalvelut, jos on kiinnostunut työllistymään sairaalapuolelle. Oma koulutukseni (joka on siis jo poistunut "pitkä" kaksivuotinen versio, ei mitään pikakurssia) piti kyllä sisällään niin kyllästymiseen saakka sairaalahygieniaa ja aseptiikkaa kuin erityisruokavalioitakin - peruskaurat: uskonnolliset, pehmeät, liemet, sapet, kihdit, tyhjennykset, hiilarinlaskennat, kaliumrajoitteet jne. jne. ja, yllätys yllätys, pitkän osuuden perushoitoa. Vanhoina aikoina, joita edelleen kaipaan, laitosapulaiset osallistuivat hoitotyöhön ihan perushoitajien rinnalla - on syötetty, kylvetetty, puettu, rasvattu ja nosteltu. Paljon. Nykyään työnantaja katsoo meidät tarpeettomiksi, teettää meidän työmme hoitajilla tai vaihtoehtoisesti lyttää sairaala-apulaisten katoavan ammattikunnan pelkiksi siivoojiksi muiden hoitaessa avustavat työt. Lopputulema: Ei ketään kauaa kiinnosta. Siksi alalla on ziljoonia virolaisia ja alalle kouluttamattomia. Minulla on vielä onnekseni koulutustani vastaava työ, kuinka kauan, en tiedä. Työkkärissä laitoshuoltajien työt löytyvät "hoitoa ja tutkimusta avustavan työn" alta, siihen minut on siivouksen lisäksi koulutettu ja sitä voisinkin tyytyväisenä tehdä. Valitettavasti se vaan tehdään kovin vaikeaksi. Ja vanhan koulukunnan mukaan löytäjä saa pitää, kun kyseessä on eritteet, viis siitä, mitä nimikyltissä lukee.
Tuliko yllärinä sinulle; hyvä kirjoitus ja näin se tulisikin olla. Joka tehtävään kunnon koulutus niin osaaminen ja laatu olisi aivan toista luokkaa.
Kiitos myös aiemmasta "miten koulutus" hyvästä ja asiantuntevasta kirjoituksestasi.
Nyt taidetaan alittaa rima joka terveydenhuollon yksikössä ja valvonta puuttuu laitoksista. Luulen, että siihen tulee aika nopeasti muutoksia parempaan suuntaan. Vai onko todellakin kyse osaamattomuudesta ja osalla ei alan koulutusta. Halpa ei ole aina hyvää ja laadukasta,
Muistakaa ihmiset myös pitää huoli siitä, että potilaat saavat asianmukaista puhtautta ja hoitoa sekä ne ruoat menvät oikeille ihmisille. - 19+6
Valvontaa lisää kirjoitti:
Tuliko yllärinä sinulle; hyvä kirjoitus ja näin se tulisikin olla. Joka tehtävään kunnon koulutus niin osaaminen ja laatu olisi aivan toista luokkaa.
Kiitos myös aiemmasta "miten koulutus" hyvästä ja asiantuntevasta kirjoituksestasi.
Nyt taidetaan alittaa rima joka terveydenhuollon yksikössä ja valvonta puuttuu laitoksista. Luulen, että siihen tulee aika nopeasti muutoksia parempaan suuntaan. Vai onko todellakin kyse osaamattomuudesta ja osalla ei alan koulutusta. Halpa ei ole aina hyvää ja laadukasta,
Muistakaa ihmiset myös pitää huoli siitä, että potilaat saavat asianmukaista puhtautta ja hoitoa sekä ne ruoat menvät oikeille ihmisille.Laitoshuoltajan palkoilla en potilaisiin koske. Lähärin palkka niin suoritan huolenpito osuuden. Koulutettu laitoshuoltaja on useammin perillä potilaan ruokarajoitteista kuin hoitajat kunhan annetaan ottaa selvää ja laitoshuoltaja osallistuu osaston muuhunkin ateriapalveluun kuin perus tarvikkeiden tilaukseen. Me ollaan myös aseptiikan ja desinfioinnin ammattilaisia ja neuvotaan mielellään potilaita ja hoitajiakin hygienia asioissa. Varsinkin lähihoitajilla on nämä asiat yleensä pahasti hukassa.
- ex-sh myös?
Hyvä kirjoitus ap!
Itsekin olen nuori sairaanhoitaja ja miettinyt jo kovasti alan vaihtoa. Olen nimittäin todella kypsä juuri tuohon jokapaikanhöylänä olemiseen, jonka vuoksi sairaanhoidollisiin tehtäviin ei jää riittävästi aikaa.
On aivan naurettavaa joutua hoitamaan potilas kiireellä sen vuoksi että olisi aikaa hoitaa myös ne hommat jotka kuuluisivat sihteerille ja laitoshuoltajalle ja jotka nuo hommat myös varmasti paremmin tekisivät...
Olen kerran ollut kesätöissä paikassa, jossa lähihoitajat tekivät perushoidolliset työt , laitoshuoltaja siivosi, ruokapalvelu hoiti keittiön ja ruokahuollon, sihteeri paperihommat ja sairaanhoitaja sairaanhoidolliset tehtävät - ja homma toimi aivan uskomattoman hyvin ja kaikki olivat tyytyväisiä saadessaan tehdä koulutustaan vastaava työtä! Miksei näin voisi olla joka paikassa? Kyseisessä paikassa oli jopa osa-aikainen kylvettäjä, jolloin hoidettavat saivat nauttia kerrankin rauhassa löylyistä, kun kylvettäjä oli vain tätä tehtävää varten palkattu.- Site Manager
Insinöörinäkökanta
Työmaanpäällikkö 4 500 EUR/kk, normitunneilla. Vapaus mennä ja tulla miten haluaa kunhan työt tulevat tehdyksi (rahallista tulosta tulee).
Olen jokapaikan höylä, aamu alkaa kahvinkeitolla, työmaakopin siivoamisella, teen sihteerin, taloushallinnon ja IT-osaston töitä. Budjetoin, seuraan, teen hankinnat isot ja pienet, tarkistan laskut, seuraan kassaavirtaa ja tulosta. Olen esimies työntekijöille ja sosiaalitantta ja psykologi aliurakoitsijoille, talonmies, kirjanpitäjä, ekonomi ja juristi, autonkuljettaja ja kaikkea muuta mahdollista.
Jokainen tekee luonnollisesti sitä mikä sisältyy sovittuun toimenkuvaan (minkä olettaa sisältyvän). Hieman suurempi omaehtoinen laaja-alaisuus kaikissa töissä ei kuitenkaan liene pahasta. Tämä vinkkinä kaikille aikaisemmille kommentoijille - Huh huijaaaa
Site Manager kirjoitti:
Insinöörinäkökanta
Työmaanpäällikkö 4 500 EUR/kk, normitunneilla. Vapaus mennä ja tulla miten haluaa kunhan työt tulevat tehdyksi (rahallista tulosta tulee).
Olen jokapaikan höylä, aamu alkaa kahvinkeitolla, työmaakopin siivoamisella, teen sihteerin, taloushallinnon ja IT-osaston töitä. Budjetoin, seuraan, teen hankinnat isot ja pienet, tarkistan laskut, seuraan kassaavirtaa ja tulosta. Olen esimies työntekijöille ja sosiaalitantta ja psykologi aliurakoitsijoille, talonmies, kirjanpitäjä, ekonomi ja juristi, autonkuljettaja ja kaikkea muuta mahdollista.
Jokainen tekee luonnollisesti sitä mikä sisältyy sovittuun toimenkuvaan (minkä olettaa sisältyvän). Hieman suurempi omaehtoinen laaja-alaisuus kaikissa töissä ei kuitenkaan liene pahasta. Tämä vinkkinä kaikille aikaisemmille kommentoijilleHoitajat vaan ei ymmärrä että maailma on muuttunut...
Onneksi saamme muilta mailta parempaa ainesta, jotka tekevät muutakin kuin persettä levittävät ja narisevat töissä..
Palkka jo nyt ylittänyt kansakunnan realiteetit hoitoalalla..
Nykynuoret valitettavasti on suurelta osin pelkkää narisevia kakaroita... Toki tämä ollut hoitoallalla jo pitkään tuttua...
Tehkää töitä älkää narisko. - jo aivan kyllästynyt
Olen aina ihmetellyt sitä, että sh:t valittavat kuinka kauheaa on joutus hoitamaan ''lähärien'', ''laikkarien'' ja sihteerien hommaa sairaanhoitajan töiden ohella, mutta silti siihen ollaan niin hanakasti valmiita ottamaan lääkärien töitä? Sellaisia pikkulääkäreitä on sairaalat pullollaan, aivan paras manifestaatio on tämä reseptinuusimissoikeus, joka on pelkkä vitsi - lääkäri vastaa viime kädessä kuitenkin reseptistä ja joutuu siihen omankin puumerkkinsä laittamaan. Aikaa ei siis säästy, eikä vastuuta jaeta. Lääkäriliittokin on sanonut, että kyllä me reseptit kirjoitetaan, ei aikanpula sellaisesta kiinni ole.
SH:osaavat kyllä ''alempiansa'' haukkumisen ja ylempiensä kadehtimisen.
Terkuin, pikkulääkäreihin kyllästynyt. - m..quu
Site Manager kirjoitti:
Insinöörinäkökanta
Jokainen tekee luonnollisesti sitä mikä sisältyy sovittuun toimenkuvaan (minkä olettaa sisältyvän). Hieman suurempi omaehtoinen laaja-alaisuus kaikissa töissä ei kuitenkaan liene pahasta. Tämä vinkkinä kaikille aikaisemmille kommentoijilleTämä on jotenkin unohtunut palkan maksaville henkilöille, että kun lakkautetaan mm. sihteerien virat (palkka about 2000,-kk), MM. lääkäreiden työnkuvaan tullut paljon ennen sihteereiden hoitamia tehtäviä ja sh:n ja poliisien ym.
. he tekevät nyt paljon kalliimmaalla tuntipalkalla nyt ennen sihteereiden hoitamia tehtäviä. Itse th:n tehtävässä teen paljon sihteerin töitäkin.
Ehkä tämä on myös syy miksi niin moni lopettaa hoitajan työnsä meidän organisaatiossa, että työtä on niin paljon! Ja vastuuta lisäksi. Et voi hoitaa vain yhtä tiettyä tehtävää vaan sinun on tiedettävä kaikesta kaikki, laskutuksesta ensiapupotilaan hoitoon... Also in english.
Ja palkka maksetaan vain sen mukaan mikä on peruskoulutuksesi hoitotyössä. Ei sen mukaan mitä teet työssäsi. - nikkuri
jo aivan kyllästynyt kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt sitä, että sh:t valittavat kuinka kauheaa on joutus hoitamaan ''lähärien'', ''laikkarien'' ja sihteerien hommaa sairaanhoitajan töiden ohella, mutta silti siihen ollaan niin hanakasti valmiita ottamaan lääkärien töitä? Sellaisia pikkulääkäreitä on sairaalat pullollaan, aivan paras manifestaatio on tämä reseptinuusimissoikeus, joka on pelkkä vitsi - lääkäri vastaa viime kädessä kuitenkin reseptistä ja joutuu siihen omankin puumerkkinsä laittamaan. Aikaa ei siis säästy, eikä vastuuta jaeta. Lääkäriliittokin on sanonut, että kyllä me reseptit kirjoitetaan, ei aikanpula sellaisesta kiinni ole.
SH:osaavat kyllä ''alempiansa'' haukkumisen ja ylempiensä kadehtimisen.
Terkuin, pikkulääkäreihin kyllästynyt.Kyllä niis samarin väärin menee reseptit, jos sh tai lh ne väärin laittaa lääkärille. Että se siitä lääkäreiden panostuksesta asioihin.
- taavineiti
Hah, vai takapuolta levittämässä. Itse pari vuotta sh:ksi valmistumisen jälkeen aloitin yliopistolla ja päivääkään en ole katunut. Pienellä palkalla, ei kerkiä syömään ei vessaan ja hyvä jos syömään päivän aikana. Suosittelen kaikille hoitoalalta pois vaan ja mukavampiin hommiin..
- Mikä millonkin
Jokaiselle on oma paikkansa.
Toinen on just hyvä hoitajaksi ja toinen joksikin muuksi.
Ja välillä takaisin hoitsuksi ja välillä muualle.
Kysykää Johtajaltanne=tekijältänne, mitä tarkoitusta varten juuri teidän elämänne on suunniteltu ja valmisteltu. Hän tietää ja kertoo, jos oikeesti haluutte tietää. - sh- mies
Jos suoraan sanotaan, niin usein syy tyytymättömyyteen on sairaanhoitajassa itsessään: miksi hän työskentelee paikassa, jossa joutuu repeämään sataan eri työtehtävään ja jossa hän tuntee olonsa erityisen stressatuksi? Tiedän kyllä hyvin, että monessa paikassa sairaanhoitaja alistetaan nopeasti ns. jokapaikan höyläksi ja jolta vaaditaan ihan käsittämättömiä, mutta se on epäterveiden työpaikkojen ongelma, eikä kuitenkaan kerro koko kentästä mitään.
Koska työmarkkinat ovat tätä nykyä (ja jatkossakin) todella hyvät, voi sairaanhoitaja helposti vaihtaa ja suorastaan kilpailuttaa työpaikkaansa - valinnanvaraa nimittäin on. Niin minäkin olen tehnyt ja juurikin edellämainitusta syystä. En viitsinyt alistua kaiken maailman älyttömiin vaatimuksiin ja lopulta huonoon työilmapiiriin, joten otin asian esimieheni kanssa puheeksi ja kysyin, onko sillä saralla odotettavissa muutoksia/helpotusta. Koska vastaus oli tyypillistä epämääräistä sössötystä ja jotakin hourimista tyyliin "ehkä tulevaisuudessa", otin ja lähdin toiseen työpaikkaan. Ja nyt olen todella tyytyväinen. Paikka vastaa niin työtehtäviltään kuin työilmapiiriltäänkin käsitystäni hyvästä työpaikasta. Simsalabim, eipä ollut vaikeaa.
Syy tyytymättömyyteen taitaakin olla siis enemmän monen hoitajan korvien välissä ja jonkilaisessa muutoksen pelossa, ei niinkään missään "vallitsevissa muuttumattomissa olosuhteissa". Esimerkiksi minulle sanottiin useasti lähtiessäni kuinka "rohkea" olen ja kuinka hienoa on, että "uskallan". En tajunnut koko asiaa, sillä mielestäni työpaikan vaihtoon ei tarvita mitenkään erityisesti rohkeutta, lähinnä pientä taloudelista suunnittelua. Mutta niin vain monet tyytymättömät työkaverini jäivät mieluummin vanhaan työpaikkaansa "elinkautistaan" kärsimään, kuin edes yrittivät katsoa hommia muualta, mutta se oli tietysti heidän valintansa.
Asiat eivät itkemällä muutu, vaan ne muuttuvat konkreettisesti tekemällä, kunhan vain pientä uskallusta on. Joten ei muuta kuin ryhtiä touhuun ja lopettakaa se pillittäminen. - KIELI-PITKÄLLÄ
VALTAVA YLIPAINO JA / TAI KETTUUNTUMINEN: TODELLISUUDENTAJU: ei jaksa olla niiiiiiiin pitkäkielinen ja ruskeakielinen.
Vertaa: LENTÄJÄ ja LENTOEMÄNTÄ. LÄÄKÄRI ja HOITAJA. Osaaja ja hanttihommien tekijä. - dsfdasf
Minusta se on hyvin sanottu, että turhaan nämä hoitajat itkevät jokapaikan höylänä olemista. Itsehän taisteleivat sen oikeuden puolesta, kun hehän osaavat ihan mitä tahansa. Aivan lääkäreihin verrattavissa ja kukaan muu kuin sairaanhoitaja tai lääkäri ei osaa yhtään mitään ja sairaanhoitaja osaa kuitenkin paremmin kuin lääkäri.
Tämmöistä voi olla vain akkavaltaisella alalla joka on täynnä itsestään epävarmoja ihmisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.316336- 394062
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833373- 133044
- 292332
- 122317
- 1621926
- 251842
- 281594
- 1051392