Wanna-be saamelainen haukkumanimi

Wanna-be saamelainen

Mitä mieltä olette, onko somessa käytetty wanna-be saamelainen haukkumanimi? Ite henkilökohtaisesti loukkaannuin. Ja monien muidenkin puolesta.

26

893

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nieiddaš

      Varmaan riippuupi aika lailla siitä, että kuka sanoo, kenelle ja missä tilanteessa. Olen itse kuullut ihmisten käyttävän kyseistä ilmaisua varsin positiivisissakin yhteyksissä, mutta onhan se kai niin, että tuohon sanaan "wanna-be" liittyy jo jonkinlainen negatiivinen mielleyhtymä.

      • eherotus

        Wannabe tarkoittaa samaa kuin aikoinaan niillä 1990 luvun iridiamant inkkareilla. Ne oli nk. wannabe inkkareita. Väittivät olevansa inkkareita vaikkeivät olleet. Wannabe saamelainen tarkoittaa tyyppiä jolla ei ole saamelais sukujuuria, tai niin kaukaiset, että ne tulee ehkä 1500 luvulta tms. Tämä on oma käsitykseni. En tiedä voiko nk. puoliverisiä joilla on esim. 1/10 saamelaista ja loput jotain muuta, kutsua wannabe saamelaiseksi, jos tyyppi haluaa käyttää saamen asua. Tulee jotenkin mieleen kateellisten panettelu tuosta wannabe sanasta. Ei voida haukkua valkoista wannabe inkkariksi, jos tyyppi adoptoidaan johonkin heimoon. Valkoiset inkkarit on nykyään aika tavallisia tapauksia. Miten sitten saamelaisilla?


    • tipsfdfakdsf

      Se riippuu ihan siitä minä kukakin sen kokee. Jos se loukkaa jotakuta ja hän sanoo ettei halua tulla puhutelluksi niin, se on haukkumasana hänelle puhuttaessa.

    • käälis

      Entäs sitten uusiosaamelainen? Mitä ihmettä se tarkoittaa? Saamen radion haastattelussa Journalistiliiton nettilehdessä mainitaan tällainen saamelaislajike. http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2013/01/artikkelit/sydamen-kielella/

      "”Olemme ristitulessa. Oikeat saamelaiset, uusiosaamelaiset tai itsensä löytäneet saamelaiset eivät aina pidä uutisoinnista. On hyvä uutispäivä, mitä enemmän haukkuja tulee”, Yle Sápmissa vuodesta 1981 työskennellyt Aikio sanoo."

      Onko tämä nyt vain toimittajalta (joko Aikiolta tai jutun kirjoittaneelta toimittajalta) heitto, vai voisko tulla perustelemaan kuka on OIKEA saamelainen, kertoa mikä on uusiosaamelainen ja mihin viittaa itsensä löytäneellä.

      Aika asenteellinen lauseke, etten sanoisi. Vielä kun puhutaan valtion rahoittamasta saamelaisten päämediasta.

    • J. Aikido

      Tässä määritelmät:

      Wanna-be-saamelainen=SAKK:ssa opiskellut tai muuten pohjoisen eksotiikkaan hurahtanut, joka luulee ymmärtävänsä saamelaisuuden ytimen paremmin kuin saamelaiset itse. Yleensä naisia, joille ei ole löytynyt kysyntää etelässä.

      Uusiosaamelainen=aiemmin saamelaisia pilkannut eskelisen tuoma, joka on nyt löytänyt saamelaisuuden sisältään ja yrittää kaikin tavoin todistella, että suvusta löytyy saamelaista perimää.

      • ei ole oikein

        oikeaksi saamelaiseksi kutsuvat itseään saamelaiskäräjien vaaliluettelon luoneet pohjoissaamelaiset porosuvut, kuten Jomppanen, Valkeapää, Labba ja Aikio. Samaiset sitten haukkuvatniitä saamelaisia, joita eivät ole vaaliluetteloon huolineet uusiosaamelaisiksi ja wanna-be saamelaisiksi. Parhaiten tässä on somessa kunnostautunut saamen radion päällikkö Pirita Näkkäläjärvi. Olen todella järkyttynyt siitä tasosta, jolla koulutetut saamelaiset ovat.


    • .european

      Wanna-be-saamelaisuus on surkuhupaisa ilmiö.
      Olen tarkkaillut tätä ilmiötä jonkin verran Utsjoella.
      Siellä esim. syntyperältään ei-saamelainen etelänmies pappi opetteli saamen kieltä ja alkoi käyttämään saamennuttua.
      Toinen esimerkki etelästä muuttanut nainen, joka avioitui saamelaisen poromiehen kanssa.
      Jo häissä hänellä oli saamenpuku ja riskut näyttävästi rinnuksessa. Hän opetteli jonkin verran saamen kieltä, vaikka miehensäkään ei puhunut sitä juurikaan.
      Hän halusi olla hyvä "saamelainen" miniä ja mielisteli anoppiaan uupumukseen saakka.
      Opetteli tekemään saamelaisia käsitöitä, siivoili ja leipoi ja kokkaili myös anopin huushollissa.
      Tapasin tämän etelännaisen kerran kylänraitilla kirjastosta tullessani. Mainitsin, että olin löytänyt pari todella mielenkiintoista kirjaa. -hän kommentoi siihen, että hän ei ole kirjastossa käynyt, eikä tule käymäänkään, käsitöiden teko ja niiden taitaminen on paljon arvokkaampaa. Näin oli anoppi opettanut.
      Sääliksi kävi.
      Paikkakunnan alkuperäiset "oikeat" saamelaiset nimittivät häntä 101-prosenttiseksi saamelaiseksi, niin kovasti hän yritti olla supersaamelainen.

      • Varttikoltta

        On tietenkin eräällä tavalla jopa surkuhupaisaa, ainakin mautonta, kun ei-saamelainen henkilöä alkaa pukeutua saamelaisten pukuihin ja näytellä ulkopuolisille.
        Mutta en näe siinä mitään pahaa, että ei-saamelainen opettelee jonkin saamelaiskielistä. Miksei "etelänmies" pappi saisi opetella saamea ja keskustella siten (ilmeisesti pohjoisen) seurakuntansa vanhemman polven kanssa heidän ensimmäisellä äidinkielellään? Tai vaikka ihan kielellisestä mielenkiinnosta? Kunhan ei käytä saamennuttua tai teeskentele olevansa jotain muuta kuin on.
        Vai onko saamen kielen käyttöoikeus rinnastettavissa menneitten vuosikymmenten romanien käsitykseen mustalaiskielestä - sitähän ei kirveelläkään haluttu eikä saanut opettaa ulkopuolisille "kaajoille" (tuskin löytyi kantasuomalaisista monia jotka olisivat halunneet oppiakaan, muutamaa kielentutkijaa lukuunottamatta), se oli vain ja ainoastaan "meikäläisten" puhetta.
        Mielestäni eri vähemmistökieliä saa (ja olisi suotavaakin) opetella, eikä sen tarvitse tarkoittaa rupeamista vähemmistökansan jäseneksi.


    • _enni_

      Täytyy myöntää, että wannabe-saamelaisuus, oikeat saamelaiset tai uus-saamelaiset ovat käsitteitä josta en tiedä mitään. Nyt kysymys onkin, mihin ryhmään minä kuulun: kun isoisä oli saamelainen silti ikinä en ole saamea oppinut puhumaan ja isoisää tavannut. Tahtoisin tietää enemmän tästä kulttuurista josta olen joutunut paitsi jäämään, mutta koska vanhempani kieltävät omat juurensa, niin on vaikea mistään lähteä "etsimään omia juuriaan".

    • pelkoon syitä

      Muistan jonkun saamelaisen joskus todenneen, että hän ei olisi selvinnyt hengissä saksalaisten kynsistä, kun joku oli kysynyt miten saamelainen hän on ja miten saamelaisen tunnistaa. Siihen aikaan saamelaisuus oli pilkan aihe ja voin kuvitella, että vähäinen saamen kansa olisi ilmiannettu ja tuhottu ilman hopearahojakin. Sitä taustaa vasten tämä saamelaisintoilu tuntuu hieman vastenmieliseltä. Toisaalta tiedän lähipiiristänikin maan hiljaisia, jotka säilyttivät saamelaisuudestaan lähes kaiken, paitsi julkisen leiman ja kielen. Nyt on nostettu pystyyn tämä uusi yhdistys MGDS tai jotain. Toivoisin sen jäsenkunnassa näkyvän tätä juuriaan pelännyttä (syystäkin) sakkia. Kellokkaat eivät ehkä edes tajua heidän tuntojaan ja pelkojaan.

      • mdgs jäsen

        onko sinulla lisätietoja asiasta?


      • pelkoon syitä
        mdgs jäsen kirjoitti:

        onko sinulla lisätietoja asiasta?

        ...niin mistä asiasta?


      • Muuntosaamelaiset

        Halosen suku kaikkine mahdollisine haaroineen (pääasiassa) Savukosken perältä taitaa olla hyvin edustettuna tässä mdgs:ssä (olettamus). Tätä sukua olen monen itälappilaisen pitäneen "valloittajasukuna". Kyllä saamelaiseksikin voi muuntua ja kehittyä.


      • ei valheelle
        Muuntosaamelaiset kirjoitti:

        Halosen suku kaikkine mahdollisine haaroineen (pääasiassa) Savukosken perältä taitaa olla hyvin edustettuna tässä mdgs:ssä (olettamus). Tätä sukua olen monen itälappilaisen pitäneen "valloittajasukuna". Kyllä saamelaiseksikin voi muuntua ja kehittyä.

        näitä olettamuksia on liikkeellä, mutta kannattais oikeasti ensin selvittää taustat. Käsittääkseni taustalla on pelko ja kateus.


      • ei viaton itsekään
        ei valheelle kirjoitti:

        näitä olettamuksia on liikkeellä, mutta kannattais oikeasti ensin selvittää taustat. Käsittääkseni taustalla on pelko ja kateus.

        Käsittääkseni nämä kriittiset tahot tukeutuvat kirkonkirjoihin. Halosia ja yleensä savolaisia on paljon lapissa.


      • Moai_guokte_fal

        Kari Autto kirjoittaa tekstiä, jonka jokaisen "intoilijan" tulisi lukea. Saamelaisuus on muutakin, kuin tilapäinen into siihen. Sitä pitää olla niin hyvinä, kuin huonoinakin aikoina. Se ei ole muotikysymys. Se ei ole myöskään porokysymys....se voi olla jopa peritty käsityöjuttu tms. Tietenkin se on myös verikysymys. Saamelaisen naisen tunnistan heti.....muustakin kuin nätistä olemuksestaan.


      • muunnunkomuuksi
        Muuntosaamelaiset kirjoitti:

        Halosen suku kaikkine mahdollisine haaroineen (pääasiassa) Savukosken perältä taitaa olla hyvin edustettuna tässä mdgs:ssä (olettamus). Tätä sukua olen monen itälappilaisen pitäneen "valloittajasukuna". Kyllä saamelaiseksikin voi muuntua ja kehittyä.

        Herraisä nähkööt. Vai voi muuttua saamelaiseksi? Lauseesi kertoo tietämättömyytesi. Meneppäs muille foorumeille höpöjä haastamaan.


    • kuitenkin_stop

      Tulin mieleen tämä Pallaksen murha-aitakin. Onkohan sieltäkin perältä pyrkyä saamelaiseksi?

    • tipatohovi

      Saamelainen=Metsälappalaisia ja suomalaisia reilusti myöhemmin Suomen lappiin asettunut porosaamelainen, joka on mielestään ainoa oikea ja aito saamelainen ja on ahminut itselleen jonkinlaisen alkuperäiskansalais-statuksen, jonka voimin yrittää omia itselleen kaikki mahdolliset yksinoikeudet poronhoidosta maankäyttöön, julistaa vielä pannaan metsälappaisten omien sukujen perinnepukujen käytön ja sekoittaa heidä etelästä tulleisiin samofiileihin vailla saamelaisjuuria.

      • Huvittunut

        wannabe-julkkistyrkyn tuntomerkki on Martta MÄnty -mallinen turistinhoukutuspuku.


    • Siittä_vain

      Miksi ihmeessä. Nykyisin niin moni haluaa olla saamelainen.

    • Varovaisesti

      Lapunliikkeen aikoihin se olisi ollut suorastaan hengenvaarallista?

    • Sapmi prkele

      Saamelaiset on kovia juomaan ainakin ja syövät pelkästään poron palleja:)

    • ja tyhmiä myös

      Kuka helvetti nyt tuohon roskajoukkoon haluaisi kuulua. Mielisairaita alkoholisteja ja poron pökkijöitä koko lauma.

      • ampuvatporoja

        No, ainakin sen kuvan saa soankylän sivuilta... Karmeita alapää juttuja. Mutta puhujina suomalaiset. Ja siel saamelaisii haukutaan.


    • samenieidamaiddai

      Olen saamelainen ja täysin raitis joten eipäs pilkata ja yleistetä. Wannabe on se joka ei ole mutta haluais olla. Kho saamelainen taas on ei saamelainen mutta hgin
      oikeuslaitoksen mukaan on. Miksi jotku haluaa olla johtuu ILO sopimuksesta. Ja vielä. Sota aikana ei ollut meillä hätää. Rauhaa ystävät. Eläkää sopusasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe