vajaatoiminta, mitä aamiaseksi?

aamupalaton3

Eli mitä te syötte aamiaiseksi joilla on kilpirauhasenvajaatoiminta?

Kun maito tuotteitahan ei saa syödä, mutta kuinka tarkkaa se on. saako syödä leipämargariineja? jogurttikeksejä (kuten belvita)? juustoa?

Itse söin aina ennen muroja ja jogurttia, nyt olen ihan pihalla kun en keksi mitä söisin aamulla.

39

5883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aamupalasta..

      ööh no itse syön kyllä sitä mitä haluan, odotan sen n. 15 min ennen aamupalaa tyroksiinioton jälkeen ja ihan hyvin on toiminut :D

    • aamupalaton3

      Okei, kun mulle nimenomaan sanottiin että väintään puolituntia pitää odottaa lääkkeen oton jälkeen ennen kun saa syödä. Ja mitään maitotuotteita ei pariin tuntiin. :/

      • vajaana

        Maitotuotteita voi syödä kyllä, mutta kalkkitabletteja ei. Jotkut apteekintyöntekijät sekoilee ja sanoi tutullenikin, ettei maitotuotteita saa ottaa moneen tuntiin, koska ne sisältää laktoosia. Thyroxin tabletit itsessään sisältää laktoosia :DEli voit syödä muroja jatkossakin :) Lue lääkkeen pakkausseloste.


    • aamupalaton3

      Joo se sano tosiaan kalkkitableteista mutta sitten sano myös maitotuotteista ettei saa kalsiumin takia ottaa. Laktoosista ei sanonut mitään.

      Mutta kiva jos saa edelleen syödä normaalisti :)

      Mutta harmillista että ne noin huonosti sitten tietää apteekissa ja antaa vääriä neuvoja :/

    • mummikin

      Minäkin odotan tyroksiinioton jälkeen sen 15 minuuttia ja aamupalani on hyvinkin maitotuotteinen: lasi rasvatonta maitoa, ruisleivän päällä juustoa ja jokunen hedelmä ehkä vähän jogurttiakin. Näin on mennyt jo yli kymmenen vuotta ja aina kilpirauhasarvot ovat olleet ok :)

    • dsdasda

      15 minuuttia täytyy oottaa. Muuten syön ihan normaalisti. Ei maitotuotteita kannata jättää pois.

    • GardenGnomeFromHell

      20 minuuttia pitäs olla minimi ennen ku rupee syömään koska vatsalaukku toimii 20 minuutin jaksoissa.

      Ite ratkaisin kaikki ongelmat näin. Herään pari tuntii ennen ku pitää ottamaan lääkkeen, meen takas nukkuu, herään ku pitää ja syön normaalisti. Herääminenki on helpompaa ku on jo tota t4 elimistössä ja pikkasen pieneni annoskoko tälleen ku saa rauhassa imeytyy. Mut tää on miun keino. Muulla tavalla kannattaa jättää maitotuotteet myöhemmäks vaikka lounaalle.
      Ainii yks keino on että jättää tyroxin tabletin imeytyy kielenalle puoleks tuntii nii ei tuu mitään ongelmii syötävien kanssa.

    • ravinteet
    • aamupalaton3

      Eli siis suurin osa syö normaalisti MYÖS maitotuotteita aamuisin. ja joillekin on sanottu että ei maitotuotteita pariin tuntiin lääkkeen otosta.

      Mitäköhän ihan lääkärit asiasta sanoo? :/

    • näin on

      kalkkitabletteja kukaan ei saa syödä missään tulanteessa eikä margariinia

    • tulokaskilpparissa

      Minä olen syönyt hedelmiä viimeisen puolivuotta aamiaiseksi koska minullekin sanottiin apteekissa että mitään maitotuotteita ei saa syödä aamulla muutamaan tuntiin kun on ottanut lääkkeen.

      Ihanaa jos saisi syödä puuroa ja muroja!! Minäkin haluan selkeyttä tähän asiaan. Saako syödä vai ei?

      Koska siis jos joku on syönyt koko ajan ja annostus on periaatteessa tullut sen mukaan että syö aamuisin maitotuotteita. Muuttuisikohan arvot sitten teillä jos lopettaisitte aamulla maitotuotteiden syömisen?
      Näin tapahtuisi ainakin sen mukaan mitä minulle kerrottiin apteekissa että kalsium vaikuttaa lääkkeen vaikutukseen. Jos juo aitoa lääkkeen oton jälkeen niin lääke ei vaikuta kunnolla. Näin minulle selitettiin, mutta tietoa muilta että saako nyt syödä vai ei? Vaikuttaako kalsium lääkkeen imeitymiseen/vaikutukseen vai ei???

      • kummia juttuja.

        lääke imeytyy puolessa tunnissa. Miten maito voi sen jälkeen mitään vaikuttaa?


      • GardenGnomeFromHell
        kummia juttuja. kirjoitti:

        lääke imeytyy puolessa tunnissa. Miten maito voi sen jälkeen mitään vaikuttaa?

        Yleensä lääkkeiden vaikutus alkaa vasta noin 20 minuutin jälkeen ottamisesta. Imeytymiseen kestää enemmän kuin 10 minuuttia. Paitsi jos laittaa sen suoraan suuhun nii sitten nopeammin kun se menee sieltä suoraan verenkiertoon ja ohittaa suolen.

        Jos epäilyttää maitotuotteet niin kannatan lääkkeen ottoa pari tuntia aikaisemmin. Eipähän tuu onglemia ja yleensä annoskoko pikkasen pienenee jos on hoito tasapainossa


    • tulokaskilpparissa

      En tiedä, mutta miksi apteekissa ne siitä sitten sanoo???

      • eipä ole

        Koskaan mulle. Purkisa on hyvä käyttöohje mukana. Ei mitään kieltoa maidon käytöstä.


    • tulokaskilpparissa

      Minä olen heittänyt ohjeen pois niin en voi katsoa mitä siellä sanotaan. Tuntuu vaan oudolta että ne niin väärää tietoa ja ohjeita antaisi sitten apteekissa :/

      • vajjaa

        Mulle sanottiin apteekissa kalsiumista, että Thyroxine lisää kalsiumin poistumista elimistöstä ei toisinpäin.


      • höpsöt
        vajjaa kirjoitti:

        Mulle sanottiin apteekissa kalsiumista, että Thyroxine lisää kalsiumin poistumista elimistöstä ei toisinpäin.

        Sullehan on höpöjä puhuttu! Ei ne farmaseutit mitään jumalia ole eivätkä tiedä aina totuutta. Jos tyroksiini lisäisi kalsiumin poistumista elimistöstä, silloinhan kalsiumtuotteiden syönnistä ei olisi mitään haittaa, vaan päinvastoin! kalsiumtuotteita lähinnä _pitäisi_ ottaa tyroksiinin jälkeen jotta lääke ei poistaisi elimistössä jo olevaa kalsiumia. Eikö totta??

        Ihmettelen kyllä eikö teillä ole omaa maalaisjärkeä? Että ei "saa" syödä edes puuroa tai muroja sen maitolorauksen takia?!... voi hellanen aika, syökää ihmiset aamiaiseksi justiinsa sitä mistä tykkäätte! Lääkeannostustahan voi mukauttaa sitten sen mukaan, jos alkaa näyttää ettei tyroksiini imeydy kunnolla.

        Ja tämän sanon ihan ystävällisesti, itsekin kilpparivaivainen olen, mutta en sentään elämästäni ja syömisistäni ala ongelmaa tekemään tämän takia.


      • vajjaa
        höpsöt kirjoitti:

        Sullehan on höpöjä puhuttu! Ei ne farmaseutit mitään jumalia ole eivätkä tiedä aina totuutta. Jos tyroksiini lisäisi kalsiumin poistumista elimistöstä, silloinhan kalsiumtuotteiden syönnistä ei olisi mitään haittaa, vaan päinvastoin! kalsiumtuotteita lähinnä _pitäisi_ ottaa tyroksiinin jälkeen jotta lääke ei poistaisi elimistössä jo olevaa kalsiumia. Eikö totta??

        Ihmettelen kyllä eikö teillä ole omaa maalaisjärkeä? Että ei "saa" syödä edes puuroa tai muroja sen maitolorauksen takia?!... voi hellanen aika, syökää ihmiset aamiaiseksi justiinsa sitä mistä tykkäätte! Lääkeannostustahan voi mukauttaa sitten sen mukaan, jos alkaa näyttää ettei tyroksiini imeydy kunnolla.

        Ja tämän sanon ihan ystävällisesti, itsekin kilpparivaivainen olen, mutta en sentään elämästäni ja syömisistäni ala ongelmaa tekemään tämän takia.

        Joo, no en tuossa viestissä missään vaiheessa sanonut, ettei kalsiumia pitäisi syödä Thyroxinen ottamisen jälkeen... Apteekissa tosiaan sanottiin, että kannattaisi syödä kalsiumlisää, koska Thyroxin lisää sen kalsiumin poistumista elimistöstä. Sisälukutaitoa hyvät immeiset ;)

        Kannattaa tutustua siihen pakkausselosteeseen. Siellä on mainittu ne lääkeaineet, jotka vaikuttaa imeytymiseen.


      • jugurttia..
        vajjaa kirjoitti:

        Joo, no en tuossa viestissä missään vaiheessa sanonut, ettei kalsiumia pitäisi syödä Thyroxinen ottamisen jälkeen... Apteekissa tosiaan sanottiin, että kannattaisi syödä kalsiumlisää, koska Thyroxin lisää sen kalsiumin poistumista elimistöstä. Sisälukutaitoa hyvät immeiset ;)

        Kannattaa tutustua siihen pakkausselosteeseen. Siellä on mainittu ne lääkeaineet, jotka vaikuttaa imeytymiseen.

        Puolentunnin jälkeen lääkkeen otosta. Syön aamupalan. Kahvia ja päälle jugurti. En tiedä haittaako, mutta vuosia näin olen tehnyt. Vitaminithan vasta iltapäivällä,, jos tarvii.


    • kilpparityttö1

      Mulla on juuri saatu annostus kohdalle ja siinä meni vuoden päivät, joten ei oikeastaan huvita alkaa pelaamaan sen kanssa sitten uudestaan että sovitetaan lääke annostus uudestaan nyt sen mukaan miten syön aamulla. Olen tosi herkkä thyroxiinille joten voisin varmaan saada liikatoimintaa ja toisina vajaatoimintaa jos vaihtelesin sitä maidon syömistä aamuisin. pitäisi sitten syödä joka päivä sama annostus maitoa :P

      Joo en tiedä miten oikeesti kuuluu syödä, mutta mullekin sanottiin että ei maitotuotteita aamulla :/ joten en ole syönyt maitotuotteita vaan hedelmiä leipää puuroa. Että kyllä mä olen voita syönyt, en tiedä saako mutta syön ainakin. :)

    • maitoa namaan

      Hain täydennystä apteekista ja kysyin maidosta? Ei ole mitään maitokieltosuositusta Thyroxsinin suhteen.

    • uuuuuuuuuuuuuu

      Minäkin otan tabletin aamulla ensimmäiseksi, sit aamutoimet ja aamupalan syön noin 15-20 min päästä. Maitotuotteita mulla ei ole oikeastaan muuta kuin tilkka maitoa kahviin ja siivu juustoa leivän päällä. Ei mullekaan ole sanottu mitään maitotuotteista, kalkkitabletteja vaan ei saa ottaa.

      • Anonyymi

        Olen joutunut olemaan aika monesti sairaalassa, pitkiäkin aikoja, sen kun aloitin tyroksiinin. Aamiaisella on tuotu aamulääkkeet, ml. tyroksiini. Juomaksi maitoa, leivän päälle oivariinia ja juustoa. Kalsiumtabletit on tuotu lounaan ja päivällisen yhteydessä. Viimeksi pohdin ääneen tätä maitotuote&tyroksiini - yhdistelmää. Hoitaja sanoi, että lääkäri käy läpi lääkitykset ja ruokavaliot itse kunkin potilaan osalta. Sen jälkeen olen myös kotona ruvennut tekemään aamuksi jugurttipohjaisia smootieita. En ole huomannut eroa entiseen.


    • rontti18

      Mulle sanottiin, että 20 min pitäis odottaa ennenkun syö, ja maitotuotteita pitäis välttää neljä tuntia. Yleensä syön aamulla hedelmiä ja kananmunia, tai sitten smoothien, kahviin pistän kyllä maitoa, ei ole ollut ongelmia.

    • Uupuuttaa

      Netistä voi lukea selosteen jos on mennyt hukkaan.

    • pöllö25

      Miksi ei muita vitamiineja sais ottaa aamulla? Mulleki apteekissa siitä sanottiin mut en tullu kysyneeksi syytä.

      • uusi-ottoaikaohje

    • naanal

      Minulle sanottiin kans että ei maitotuotteita että tilkan saa vain kahviin laittaa ja pitää oottaa oliko nyt se puolituntia vai tunti.

    • Oulusta

      Maito tuotteita ei saa missään tapuksessa ottaa aamulla, kun on lääkkeen ottanut. Thyroxin ei kuulemma vaikuta muuten mittään. En aivan heti syö muutenkaan, kahvit juon .

    • amiodaronikilppari

      Itse olen yli 10 v ottanut Thyroxinin aamupalan yhteydessä. Jos olen nukkunut "puolille päivin" silloin Thyroxin ensin ja aamuruoka ( kaurapuuro pakastemarjat lusikallinen vaikkapa omena -karviaishilloa, pala leipää, juustosiivu, vihanneksia, 1/2 lasillista maitoa ja kahvia kuppi
      10-15 min päästä. Liekö kuvittelua vai totta, että myöhään otettu Thyroxin saattaa valvottaa seuraavana yönä- näin olen ollut huomaavinani. Saa sen huipputehon päiväsaikaan, kun ei ota myöhässä. Annokseni on 6 tabl viikossa. Sillä arvot pysyneet ok. Kokeet olen viime vuosina ottanut vain vuosittain. Jos tulee liikatoiminnan oireita( ylikierroksia, jännä hikoilu-- asia on muistissa hyvin säilynyt yli 10 v takaisen rajun hypertyreoosin ajoilta-- t4V 90), jätän joltain päivältä puolikkaan ottamatta. TSH on ollut 0,8-2 luokkaa ja voin sillä hyvin. T4V on minusta aika herkästi vaihteleva. Jos se 14-21 välillä en reagoi mitenkään. Lääkkeet on osa elämääni, mutta en halua asiasta tehdä mitään monimutkaista. Jaan viikon annokset dosettiin, tiedänpähän varmasti mitä olen ottanut sen kummemmin päätä asialla vaivaamatta.

      • Autoimmuuni

        ”Amiodaronikilppari”
        Millaista on tuo jännä hikoilu? Ihan vaan siksi kysyn, kun mulla on outoa hikoilua ja kilppariarvoissa vaihtelua. Lääkitystä en ole vielä saanut.


      • amiodaronikilppari

        Kuinkahan sen kuvaisin. silloin 12 v sitten oli kuuma kuin olisi helteessä ilman vettä ja varjoa. Tauti pamahti päälle Thaimaan lomalla ja siellä oli siedettävä olla vain vedessä ja täysillä puhaltavan kattotuulettajahyrrän alla viilennetyssä huoneessa.Yrittelin uskotella itselleni, että se on vain se Thaimaa... Kädet oli lämpimän nihkeät ja jossain vaiheessa alkoi pieni vapina, sellainen joka häiritsi tarkkaa työtä. Pohjaton väsymys ja lihasvoiman katoaminen-- rollaattorilla liikkuvat menivät ohi. Olen jo 65 ja vaihdevuosi-iän yhtäkkiä alkava kuuma aalto ja sen jälkeen tuleva nihkeän ihon viileys, jopa palelu oli erilaista. Nyt tulevat "kuuma"-tuntemukset ovat vain häivähdys tuosta aiemmasta. Se ylipirteys on samantapaista, kun kofeiiniherkkänä saan parista ylimääräisestä päivän mittaan nautitusta kahvikupillisesta.


    • sippi

      Ihan tavallinen kaurapuuro ja ruisleipää. Lääkkeitten kanssa ei ole ongelmia, sillä thyroxin jouduttiin lopettamaan toimimattomana pahojen oireiden takia ja muita lääkkeitä ei saa.

      • Hashimoto

        Omituista? Tyroksiini on elimistön luontainen aine, joten sen ei sinällään pitäisi mitään aiheuttaa, paitsi jotkut tabletin komponentit voi allergisoida tai sitten niitä otetaan liikaa. Kauanko ehdittiin käyttää? Hormonivalmisteiden kanssa pitää muistaa, että elimistön oma tuotanto hiipuu pikkuhiljaa otettaessa riittävän suuria annosia. Toimimattomuuden takaa voi löytyä sekin ettei elimistö osaa muuntaa kunnolla tyroksiinia (T4) T3-muotoon. Toki on voitu tehdä väärä diagnoosi.


      • sippi

        Oli 6vuotta ja ei toiminut millään annoksella, karmea olo. Raudat ja muut oli ihan kunnossa. t4v oli liikatoiminnan rajalla ja t3v lähempänä vajaatoimintaa. Luulisin et oli diagnoosi oikeilla jäljillä, kun tsh oli 12 ja oireet. Ei vissiin muuntunut oikein.


    • KasKaskummaa

      Thyroxin pitää ottaa tyhjään vatsaan . Odotelkaa 20 minsaa ja syökää ja nauttikaa elämästä jos mitään rajoituksia muissa ruoka-aineissa ei ole . Unohtakaa koko juttu seuraavaan aamuun ja uuteen thyroxin nappiin .

    • enolekuullutkaan

      Ei maitotuotteita? Ei minulle ole mitään tuollaista sanottu.. Aamulla otan lääkkeet veden kera ja sitten siirryn puuroon, voileipään ja kahviin... Tai jogurttiin, juustolla päällystettyyn voileipään ja kahviin...

    • Eräsihmettelee

      Minulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkkeenä Thyroxin 30 vuotta. Melkoinen joukko lääkäreitä ja lukuisia apteekkeja on matkan varrella ollut, mutta nyt ensimmäisen kerran kuulen jostain Suomi24-palstalta, ettei maito sovi lääkkeeni kanssa. Tosin olen laktoosi-intolerantikko, niin ruokavaliooni ei paljoa maitoa kuulu missään tapauksessa.

      Aamiaiseeni kuuluu yleensä hedelmämehu, tee, sämpylä, levite, leikkele tai juusto ja kurkkua. Aamiaisen ja lääkkeenoton välillä on 15-20 minuuttia. Näin olen mennyt sanotut 30 vuotta, verikokeiden arvot on aivan alkuvaiheen jälkeen aina ollut ok ja vointi hyvä tai vähintään tyydyttävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe