Koko tutkinto ulkomailla -> Tulot" sano..."/> Koko tutkinto ulkomailla -> Tulot" sano..."/>

Varoitus: Opiskelijan tulot ulkomailla

Ilman vakuutusta

Varoitus niille, jotka opiskelevat ulkomailla ja haluavat mennä töihin!
Kelan sivuilla "Opintotuki ulkomaille -> Koko tutkinto ulkomailla -> Tulot" sanotaan, että tulorajat ovat samat kuin Suomessa. Näin saattaa olla, mutta jos haluat pysyä Suomen sosiaaliturvan piirissä, niin et saa tienata niin paljon, että palkastasi maksettaisiin opiskelumaasi eläke-, työttömyys- tai sairaskassaan! Muuten seuraa heitto ulos Suomen systeemistä.
Minulle kävi näin, tilanne vain on siitä ikävä, että olen tällä hetkellä myös raskaana, enkä tiedä mistä saisin rahat neuvolakäynteihin, puhumattakaan synnytyksestä, johon on aikaa enää muutamia viikkoja! Tienaan nimittäin liian vähän (tienaan siis pari hassua satasta kuussa...), jotta kuuluisin opiskelumaani sosiaalijärjestelmään. Ainoa vaihtoehto näyttäisi olevan maksullinen sairasvakuutus... Harmillisesti Kelan kirje vielä tuli perille perjantai-iltapäivänä, eli nyt ainakin viikonlopun yli olen ilman sairasvakuutusta. Ei auta kuin toivoa, että vauva ei päätä syntyä ihan vielä!
Näinkö Suomen valtio provosoi opiskelijoita tekemään ulkomailla töitä pimeästi?!

1

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjgkhg

Missä ulkomailla olet? itse ainakin irtisanouduin Suomen sosiaaliturvasta ihan vapaaehtoisesti ja liityinoleskelumaan systeemiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      134
      1728
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1648
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1410
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      209
      1144
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      277
      1097
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1083
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      958
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      888
    Aihe